Yliopisto Tää portfoliokurssi on niin perseestä

Yliopisto, korkeakoulu.
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
367
En oo vielä juuri tätä aloittanut, kun olisi gradukin tehtävänä, mut portfolio pitäisi saada aikaiseksi viimeistään kesäkuun alkuun. Tää varmaan vauhdittaa mun työllistymistä ihan helvetisti :D Koko kurssin ohjeistuksessa on vielä sellainen ihme Linkedin-pöhinämeininki, joka vituttaa ehkä vielä enemmän. Tässä asiat, jotka siinä pitäisi olla:

- alaotsikoin eriteltynä, avattuna ja taustoitettuna kaikki se osaaminen, jota sinulla on
- näytteitä osaamisestasi (väh. kolme kappaletta), taustoita myös, mistä osaamisesta ne kertovat.
- listaus suoritetuista opintokokonaisuuksista, sivuaineista, tutkinnoista yms.
- työhistoria (ja kulloistenkin työtehtävien kuvaaminen)
- muut merkittävät kokemukset, joista osaamista on kertynyt.
- oppimispäiväkirja työelämätilaisuudesta, jossa lavennat ymmärrystäsi siitä, millaisiin tehtäviin kielten maisterit työllistyvät
- oppimispäiväkirja varjostus/tiedonkeruutehtävästä (pitää esim. haastatella jotakuta joka tekee mun koulutusta vastaavaa työtä)
- kolme työllistymissuunnitelmaa, pitää etsiä koulutukseeni sopivia aloja ja miettiä miten voisin käyttää osaamistani ja vahvistaa kilpailukykyäni
- oppimispäiväkirja työnhakutaitojen työpajasta, pitää osallistua työpajaan ja raportoida, mitä opin
- työpaikkailmoitukset ja kohdennettu työhakemus liitteineen, eli pitää etsiä kolme työpaikkaa joihin voisin hakea ja tehdä yhteen kohdennettu hakemus ja CV (Ilmoitukset voi olla vanhoja, ei tarvitse oikeasti hakea. Toki hirveen hyödyllistä väsätä ihan huvikseen jotain hakemuksia, jotka ei edes mene minnekään.)

Tää aiheesta valittaminen tuo edes vähän iloa. Oispa jossain semmonen malliportfolio, josta vois katsoa minimisuorituksen jolla pääsee läpi. En halua tehdä enempää kuin on pakko. Meille näytettiin vaan pari jotain esimerkkiä ja ne oli tietysti jotain 30 sivun mallisuorituksia. Sen lisäksi peloteltiin vaan sillä että hylsy tulee jos ei ole tarpeeksi kattavasti tunnistettu omaa osaamista ja esitelty kokemusta ja työhistoriaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
mulla oli tuo kurssi vuosi sitten. Sama tilanne että ohjeet tosi huonot eikä mitään mallia olemassakaan. Tein 12-sivuisen powerpointin ja opettaja kysyi että saako hän käyttää sitä jatkossa mallina koska se oli niin loistava :D

// meillä ei kyllä ollut oppimispäiväkirjaa, eli se ehkä eliminoi ton pp-muodon
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
367
mulla oli tuo kurssi vuosi sitten. Sama tilanne että ohjeet tosi huonot eikä mitään mallia olemassakaan. Tein 12-sivuisen powerpointin ja opettaja kysyi että saako hän käyttää sitä jatkossa mallina koska se oli niin loistava :D

// meillä ei kyllä ollut oppimispäiväkirjaa, eli se ehkä eliminoi ton pp-muodon
Luulisin että portfolion saa tehdä millä alustalla haluaa, ne oppimispäiväkirjat tulee liitteeksi (en ole varma minne ne liitetään). Teen canvalla, koska ilmeisesti silläkin on väliä miltä se portfolio näyttää.
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
367
Niin ja oli meillä kandivaiheessa samanlainen kurssi, mutta siitä pääsin läpi aika vähällä vaivalla. Muistaakseni siinä ei ollut näitä oppimispäiväkirjojakaan.
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
367
Vihaan tätä. Oon kirjoittanut suurimman osan oppimispäiväkirjoista, mutta en tiedä onko ne tarpeeksi hyviä. Osaamisen kuvauksia mulla on monen otsikon alla jo, mutta kuinkahan paljon pitäisi olla. Palautan tän 5. päivä ja jos tää menee kerralla läpi, valmistun ennen heinäkuun loppua. Opintoaika loppuu silloin eli kyllä kannattaisi päästä läpi.
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
367
Ahdistaa kun tähän piti tehdä työllistymissuunnitelmia ja lähdin siitä ajatuksesta että kustannusala voisi vähän kiinnostaa, mutta tätä tehdessäni tulin siihen tulokseen että olisin muuten aika paska siinä ja varmaan ahdistaisi enkä halua tehdä sitä, mut kuitenkin valehtelen tässä portfolion täyteen, että siihen olen suuntaamassa.
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
367
Mitkähän olis hyviä työnäytteitä? Pitää varmaan etsiä kaikkea, mitä vaan löytyy. Ei mulla taida mitään kovin vakuuttavaa olla. Jollain kurssilla tehtiin ryhmätyönä muokkauksia johonkin mainosesitteeseen ja se olis hyvä, mutta mulla ei varmasti ole sitä missään.

En keksi mitään kokemuksia, joita tohon voisi listata. Käyköhän suullinen tentti kokemuksesta, voin sanoa että opin siitä jotain.
 
Ylös Pohja