Syvälliset (tw ja sv) koin tänään seksuaalista ahdistelua

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
tää on pahinta mitä mie oon kokenu, ja koskaan aiemmin ei oo tullu mitään tämmöstä vastaan.
tilanne oli siis se, että olin yhen ostoskeskuksen vero modassa kattomassa vaatteita, kun joku keski-ikänen ja ulkomaalanen mies katteli mua kauempana, oiskohan ollu brasilialainen.
hän sano miulle sieltä kauempaa jotain, mutta niin hiljaa, etten kuullu ollenkaan.
miulle tuli jo siinä vaiheessa sellanen epämukava olo ja miun vaisto sano, et miun pitää lähtee tästä kaupasta nyt heti tai jotain pahaa tapahtuu.
tää sankari lähti tietenkin seuraamaan mua ja oli kannoillani, kun pääsin kaupasta ulos sinne käytävälle.

hän kerto, että oon hänen mielestä kaunis. sanoin ettei oo aikaa jäädä juttelemaan, ja sitten hän sano, että haluis tutustua muhun. sen jälkeen hän teki jotain niin käsittämätöntä, että se tuntu unelta: hän osotti miun pyllyä (kun olin jo lähössä siinä) ja tokas, että "sulla on hyvä ja kaunis pylly" tmv.
siinä vaiheessa olin silleen että ei saatana, pitääkö tässä potkasta munille vai mitä teen. sanoin topakasti, että "mua ei kiinnosta kuulla tommosia kommentteja. en halua tutustua. jätä miut rauhaan".
meinas vielä lähtee seuraamaan ja näytti kauheen pettyneeltä ja epätoivoselta, mutta onneks jäi siihen paikalleen, koska muuten ois varmana saanu miulta fyysisenkin näpäytyksen.

muistan että kun sanoin sille, ettei mua kiinnosta kuulla niitä kommentteja, niin siitä meidän välistä meni joku isoäiti ja hänen lapsenlapsi.
tuli hyvä mieli kun ulkopuolinenkin näki, että siinä miehessä on joku pahasti vialla.
miusta tuntu kuitenki pahalta ettei kukaan puuttunu siihen tilanteeseen, vaikka uskon että jotkut näki mitä siinä tapahtu (porukkaa tosin ei ollu hirveesti, joten voinhan olla väärässäkin).
yksin oleminen siinä tilanteessa oli varmaan kaikista pahinta, joten uskaltakaa puuttua, jos näätte minkäänlaista ahdistelua.

lähin siitä vetämään äkkiä ja olin pitkän aikaa järkyttyny siitä, että joku random limanen mies koki oikeudekseen kommentoida miun vartaloa tuosta vaan, ihan ku oisin esine jota saa kommentoida.
silleen ööö, vittu kysyinkö mielipidettäs miun perseestä?! en. joten pidä turpas kii.
siulla ei oo mitään oikeutta kommentoida kenenkään kehoa ja ainakin miusta se tuntu tosi ällöltä ja nöyryyttävältä.
tulin tänne vaateostoksille, en näyttelyeläimeks jota voit kommentoida ja mittailla ja ahdistella.

tää mieslapsi ei edes ollu kännissä tai mitään, ja se tapahtu keskellä kirkasta päivää.
enkä todellakaan tarkota että paljastava pukeutuminen oikeuttas seksuaaliseen ahdisteluun, mutta haluun silti mainita, että olin vielä pukeutunukin ns. normaalisti.

pakko vielä sanoa, että miusta on hälyttävää, kuinka arkipäivästä tämmönen elokuvamainen häirintä on monille.
asia ei todellakaan sais olla näin.
kaikkien naisten (toki miestenkin) pitäs saada kulkee tuolla kadulla rauhassa ilman stressiä siitä, että tuleeko taas kommenttia omasta kehosta, kattooko joku pervolla ilmeellä tai tuleeko jopa koskettamaan.
halaus kaikille joilla on kokemuksia seksuaalisesta häirinnästä, ahdistelusta, väkivallasta tai raiskauksista ;_; oon pahoillani D: <3
 
Viimeksi muokattu:

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
kamalaa, että toi tapahtui sinulle ;__; mut thank god pääsit tosta tyypistä eroon, hyi helvetti tommosia ihmisiä. onneksi sul ei sattunu mitää pahempaa - mutta kaikki ahdistelukokemukset ynnä muut on valid, vaikka "mitään suurempaa" ei tapahtuisi.

se on ikävä tosiasia, et ahdisteluun ei vielkään uskalla kaikki puuttua tai sit jotkut ei mukamas vaan ymmärrä, et sellasta tapahtuu. voi olla, että se isoäiti lapsenlapsineen ei huomannut tai sit voi olla, että esim. se vanhempi nainen aatteli, et hän ei halua sotkee sitä lasta siihen tai ihan mitä vaan, mut oli miten oli niin pointtini on: surullista, et kukaan ei auttanut ja jouduit käymään ton yksin läpi D: oon pahoillani siitä. emme voi tietää syitä ja minä siis vaan spekuloin niitä, en yritä puolustella vaan mun tapa on aina ihmetellä asioita ääneen. kannustan kaikkia puuttumaan ahdisteluun, mikäli vain mahdollista. saatatte pelastaa jonkun ihmisen hengen, oikeesti.

se on myös ikävä tosiasia, että kokee asiakseen sanoa, että mitä oli sillä hetkellä päällä. D: toki saa kertoa, mut se on harmillista, et se ns. pitää kertoa - koska jotkut ei "ymmärrä" miten voi tulla ahdistelluksi normivaatteissa... niin epäileville tuomaksille tiedoksi: yksi ihminen demissä kertoi, että hänet raiskattiin talvella, kun hänellä oli toppavaatteet päällä. miettikääs sitä. ahdistelijoita ja raiskaajia oikeesti harvoin kiinnostaa kohteen vaatteet, varsinkin raiskaajien kohdalla ihan tosi juttu.

äijä roskiin ja roskis uuniin, BYEEEEEE bitch!! maailma on parempi paikka ilman tollasia ihmisiä - i said what i said. se, joka kokee toiselta ihmiseltä tuollaista vääryyttä - mitä tahansa seksuaalista väkivaltaa - ei ole koskaan syyllinen siihen. juuri kuten sanoit, tällä limanuljaskalla ei ollut mitään oikeutta sanomisiinsa tai tekoihinsa. haista äijä ja kaikki muut ahdistelijapaskat ja raiskaajasaatanuudet vittu, toivottavast ihan vitun iso rekka ajaa teijän kaikkien päältä tai joku heittää teijät rotkoon. i said what i said, jälleen!

ja sit viimeiseksi ihan tiedoksi kaikille: esim. mä en ole väkivallan kannalla, mutta itsepuolustuksen suhteen joo. jos joku ahdistelee teitä, ei ymmärrä sanaa ei ja varsinkin jos on uhkaava, te saatte potkaista tai lyödä tai ihan mitä vaan. sillon se on musta täysin sallittua. toisaalt ikävä kyllä laki voi joskus ajatella, että siinä se, joka puolustautuu, tekee isomman rikoksen... mut puolustakaa itseänne, jos vaan pystytte! sekään ei haittaa, jos ette itse pysty.

niin ja, kiitos halauksesta D: tulee tarpeeseen. minä lähetän myös kaikille tsemppihalit, mikäli se auttaa D: emme ole yksin tai ei meidän ainakaan tarvitse olla - onneksi!
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
Hyi! Toi, että lähti vielä seuraamaan ja varmasti myös tajusi, että oot ihan liian nuori tollaselle keski-ikäselle. D: Onneks jätti sut lopulta rauhaan. En vaan ymmärrä miten ihmiset vieläkin on tollasia, eikö ne oikeesti ymmärrä, että toi ei oo ok...
 
