Aihe vapaa Saako vanhemmat kontrolloida täysi-ikäistä?

gooodtimes

Kokenut
Liittynyt
20.2.2021
Viestejä
102
Reaktioarvo
69
Mulla on ilmennyt aika iso ongelma tässä viime aikoina. Vanhemmat kontrolloi ihan liikaa mun tekemisiä ja menemisiä, ja se ahdistaa! En tiedä mikä ylisuojelun tarve niillä on, mut pakko sanoa että näin täysi-ikäsenä osaan mielestäni huolehtii itsestäni. Asun siis vielä porukoilla, mut ois syksyllä tarkotus muuttaa omilleen, jos vaan saan opiskelupaikan :) Sitä ootan jo aika kovasti, koska ei tää vaan enää voi jatkua näin. Nyt kun porukat sai kuulla et oon snäppäilly yhen kivan nuoren miehen kans, niin voitte vaan kuvitella mitä siitä sanottiin. Vaikka ne ei käyttäis somea tai haluis tutustua uusiin ihmisiin, niin miks se estetään multa!? Ja jos meistä tulis tän miehen kans jotain enemmän, niin miten voisin ikinä tuoda sitä näytille jos siitä jo valmiiks oletetaan ihan vääriä asioita? :( Oon ollu aina tosi kiltti tyttö ja myös luotettava, mut en vaan silti käsitä miks mun tekemisiä ja sanomisia on syytä epäillä.

Haluisin niin kovast nähdä sen miehen kans ja mennä sen luokse viettää aikaa, mut ahdistaa jos mun porukat pilaa kaiken. Ei niillä oo mun mielestä oikeutta sanoo tollasista asioista, koska tiiän ite millanen tää mies ja pystyn todistamaan et se on ihan kunnollinen tyyppi. Oon kateellinen monille jotka asuu jo omillaan ja saa tehä ihan mitä haluaa. Tää on ihan järjetöntä, koska monet mua nuoremmat menee ihan minne ne haluaa, eikä niille sanota tyyliin mistään. Pitäiskö mun vaan ottaa asia puheeks mun porukoiden kans, ja selvittää miks ne ylisuojelee mua ja pitäiskö mun kertoo että niiden reaktiot ja sanomiset ahdistaa? :/
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,592
Reaktioarvo
6,499
Todellakin kerrot et ahistaa!
Eihän niillä oo mittää sanomista tohon ku oot vielä täysikänen D:
Ne ei todellakaan voi kontrolloida kenen kanssa juttelet ja keneen tutustut. Tottakai on hyvä huolehtia tai jotain mut ei ne sun puolesta saa PÄÄTTÄÄ.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
se on toki ymmärrettävää että vanhemmat huolehtii tiettyyn pisteeseen asti, mutta todellakin jos haluat johonkin ihmiseen tutustua niin sulla on täysi oikeus siihen.
sen nyt ymmärtää että kun heidän asunnossa asut niin toki siihen taloon liittyen et esim. saa järjestää mitään kotibileitä jos ei heiltä oo lupaa jne., mut tollasissa ihmissuhdeasioissa ei kyl pitäs mitään sananvaltaa olla.
sillon jos tää sun uus tuttavuus ois jotenkin vaikka väkivaltanen tms., niin ymmärtäisin ylisuojelun tarpeen. mutta kun mitään tämmöstä ei oo ilmenny ja mies vaikuttaa oikein kunnolliselta, niin en käsitä...
kannattaa siis ehottomasti kertoa että ei tunnu reilulta ja muistuttaa että oot kuitenkin täysikänen jo
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,949
Reaktioarvo
5,743
Juttele niille. Ymmärrän kyllä että ahdistaa, mullekkin on huudettu kun oltiin kuulemma liian myöhään yhden huoneessa kahdestaan.
Joskus vanhemmilla on vaan yks sellaisia "periaate kysymyksiä" eli siis vaikka ne itekkin tietäisin ettei ole järkeä niin ei ne sitä ajattele, vaan sitä että oot rikkonut sääntöä.
Ootko miten paljon yli 18? Kosia jos oot vaikka justiinsa täyttänyt niin sitten ymmärrän vanhemman suojelunhalun paremmin, mutta kyllä pitää silti jonkin verran luottaa jos ei ole syytä miksi ei luottaisi.
Voitko olla kertomatta että tapasitte snäpissä kun kerrot hänestä niille? (Koska jos olette jo tavanneet "irl", voit sanoa tavanneesi sen jotain muuta kautta) Vai oletteko vielö oikeasti tavanneet? (Koska silloin on hyvä turvallisuus syistä mainita ettette ole vielä tavanneet oikeassa elämässä)
 

