Aihe vapaa Selittäkää mulle tää

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Reaktioarvo
2,931
"Gender is sociocultural, and refers to things like clothing, behaviour and whether someone acts according to feminine or masculine norms."

Eli tuo siis käytännössä sanoo että sun sukupuoli on se miten sä pukeudut, käyttäydyt ja minkä normien mukaan sä käyttäydyt? Okei eli ton mukaan siis nainen joka käyttäytyy maskuliinisten normien mukaisesti, pukeutuu miesten vaatteisiin ja käyttäytyy kuin mies on siis mies eikä nainen?

Mitä hemmettiä?

qualitymonkey

Reaktioarvo
2,931
Mä oikeesti välillä vihaan sitä että käsite sukupuoli on ees keksitty. Tää sekottaa mun päätä. Naurattaa kun tein yle tunnuksen ja pistin siihe sukupuoleks vissiin nainen vaikka arvoinkin pitkään vaihtoehtojen "nainen" "muu" ja "en halua kertoa" välillä. Ei siis sinänsä mitään, edelleenkin pidän kiinni siitä genderqueer termistä, mutta koska must sillä hetkellä tuntu naiselta ni klikkasin siit. Sit kummiski vähä sen jälkeen, oikeesti varmaan muutama tunti sen jälkeen taas aloin "kammoksumaan" kaikkea mikä liittyy sanaan nainen tai she yms. Hah. Että aika nopeasti vaihtelee nämä, mutta joo oon kyllä kuullut että joillain muillakin se vaihtelee tosi nopeasti ja randomisti. Tällä hetkellä en tosin edes tiedä miltä must tuntuu. Ei oikeen kummaltakaan. Ei naiselta eikä muulta eikä mieheltä. Enemmänkin sellaselta että ei mulla oikein ole mitään erityistä sukupuolta vaikka mulla onkin naisen kroppa. Onko tää nyt ihan oikeasti taas sitä liikkumista noiden kolmen välillä vai mitä. Tai silleen jos eka must tuntu oikeelta "nainen", sit sen jälkeen semmonen ns. Keskellä oleva sukupuoli, ja nyt oikeen mikään sukupuoli ei kuulosta... Ööö... Oikeelta? Sitähän mä silloin aiemmin sanoinkin ja kirjotin ihan omaan muistioonkin sitä että näyttää siltä että liikun naisen ja muun sukupuolen ja sukupuolettoman välillä mutta en koe mieheyttä. Mutta ehkä mä vaan feikkaan sen XDDDDDDDDDD nyt mulle on muuten oikeesti alkanu tulla tää "ehkä mä vaan feikkaan sen" -vaihe ihan toden teolla. Koska aiemmin mä olin ihan hukassa ja ahistunu kaikesta mut nyt ku oon alkanu löytää termejä ja alan EHKÄ osata sanottaa tätä jotenkin niin tulee se tunne että ei uskalla kuitenkaan olla avoimesti välttämättä muunsukupuolinen (tai siis niin no käytän muunsukupuolinen-sanaa tässä sateenvarjoterminä, jonka alle ilmeisesti sitten menisin, paitsi uskon edelleen että feikkaan tän tho) koska tuntuu siltä että tää ei oo kuitenkaan totta. Asiaa ei auta se että lukee jotain ihmisten kokemuksia kuinka ne on luullu olevansa trans mutta ei sit ollukaan. Mä en pysty uskomaan että tää on totta.

Huoh, aiemmin tosiaan mulla oli se että en vaan pystyny tietämään enkä keksiny mikä oon. Nyt kun mul on joku termi joka tuntuu ainakin tällä hetkellä oikeelta niin en pysty uskomaan että en feikkais ja en osaa hyväksyä tätä tho.
Ihan sama en kyllä toisaalta jaksa ajatella yhtään tätä.