Liittynyt
10.9.2021
Viestejä
256
Reaktioarvo
270
Ihan kauheeta tollanen!! Oon tosi pahoillani, että jouduit kokee tollasta D: onneks se ällöttävä mies ei sit enää sen jälkeen ku olit sanonu nii jatkanu seuraamista ja jätti sut rauhaan. Mikään siitä ei ollu sun syytä! Sillä miehellä ei ollu Mitään oikeutta kommentoida sun kehoa tai sua, koska se ei kuulu sille pätkän vertaa. Ikävää, että jouduit olee yksin tossa tilanteessa D:
Tsemppihali sulle<3
 

jokuvaan

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
4.4.2021
Viestejä
956
Reaktioarvo
993
hyi kamala! ihme juttu että jotkut ihmiset kokee, että heillä on oikeus kommentoida muiden kehoa, koska ei todellakaan ole. käsittämätöntä tuollainen.

itselläkin eilen bussissa tuli vähän samanlainen kohtaus, vaikkei tietenkään noin paha mitä sie kerroit mutta tulipahan mieleen tästä keskustelunaiheesta. istuin siis miltei tyhjässä bussissa kunnes tämmöinen roteva mieshenkilö tuli sitten pysäkiltä tähän bussiin, ja tietenkin istutti perseensä minun viereeni, vaikka koko bussi oli melkein tyhjä. siinä sitten alkoi vähän ahdistamaan, kun mies työntyi koko ajan lähemmäs minua. kohta olin jo melkein ikkunalasissa kiinni, kun mies koki hyväksi ideaksi huitaista kättään selvästi tarkoituksella niin, että se koski muutaman sekunnin ajan rintoihini. siinä sitten kauhistuneena nousin seisomaan ja yritin änkeä ikkunapaikalta miehen ohi ja onneksi tämä, vastahakoisesti kylläkin, päästi minut ohi. jäin sitten seuraavalla pysäkillä ja kävelin loppumatkan, koska en uskaltanut enää jäädä bussiin.
 

Freya

Sensei
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
476
Reaktioarvo
505
Pakko sanoa että tällanen ei oo mulle mitään uutta... Pahinta on jos on ulkona yksin, tyyppi ei lopeta ja tiedät ettei kukaan voi tulla apuun. D: Kotiin seuraaminen on myös ahdistavaa.

Tsemppiä, tiedän että toi voi aiheuttaa vainoharhasen olon jatkossakin, joten vaikka tilanne on ohi ei se välttämättä tunnu heti siltä ja anna sille aikaa. Onneksi ei käynyt käsiksi!
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
kamalaa, että toi tapahtui sinulle ;__; mut thank god pääsit tosta tyypistä eroon, hyi helvetti tommosia ihmisiä. onneksi sul ei sattunu mitää pahempaa - mutta kaikki ahdistelukokemukset ynnä muut on valid, vaikka "mitään suurempaa" ei tapahtuisi.

se on ikävä tosiasia, et ahdisteluun ei vielkään uskalla kaikki puuttua tai sit jotkut ei mukamas vaan ymmärrä, et sellasta tapahtuu. voi olla, että se isoäiti lapsenlapsineen ei huomannut tai sit voi olla, että esim. se vanhempi nainen aatteli, et hän ei halua sotkee sitä lasta siihen tai ihan mitä vaan, mut oli miten oli niin pointtini on: surullista, et kukaan ei auttanut ja jouduit käymään ton yksin läpi D: oon pahoillani siitä. emme voi tietää syitä ja minä siis vaan spekuloin niitä, en yritä puolustella vaan mun tapa on aina ihmetellä asioita ääneen. kannustan kaikkia puuttumaan ahdisteluun, mikäli vain mahdollista. saatatte pelastaa jonkun ihmisen hengen, oikeesti.

se on myös ikävä tosiasia, että kokee asiakseen sanoa, että mitä oli sillä hetkellä päällä. D: toki saa kertoa, mut se on harmillista, et se ns. pitää kertoa - koska jotkut ei "ymmärrä" miten voi tulla ahdistelluksi normivaatteissa... niin epäileville tuomaksille tiedoksi: yksi ihminen demissä kertoi, että hänet raiskattiin talvella, kun hänellä oli toppavaatteet päällä. miettikääs sitä. ahdistelijoita ja raiskaajia oikeesti harvoin kiinnostaa kohteen vaatteet, varsinkin raiskaajien kohdalla ihan tosi juttu.

äijä roskiin ja roskis uuniin, BYEEEEEE bitch!! maailma on parempi paikka ilman tollasia ihmisiä - i said what i said. se, joka kokee toiselta ihmiseltä tuollaista vääryyttä - mitä tahansa seksuaalista väkivaltaa - ei ole koskaan syyllinen siihen. juuri kuten sanoit, tällä limanuljaskalla ei ollut mitään oikeutta sanomisiinsa tai tekoihinsa. haista äijä ja kaikki muut ahdistelijapaskat ja raiskaajasaatanuudet vittu, toivottavast ihan vitun iso rekka ajaa teijän kaikkien päältä tai joku heittää teijät rotkoon. i said what i said, jälleen!

ja sit viimeiseksi ihan tiedoksi kaikille: esim. mä en ole väkivallan kannalla, mutta itsepuolustuksen suhteen joo. jos joku ahdistelee teitä, ei ymmärrä sanaa ei ja varsinkin jos on uhkaava, te saatte potkaista tai lyödä tai ihan mitä vaan. sillon se on musta täysin sallittua. toisaalt ikävä kyllä laki voi joskus ajatella, että siinä se, joka puolustautuu, tekee isomman rikoksen... mut puolustakaa itseänne, jos vaan pystytte! sekään ei haittaa, jos ette itse pysty.

niin ja, kiitos halauksesta D: tulee tarpeeseen. minä lähetän myös kaikille tsemppihalit, mikäli se auttaa D: emme ole yksin tai ei meidän ainakaan tarvitse olla - onneksi!
hallelujah että tää kaikki oli hyvin sanottu, kiitos🙏🏻💗

olihan se aika kauheeta D: toisaalta kun oon saanu limasten ukkojen pervoja katseita ja suoraa tuijotusta jostain 13-vuotiaasta lähtien, on kerran vihellelty (vielä miun äidin läsnä ollessa!! ja kyseessä oli kokonainen kaveriporukka - muistan, kun varmaan 4 tyyppiä vihels samaan aikaan ja kyttäs mua päästä varpaisiin D::) ja netissä on tullu vaikka mitä, niin tuntuu ikävältä sanoo tälleen, mutta siihen on tavallaan tottunu D: tuo tilanne tosin oli järkyttävä ja pahin kaikista sen takia, että se oli niin konkreettinen ja tuli suoraan päin naamaa.

