Mielenterveys Tanssivapinan terapianurkka

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Kuten moni saattaa jo tietää, olen psykoterapia opiskelija. Ensimmäinen vuosi psykoterapian maisteri opintoja on lähes taputeltu päätöksen. Mulla on kaksi omaa asiakasta joiden terapeutti olen (en vieläkään voi uskoa tätä), ja kolmannen asiakkaan saan kun harjoittelupaikan kliininen johtaja palaa lomalta. Lisäksi olen aikaisemmin suorittanut terapiataitojen sertifikaatin ja minulla on psykologian kandi. Olen työskennellyt myös hoitokodeissa ja psykiatrisissa sairaaloissa jo vuosia. Tämä kaikki on siis suoritettu Englannissa, ja kokemusta minulla ei ole MT-työstä Suomessa.

Tämän koronavuosi on ollut erityisen haastava täällä Englannissa ja olen aikalailla menettänyt motivaatiota elämään... Mä kuitenkin aina jaksan puskea eteenpäin toivon voimalla, uskon parempaan huomiseen. Mun opinnot on tosin kärsinyt aika paljon. Mietin mikä mulle on aina paras tapa opettaa, ja se on asioiden tekeminen ja muille selittäminen. Siksi pistin tän ketjun pystyyn mun ns. oppimispäiväkirjaksi. Mietin laittavani tän opinto osioon, mutta sitten ajattelin että tästä voi olla aika paljon hyötyä muille, joten pistin tän tänne mielenterveys osioon. Saa siis kysellä neuvoa, jakaa ajatuksia ja murheita tai vaan pohtia elämää täällä mun kanssa. Saa myös lähettää yksityisviestiä jos haluaa jutella "yksityisesti".

Huomioikaa että mulla on paha lukihäiriö ja olen asunut englannissa lähes 5-vuotta enkä käyttänyt suomen kieltä säännöllisesti. Mä en oikeasti osaa yhdyssanoja sitten ollenkaan. Olen suorittanut opinnot Englannissa enkä tiedä kaikkia termejä Suomeksi. Jätetään kaikenlainen nälväily tästä ketjusta pois. Mua saa toki korjata jos käytän väärää termiä ja asiallisesti saa huomauttaa kirjoitusvirheistä koska halua kehittyä.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
IMG-20210418-WA0000.jpeg

Mulla on työn alla esitelmä siitä kuinka käytän tänä vuonna oppimiani tekniikoita asiakkaan kanssa. Pääpaino on nimenomaan eri terapia muotojen yhdisteleminen harjoituksessa. Mä ajattelin tehdä oman esitelmäni "sarjakuva muodossa" ja tässä ensimmäinen kuvani, joka käsittelee person centred (kyllä, kirjoitin sen väärin kuvaan). Person centred on aika kaiken a ja o terapiassa. Se perustuu terapeutin ja asiakkaan suhteeseen jossa terapeutti antaa turvallisen tilan asiakkaalle tutkia tunteitaan tässä ja nyt. Terapeutti seuraa kolmea "core condition". Empatia, ehdoton positiivinen arvostus ja congruence (kongruenssi?). Tarjoamalla näitä asiakkaalle, terapeutti osoittaa että asiakkaan tunteet ovat arvokkaita eikä hänen tarvitse piilotella niitä. Se myös saa asiakkaan tuntemaan että hänen ei tarvitse muuttua ollakseen arvostettu. Teraputtina mä pidän nuo kolme keskeisintä käsitettä läpi mun terapiasuhteen, mutta en kutsuisi itseäni person centred therapist, koska mä myös tutkin menneisyyden vaikutusta nykyisyyteen (psychodynamic) ja pistän arvoa kehon tuntemuksille ja käytän erilaisia "kokeita" (gestalt). Nämä tulevat olemaan seuraavat slidet jotka saatan jakaa tänne kun ne valmistuvat.