Ehkä kaikista paskinta on just se että välillä tuntuu naiselta ja välillä näköjään sitten ei niin vittu djfjfjfkflfkffkfkof ja sit kun on just jossain vaihtoehtona nainen ja mies ja muu ni minkä sä siitä valitset sitten????????? Sen miltä sillä hetkellä tuntuu vai??? Vai aina muu koska se kuitenkin menee muunsukupuolisen alle jos se on tämmöstä vitun sekavaa huttua koko ajan? Vai? Just tällasten vitun lomakkeiden täyttäminen sun muut on vitun rasittavia ja sit varsinkin jos on pelkästään nainen ja mies niin se vasta ahistaakin ku ei tiiä enää yhtään että mitä siihen vastais ja tekee mieli itkeä koska kaikki tuntuu vaan valehtelulta. Varsinkin kun mulla on joku syndrooma et täytyy puhua totta ja valita se oikein ja lähimmältä tuntuva vaihtoehto niin jos kumpikaan ei oo oikein niin mua alkaa ahistaa koska kaikki tuntuu väärältä. Varmaan johtuu pakko-oireista vai en tiiä.

qualitymonkey

Reaktioarvo
2,931
Miksen mä saa olla vain täysin sukupuoleton, en mä osaa sijottaa itteeni naissukupuoleen. Paitsi että huomenna varmaa taas se on se mitä tunnen.

Jos se vaihtelee aika randomisti, niin onko se tosin aina ollu näin? Vai nyt vasta? Tosin hankala sanoa ku en oo tienny muista vaihtoehdoista koskaan ennen.... Lukiota? Mutta muistan kyllä jo yläasteella joskus miettineeni että ahdistaa ruksia se "nainen" siitä jostain lomakkeesta, koulussa siis kun oli jtn näitä lomakkeita. Toisaalta kuitenkin monesti saatoin kuvata itteäni tyttönä. Ja välillä taas mietin et täähän tuntuu ihan epätodelliselta että oisin tyttö. Ja muistan vielä kun silloinen joku kaveri sano jtn että "eli me ollaan kaikki cis?" Kun puhuttiin siitä mitä se sana tarkottaa. Eiku tää oli kyl jo lukios kai. Mut siis en sanonu mitään siitä mutta mietin silloin et oonko mä ihan varmasti cis. Onks toi kaikki oikeesti sit ollu sitä et must on tuntunut oudolta mut en tajunnut mitä se on? Vai? Smh. En tiiä. Tai sitten oon yliajatellu koko elämäni tbh.

qualitymonkey

Reaktioarvo
2,931
Se on hauska että vaikka löytää itelleen semi täydellisenkin termin, niin silti sitä jää miettimään jatkuvasti sitä että onks tää silti TOTTA. ????

Eli nyt en enää eti sitä termiä vaan nyt vaan ahistun siitä ku en tiiä larppaanko vai en. Asiaa ei auta se et muunsukupuolisuus on asia mihin ihmiset ei usko ja sen takia alat itekin epäillä että onkse totta. Tai jotain en osaa selittää edes näitä asioita sanoin, oon niin väsynyt muutenki kaiken kans. Siis henkisesti väsyny tähän kaikkeen + kello on niin paljon että nukuttaa jo. Toisaalta oon liian ahistunu nukkuakseni.

mikä on outoa niin en edes itekään uskonu alussa muunsukupuolisuuteen, enkä tiedä uskonko nytkään, vaikka nimenomaan uskon genderqueerin olevan oikea termi mulle. Silti en tiedä uskonko siihen kuten sanoin, epäilen itseäni 24/7. Lisäks sekotan varmasti sukupuolen eri aspektit keskenään ja asia menee niin monimutkaseks että lopulta yritän hakea yksinkertaista vastausta tyyliin siitä että "no oon sitä sukupuolta miten mä pukeudun" tai jotain yhtä pälliä. Tai että "en oo nainen koska en oo naisellinen" XDDDDDDDDDDD ku menee tarpeeks monimutkaseks ni ei enää tiiä mitä ajatella ja sit alkaa sekottaa asioita keskenään ja ei tunnu naiselta enää ollenkaan senkään takia koska alat tarkkailla muita naisia ja vertailla itteäs niihin. Like bitch wtf en tunne itteäni yhtään samanlaiseks ku ykskään nainen, se on täysin vierasta mulle mutta ei se tarkota sitä etten olis nainen. HUOH VITTU. tätä tää just on, asian voi ajatella niin sadalla miljoonalla eri tavalla.

qualitymonkey

Reaktioarvo
2,931
Mut tavallaa sitä miettii et ku jos luen esim feminismiin liittyvistä asioista jotain niin mullahan on siis kaks suhtautumistapaa periaatteessa siihen. Joskus mä tunnen ylpeyttä siitä naiseudesta. Joskus taas vihaan lukea kaikkea mikä viittaa feminismiin ja mietin et lopettakaa ny vittu se sukupuolen jankuttaminen joka saatanan välissä, vittu, minä en ainakaan samaistu naisiin yhtään. On niiku jotenki selvästi joku disconnection ittensä ja sen sukupuolen välillä.