eihän sen koskaan pitäs olla niin, että tottuu seksuaaliseen häirintään.
mua jotenki kyrpii se, miten sukupuolittunu ongelma tää on: suurin osa ahdistelijoista on miehiä ja suurin osa uhreista naisia. vituttaa se, että koska sie oot nainen, niin sua saa kohdella miten sattuu ja sua esineellistetään, kontrolloidaan ja nöyryytetään paljon herkemmin ku miestä. ja kaiken lisäks mieki oon kokenu tätä esiteinistä lähtien, joten... mikä teitä ahdistelijoita vaivaa, kun ette voi jättää edes lapsia ja nuoria rauhaan?! painukaa uuniin.

oon samaa mieltä kaikesta muustakin mitä sanoit.
ehdottomasti noihin tilanteisiin pitäs aina puuttua ja myöskin väkivalta on miusta jopa ihan sallittavaa, jos tilanne menee sellaseks, että se sitä vaatii.
en normaalisti oo väkivallan puolella, mutta oisin oikeesti vaikka valmis saamaan syytteen pahoinpitelystä, jos käyttäsin sitä jossain tommosessa tilanteessa.
oishan se toki perseestä, mikäli poliisit näkis miut syyllisenä ja se ahdistelija pääsis ku koira veräjästä, mutta kuitenkin.

en ois muuten maininnu mitään tuosta pukeutumisesta (koska tosiaan se ei missään nimessä oikeuta ahdisteluun, olipa se kuinka paljastavaa tahansa), mutta sanoin siks että tällä miehellä saattaa olla sellanen pölyttyny ajatusmaailma, et tietynlainen pukeutuminen oikeuttas johonki tommoseen.
halusin tuoda alotusviestissäni esille, että tämmösestä "saan ahdistella naista koska hänellä on paljastavat vaatteet" -ajatusmaailmasta se ei ainakaan voinu johtua, koska en ollu pukeutunu niin. en tiiä saatko miun pointista kiinni D:

ja joo, muistan kanssa lukeneeni tuosta, että eräs henkilö kerto kokeneensa ahdistelua, vaikka oli toppavaatteissa... jos joku haluaa raiskata tai ahdistella niin kyllä se muuten tekee sen, vaikka ois millasta vaatetta päällä.
ja on se miusta selvää uhrin syyllistämistä, jos hänelle aletaan vänkäämään, että "mitäs pukeuduit tuohon mekkoon, oisit laittanu jotain peittävämpää niin tuota ei ois tapahtunu " tai "mitäs flirttailit, ihan oikein että se koitti raiskata"... pitää oikeesti olla päästään vinksahtanu, jos aattelee noin.

anteeks kauhee romaani ja avautuminen ja kaikki, mutta oli ihan pakko D:
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757
hallelujah että tää kaikki oli hyvin sanottu, kiitos🙏🏻💗

olihan se aika kauheeta D: toisaalta kun oon saanu limasten ukkojen pervoja katseita ja suoraa tuijotusta jostain 13-vuotiaasta lähtien, on kerran vihellelty (vielä miun äidin läsnä ollessa!! ja kyseessä oli kokonainen kaveriporukka - muistan, kun varmaan 4 tyyppiä vihels samaan aikaan ja kyttäs mua päästä varpaisiin D::) ja netissä on tullu vaikka mitä, niin tuntuu ikävältä sanoo tälleen, mutta siihen on tavallaan tottunu D: tuo tilanne tosin oli järkyttävä ja pahin kaikista sen takia, että se oli niin konkreettinen ja tuli suoraan päin naamaa.

eihän sen koskaan pitäs olla niin, että tottuu seksuaaliseen häirintään.
mua jotenki kyrpii se, miten sukupuolittunu ongelma tää on: suurin osa ahdistelijoista on miehiä ja suurin osa uhreista naisia. vituttaa se, että koska sie oot nainen, niin sua saa kohdella miten sattuu ja sua esineellistetään, kontrolloidaan ja nöyryytetään paljon herkemmin ku miestä. ja kaiken lisäks mieki oon kokenu tätä esiteinistä lähtien, joten... mikä teitä ahdistelijoita vaivaa, kun ette voi jättää edes lapsia ja nuoria rauhaan?! painukaa uuniin.

oon samaa mieltä kaikesta muustakin mitä sanoit.
ehdottomasti noihin tilanteisiin pitäs aina puuttua ja myöskin väkivalta on miusta jopa ihan sallittavaa, jos tilanne menee sellaseks, että se sitä vaatii.
en normaalisti oo väkivallan puolella, mutta oisin oikeesti vaikka valmis saamaan syytteen pahoinpitelystä, jos käyttäsin sitä jossain tommosessa tilanteessa.
oishan se toki perseestä, mikäli poliisit näkis miut syyllisenä ja se ahdistelija pääsis ku koira veräjästä, mutta kuitenkin.

en ois muuten maininnu mitään tuosta pukeutumisesta (koska tosiaan se ei missään nimessä oikeuta ahdisteluun, olipa se kuinka paljastavaa tahansa), mutta sanoin siks että tällä miehellä saattaa olla sellanen pölyttyny ajatusmaailma, et tietynlainen pukeutuminen oikeuttas johonki tommoseen.
halusin tuoda alotusviestissäni esille, että tämmösestä "saan ahdistella naista koska hänellä on paljastavat vaatteet" -ajatusmaailmasta se ei ainakaan voinu johtua, koska en ollu pukeutunu niin. en tiiä saatko miun pointista kiinni D:

ja joo, muistan kanssa lukeneeni tuosta, että eräs henkilö kerto kokeneensa ahdistelua, vaikka oli toppavaatteissa... jos joku haluaa raiskata tai ahdistella niin kyllä se muuten tekee sen, vaikka ois millasta vaatetta päällä.
ja on se miusta selvää uhrin syyllistämistä, jos hänelle aletaan vänkäämään, että "mitäs pukeuduit tuohon mekkoon, oisit laittanu jotain peittävämpää niin tuota ei ois tapahtunu " tai "mitäs flirttailit, ihan oikein että se koitti raiskata"... pitää oikeesti olla päästään vinksahtanu, jos aattelee noin.

anteeks kauhee romaani ja avautuminen ja kaikki, mutta oli ihan pakko D:
me ei nähdä sua syylisenä, eikä sillä oo väliä miten poliisi näkee sen.
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
hallelujah että tää kaikki oli hyvin sanottu, kiitos🙏🏻💗

olihan se aika kauheeta D: toisaalta kun oon saanu limasten ukkojen pervoja katseita ja suoraa tuijotusta jostain 13-vuotiaasta lähtien, on kerran vihellelty (vielä miun äidin läsnä ollessa!! ja kyseessä oli kokonainen kaveriporukka - muistan, kun varmaan 4 tyyppiä vihels samaan aikaan ja kyttäs mua päästä varpaisiin D::) ja netissä on tullu vaikka mitä, niin tuntuu ikävältä sanoo tälleen, mutta siihen on tavallaan tottunu D: tuo tilanne tosin oli järkyttävä ja pahin kaikista sen takia, että se oli niin konkreettinen ja tuli suoraan päin naamaa.