Mulla on ollut järkyttävät paineet tästä esitelmästä, mut nyt selvä ajatus mitä teen. Esitelmä on keskiviikkona, mutta tarkoitus saada valmiiksi tänään, sillä huomenna takaisin töihin.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Jippii!!! Sain tänään mun esseen takaisin, sen missä mun piti kirjoittaa vanhasta traumasta ja miten se vaikuttanut mun kehitykseen ja asiakas työskentelyyn. Heittämällä elämäni vaikein essee ja monet kyyneleet sitä kirjoittaessa tuli. Mä sain siitä 75. Englannissa siis kaikki yli 70 on 1 eli paras mitä voi saada. ELI SAIN YKKÖSEN! En voi uskoa! Mikä boost mun self confidentille. Ehkä uskallan jakaa esseen, tai edes pätkiä, mutta tässä mitä mun tutor oli kirjoittanut sanalliseen arvioon:

Marker comment and advice to Student (including development points for future assignments):

Firstly, I would like to commend you on staying with such a painful process and completing a powerfully insightful essay in which you describe how you have courageously worked with your personal material. You have written with great integrity about delving under the surface of your experience; interrogating your necessary defence-mechanisms and recontextualising the impact of experiences of which you were only partly aware. This has been a terrific achievement and has led to some great reflections on how new learning will impact on your client work.

You draw well on theory and it seems as though there are many rich ideas that can be followed through beyond this assignment. I like the reference to Belk whose sentiment is reminiscent of Winnicott’s ideas about transitional space and transitional objects. The loss of your secure base was a devastating event; based in the wake a trajectory of other earlier trauma. References to Erikson have helped you to understand the impact of trauma at different developmental stages – and you have made excellent links here. Additionally, your perseverance and research on attachment has led you to reconfigure your perceptions of your primary attachment style. Erskine stresses that we often have a combination of styles – arising from having had many different attachments. It can be a moveable feast rather than a rigid framework.

There were a few typos but otherwise this was a coherent and moving essay which reflects on key areas that have shaped your ongoing development and what this may signify for you in your work with clients. I recognise that you may feel that you have had to compromise on how much material you were able to refer to and I hope that this assignment feels a positive step despite this.

Thank you for your hard work. Well done!

For info:

Erskine, R. G. (2011) Attachment, relational needs, and psychotherapeutic presence.
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Mikä on terapian tarkoitus? Millainen agenda terapeutilla on, ja onko kysymyksiä mitä hoidettava voisi terapeutilta kysyä?
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Vastaus @Xanor

Terapian tarkoitus ja terpeutin agenda riippuu kahdesta asiasta. Ensinnäkin siitä miksi asiakas on hakeutunut terapiaan ja mitä hän terapiasta haluaa. Ja toiseksi siitä minkä koulukunnan terapeutti on kyseessä. Esimerkiksi kognitiivinen käyttäytymis terapia on hyvin tehtävä painotteista joka keskittyy negatiivisen kierteen katkaisemiseen eikä juurikaan piittaa menneestä, kun taas psykodynaaminen on paljon menneeseen ja ns. Alitajuntaan kohdistuvaa ja uskoo että ymmärtämällä käytöksen ja mikä johtaa siihen, voi ihminen oppia uusia käyttäytymismalleja jotka eivät ole niin vahingollisia. Gestalt taas keskittyy aika paljon mielen ja kehon yhdistämiseen sillä usein ihmiset järkeilee päällä ja ignoraa kehon kun se viestittää jotain. Kuten tärinä, kuumuus, ahdistus, hikoilu, nopea sydämen tykytys ja heikotus... Person centred taas uskoo että ihminen tietää parhaiten mikä on parhaaksi hänelle ja tarvitsee vain turvallisen paikan tutkia omia tunteitaan. Se myös keskittyy asiakkaan hyväksymiseen ja empatiaan. Uskotaan että kun terapeutti antaa asiakkaalle ehdotonta hyväksymistä niin asiakas alkaa luottamaan itseensä.
Eri asiakkaat myös haluavat ja tarvitsevat eri asioita ja siksi myös erilaiset terapiat auttavat eri asioihin. Itselläni on mm. Asiakas jolla on hyvin specific ahdistuneisuus ja paniikki kohtaus esiintyy vain tietyssä tilanteessa. Hänen kanssaan ollaan mietitty mistä tilanne on alkanut ja yrittänyt oppia ymmärtämään kehon varoitusmerkkejä, ajatustapoja ja mahdollisia "selvitymis" tapoja. Toinen asiaan mulla on perfektionisti jolla pitää olla satavarma plääni ennen kuin aloittaa mitään. Kaikki mahdolliset vastoinkäymiset on otettava huomioon ja mietittävä plääni varalle...
Mutta mitä kysyä terapilta? Käytännössä mikä vain mikä helpottaa luottavan terapiasuhteen luomista. Terapia ei tule toimimaan ilman tätä. Ensimmäisellä kerralla on myös hyvä kysyä minkä koulukunnan terapeutti on kyseessä ja millaista terapiaa hän tarjoaa sillä siinä saattaa olla isoja eroja.

