Vaatteet Tekeekö täällä joku vaatteensa itse?

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Oma osaamiseni ei moiseen riitä, mutta aina silloin tällöin suunnittelen mielessäni itselleni kuteita. :D

Toisaalta minua kutkuttaa myös ajatus tilata omalla kuosilla kuvitettua kangasta, josta voisi teettää jollain käsityötaitoisella omia vaatteita.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,586
Reaktioarvo
6,495
Oon mää itelleni vaatteita teheny, mm. semmoset ohuemmat vartalonmyötäset housut, kellohameen ja jääkiekkojoukkue Kärppien teemaisen hupparin
Hameen ja hupparin tein koulussa ja housut sitten kotona äitin avustuksella. Mulla on palijon vaatteita jotka siis mun äiti on teheny ku se on oikiasti sairaan hyvä ompelee vaatteita!! :333
 

e71347

Uusi
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
59
Reaktioarvo
73
Osaan ommella ja varsinkin yläasteella ja lukiossa jaksoin väkertää vaikka minkälaisia housuja ja takkeja, nykyään olen vähän laiskistunut ja ompelen enimmäkseen sellaisia parin sauman haaremihousuja. Niitäkin alkaa olla jo ihan tarpeeksi omaan käyttöön. Suunnitelmissa olisi etsiä/soveltaa sellainen niin täydellinen t-paitakaava, että voisin sen pohjalta hurauttaa monikäyttöisiä ja mukavia paitoja eri väreissä ja kuoseissa niin paljon että olisi jokaiseen tilaisuuteen sopiva paita.
 

swindle

piisamirotta
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
196
Reaktioarvo
232
yhden hupparin ja kahden villapaidan kokemuksella voisin sanoa että kyllä tai ainakin yritän. jos joskus saisin ompelukoneen niin ajatuksena olis tehdä enemmänkin.
 

Cieli

Weteraani
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
318
Reaktioarvo
384
Oon joskus tehnyt ja korjaan vaatteita edelleen, paikkaan reikiä ja lyhennän lahkeita. Joskus olen ostanut alennusmyynneistä isomman koon vaatteita ja pienentänyt niitä onnistuneesti.

Olispa aikaa ja rahaa ja tilaa hankkia oma ompeluhuone, niin tekisin edelleen kaikenlaisia vaatteita.
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Teen aika paljon vaatteita ite. Varsinki nyt korona-aikana ku ei voi mennä mihinkää, oon innostunu uudestaa. Tein varsinki yläasteella paljon vaatteita ite, sit lukiossa jostai syystä aattelin et ois jotenki noloo tehä vaatteita ite (varmaan koska mua kiusattiin yläasteella ja sen takia aattelin sit et kaikki mussa olis noloa, myös ne ite tehdyt vaatteet, enkä halunnu olla "nolo" enää lukiossa). Mut nyt teen taas tosi paljo ite. Tän vuoden aikana oon tehny paidan, housut, kassin ja maskeja, ja löysin just kaavat bleiseriin et sellanenki tulossa kunhan on tarpeeks aikaa.
Sellanen ongelma, että kankaat maksaa paljon, esimerkiks tilasin just samettia melkein 100 eurolla. Hyvää käyttöä opintolainalle hehh... Joku kehtaa viel väittää et on halvempaa tehä vaatteet ite D:
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Mä ostin viime keväänä ompelukoneen ja oon muutamat kuteet tehnyt itse! Mutta ne ei aina ihan onnistu niin suunnittelin 🤣 mun kärsivällisyys ei riitä huolelliseen työskentelyyn. Lisäksi kankaat on yllättävän kalliita! Aina kun löytyy jotain superhienoa apina kangasta niin se maksaa enemmän kun valmiit outfitit!
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Onpas täällä paljon taitavia ihmisiä! :O Itsehän tosiaan osaan ommella napin kiinni. Ja parsia sukan. Jee.
Hei mä en sit taas osaa noita! Haluaisin osata parsia sukan kun mulla on mummun tekemiä villasukkia joihin on alkanut tulla reikiä. Mummu kuoli 10-vuotta niin sukilla on arvoa!

Mäkään en ole teknillisesti mikään hyvä. Vähän sinne päin on mun tekniikka. Improvisoin enkä osaa käyttää kaavoja. Vältän äidilleni vaatteiden näyttämistä koska hän sitten ammattilaisena kertoo mulle kuinka surkeaa työtä olen tehnyt. Mutta kukaan muu ei katso mun vaatteita niin läheltä tai varsinkaan sisältä!
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
Hei mä en sit taas osaa noita! Haluaisin osata parsia sukan kun mulla on mummun tekemiä villasukkia joihin on alkanut tulla reikiä. Mummu kuoli 10-vuotta niin sukilla on arvoa!

Mäkään en ole teknillisesti mikään hyvä. Vähän sinne päin on mun tekniikka. Improvisoin enkä osaa käyttää kaavoja. Vältän äidilleni vaatteiden näyttämistä koska hän sitten ammattilaisena kertoo mulle kuinka surkeaa työtä olen tehnyt. Mutta kukaan muu ei katso mun vaatteita niin läheltä tai varsinkaan sisältä!
Tää video vaikutti asialliselta sukanparsintaohjeelta :)
 

almanakka

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
455
Reaktioarvo
399
Viime aikoina on tullut seurattua sellaista ohjelmaa kuin The Great British Sewing Bee, löytyy Areenasta. En ole pitkään aikaan ommellut mitään (paitsi serkun joululahjapehmolelua, josta suurimman osan teki äiti), jonkun tyynyliinan tai pussukan ompeleminen onnistuisi ehkä juuri ja juuri. Tässä keväällä on sen verran paljon vapaa-aikaa, että voisin haastaa itseäni ja aloittaa jonkun projektin. Haluaisin tehdä tämäntyylisen paidan:
https://img.ltwebstatic.com/images3...0a372a7ec97cf4bd365c8e78c_thumbnail_600x.webp
Tietääkö kukaan mistä löytyisi sopivia kaavoja?
 

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,692
Reaktioarvo
1,625
Enpä oikein. Mutta korjailen rikki menneitä vaatteita kyllä itse.
Ai niin - kerran kyllä ompelin tädin avustuksella yhden hameen (koulutyönä tai jonain sen tapaisena?). En kyllä sitten koskaan tainnut tulla käyttäneeks sitä, koska lopputulos oli mun makuun vähän liian tylsän näköinen - eikä mulla hameita toisaalta muutenkaan oo juuri tapana pitää. Tuolla kaapin uumenissa se muistaakseni vieläkin lojuu... Heh.
 
Ylös Pohja