eihän sen koskaan pitäs olla niin, että tottuu seksuaaliseen häirintään.
mua jotenki kyrpii se, miten sukupuolittunu ongelma tää on: suurin osa ahdistelijoista on miehiä ja suurin osa uhreista naisia. vituttaa se, että koska sie oot nainen, niin sua saa kohdella miten sattuu ja sua esineellistetään, kontrolloidaan ja nöyryytetään paljon herkemmin ku miestä. ja kaiken lisäks mieki oon kokenu tätä esiteinistä lähtien, joten... mikä teitä ahdistelijoita vaivaa, kun ette voi jättää edes lapsia ja nuoria rauhaan?! painukaa uuniin.

oon samaa mieltä kaikesta muustakin mitä sanoit.
ehdottomasti noihin tilanteisiin pitäs aina puuttua ja myöskin väkivalta on miusta jopa ihan sallittavaa, jos tilanne menee sellaseks, että se sitä vaatii.
en normaalisti oo väkivallan puolella, mutta oisin oikeesti vaikka valmis saamaan syytteen pahoinpitelystä, jos käyttäsin sitä jossain tommosessa tilanteessa.
oishan se toki perseestä, mikäli poliisit näkis miut syyllisenä ja se ahdistelija pääsis ku koira veräjästä, mutta kuitenkin.

en ois muuten maininnu mitään tuosta pukeutumisesta (koska tosiaan se ei missään nimessä oikeuta ahdisteluun, olipa se kuinka paljastavaa tahansa), mutta sanoin siks että tällä miehellä saattaa olla sellanen pölyttyny ajatusmaailma, et tietynlainen pukeutuminen oikeuttas johonki tommoseen.
halusin tuoda alotusviestissäni esille, että tämmösestä "saan ahdistella naista koska hänellä on paljastavat vaatteet" -ajatusmaailmasta se ei ainakaan voinu johtua, koska en ollu pukeutunu niin. en tiiä saatko miun pointista kiinni D:

ja joo, muistan kanssa lukeneeni tuosta, että eräs henkilö kerto kokeneensa ahdistelua, vaikka oli toppavaatteissa... jos joku haluaa raiskata tai ahdistella niin kyllä se muuten tekee sen, vaikka ois millasta vaatetta päällä.
ja on se miusta selvää uhrin syyllistämistä, jos hänelle aletaan vänkäämään, että "mitäs pukeuduit tuohon mekkoon, oisit laittanu jotain peittävämpää niin tuota ei ois tapahtunu " tai "mitäs flirttailit, ihan oikein että se koitti raiskata"... pitää oikeesti olla päästään vinksahtanu, jos aattelee noin.

anteeks kauhee romaani ja avautuminen ja kaikki, mutta oli ihan pakko D:
kiitos kehuista, tein parhaani! D: ❤️

se on totta, et siihen ikävä kyl tottuu. ja se on myös totta, et joo vaikka netissä ja joka paikassa näkee ja kuulee vaikka mitä, ni se on ihan erilainen tilanne, ku se tapahtuu sillee oikeasti konkreettisesti. niinku et se ihminen puhuu sulle ja kommentoi sua ja ehk jopa koskettaa ni hyh, ihan eri tasolla ku viheltelyt ja muut - vaikka sellanenkin toiminta on täysin väärin. mut se tuntuu vaan paljon epämiellyttävämmältä, sitä siis tarkotin D: mut minkäs teet, ku ei kukaa - lue: miehet ja naiset, jotka vihaa naisia - halua tehdä asialle mitään et tää paska kitkettäis oikeen urakalla pois. se on paskaa ja väärin, et tällaseen ns. pitää tottua jo nuorena ja pitäis mukamas antaa olla ja miehet on vaan tollasia D:

nii-i, miehet vaan esineellistää ja vihaa naisia ja AHDISTELEE JOPA NUORIA TYTTÖJÄ ja se pitää vaan kestää ja jatkaa hymyilyä! hyi vittu, kelaa et ihmiset on iha kirkkaasti ahdistelijoiden ja raiskaajien puolella... 🤮🤮🤮
saatana mitä paskaa suoraan sanoen - paska maailma. vituttaa nii vitusti ku naisten elämä on tällasta kirjaimellisesti koko ajan. toivottavast noille tyypeille, keistä selitit ja varsinkin tälle tämän keskustelun "sankarille", karma kostaa ja kovaa.

samiksia! kyl näin on, sillon saa käyttää väkivaltaa ihan vapaasti. ahdistelija käyttää myös väkivaltaa sen eri muodoissa, eli tottakai saa antaa takasin! mä oon päättäny, et täst lähtien elämässäni annan takas samal mital ja se on iha se ja vitun sama, mitä ongelmia siit tulee. poliisilaitos on muutenki aika mätä, varsinki näissä asioissa ja se on taas vaihteeks yks ikävä tosiasia. mut oli poliisit ja muut perkeleet mitä mieltä tahansa, me EI OLLA syyllisiä!

aivan niin, ymmärrän D: jotkut idiootit ikävä kyl ajattelee niin, että pukeutuminen tai joku muu tällainen epärelevantti oikeuttaa tietynlaiseen käytökseen. niin ja tällaset tyypit myös kuuluu roskiin ja roskis uuniin - kuten yleensäkin! mutta jepsuli, tässä huomaa sen, että suurinta osaa tällasista tyypeistä ei vaan kiinnosta perkelettäkään, että mitä sillä ihmisellä on päällä. sillon ku ihminen on mätä, se on mätä ja siihen ei mikään sen uhrin ulkoinen asia vaikuta. D: niinkuin tossa aika lailla sanoitkin, se on vaan uhrin syyllistämistä et vänkää tommosista paskoista jutuista. mut seki ikävä kyllä liittyy naisvihaan: vihaa sitä naista, joka (mukamas) antoi ymmärtää, älä miestä, joka on paska. ja kyllä, ne ihmiset on vinksahtaneita, jotka noin ajattelee D:

ei miuta romaanit haittaa eikä varmaan muitakaan!! D: saa avautua, jos/kun siltä tuntuu. noh... ehkä viel joskus maailma muuttuu paremmaksi ja ihmiset esim. puuttuis helpommin häirintään ja ahdisteluun yms, ja seksuaalinen väkivalta saatais joskus kitkettyä kokonaan pois. huokaus. D: taitaa olla aika utopistista
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Hyi! Toi, että lähti vielä seuraamaan ja varmasti myös tajusi, että oot ihan liian nuori tollaselle keski-ikäselle. D: Onneks jätti sut lopulta rauhaan. En vaan ymmärrä miten ihmiset vieläkin on tollasia, eikö ne oikeesti ymmärrä, että toi ei oo ok...
niinpä D: se tilanne oli outo siellä kaupassa, koska sillon ku hän puhu miulle, niin en edes ollu varma että puhuko hän nimenomaan miulle vai ei... vaikka hän siis katto mua ja vaikutti muutenkin puhuvan miulle, mutta oli tosiaan aika kaukana ja puhu niin hiljaa ja epäselvästi, että se aiheutti hämmennystä D:
sit kun lähin sieltä vero modasta ja näin että se oli miun kintereillä, niin kyllä siinä epämukavuus level nous sataseen. oli vaan jotenki tosi jäätävää kuulla keski-ikäsen miehen suusta, että "kaunis... pylly sulla" ja vielä ku hän osotti mua, niin hyyh🤢 se sano sen silleen ahdistavan hitaasti D:
täytän kohta 17 ja mua vois ehkä luullakin jopa 19-vuotiaaks (ainakin kaverini sano näin), mutta onhan se ikäero joka tapauksessa hurja. miten joillaki ei vaan riitä aivosolut ymmärtämään, kuinka väärin tuo on?
mutta kiitos viestistä :3
 