Eli voisko tosta jonku johtopäätöksen vetää et jos mul on kaks suhtautumistapaa asiaan niin oonko siis välillä nainen ja välillä en? Tavallaan vois kuulostaa ihan loogiselta mutta sitten voi myös olla että sille on JOKU MUU SYY. Nii vittu, ainahan kaikelle voi olla miljoona eri syytä. Pitääkö tässä ny vittusaatana mennä jolleki kallonkutistajalle että saan varmuuden siitä mistä se johtuu, eli onko se VARMASTI muunsukupuolisuutta vai johtuuko se vaak jostain muusta. Helvetti ku pitää epäillä itteään 24/7? Ok.

qualitymonkey

Reaktioarvo
2,931
Huudan suoraa huutoa:

"Solaric is the attraction solely to solarians, juparians, neptunians, proxvirs, and other masculine aligned and/or man aligned non-binary people. Solarics are not attracted to binary men."

Anteeks nyt mut edelleenkään, kukaan joka on attracted mieskehollisiin muunsukupuolisiin EI ole epäviehättynyt binäärisistä miehistä. Sori mutta ei ne aivot sitä erottele onko binääri vai ei. Jos sä oot viehättynyt mieskehoisista muunsukupuolisista niin etköhän sä ole myös viehättynyt binääreistä miehistä. Terve ja heipähei taas.

Skeletor

Tsemp-tsämp
Reaktioarvo
8,670
Kahteen ensimmäiseen, niin jenkkien twatterissa keksivät n. 7 vuotta sitten huomiohuorat, että "sex ja gender" kun tarkoittavat samaa, niin ne ovat kuitenkin eri sanoja. Gender tuli täten kuvaamaan henkistä sukupuolta, mutta normaalit ristiinpukeutujat kuten esim. kotoisa Cristal Snow, ei ole transnainen vaan mies.
Tämän jälkeen jokainen huomiota vaille jäänyt biologinen nainen, jolla oli twatterin tunnukset, keksivät itselleen kilpaa erilaisia sukupuolia, joiden takia pitää Pudasjärven mummonkin käyttää englanninkielisiä prononimejä Suomessa, koska muuten on sairas fasisti. Mutta niin, koska muutama mielisairas keksi sen mitä Suomessa on tiedetty vuosisatoja, että yhdellä sanalla on useampi merkitys, niin on niitä Wang Chung Dance Hall Days-seksuaaleja, joiden pronomini pitäisi tietää tietämättä niitä.
Näitä ihmisiä ei siis kiinnosta seksuaalinen tasa-arvo vaan valta. Kuin punakhemrit. Ei toisten oikeudet, vaan oman sananarvon ja vallan pönkitys, eli oman retoriikkansa mukaan fasisteja ovat.

deactivated 32

Kokenut
Reaktioarvo
126
Eihän mistää tollasesta tarvii sekottua koska jos oot syntynyt naiseksi niin olet nainen ja jos oot syntynyt mieheksi ni oot mies. Ja sama siinä että jos oot nainen niin oot sitten miehen kanssa yhdessä ja toisinpäin, näin elämä on miljoona kertaa helpompaa, mukavampaa ja paljon parempaa.

Keskiyö

Asiantuntija
Reaktioarvo
258
Älä mieti missä ”sukupuolessa” (on muuten ikävä sana) tai muuna olet, sillä ei kerta kaikkiaan ole mitään väliä ja sitä miettiessä aikaa menee vain hukkaan, sä olet se jollaiseksi tunnet itsesi minäkin hetkenä, sun ei tarvitse olla selvillä siitä asiasta vaan keskity senaikaiseen elämäsi ja tee asioita jotka tuntuu hyvälle, sukupuoli tai mikään siihen liittyvä ei määritä sua tai sun tekemisiä!