Anteeksi jos on sekava vastaus. Aloita kirjoittamaan vastausta perjantaina ja sitten tuli pieniä vastoinkäymisiä ja unohdin vastauksen.
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Vastaus @Xanor

Terapian tarkoitus ja terpeutin agenda riippuu kahdesta asiasta. Ensinnäkin siitä miksi asiakas on hakeutunut terapiaan ja mitä hän terapiasta haluaa. Ja toiseksi siitä minkä koulukunnan terapeutti on kyseessä. Esimerkiksi kognitiivinen käyttäytymis terapia on hyvin tehtävä painotteista joka keskittyy negatiivisen kierteen katkaisemiseen eikä juurikaan piittaa menneestä, kun taas psykodynaaminen on paljon menneeseen ja ns. Alitajuntaan kohdistuvaa ja uskoo että ymmärtämällä käytöksen ja mikä johtaa siihen, voi ihminen oppia uusia käyttäytymismalleja jotka eivät ole niin vahingollisia. Gestalt taas keskittyy aika paljon mielen ja kehon yhdistämiseen sillä usein ihmiset järkeilee päällä ja ignoraa kehon kun se viestittää jotain. Kuten tärinä, kuumuus, ahdistus, hikoilu, nopea sydämen tykytys ja heikotus... Person centred taas uskoo että ihminen tietää parhaiten mikä on parhaaksi hänelle ja tarvitsee vain turvallisen paikan tutkia omia tunteitaan. Se myös keskittyy asiakkaan hyväksymiseen ja empatiaan. Uskotaan että kun terapeutti antaa asiakkaalle ehdotonta hyväksymistä niin asiakas alkaa luottamaan itseensä.
Eri asiakkaat myös haluavat ja tarvitsevat eri asioita ja siksi myös erilaiset terapiat auttavat eri asioihin. Itselläni on mm. Asiakas jolla on hyvin specific ahdistuneisuus ja paniikki kohtaus esiintyy vain tietyssä tilanteessa. Hänen kanssaan ollaan mietitty mistä tilanne on alkanut ja yrittänyt oppia ymmärtämään kehon varoitusmerkkejä, ajatustapoja ja mahdollisia "selvitymis" tapoja. Toinen asiaan mulla on perfektionisti jolla pitää olla satavarma plääni ennen kuin aloittaa mitään. Kaikki mahdolliset vastoinkäymiset on otettava huomioon ja mietittävä plääni varalle...
Mutta mitä kysyä terapilta? Käytännössä mikä vain mikä helpottaa luottavan terapiasuhteen luomista. Terapia ei tule toimimaan ilman tätä. Ensimmäisellä kerralla on myös hyvä kysyä minkä koulukunnan terapeutti on kyseessä ja millaista terapiaa hän tarjoaa sillä siinä saattaa olla isoja eroja.

Anteeksi jos on sekava vastaus. Aloita kirjoittamaan vastausta perjantaina ja sitten tuli pieniä vastoinkäymisiä ja unohdin vastauksen.
Mun epäillään olevan "asperger". Käyn terapiassa ja tahtoisin tietää lisää itse terapista. Onko olemassa jotain kirjoja joita voit suositella?