Viimeksi muokattu:

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Ihan kauheeta tollanen!! Oon tosi pahoillani, että jouduit kokee tollasta D: onneks se ällöttävä mies ei sit enää sen jälkeen ku olit sanonu nii jatkanu seuraamista ja jätti sut rauhaan. Mikään siitä ei ollu sun syytä! Sillä miehellä ei ollu Mitään oikeutta kommentoida sun kehoa tai sua, koska se ei kuulu sille pätkän vertaa. Ikävää, että jouduit olee yksin tossa tilanteessa D:
Tsemppihali sulle<3
kiitos super ihanasta viestistä, halaus sinnekin💗 oot todellakin oikeessa D:
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
hyi kamala! ihme juttu että jotkut ihmiset kokee, että heillä on oikeus kommentoida muiden kehoa, koska ei todellakaan ole. käsittämätöntä tuollainen.

itselläkin eilen bussissa tuli vähän samanlainen kohtaus, vaikkei tietenkään noin paha mitä sie kerroit mutta tulipahan mieleen tästä keskustelunaiheesta. istuin siis miltei tyhjässä bussissa kunnes tämmöinen roteva mieshenkilö tuli sitten pysäkiltä tähän bussiin, ja tietenkin istutti perseensä minun viereeni, vaikka koko bussi oli melkein tyhjä. siinä sitten alkoi vähän ahdistamaan, kun mies työntyi koko ajan lähemmäs minua. kohta olin jo melkein ikkunalasissa kiinni, kun mies koki hyväksi ideaksi huitaista kättään selvästi tarkoituksella niin, että se koski muutaman sekunnin ajan rintoihini. siinä sitten kauhistuneena nousin seisomaan ja yritin änkeä ikkunapaikalta miehen ohi ja onneksi tämä, vastahakoisesti kylläkin, päästi minut ohi. jäin sitten seuraavalla pysäkillä ja kävelin loppumatkan, koska en uskaltanut enää jäädä bussiin.
älä muuta sano, en käsitä tommosta millään D: tosi törkeetä

ja hyi helvetti, tuo siun eilinen tilanne kuulostaa myös aivan todella hirveeltä, miun mielestä vähintään yhtä hirveeltä kun se miun (minuun ei sentään koskettu ja siun fyysisiä rajoja rikottiin selvästi) D: en oikein tiiä mitä sanoo, kun menin jotenki järkyttyneeks tuosta D: ensinnäkin kuka menee istumaan toisen viereen, jos tilaa on vaikka millä mitalla? hyvin kummallista ja kertoo kyllä siitä, et oli ihan tarkotuksellista. ja kuka vittu koskee toisen rintoihin ja liimautuu toiseen kiinni, niinku... ei, ei näin. hyi saatana. vielä tuo ettei melkein päästäny sua lähtemään on pöyristyttävää. tärkeintä on että tiiät ettei mikään tuosta ollu siun syytä. oon syvästi pahoillani, että jouduit kokemaan tuollasta D: lähetän voimahalin💗
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Pakko sanoa että tällanen ei oo mulle mitään uutta... Pahinta on jos on ulkona yksin, tyyppi ei lopeta ja tiedät ettei kukaan voi tulla apuun. D: Kotiin seuraaminen on myös ahdistavaa.

Tsemppiä, tiedän että toi voi aiheuttaa vainoharhasen olon jatkossakin, joten vaikka tilanne on ohi ei se välttämättä tunnu heti siltä ja anna sille aikaa. Onneksi ei käynyt käsiksi!
tuo on kamalaa, että joudut kokemaan samaa useinkin D: ja mi-? kotiin seuraaminen? siis en todellakaan tarkota etten uskois että sua on seurattu kotiin, mutta tuo menee vaan niin yli, et tuntuu ihan utopistiselta.

kiitos tsempeistä ja tsemppiä myös siulle <3 oli kyllä sen jälkeen tosi vainoharhanen olo, ensinnäkin pelkäsin sen kusipään näkemistä mutta myös muut miehet aiheutti miussa pelkoa tai vähintäänkin jännittyneisyyttä. tänäänki jo kuvittelin bussikuskista että se alkaa ahdistella, koska se katto miun rintoja ku tulin siihen bussiin. sit ku lähin kaupasta, nii joku nainen käveli miun takana, ja vaikka se oliki nainen, niin mielikuvitus alko laukkamaan että mitä jos se seuraa tai jotain. hyi hitto, millon tää loppuu D: mutta joo, toivon vaan etten nää sitä enää ikinä. onneks ei käyny pahemmin D:
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,849
Reaktioarvo
2,387
Hyi helvetti, pistää kyllä niin vihaksi aina kun kuulen jostain vastaavasta tilanteesta ja tekisi mieli näyttää närhen munat kaikille sellaisille sairaille ahdistelijoille D:
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Hyi helvetti, pistää kyllä niin vihaksi aina kun kuulen jostain vastaavasta tilanteesta ja tekisi mieli näyttää närhen munat kaikille sellaisille sairaille ahdistelijoille D:
niinpä, todellakin D: eka olin järkyttyny, mutta sen jälkeen tuli kyllä sellanen viha. jos en ois siinä tilanteessa menny niin järkyttyneeks, oisin muuten varmana motannu sitä tyyppiä tai vaikka potkassu munille
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Ihan kamalaa ja voin kuvitella kuinka ahdistava kokemus oli! En nyt sanois et onneksi ei sattunut mitään pahempaa, koska ihan sama vaikkei se tyyppi tullut koskettamaan sua niin toi on silti tosi inhottava ja ahdistava kokemus, eikä siinä ihan hirveesti lohduta se, että "ois voinut käydä pahemminkin". Tiiän et ihmiset tarkottaa hyvää, mutta jotenkin se vaan tuntuu musta vähän tilanteen vähättelyltä, kun sanotaan, että onneks ei käynyt pahemmin, koska pahasti kävi kuitenkin.

Kellään ei pitäis olla oikeutta kommentoida sua ja toi kuulostaa ihan hirveeltä, kuinka se katto sua ja seuras vielä kaupasta pois. Ite oon onneks saanut elää elämäni ilman häirintää, tai ahdistelua, mutta valitettavasti en voi todellakaan sanoa kuuluvani tässä enemmistöön.