Ei kannata lukea tuollaisia tekstejä missä ei ole mitään päätä saati häntää, sä saat olla kuka vaan sä saat rakastaa minkä sukupuolista/muuta haluatkaan, eikä sun tarvitse etsiä sille tarkkaa kieliopillista nimitystä, sellaista ei välttämättä ole olemassakaan, oot täydellinen tuollaisena joten voit ottaa rauhassa ja jatkaa elämää :)

Artemis

epäkunnossa oleva järjen ääni
Reaktioarvo
286
sukupuoli on sosiaalinen konstruktio eli sitä ei ole edes oikeasti olemassa.
tehkööt muut kuitenkin mitä haluaa, eipä minun asia ole. myönnettäköön, nämä twitter-sukupuolivouhottajatyypit menevät kyllä vähän yli.

mamiya

Asiantuntija
Reaktioarvo
1,692
Eihän mistää tollasesta tarvii sekottua koska jos oot syntynyt naiseksi niin olet nainen ja jos oot syntynyt mieheksi ni oot mies. Ja sama siinä että jos oot nainen niin oot sitten miehen kanssa yhdessä ja toisinpäin, näin elämä on miljoona kertaa helpompaa, mukavampaa ja paljon parempaa.
anteeks mitä? jos olet nainen niin olet miehen kanssa jne? eikä olisi fiksumpi olla sen kanssa kenen kanssa on hyvä olla XD ps. fyysinen sukupuoli ja sukupuoli-identiteetti on kaks eri asiaa ja hämmennys on ihan normaalia, jokainen ettii joskus itteensä.

ei ole mitään tiettyjä sääntöjä joiden mukaan pitäisi elää.

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Reaktioarvo
727
No nyt :D onko tää taas sitä, että mies ja nainen on luotu toisilleen ja homous on synti?

Reaktioarvo
5,133
Hetkinen mitäs heleä? :D Miksi aloit sotkemaan seksuaalista suuntautumista sukupuolikeskusteluun?

Mutta viestiisi, jos minun täytyisi pariutua miespuolisen henkilön kanssa, elämä olisi todennäköisesti miljoona kertaa vaikeampaa, epämukavampaa ja paljon huonompaa.

qualitymonkey

Reaktioarvo
2,931
Kahteen ensimmäiseen, niin jenkkien twatterissa keksivät n. 7 vuotta sitten huomiohuorat, että "sex ja gender" kun tarkoittavat samaa, niin ne ovat kuitenkin eri sanoja. Gender tuli täten kuvaamaan henkistä sukupuolta, mutta normaalit ristiinpukeutujat kuten esim. kotoisa Cristal Snow, ei ole transnainen vaan mies.
Tämän jälkeen jokainen huomiota vaille jäänyt biologinen nainen, jolla oli twatterin tunnukset, keksivät itselleen kilpaa erilaisia sukupuolia, joiden takia pitää Pudasjärven mummonkin käyttää englanninkielisiä prononimejä Suomessa, koska muuten on sairas fasisti. Mutta niin, koska muutama mielisairas keksi sen mitä Suomessa on tiedetty vuosisatoja, että yhdellä sanalla on useampi merkitys, niin on niitä Wang Chung Dance Hall Days-seksuaaleja, joiden pronomini pitäisi tietää tietämättä niitä.
Näitä ihmisiä ei siis kiinnosta seksuaalinen tasa-arvo vaan valta. Kuin punakhemrit. Ei toisten oikeudet, vaan oman sananarvon ja vallan pönkitys, eli oman retoriikkansa mukaan fasisteja ovat.
Aha selvä homma

qualitymonkey

Reaktioarvo
2,931
Mitä XDDDDDDD huuto-oksennusta.

qualitymonkey

Reaktioarvo
2,931
Älä mieti missä ”sukupuolessa” (on muuten ikävä sana) tai muuna olet, sillä ei kerta kaikkiaan ole mitään väliä ja sitä miettiessä aikaa menee vain hukkaan, sä olet se jollaiseksi tunnet itsesi minäkin hetkenä, sun ei tarvitse olla selvillä siitä asiasta vaan keskity senaikaiseen elämäsi ja tee asioita jotka tuntuu hyvälle, sukupuoli tai mikään siihen liittyvä ei määritä sua tai sun tekemisiä!