Amazon product
Tuollainen "For Dummies" on tullut itselleni vastaan.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Minkä tyyppinen terapia on kyseessä? Cognitive behavioural therapy on oikeasti tosi erilaista kun esimerkiksi psykodynaaminen tai moni muu puheterapia.

Jos etsit englannin kielistä tekstiä niin on hyvä muistaa että he käyttävät samaa counselling ja counsellor eikä therapist and therapy. On myös tietenkin psychotherapy mutta perusteet samat.

Yksi jota terapeutit suosittelee usein on school of Life. Heidän sivuillaan on paljon materiaalia ja sitä kautta voi myös tilata hyviä kirjoja.

Itse olen lähinnä lukenut juuri opiskelijoille ja terapeuteille suunnattuja kirjoja jotka voi olla vähän liiankin syvällisiä jos vain haluaa ymmärtää. Mutta yksi tosi hyvä, helppolukuinen ja selkeä kirja hyvillä esimerkeillä on Inside counselling, becoming and being professional Counsellor kirjoittanut Anthony Crouch

Toki nämä oppikirjat on aika kalliita ihan perus luettavaksi.

Tässä on enemmän asiakkaalle suunnattua tekstiä, en ole varma aukeaako sinulle Teksti
Kyseessä siis:

On being a client: Understanding the process of counselling and psychotherapy by Howe (1993)​


Kannattaa myös selata läpi British Association of Counsellin and psychotherapy sivut:

Muita nettisivuja jotka selittää prosessia:





Myös YouTubeen voi laittaa hakuun what is counselling, counselling/psychotherapy explained, process of counselling


Elikkä ekana kysy sun terapeutilta mitä modalitia se harjoittaa ja jos vastaus on useaa sekaisin niin kysy mitä sekaisin. Voit sen jälkeen tulla tänne kertomaan ja voi selittää ja linkata juuri siihen liittyviä asioita.
Mitä sitten kysyä muuta häneltä, kysyisin ensimmäisenä salassapito velvollisuudesta, mutta sen hänen tulisi selittää sille muutenkin.voit myös kysyä perus asioita kuten antaako hän kotiläksyjä yms. Käytännössä kuitenkin terapia aika on sinun ja usein terapeutit antavat sulle vapaat kädet, sä päätät mistä puhut. Jos et tiedä mistä puhua, sano se. Usein terapia sessio saattaa jännittää ja mieleen tulee asioita session ulkopuolelta. Niitä on ihan hyvä kirjailla ylös ja ottaa se lappu mukaan terapiaan. Mulla on yksi asiakas joka tekee näin. Muutenkin terapiassa keskitytään tunteisiin ja ajatustapoihin ja niitä on aika vaikea oileasti muistaa jälkeenpäin, joten helpointa olisi kirjata niitä ylös ihan muutenkin.

Mutta näin tiivistettynä, terapia on terapeutin ja asiakkaan välinen suhde joka perustuu luottamukseen.terapeutti antaa asiakkaalle turvallisen tilan tutkia tunteita,menneisyyttä, nykyisyyttä, traumoja, pelkoja, toiveita, persoonallisuutta, odotuksia ja käytännössä mitä vain. Idea on että sä voit puhua mistä vain terapeutille ilman että sua tuomitaan. Terapeutti osoittaa kiinnostusta ja saattaa kysyä tarkentavia kysymyksiä jotka laittaa sut oikeasti sukeltamaan syvemmälle ymmärtääkseen tunteita ja mistä ne kumpuaa, milloin alkoi, mikä triggeröi ne, ja miten olet ennen onnistunut välttämään niitä ja yhdessä etsiä erilaisia tapoja päästä haitallisista tavoista yli ja oppia hyväksymään tunteet ja lieventämään oireita. Jotkut potilaat toisaalta vain haluavat jonkun joka kuuntelee avoimesti ilman tuomitsemista ja tarjoaa empatiaa. Toiset taas haluavat ymmärtää mitä heillä tapahtuu alitajunnasta, tai käsitellä mennyttä traumaa. Toiset haluaa vain oppia selvitymistapoja.