Itse olen kyllä ollut todella ahdistunut niissä tilanteissa, kun oon ollut yksin ja joku ulkomaalainen mies on tullut puhumaan jotain (yleensä kerkännyt rahaa) englanniksi ja oon sen seurauksena alkanut vähän vierastaa ulkomaalaistaustaisia miehiä, mutta se ei oo kyl mitään tohon verrattuna, enkä ees osaa selittää, miksi se on ahdistanut niin paljon. Ja silloinkin apu olis ollut kiva, etenkin kun joskus ehkä 10-vuotiaana seisoin yhessä tapahtumassa vessajonossa ja mun takana oli monta aikuista naista ja joku mies päätti tulla kyselemään multa jotain englanniks(ja miks just multa??) enkä tietenkään sen ikäsenä osannut englantia senkään vertaa, mitä osaan nykyään. Mutta toihan ei ollut mitään tommoseen ahdisteluun verrattuna ja tossa tilanteessa avusta ois oikeesti ollut vaan niin kiitollinen. Voin kuvitella, kuinka hirveältä on tuntunut olla yksin tuossa tilanteessa.

Jotenkin se on vaan niin, että ihmiset ei aina auta ja mitä enemmän paikalla on ihmisiä niin sitä epätodennäköisempää on saada apua, sitä kutsutaan sivustakatsojaefektiksi. Ja vaikkei siellä ollutkaan niin paljoa ihmisiä niin toi saattoi silti vaikuttaa ja ylipäätään ihmiset on saattaneet ajatella ettei kuulu niillä, eivät osaa auttaa yms. Valitettavasti...

Ja toikin on ihan kamalaa, miten aina naisia syyllistetään heidän pukeutumisensa perusteella vaikka eihän se pukeutumisesta riipu. Ja sit jos pukeutuu paljastavasti niin pukeudutaan vaan miesten takia, mutta kummassakohan tapauksessa pukeudutaan enemmän miesten vuoksi: silloin kun laittaa kesällä shortsit ja topin, koska on kuuma ja näyttää niissä hyvältä vai kun pukee ison hupparin ja verkkarit ettei vain kukaan mies kiinnittäisi huomiota ja tulisi ahdistelemaan.

Joka tapauksessa toi kuulostaa äärimmäisen ahdistavalta. Varmaan kannattaa enemmänkin kirjoittaa näitä ajatuksia ylös ja etsiä netistä jotain vertaistukea, täällä Varasijassa kun ei kuitenkaan niin paljon ihmisiä ole. Lisäksi oon ite kattonut Yle Areenasta semmosta sarjaa, kuin Yksittäistapaus ja siinä käsitellään tällaisia juttuja.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
hyi kamala! ihme juttu että jotkut ihmiset kokee, että heillä on oikeus kommentoida muiden kehoa, koska ei todellakaan ole. käsittämätöntä tuollainen.

itselläkin eilen bussissa tuli vähän samanlainen kohtaus, vaikkei tietenkään noin paha mitä sie kerroit mutta tulipahan mieleen tästä keskustelunaiheesta. istuin siis miltei tyhjässä bussissa kunnes tämmöinen roteva mieshenkilö tuli sitten pysäkiltä tähän bussiin, ja tietenkin istutti perseensä minun viereeni, vaikka koko bussi oli melkein tyhjä. siinä sitten alkoi vähän ahdistamaan, kun mies työntyi koko ajan lähemmäs minua. kohta olin jo melkein ikkunalasissa kiinni, kun mies koki hyväksi ideaksi huitaista kättään selvästi tarkoituksella niin, että se koski muutaman sekunnin ajan rintoihini. siinä sitten kauhistuneena nousin seisomaan ja yritin änkeä ikkunapaikalta miehen ohi ja onneksi tämä, vastahakoisesti kylläkin, päästi minut ohi. jäin sitten seuraavalla pysäkillä ja kävelin loppumatkan, koska en uskaltanut enää jäädä bussiin.
Toiki kuulostaa ihan hirveeltä ja vielä kamalammalta. Ja liikkuvasta bussista ikkunapaikalta on vaikeampi päästä pois. Jo itsessään se, että se mies tuli istumaan sun viereen tekee jo ahdistavan olon. Mustaki on hirveen ahdistavaa, kun bussissa on ihan täyttä ja ainoot vapaat paikat on jonkun kiusaajan, tai miehen vieressä. Ahdistaa jo pelkästääm tämän lukeminen. :/
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Ihan kamalaa ja voin kuvitella kuinka ahdistava kokemus oli! En nyt sanois et onneksi ei sattunut mitään pahempaa, koska ihan sama vaikkei se tyyppi tullut koskettamaan sua niin toi on silti tosi inhottava ja ahdistava kokemus, eikä siinä ihan hirveesti lohduta se, että "ois voinut käydä pahemminkin". Tiiän et ihmiset tarkottaa hyvää, mutta jotenkin se vaan tuntuu musta vähän tilanteen vähättelyltä, kun sanotaan, että onneks ei käynyt pahemmin, koska pahasti kävi kuitenkin.

Kellään ei pitäis olla oikeutta kommentoida sua ja toi kuulostaa ihan hirveeltä, kuinka se katto sua ja seuras vielä kaupasta pois. Ite oon onneks saanut elää elämäni ilman häirintää, tai ahdistelua, mutta valitettavasti en voi todellakaan sanoa kuuluvani tässä enemmistöön.

Itse olen kyllä ollut todella ahdistunut niissä tilanteissa, kun oon ollut yksin ja joku ulkomaalainen mies on tullut puhumaan jotain (yleensä kerkännyt rahaa) englanniksi ja oon sen seurauksena alkanut vähän vierastaa ulkomaalaistaustaisia miehiä, mutta se ei oo kyl mitään tohon verrattuna, enkä ees osaa selittää, miksi se on ahdistanut niin paljon. Ja silloinkin apu olis ollut kiva, etenkin kun joskus ehkä 10-vuotiaana seisoin yhessä tapahtumassa vessajonossa ja mun takana oli monta aikuista naista ja joku mies päätti tulla kyselemään multa jotain englanniks(ja miks just multa??) enkä tietenkään sen ikäsenä osannut englantia senkään vertaa, mitä osaan nykyään. Mutta toihan ei ollut mitään tommoseen ahdisteluun verrattuna ja tossa tilanteessa avusta ois oikeesti ollut vaan niin kiitollinen. Voin kuvitella, kuinka hirveältä on tuntunut olla yksin tuossa tilanteessa.

Jotenkin se on vaan niin, että ihmiset ei aina auta ja mitä enemmän paikalla on ihmisiä niin sitä epätodennäköisempää on saada apua, sitä kutsutaan sivustakatsojaefektiksi. Ja vaikkei siellä ollutkaan niin paljoa ihmisiä niin toi saattoi silti vaikuttaa ja ylipäätään ihmiset on saattaneet ajatella ettei kuulu niillä, eivät osaa auttaa yms. Valitettavasti...

Ja toikin on ihan kamalaa, miten aina naisia syyllistetään heidän pukeutumisensa perusteella vaikka eihän se pukeutumisesta riipu. Ja sit jos pukeutuu paljastavasti niin pukeudutaan vaan miesten takia, mutta kummassakohan tapauksessa pukeudutaan enemmän miesten vuoksi: silloin kun laittaa kesällä shortsit ja topin, koska on kuuma ja näyttää niissä hyvältä vai kun pukee ison hupparin ja verkkarit ettei vain kukaan mies kiinnittäisi huomiota ja tulisi ahdistelemaan.