Ei kannata lukea tuollaisia tekstejä missä ei ole mitään päätä saati häntää, sä saat olla kuka vaan sä saat rakastaa minkä sukupuolista/muuta haluatkaan, eikä sun tarvitse etsiä sille tarkkaa kieliopillista nimitystä, sellaista ei välttämättä ole olemassakaan, oot täydellinen tuollaisena joten voit ottaa rauhassa ja jatkaa elämää :)
Joojoo mutta se häiritsee mua. Ei varmaan sitten cis-ihmisiä häiritse tällaset asiat mutta mua häiritsee. Lisäks mua ahdistaa sitten ne tilanteet jolloin mua sanotaan naiseksi, niitä kuitenkin aina silloin tällöin tapahtuu. Niin tai siis nimenomaan aina ei haittaa, mut joskus se tuntuu ahistavalta. Esim kuntoutuksessa joskus työntekijä saattaa käyttää jotain sukupuolittunutta ilmasua ja joskus mä oon enemmän kuin ok sen kanssa, joskus se tuntuu vähän ahdistavalta.

qualitymonkey

Reaktioarvo
2,931
sukupuoli on sosiaalinen konstruktio eli sitä ei ole edes oikeasti olemassa.
tehkööt muut kuitenkin mitä haluaa, eipä minun asia ole. myönnettäköön, nämä twitter-sukupuolivouhottajatyypit menevät kyllä vähän yli.
Onhan transsukupuolisuus kuitenkin ihan biologinen olemassa oleva asia?

qualitymonkey

Reaktioarvo
2,931
Rääh muute nää sukupuolijutut tulee taas uniin näköjään niinku sillo jossai vaiheessa tuli kans paljon tai no on viime aikoina tullu kyl muutenki. Esim sillonki ku olin jo päättänyt olevani cis mut sit yks yö näin unta että en kokenu olevani tyttö ja sit se fiilis jäi niin pahasti päälle että mun oli pakko myöntää että en varmaan sitten ole cis. Vituttaa oikeasti koska olis niin helppoa olla cis ja kukaan ei kyseenalaistais sua. En mäkään tätä halua, en mä tätä päättäny joten miks pitää urputtaa mul siitä kuinka sukupuolen moninaisuus ei oo olemassaoleva asia? Oisin täysin mielelläni ollu cis mut ku se ei näköjään nyt ole mahollista.

Tai no pidän molempia mahdollisena, on mahollista et oon cis tai sit on myös mahollista et en oo. En tiiä. Kuten sanottu, tuntuu koko ajan silt et ei se kuitenkaan oo totta.

Haluaisin ajatella sukupuolen silleen niinku se ennen ajateltiin, ainakin oman sukupuoleni. Haluaisin ajatella et koska näytän naiselta ja mulle sanotaan et oon nainen niin mä oon. Mut sukupuoli-identiteetti nyt vaan vittuilee mulle huolella. Vituttaa kun tää olo vaihtelee, ois paljon kivempi tuntee koko ajan samoin. Oisin myös sillon varmempi asiasta, kun nyt en pysty olee varma enää ikinä mistään.

Toisaalta sit kuitenkin musta tuntuu että tää on totta ja et tää on oikein. Vaikka epäilenki mut joku pieni ääni mun pääs kyl sanoo et oon ehkä oikeil jäljil. Ehkä hassu tapa tietää se, mut ku katon näit: ♀️♂️ symbolei ja sit sitä nonbinary symbolia eli sitä mis on tää merkki: *️⃣ (tai ainakin se on suurinpiirtein ton näkönen) nii se muunsukupuolisuuden symboli näyttää kaikista oikeimmalta. Ainakin sillee et tää mun kokemus menis kuitenkin sen alle jos aattelee et noi kaks symbolia on cisnainen ja cismies. Et mä en niiku olis cisnainen mut ei se tarkota etten mä joskus kokis itteni ihan helpolla naiseks.

