Aihe vapaa Saako kaupat myydä tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys on vanhentunut?

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Ostin siis Lidlistä äsken suklaalevyn ja just tossa kotimatkalla huomasin sen parasta ennen -päiväyksen olevan tän vuoden 14. syyskuulta. Päiväys on siis jo melkein kuukauden takaa. Mietin vaan, et pitäiskö pistää kauppaan tästä viestiä?
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,849
Reaktioarvo
2,387
Ei sais myydä, itekin tosin oon ostanut päiväyksen ylittäneitä tuotteita epähuomiossa. Kaupoissa ei aina käydä tuotteita vissiin läpi tarkemmin niin jos on vain kuitti tallella niin palautus kauppaan.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
Joo ei saa.
Me kyllä käytiin läpi tuotteita ja ne joilla on menossa päiväys menee kampanjaan eli alemyyntiin. Eihän niitä toki aina huomaa. Jos kuitti löytyy niin palautusta tai reklamaatio sähköpostilla
 
Liittynyt
20.9.2021
Viestejä
29
Reaktioarvo
38
Kun kyseessä on parasta ennen -merkintä (eli ei viimeinen myyntipäivä), niin saa myydä. Toki olettaisi, että hyviin tapoihin kuuluisi, että kaupassa olisi ollut joku huomautuslappu tms., jos tarkoituksella ollut myynnissä tuollaisella päiväyksellä.

"Kaikissa pakatuissa elintarvikkeissa tulee olla päiväysmerkintä. Parasta ennen -päiväys kertoo, että vähintään tähän päivään asti tuote säilyttää oikein säilytettynä tyypilliset ominaisuutensa. Tuotetta saa pitää myynnissä ja käyttää päiväyksen jälkeen. Tuotteen käyttökelpoisuuden voi arvioida aistinvaraisesti. Tämä päiväys löytyy huoneenlämpötilassa myytävistä tuotteista, mutta myös mm. maidoista ja maitotuotteista.

Viimeinen käyttöpäivä tulee merkitä mikrobiologisesti helposti pilaantuviin elintarvikkeisiin. Merkinnän tulee perustua säilyvyystutkimusten tuloksiin. Tuotetta ei saa myydä eikä käyttää tämän päivän jälkeen." (Lähde: https://www.ruokatieto.fi/ruokakasv...kasittely/viimeinen-kayttopaiva-parasta-ennen)
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
ei saa, ellei siitä mainita jotenkin. tai ei kyllä mun mielestä muutenkaan sais vaikka mainittaskin, mut niin D:
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757
Ruokaviraston mukaan parasta ennen -merkinnällä tarkoitetaan vähimmäissäilyvyysaikaa, johon saakka elintarvike ainakin säilyttää sille tyypilliset ominaisuudet. Yleensä elintarvike on käyttökelpoinen vielä päiväyksen jälkeenkin. Viimeinen käyttöpäivä -merkintä sen sijaan on nimensä mukaisesti päivä, jolloin valmistaja on tarkoittanut tuotteen viimeistään käytettäväksi. Tämä merkitään hyvin herkästi pilaantuviin tuotteisiin, jotka voivat pilaantuessaan aiheuttaa terveysvaaran.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Ruokaviraston mukaan parasta ennen -merkinnällä tarkoitetaan vähimmäissäilyvyysaikaa, johon saakka elintarvike ainakin säilyttää sille tyypilliset ominaisuudet. Yleensä elintarvike on käyttökelpoinen vielä päiväyksen jälkeenkin. Viimeinen käyttöpäivä -merkintä sen sijaan on nimensä mukaisesti päivä, jolloin valmistaja on tarkoittanut tuotteen viimeistään käytettäväksi. Tämä merkitään hyvin herkästi pilaantuviin tuotteisiin, jotka voivat pilaantuessaan aiheuttaa terveysvaaran.
Tiiän kyl parasta ennen - ja viimeinen käyttöpäivä -merkintöjen erot, mutta useiden kokemusteni perusteella parasta ennen -tuotteita ei myydä noin pitkällä käyttöajalla, ja pian parasta ennen -vanhenevat tuotteet on monesti alennettu.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Mitäköhän mun pitäis tehdä? Mulla on siis kuitti tosta ostoksesta tallessa. Toisaalta on jännä, että vielä noin kuukauden parasta ennen -vanhentuneita tuotteita on yhä kaupassa myynnissä, kun kokemusteni perusteella ne jo vähän ennen kyseistä päivää on alennuksessa ja kyseisen päivän jälkeen ne on poistettu myynnistä. Toi Mantelimaidon kommentti siis sekoittaa tätä mun päätöstä muiden kommentoijien kesken.
 

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
Mitäköhän mun pitäis tehdä? Mulla on siis kuitti tosta ostoksesta tallessa. Toisaalta on jännä, että vielä noin kuukauden parasta ennen -vanhentuneita tuotteita on yhä kaupassa myynnissä, kun kokemusteni perusteella ne jo vähän ennen kyseistä päivää on alennuksessa ja kyseisen päivän jälkeen ne on poistettu myynnistä. Toi Mantelimaidon kommentti siis sekoittaa tätä mun päätöstä muiden kommentoijien kesken.
Mee ihmeessä palauttamaan se, jos et halua syödä tai muuten häiritsee. Luultavasti ihan puhdas moka, että niitä ei oo huomattu sieltä hyllystä.
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757
Mitäköhän mun pitäis tehdä? Mulla on siis kuitti tosta ostoksesta tallessa. Toisaalta on jännä, että vielä noin kuukauden parasta ennen -vanhentuneita tuotteita on yhä kaupassa myynnissä, kun kokemusteni perusteella ne jo vähän ennen kyseistä päivää on alennuksessa ja kyseisen päivän jälkeen ne on poistettu myynnistä. Toi Mantelimaidon kommentti siis sekoittaa tätä mun päätöstä muiden kommentoijien kesken.
komppaan edellistä
 

Oltermanni

𝓐𝓲𝓽𝓸 𝓳𝓪 𝓞𝓲𝓴𝓮𝓪
Liittynyt
13.2.2021
Viestejä
1,229
Reaktioarvo
828
Jos ilmoittaa että tuotteet vanhentuneita eikä ole tarkoitettu syötäväksi niin uskoisin että saa myydä.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Jos ilmoittaa että tuotteet vanhentuneita eikä ole tarkoitettu syötäväksi niin uskoisin että saa myydä.
Siellä ei lainkaan ilmoitettu tuotteen olleen vanhentunutta. Ei ollut edes alennuksessa. :D
 
Ylös Pohja