Joka tapauksessa toi kuulostaa äärimmäisen ahdistavalta. Varmaan kannattaa enemmänkin kirjoittaa näitä ajatuksia ylös ja etsiä netistä jotain vertaistukea, täällä Varasijassa kun ei kuitenkaan niin paljon ihmisiä ole. Lisäksi oon ite kattonut Yle Areenasta semmosta sarjaa, kuin Yksittäistapaus ja siinä käsitellään tällaisia juttuja.
tääkin oli niin hyvä viesti, kiitos sympatiasta <3

ja oli toi kyllä ylitse muiden, vaikka muutakin ällöttävää on sattunu D: mutta ei mitään mitä vois verrata tuohon.
ja joo, totta D: en siis mitenkään pahastunu siitä kun täällä sanottiin, että onneks ei käyny pahemmin, koska ymmärrän tosiaan että se on tarkotettu hyvällä. mutta en ehkä ite sanos sitä ihan vaan sen takia, että se kuulostaa hieman vähättelevältä. älkää kuitenkaan kukaan tunteko syyllisyyttä kun sanoitte noin - ei hätää, mie ymmärrän kyllä :)

ihanaa ettet oo joutunu minkään häirinnän kohteeks D: se on valitettavan arkipäivästä etenki jossain baariympäristössä tai vaikka kesällä. monesti ahistelijat, raiskaajat yms. käyttää myös sen tilanteen hyväks.
esim. tuossa mitä mie koin oli sille ulkomaalaselle miehelle se hyöty, että siellä kauppakeskuksessa ja itse kaupassakin oli melko hiljasta. oon myös sellanen tosi kiltin tytön ja viattoman näkönen, joten sekin varmaan herätti hänen huomion, että vaikka hän tekis tai sanos mitä, niin en jotenki pystys puolustamaan itteeni yhtä hyvin ku moni muu. mutta kyllähän mie puolustauduin ja selviydyin mielestäni siitä hyvin, vaikken shokin takia sanonukaan mitään kovin nasevaa tai antanu mitään fyysistä näpäytystä.

tuo siunkin kokemus kuulostaa tosi ikävältä ja voin vaan kuvitella, miten ahdistavaa tuo oli D: vaikka siinä ei ollukaan kyse seksuaalisesta ahdistelusta, niin pitäs nyt sentään olla jotain tilannetajua, ettei mee joltain pikkutytöltä kerjäämään rahaa tai muuta.
varsinki kun sitä kielitaitoo ei vielä ollu ja kukaan ei puuttunu siihen tilanteeseen (vaikka ihan selvästi näki sen), niin en pysty ymmärtämään.

totta tuokin. aina pitäs koittaa auttaa noissa tilanteissa, jos se vaan on mahollista.
toki ymmärrän et jos siinä vaikka ite ois vaarassa, niin sillon ei kannata mennä väliin, vaan mieluummin vaikka pyytää siihen vartijat tai virkavalta tms. mutta sillon ikään ku hyväksyy sen tilanteen, jos huvikseen jää seuraamaan vierestä. ja sielläkin kaupassa todennäkösesti parikin myyjää huomas, kun se lähesty ja lähti seuraamaankin.

älä muuta sano! pukeutumisesta syyllistäminen on sellanen asia, mikä menee miulla tosi pahasti tunteisiin. se ei koskaan oo mikään oikeutus ahdisteluun, ei vaikka ihminen kulkis alasti tuolla kadulla. joka muuta väittää, omistaa todella pölyttyneen ajatusmaailman ja (sisäistetty) naisviha paistaa kilometrien päähän. monesti se on vielä niin, että ketään ei kiinnosta miesten pukeutuminen, MUTTA autapa armias kun nainen pukeutuu miten haluaa, hyhhyh! :D ihmiset jotka syyllistätte naisia ahdistelusta pukeutumisen (tai ylipäänsä minkään) takia: menkää uuniin.

uskon että kyllä tästä päästään yli, mutta varmasti tuun olemaan jatkossa vainoharhasempi kaupungille mennessä.
nytkin oon huomannu viime päivinä, kuinka mielikuvitus on lähteny laukkaamaan tosi helposti ja tulee se pelko että mitä jos jotain käy. puhuin tänään psykalle, joka auttoi ehkä hieman. ja voisin kyllä kattoa netistäkin vertaistukea ja kirjottaa näitä ylös, kuulostaa hyvältä ja uskon että kummastakin vois olla apua :)
miekin oon kattonu tuota yksittäistapaus -sarjaa, ja ai vitsi kun se on hyvä! siinä käsitellään niin kattavasti yhteiskunnan ongelmia🙏🏻
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,022
Reaktioarvo
8,489
Tw ja sv? Eli mitä suomeksi?

(joku varmaan ulisee, että mitä merkitystä on ahdistelun kanssa niin en tajua, että tärkeintä on käyttää lyhyenteitä, joita ymmärtää vain joku emminuorgam)
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Tw ja sv? Eli mitä suomeksi?

(joku varmaan ulisee, että mitä merkitystä on ahdistelun kanssa niin en tajua, että tärkeintä on käyttää lyhyenteitä, joita ymmärtää vain joku emminuorgam)
trigger warning ja sisältövarotus, ovat yleisesti käytettäviä termejä
 
Viimeksi muokattu:

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,594
Reaktioarvo
6,501
Tw ja sv? Eli mitä suomeksi?

(joku varmaan ulisee, että mitä merkitystä on ahdistelun kanssa niin en tajua, että tärkeintä on käyttää lyhyenteitä, joita ymmärtää vain joku emminuorgam)
Trigger warning ja sisältövarotus kuten tossa aiemmassa viestissä taidettiin jo sanua mut ne on yleensä siks et jos joku vaikka ahistuu tai järkyttyy tämmösistä jutuista nii noista lyhenteistä tietää et ei välttämättä kannata lukea sitä keskustelua
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,022
Reaktioarvo
8,489
Trigger warning ja sisältövarotus kuten tossa aiemmassa viestissä taidettiin jo sanua mut ne on yleensä siks et jos joku vaikka ahistuu tai järkyttyy tämmösistä jutuista nii noista lyhenteistä tietää et ei välttämättä kannata lukea sitä keskustelua
Miten voisi varoa keskustelua, jos siitä on maininta lyhenteinä joista ei tiedä mitään?