gooodtimes

Kokenut
Liittynyt
20.2.2021
Viestejä
102
Reaktioarvo
69
No siis sinänsä ei tarvis kontrolloida täysikäistä, mut jos asuu niiden luona nii niil on tavallaan jonkinlainen oikeus siihen kuitenkin.
Siis jos huomauttaisin tästä asiasta niin varmasti ne puolustais itteään sillä et asun viel niiden kans, mut onhan toi silti tosi ärsyttävä piirre kun menee jo yli. En vaan ymmärrä miten toi täysi-ikäisyys ei oo muuttanu mitään! Haluisin siks jo kovasti muuttaa omilleen, kun joudun tällasta sietämään :( Tottakai oon kiitollinen, että musta pidetään hyvää huolta, mutta käy jo hermoille.
 

gooodtimes

Kokenut
Liittynyt
20.2.2021
Viestejä
102
Reaktioarvo
69
Juttele niille. Ymmärrän kyllä että ahdistaa, mullekkin on huudettu kun oltiin kuulemma liian myöhään yhden huoneessa kahdestaan.
Joskus vanhemmilla on vaan yks sellaisia "periaate kysymyksiä" eli siis vaikka ne itekkin tietäisin ettei ole järkeä niin ei ne sitä ajattele, vaan sitä että oot rikkonut sääntöä.
Ootko miten paljon yli 18? Kosia jos oot vaikka justiinsa täyttänyt niin sitten ymmärrän vanhemman suojelunhalun paremmin, mutta kyllä pitää silti jonkin verran luottaa jos ei ole syytä miksi ei luottaisi.
Voitko olla kertomatta että tapasitte snäpissä kun kerrot hänestä niille? (Koska jos olette jo tavanneet "irl", voit sanoa tavanneesi sen jotain muuta kautta) Vai oletteko vielö oikeasti tavanneet? (Koska silloin on hyvä turvallisuus syistä mainita ettette ole vielä tavanneet oikeassa elämässä)
Kiitos hyvästä vastauksesta :) No tässäkin näyttää olevan periaate kysymys kyseessä. Eikä mun vanhemmat edes ilmeisesti ottanu tosissaan sitä kun kerroin et oon jutellut kivan miehen kans. Ne vaan luuli että vitsailin, vaikka mulla on kyllä yhtälailla oikeus kun kaikilla muillakin. Oon jo kohta 20, että en oo mikään ihan tuore täysikänen. Ei olla tän miehen kans nähty vielä ja päätin olla rehellinen, että kerron missä ollaan tavattu, vaikka tiesin että eihän mun vanhemmat oo siitä mielissään. Enkä kyl sitäkään ymmärrä mitä väärää on tavata tyyppejä snäpissä tai muuten vaan netissä.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,949
Reaktioarvo
5,743
Kiitos hyvästä vastauksesta :) No tässäkin näyttää olevan periaate kysymys kyseessä. Eikä mun vanhemmat edes ilmeisesti ottanu tosissaan sitä kun kerroin et oon jutellut kivan miehen kans. Ne vaan luuli että vitsailin, vaikka mulla on kyllä yhtälailla oikeus kun kaikilla muillakin. Oon jo kohta 20, että en oo mikään ihan tuore täysikänen. Ei olla tän miehen kans nähty vielä ja päätin olla rehellinen, että kerron missä ollaan tavattu, vaikka tiesin että eihän mun vanhemmat oo siitä mielissään. Enkä kyl sitäkään ymmärrä mitä väärää on tavata tyyppejä snäpissä tai muuten vaan netissä.
Voi olla et vanhemmilla on vaan ennakkoluuloja, ehkäpä ne ymmärtää vielä.
Oot sä kuitenkin jo sen ikäinen että ei voi ihan lapsena pitää, toki ihminen ei ole "aikuinen" kuin vasta jossain 25 vuotiaana.
 
Ylös Pohja