Aihe vapaa Pelkäättekö suurpetoja (tai muita eläimiä)?

Tumppetus

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
150
Reaktioarvo
144
Luokassa nousi mielenkiintoinen keskustelu aiheesta ja googlen mukaan ihmisten pelko eläimiä kohtaan on noussut. Alkoi sitten mietityttää, että mikähän tilanne on täällä varaanien keskuudessa? Pelkäättekö joitain luonnoneläimiä ja jos pelkäätte, niin mitä?

Mua itseä ei pelota mitkään sellaiset eläimet, joita täällä päin olisi. Nyt viime vuosina muutamat yksittäiset sudet on alkaneet levittäytyä tänne päin ja karhujen jälkiä oon löytänyt jo pitkään tästä aika läheltä kotia. Joskus pienenä mä pelkäsinkin juuri karhuja tosi paljon, mutta siitä on päästy yli ja nykyään ajatuskin punkkien ja käärmeiden leviämisestä tänne inhottaa paljon enemmän. Susien takia pelkään enemmän koirien ja porojen puolesta, mutta en muuten. Esim. ilveksistä en voi sanoa mitään mielipidettä, koska en ole koskaan ollut "tekemisissä" niiden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
En pelkäämällä pelkään mitään Suomessa esiintyvää eläintä. Karhu on varmaan ainoa, jonka kohtaaminen metsässä voisi aiheuttaa sydämensykkeen nousua, mutta suomalaiset karhut ovat pääsääntöisesti hyvin ihmisarkoja ja todennäköisemmin lähtevät karkuun jo kauan ennen kuin ihminen ehtii niitä edes havaita, joten enpä osaa olla asiasta huolissani. Emon ja pennun väliin en tosin välittäisi joutua. :D
 

salisbury

nettimuumio
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
462
Kyllä se varmana vähän vatsanpohjasta muljauttaisi, jos karhu tulis lenkkipolulla vastaan :D Kyllä varmaan susikin säikäyttäisi, mutta ei kai nää Suomen villipedot kovin helposti ihmiseen käy käsiksi
 

aarre

Uusi
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
63
Reaktioarvo
48
en. pelkäsin ennen kaikkea koirista hämähäkkeihin. nykyään suhtautuminen ihan toinen ja metsässäkin on tosi rentouttavaa kävellä.
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,849
Reaktioarvo
2,384
En nyt sinänsä, vaikka täällä onkin aika usein susihavaintoja, mutta moni pitää asuinalueellani koiria irti niin niitä pelkään. Toisaalta välillä pelottaa uida luonnonvesissä kun pelkään isoja haukia :p
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
176
Reaktioarvo
181
susia en nyt oikeastaan ku ne pelkää ihmisiä ja viimeisin tapaus jossa susi tappoi ihmisen oli joskus 1800-luvulla joten :D kyllähän niitä on tässä lähistöllä pyöriny. hirvi tuli kerran vastaan metässä mutta juoksi pois. karhu nyt on ainut jota pelkäisin jos niitä täällä havaittais mutta eipä oo näkyny
 

fundeeraaja

Asiantuntija
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
442
Reaktioarvo
463
Sillon ku kuljen metässä tai polulla mökillä tai isovanhempien luona pohjosemmas kaupunginosas niin haluisin nähä hirviä mut pelkään niit kumminkin vähän. Mut niitten näkeminen innoittaa mua menee sinne :DD en oo koskaan nähny
Meillä päin ei kulje isoja elukoita ja isän lähelläkin varmaan suurimmat yleensä käyvät eläimet on fasaaneja
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Hirvikolareita lähinnä, mutta en niitä eläimiä itsessään sen kummemmin enkä hyönteisiä tai muita eikä mulla ole mitenkään turvaton metsässä kulkiessa. Varmaan tosin säikähtäisin jos näkisin tyyliin suden tai karhun lähellä ja koiran puolesta välillä pelkään jos pidän sitä syrjäisemmillä paikoilla irti kun se on niin pieni että isot linnut tai ketut tai melkein mitkä vaan sen voisi viedä ja kyyn purema olisi myös aika varma kuolema
 

Poistettukäyttäjänimi100

Eläinrakas heppahöpsö c:
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,465
Reaktioarvo
1,446
No jos tulis tyyliin karhu tai susi tai ilves vastaan nii säikähtäisin mutta jos menen mettään nii emmä pelkää mitään mitä en näe :D: mutta jotku hirvet ei mua pelota ja oon niitä nähny aika läheltä, meijän pihallaki on käyny D: pikkasen muuten koirat haukku sitä :D:
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
En pelkää elukoita. Tietenkin, jos karhun tai suden tapasin, varmasti säikähtäisin, mutta se on huomattavan harvinaista. Enemmän pelkään metsässäkin ihmisiä. Eläimet, oli ne isoja tai pieniä, yleensä karttaa ihmistä.

Voikohan tuota eläinpelon lisääntymistä osaselittää ihmisen vieraantuminen luonnosta? Aikoina, jolloin ihminen ei ole kuvitellut voivansa hallita tai merkittävästi rahallisesti hyötyä luonnosta tai omistaa sitä, luontosuhde on ollut välittömämpi ja käsitykset realistisempia. Tää on vaan mun nopeesti fundeeraama teoria, joten elkää ottako sitä annettuna.

En toisaalta jätä ruokaa esille esim leiriytyessä niin ei tuu epätoivottuja nuuskijoita tai laske pientä koiraa ulos vapaaksi ilman valvontaa. Omasta puolestani en kuitenkaan pelekää.
 
Viimeksi muokattu:

titi-uuh

"jee"
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
237
Reaktioarvo
401
Kyllä mä vähän pelkään, mutta en nää sitä vielä kovin hyvänä syynä tappaa ketään. Etenkin, kun mun pelot ovat tilastojen valossa melko irrationaalisia. Ne pelot on tosi vaistonvaraisia – järjellä ajateltuna mulla ei oo niille mitään hyvää perustetta. Samalla ne tuntuu syvästi inhimillisiltä.

Eniten mua kuumoittaa suurpedot ja käärmeet. JA PUNKIT. Ei onneksi mitenkään sairaalloisesti. Yritän pitää niihin hyviä välejä :) :)

Ois kiva joskus kuulla, että mikähän niillä sala-ampujilla on niin kovasti huolena. Minkälaisia motiiveja heillä on toimiensa takana. Miten sokeita ne on omille sokeille pisteilleen.

Onks niillä joku tarve hallita ja kontrolloida.
 

klovni

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
188
Reaktioarvo
129
En pelkää eläimiä, mutta tietynlainen alitajuinen varovaisuus tulee luonnostaan, jos tarvii liikkua metsissä yms paikoissa, missä saattaisi törmätä jonkinlaisiin petoeläimiin.
 
Ylös Pohja