Aihe vapaa Rupesin tässä miettimään

Lukutoukka_05_

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,066
Reaktioarvo
997
Että kun joissain kaupoissa energiajuomat on k15 niin kysyykö ne oikeesti oonko yli 15? Ja jos kysyy niin MITEN TODISTAN ETTÄ OON YLI 15???? Kun enhän mä nyt mitään passia raahaa mukana :D eikä mulla mitään ajokorttia oo.
Enkä silleen ymmärrä et miks ne on k15. Okei tavallaan joo ymmärrän ettei jokkut 10 vuotiaat mee ostamaan mutta silti.
Sit kans se et miten ne arvioi sen et keneltä ne kysyy että onko yli 15, sillenkö et jos näyttää alle 15 vuotiaalta?? Anteeks vaan mut tällä periaatteella multa kysyttäis varmaan 30 vuotiaana jotain papereita koska oon niin lyhyt :D
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,565
Reaktioarvo
6,478
Joku henkilöllisyystodistus pittää olla mukana jos meinaat ostaa.
Joissaki kaupoissa tosin myydään jopa kymmenenvuotiaille iliman mitää todistuksia. Mun kylän S-marketissakaan kaikki ei välttämättä ees kysy henkkareita. Ja ite mitä oon nähäny aina et se ikäraja ois k16 eikä k15?
Tosiaan, ei kannata ostaa ainakaan kovin usein energiajuomia:D
 
Liittynyt
20.4.2022
Viestejä
2,183
Reaktioarvo
949
Joku henkilöllisyystodistus pittää olla mukana jos meinaat ostaa.
Joissaki kaupoissa tosin myydään jopa kymmenenvuotiaille iliman mitää todistuksia. Mun kylän S-marketissakaan kaikki ei välttämättä ees kysy henkkareita. Ja ite mitä oon nähäny aina et se ikäraja ois k16 eikä k15?
Tosiaan, ei kannata ostaa ainakaan kovin usein energiajuomia:D
Ikärajat vaihtelee kaupasta riippuen! Ja tosiaan ainaki lidlissä myyän kaikille..
 

Lukutoukka_05_

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,066
Reaktioarvo
997
Joku henkilöllisyystodistus pittää olla mukana jos meinaat ostaa.
Joissaki kaupoissa tosin myydään jopa kymmenenvuotiaille iliman mitää todistuksia. Mun kylän S-marketissakaan kaikki ei välttämättä ees kysy henkkareita. Ja ite mitä oon nähäny aina et se ikäraja ois k16 eikä k15?
Tosiaan, ei kannata ostaa ainakaan kovin usein energiajuomia:D
joo en ostakkaan usein, ehkä muutaman kerran vuodessa :D
aijjaa meillä se on k15, aika jännä. ja joo ei meilläkään kaikissa kysytä
 

RilliPöllö

Uudenmaan Louhi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
389
Reaktioarvo
592
Tulipa mieleen se kuinka meillä oli ala-asteella kiertävänä urbaanilegendana se, että kyläpahasen S-market myy energialiemiään kaikille iästä riippumatta ja henkkareita kyselemättä. Vasta tovi sitten näin kaksi postilaatikon kokoista pikkuihmistä sellaiset taikajuomat mukanaan, että taitaa olla tottakin... ilmankos meillä kaikki käy koko ajan enemmän tai vähemmän ylikierroksilla :D

Mutta niin, kaipa sinne mennään vaikka passia näyttämään jos pakko on henkkari olla eikä omaa ajokorttia. Kannatan kyllä teen juomista, kunhan se ei ole kamomillateetä. Se meinaan nukuttaa, ja paljon nukuttaakin
 

Emilia

Bonketi bonk
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
59
Reaktioarvo
91
Riippuu kaupasta, mutta suosittelen ottamaan passin mukaan. Ite en ole kertaankaan joutunut näyttämään henkkareita ostaessani energiajuomia
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
705
Reaktioarvo
810
Aina voi tilata henkkarit jos passi on liian hankala matkassa pidettäväksi. Jollain pitää joka tapauksessa olla valmis todistamaan ikä jos ostaa ikärajatuotteita.
 