Sit se kirjaimellisesti tuntuu siltä etten oo kumpikaan, en kunnol cis enkä kunnol muusu XD vaik tiedän et tää menee kuitenkin sen muunsukupuolisuuden alle.

En vaan ehkä just sen takia tykkää muunsukupuolinen-termistä kun se kuulostaa silt et olisin kokonaan jotain muuta kun nainen. Genderqueer taas on enemmän mun kuulonen, u know. Toisaalta tykkään kyllä nonbinary lipusta XD se on hieno. Mut on genderqueer-lippukin kivannäköne.

Artemis

Reaktioarvo
286
Onhan transsukupuolisuus kuitenkin ihan biologinen olemassa oleva asia?
itselläni ei ainakaan ole minkäänlaista sukupuolikokemusta, mutta se ei tarkoita ettei muilla voisi olla. muotoilin tuon viestin vähän väärin: kun sanoin ettei ole olemassa tarkoitin, että ihmisellä ei ole mitään kiveen kirjoitettua sukupuolta mikä pitäisi selvittää vaan kaikki saa itse päättää mihin yhteiskunnan asettamaan muottiin haluaa itsensä laittaa (jos haluaa).

qualitymonkey

Reaktioarvo
2,931
itselläni ei ainakaan ole minkäänlaista sukupuolikokemusta, mutta se ei tarkoita ettei muilla voisi olla. muotoilin tuon viestin vähän väärin: kun sanoin ettei ole olemassa tarkoitin, että ihmisellä ei ole mitään kiveen kirjoitettua sukupuolta mikä pitäisi selvittää vaan kaikki saa itse päättää mihin yhteiskunnan asettamaan muottiin haluaa itsensä laittaa (jos haluaa).
En tiedä onko sukupuolessa kysymys muotista? Koska eikö kaikki sitten haluaisi mieluusti olla tuntematta itseään muottiin (=nonbinary). Okei en tiedä mistä sukupuolessa on kysymys. En tiedä mitä se on. Ehkä siinä on pitkälle kyse siitä mitä sanoja käytetään ja mihin samastuu. Mut emmä tiiä emmä samastu naisiin varmaan koskaan koska ne on kaikki ihan erilaisia ku mä, paljon naisellisempia yms. Mut kyl mä silti oon nainen ainakin osittain. Niin jos en samastu muihin naisii mite voin olla sukupuoleltani nainen jos en samastu naisiin lmaooooo i-

Ehkä siinä ei oo samastumisestakaan kyse. En kirjaimellisesti tiedä mitä sukupuoli on. Kuitenkin jollain tavalla sen on pakko olla olemassa. Ja ainakin kielessä sukupuoleen liittyvät sanat toistuu ihan jatkuvasti, eli on ihan hirveän vaikeaa olla sukupuoleton kun sukupuolta tungetaan naamaan joka suunnalta.

Artemis

Reaktioarvo
286
En tiedä onko sukupuolessa kysymys muotista? Koska eikö kaikki sitten haluaisi mieluusti olla tuntematta itseään muottiin (=nonbinary). Okei en tiedä mistä sukupuolessa on kysymys. En tiedä mitä se on. Ehkä siinä on pitkälle kyse siitä mitä sanoja käytetään ja mihin samastuu. Mut emmä tiiä emmä samastu naisiin varmaan koskaan koska ne on kaikki ihan erilaisia ku mä, paljon naisellisempia yms. Mut kyl mä silti oon nainen ainakin osittain. Niin jos en samastu muihin naisii mite voin olla sukupuoleltani nainen jos en samastu naisiin lmaooooo i-

Ehkä siinä ei oo samastumisestakaan kyse. En kirjaimellisesti tiedä mitä sukupuoli on. Kuitenkin jollain tavalla sen on pakko olla olemassa. Ja ainakin kielessä sukupuoleen liittyvät sanat toistuu ihan jatkuvasti, eli on ihan hirveän vaikeaa olla sukupuoleton kun sukupuolta tungetaan naamaan joka suunnalta.
samaistun viestiisi erittäin paljon D:

Ylös Pohja