Tosin se kognitiivinen käyttäytymisterapia on hyvin erilainen. Terapeutti ei välttämättä edes tarvitse tietää menneestä. He yrittää huomata haitallisia ajatustapoja ja käyttäytymismalleja, sillä he uskovat negatiiviseen kierteeseen. Negatiiviset ajatukset johtavat negatiiviseen käyttäytymiseen joka johtaa negatiivisiin tunteisiin joka johtaa taas negatiiviseen ajatteluun. Esimerkiksi ajattelet ettet ole tarpeeksi hyvä, et edes yritä, tunnet olosi surulliseksi koska mikään ei muutu, joten ajattelet taas että et ole tarpeeksi hyvä. Tässä terapiassa sitten pyritään katkaisemaan kierre ja kääntämään se positioviseksi. Esimerkiksi sä esiinnyt, onnistut siinä, sulle tulee hyvä olo ja alat ajattelemaan että ehkä susta on johonkin. Muutosta tehdään hyvin pienin askelin ja itselle asetetaan ns. Smart goals jotka on hyvin pieniä ja saavutettavia jotta saat sen olot että onnistuit. Sitten pikkuhiljaa siitä mennään eteenpäin. Jos tavoitteet on liian suuria, on suurempi riski epäonnistua jolloin menee takaisin negatiiviseen kierteeseen. Esimerkiksi jos haluat tulla liikunnalliseksi mutta et ole koskaan oikein liikkunut, saattaa ensimmäinen tavoite olla vain 15min kävely lenkki kerran viikossa kahden viikon ajan, ja sem jälkeen nostaa se 2xviikossa jne. Se on jo parempi kuin ei ollenkaan. Toki jos jo esimerkiksi kävelet aina kouluun, niin vähän isompi tavoite kuten yksi tai YouTube liikunta videota viikossa. Tämän voi tehdä minkä tahansa kanssa. Kun itse kävin kognitiivisessa käyttäytymisterapiassa niin mun tavoitteet oli enemmän niinkuin varaa aika hammaslääkäriin, imuroi, kokkaa ruokaa, pese pyykkiä yms.
Lidäksi tässä terapiassa opetetaan asiakasta esimerkiksi unen, liikunnan, sosiaalisen elämän ja ravinnon tärkeydestä mielenterveyteen. Lisäksi esim kuinka motivaatio tulee vasta kun on aloittanut tekemisen ja käytetään mm. Taktiikkaa että teet vain 5min eikä enempää. Eli vaikka kirjoitat esseetä 5min ja jos tuntuu että jatkat niin jatkat, ja jos ei niin ei mitään vaatimusta tehdä enempää. Usein 5min on tarpeeksi motivoitumiseen. Myös viikkoaikataulu on jotain mitä tehdään. Sitä rakennetaan vain vähän kerrallaan joka viikko. Esimerkiksi lisäät ekalla viikolla vain yhden asian.

Hirveä romaani eikä mun suomenkielen kirjoitus ole ihan tip top kunnossa enään,mutta toivottavasti selventää jotain.
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Kiitos romaanista ja runsaista resuresseista. Terapia kiinnostaa mua aiheena aika paljon. Varsinkin sen terapeutin näkökulmasta. Jostain syystä tahdon tietää millä tavalla mua eli "asiakasta/potilasta/kuntoutettavaa" katsotaan.

En tiennyt tuota eroa counselingin ja therapyn välillä.

Terapian hyödyllisyyden objektiivinen arviointi näyttää olevan vaikeaa ellei mahdotonta. Ainakin henkilökohtaisesti.
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Osaatko kertoa mitä terapialta pitäisi osata odottaa?

Multa kysyttiin tuollaista ja en osannut vastata kysymykseen.
 
Ylös Pohja