Lukutoukka_05_

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,066
Reaktioarvo
997
Tulipa mieleen se kuinka meillä oli ala-asteella kiertävänä urbaanilegendana se, että kyläpahasen S-market myy energialiemiään kaikille iästä riippumatta ja henkkareita kyselemättä. Vasta tovi sitten näin kaksi postilaatikon kokoista pikkuihmistä sellaiset taikajuomat mukanaan, että taitaa olla tottakin... ilmankos meillä kaikki käy koko ajan enemmän tai vähemmän ylikierroksilla :D

Mutta niin, kaipa sinne mennään vaikka passia näyttämään jos pakko on henkkari olla eikä omaa ajokorttia. Kannatan kyllä teen juomista, kunhan se ei ole kamomillateetä. Se meinaan nukuttaa, ja paljon nukuttaakin
Siis kai kassalla nyt sen verran katotaan ettei ihan pikkusille sitä myydä??
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,565
Reaktioarvo
6,478
Ikärajat vaihtelee kaupasta riippuen! Ja tosiaan ainaki lidlissä myyän kaikille..
Ja viimeksi ku ite kävin Lidlissä siellä tönötti kyltti jossa mainostettiin sitä kuinka asiakkaiden iät tarkistetaan...
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,905
Reaktioarvo
5,733
*sillon ku minä olin yläasteella*(mummeliäänellä)
Jotkut meidän luokalta oikeesti kanto passia mukana koulussa, nytkin yksi kaveri. Mulla kun henkilökortillisena oli aina henkkarit mukana ni kysy kaveri pari kertaa voinko ostaa sille. Ihan kettuillakseni vastasin että en vaikka kaveri olikin siinä vaiheessa jo yli ikärajan:D


Mutta siis kaupat saa ite päättää sen ikärajan. Esim k-kaupat tuskin myy, jotkin Ässät saattaa. Mut usein etenkin yläkoulujen lähellä olevat kaupat valvoo sitä tarkemmin. On oikeesti jätetty myymättä myös äs kaupassa, jos ei ole henkkareita ollut näyttää
 

IhmeellinenIhminen

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
200
Reaktioarvo
141
SINÄNSÄ vähän älytöntä että niissä on ikärajat tai jos miettii että kyllä lapset nyt kahvia ja sokeriaki pystyy ostaa riippumatta iästä
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Edit:// What miks mulla näyttää et viestin perässä lukis toi mun ns. nimikirjotus, johtuukohan siitä et oon läppärillä täällä enkä puhelimella
Se näyttää sen läppärillä. Puhelimella ei näytä.

Asiaan: kyllä, kysytään henkkarit. Kaikilta, jotka ostaa. Tai ainakin pitäisi kysyä. Eri asia kysytäänkö oikeasti. Ja itse ainakaan en ole kokenut tarpeelliseksi hankkia koeviikolla lisäenergiaa energiajuomista, aamutee riittää edelleen vallan mainiosti.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,905
Reaktioarvo
5,733
Se näyttää sen läppärillä. Puhelimella ei näytä.

Asiaan: kyllä, kysytään henkkarit. Kaikilta, jotka ostaa. Tai ainakin pitäisi kysyä. Eri asia kysytäänkö oikeasti. Ja itse ainakaan en ole kokenut tarpeelliseksi hankkia koeviikolla lisäenergiaa energiajuomista, aamutee riittää edelleen vallan mainiosti.
Scho-ka-colala on kyllä hyvää
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,867
Reaktioarvo
1,402
Kyllähän ne yleensä kyselee, tosin riippuu vähän kaupasta. Multa harvemmin kysellään henkkareita, mutta pidän niitä melkein aina muutenkin mukana, vaikken mitään energiajuomaa ostaiskaan.
 
Ylös Pohja