Sudet

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510

Viimeksi, kun täällä purin tunteitani metsästykseen liittyen, ei suurin osa ymmärtänyt mun näkemystä, mutta nyt oon taas niin vihainen, että pakko avautua.

Mä en vaan mitenkään voi ymmärtää susivihaa tai ylipäätään villieläimiin kohdistuvaa vihaa, etenkin näihin petoihin. Mua raivostuttaa, että ihmiset pienentää elintilaa eläimiltä, vie niiltä kodin, ruoan ja perheen ja sitten tapetaan ja tuhotaan lisää, kun hukka tassullakaan astuu hieman liian lähelle ihmisen valtakuntaa. Me ihmiset satutetaan, tapetaan ja tuhotaan itse kaikista eniten ja ollaan vaaraksi ihan kaikelle ja kaikille.

Todennäköisemmin kuolet tai loukkaannut auton ratissa, kaupungissa kävellessä tai kotona keittiössä, kun lähimetsässä ja sielläkin, kun joku ajaa pyörällä päin, ampuu vahingossa tai itse kompastut puunjuureen.

Jos kuolemanpelko ja turvattomuuden tunne on niin kovin suuri, että tekee mieli kävellä haulikko kourassa kotiovesta ulos, niin muuta kaupunkiin, jossa lähin naapuri on ihminen eikä eläin.
Tai sitten voit hyväksyä maailman, jossa vielä asuu villieläimiä ja kasvaa metsiä ja oppia elämään sen kanssa sovussa, jos se ei onnistu, peräänny ja muuta sinne kaupunkiin, koska se metsä on elinehto eläimelle, ei sinulle. Ja juurikin se laji, jota itse edustat vie siltä eläimeltä jatkuvasti elintilaa ja suunnittelee ehkä sen, ehkä sen perheen tappamista.

Ainakin itse kuolisin mieluummin suden hampaisiin, kun yhdenkään ihmisen tekojen seurauksena. Missä tahansa ikinä heräätkin, opi hyväksymään se, että maailma on täynnä vaaroja, sinä tai läheisesi voi kuolla koska vaan, mutta en koskaan ymmärrä sitä, että suojellaksesi itseäsi tai jotakuta toista, on ensimmäinen ajatuksesi, että jonkun toisen tarvitsee kuolla.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Tai sitten voit hyväksyä maailman, jossa vielä asuu villieläimiä ja kasvaa metsiä ja oppia elämään sen kanssa sovussa, jos se ei onnistu, peräänny ja muuta sinne kaupunkiin, koska se metsä on elinehto eläimelle, ei sinulle. Ja juurikin se laji, jota itse edustat vie siltä eläimeltä jatkuvasti elintilaa ja suunnittelee ehkä sen, ehkä sen perheen tappamista.
Miten kaupunkiin muuttaminen on parempi vaihtoehto? Löytyy ihan tutkimustietoakin luonnon vaikutuksista terveyteen ja hyvinvointiin ja historiankirjoissakin (vaikka nykyiset asuinjärjestelmät ovatkin paremmalla tasolla) mainitaan kaupungistumisen huonot puolet. Itse asun tämmöisessä pienemmässä kylässä, joka aikoinaan oli oma kuntansa. Jos kaikki tuosta vain muuttaisivat kaupunkiin, mitä käy pienemmille kylille ja kaupungeille? Voin sanoa kokemuksesta että on erittäin raivostuttavaa kun palveluja siirretään ja viedään muualle koska on muka liian vähän väestöä ja koska ne siirretään paikkaan, missä sitä väestöä on enemmän, palveluiden laatukin huonontuu.

+ Ei ihmisetkään ole aina asuneet kaupungeissa. Kaupunkeihin muuttaminen vaan oli yksinkertaisesti houkuttelevampi vaihtoehto kuin jäädä työttömäksi vähäväestöiselle maaseudulle, kun työpaikkoja menetettiin ja ihmiset lähtivät muualle.

MUTTA toki olen sitä mieltä että asuinalueiden ja ihmisen elintilan laajentaminen voitaisiin toteuttaa eettisemminkin ilman, että siitä on merkittävää haittaa muille eliöille.
Mä en vaan mitenkään voi ymmärtää susivihaa tai ylipäätään villieläimiin kohdistuvaa vihaa, etenkin näihin petoihin.
Et voi ymmärtää, koska et ilmeisesti asu alueilla, joissa susia ja muita petoja on enemmän. Tiedän monia muitakin jotka eivät sitä ymmärtäneet, ennen kuin esimerkiksi susi hyökkäsi oman koiran kimppuun ja söi sen. Tällaisia tapauksia löytyy monia. + Kaikki auto-onnettomuudet ja hyökkäykset ihmisten kimppuun.

Suden mahdollisen kannanhoidollisen metsästyksen tavoitteena on, että susi oppisi jälleen pelkäämään ihmistä. Muuten käy lopulta niin, että niitä susia tullee jo ihan sinne kaupunkien lähettyville. Mulla asuu sukulaisia alueilla, joilla esiintyy kohtalaisen paljon susia. Ne on tullut jo ihan pihoille asti ja ite en todellakaan halua päästää esim. mun pieniä sisaruksia yksin edes ulos kun menemme käymään kylässä yms. Sudet tulee lähelle ja mahdollisesti käyttäytyvät aggressiivisestikin, koska ne tietää että ihminen ei satuta niitä. Eikä ne tee eroa pienen lapsen tai aikusen välillä.
Susimäärän kasvaessa liikaa myös hirvikanta ja tod. näk. joidenkin muiden lajien kannat pienenevät liikaa. Myös porotalouden vahingot on merkittäviä. Kannanhoidollisen metsästyksen tavotteena on pitää se kanta aisoissa, ettei se kasva liian suureksi ja sillä pystytään myös tarkasti pitämään huolta myös siitä, että se pysyy elinvoimaisena.
 
Ylös Pohja