Mutta että AHDISTUSVAROITUS ja SISÄLTÖVAROITUS.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
tääkin oli niin hyvä viesti, kiitos sympatiasta <3

ja oli toi kyllä ylitse muiden, vaikka muutakin ällöttävää on sattunu D: mutta ei mitään mitä vois verrata tuohon.
ja joo, totta D: en siis mitenkään pahastunu siitä kun täällä sanottiin, että onneks ei käyny pahemmin, koska ymmärrän tosiaan että se on tarkotettu hyvällä. mutta en ehkä ite sanos sitä ihan vaan sen takia, että se kuulostaa hieman vähättelevältä. älkää kuitenkaan kukaan tunteko syyllisyyttä kun sanoitte noin - ei hätää, mie ymmärrän kyllä :)

ihanaa ettet oo joutunu minkään häirinnän kohteeks D: se on valitettavan arkipäivästä etenki jossain baariympäristössä tai vaikka kesällä. monesti ahistelijat, raiskaajat yms. käyttää myös sen tilanteen hyväks.
esim. tuossa mitä mie koin oli sille ulkomaalaselle miehelle se hyöty, että siellä kauppakeskuksessa ja itse kaupassakin oli melko hiljasta. oon myös sellanen tosi kiltin tytön ja viattoman näkönen, joten sekin varmaan herätti hänen huomion, että vaikka hän tekis tai sanos mitä, niin en jotenki pystys puolustamaan itteeni yhtä hyvin ku moni muu. mutta kyllähän mie puolustauduin ja selviydyin mielestäni siitä hyvin, vaikken shokin takia sanonukaan mitään kovin nasevaa tai antanu mitään fyysistä näpäytystä.

tuo siunkin kokemus kuulostaa tosi ikävältä ja voin vaan kuvitella, miten ahdistavaa tuo oli D: vaikka siinä ei ollukaan kyse seksuaalisesta ahdistelusta, niin pitäs nyt sentään olla jotain tilannetajua, ettei mee joltain pikkutytöltä kerjäämään rahaa tai muuta.
varsinki kun sitä kielitaitoo ei vielä ollu ja kukaan ei puuttunu siihen tilanteeseen (vaikka ihan selvästi näki sen), niin en pysty ymmärtämään.

totta tuokin. aina pitäs koittaa auttaa noissa tilanteissa, jos se vaan on mahollista.
toki ymmärrän et jos siinä vaikka ite ois vaarassa, niin sillon ei kannata mennä väliin, vaan mieluummin vaikka pyytää siihen vartijat tai virkavalta tms. mutta sillon ikään ku hyväksyy sen tilanteen, jos huvikseen jää seuraamaan vierestä. ja sielläkin kaupassa todennäkösesti parikin myyjää huomas, kun se lähesty ja lähti seuraamaankin.

älä muuta sano! pukeutumisesta syyllistäminen on sellanen asia, mikä menee miulla tosi pahasti tunteisiin. se ei koskaan oo mikään oikeutus ahdisteluun, ei vaikka ihminen kulkis alasti tuolla kadulla. joka muuta väittää, omistaa todella pölyttyneen ajatusmaailman ja (sisäistetty) naisviha paistaa kilometrien päähän. monesti se on vielä niin, että ketään ei kiinnosta miesten pukeutuminen, MUTTA autapa armias kun nainen pukeutuu miten haluaa, hyhhyh! :D ihmiset jotka syyllistätte naisia ahdistelusta pukeutumisen (tai ylipäänsä minkään) takia: menkää uuniin.

uskon että kyllä tästä päästään yli, mutta varmasti tuun olemaan jatkossa vainoharhasempi kaupungille mennessä.
nytkin oon huomannu viime päivinä, kuinka mielikuvitus on lähteny laukkaamaan tosi helposti ja tulee se pelko että mitä jos jotain käy. puhuin tänään psykalle, joka auttoi ehkä hieman. ja voisin kyllä kattoa netistäkin vertaistukea ja kirjottaa näitä ylös, kuulostaa hyvältä ja uskon että kummastakin vois olla apua :)
miekin oon kattonu tuota yksittäistapaus -sarjaa, ja ai vitsi kun se on hyvä! siinä käsitellään niin kattavasti yhteiskunnan ongelmia🙏🏻
Joo, hyvällähän ne sen tarkottaa. D: No, joo niin kyl on. Toisaalta sit on aika vaikeeta ymmärtää välillä, miten niin monet on tommosta joutuneet kokemaan, koska ite en oo kokenut, enkä tiiä myöskään tutuistakaan, että juuri kukaan olis vaikka varmasti kyllä joku on. Ite alaikäsenä en baareissa ole ja kesällä en ihan hirveesti kulje yksin missään+tämmösellä pienemmällä paikkakunnalla ei ehkä niin helposti joudu häirinnän kohteeksi, tai ainakin olettaisin niin.

Oon myös kuullut, että monet saa tommosia viestejä snäpissä, mutta addaan vaan semmoset tyypit, jotka tunnen eli varmaan johtuu ihan tommosistakin asioista. D: (tämä siis ei ollut tarkoitettu mitenkään sellaiseksi ohjeeksi että "tehkää näin niin teitä ei ahdistella ja muuten ootte ansainneet sen" vaan tosiaan vaan pohdiskelin syitä vaikka varmasti myös tuuri ja sattuma on olleet mukana pelissä)

Ai, luulis et just tungoksessa tekis todennäkösemmin jotain tollasta, ku kukaan ei ehdi kiinnittää yksittäisiin ihmisiin niin paljoo huomioo. D: Itekki oon tosi kiltin ja viattoman näkönen. Uskon itekkin että tolla oli vaikutusta asiaan, että se päätti tehä noin sulle. Ja hyvä että puolustauduit! Oon ylpee susta, kun uskalsit!<3 Ja ihan ymmärrettävää ettei shokissa ehdi mitään hirveen nasevaa yms. keksiä, mutta oli jo tosi hienoa, kun puolustauduit. Ite varmaan oisin vaan paennut paikalta. D:

Joo, se oli ahdistavaa, mutta kuitenkin ihan pientä tommoseen verrattuna. Ja tosiaan ku olin pieni niin se siihen tullut mies ei kai kerjännyt rahaa, mutta se kyseli kovasti jotain. Sit lopulta(ku kukaan ei auttanut eikä tyyppi lopettanut) niin vastasin vaan jotain "Yes" ja sit se lopetti sen puhumisen, mut tais hämmentyy, ku menin vessaan, ku edellinen oli tullut sieltä, että tota... En sit yhtään tiiä, mitä menin sille vastaamaan. D: Ja ylipäätään englanti välillä ahdistaa mua, jos se ei oo jossain enkun tunnilla, elokuvissa, sarjoissa yms. Tai niinku joissain tilanteissa se ahdistaa, mutta joissain ei. Sitä on vähän hankala selittää. D:

Niimpä ja ite oisin uskonut et ainakin joku myyjä auttais, kun myyjienhän pitäis olla niitä, jotka auttaa asiakkaita ja vaikeissa tilanteissa he ovat vähän niinkuin semmosessa asemassa, että ite ainakin kokisin velvollisuukseni huolehtia muista. D:

No, niimpä! Ja jos miehen kokee seksuaalista ahdistelua kesäpäivänä niin ei varmasti kukaan ala syyllistämään että "mitäs sulla oli shortsit ja t-paita, oma vikas". Ja muutenkaan mikä yhteys muka vaatetuksella ja seksuaalisella ahdistelulla ja häirinnällä on? Tai ehkä se voi vaikuttaa vähäsen, en tiiä, mutta jos ahdistelija haluaa ahdistella niin ei häntä kiinnosta minkälaisissa vaatteissa uhri kulkee.(paitsi ehkä sitä voisi valita sen vähäpukeisemman, että voisi kätevästi vierittää vastuun uhrille ja esittää itse viatonta miestä, joka ei vain pystynyt hillitsemään itseään...) Olis hyvä jos tätä asiaa tutkittais kunnolla niin nähtäis, onko oikeasti sillä paljastavalla pukeutumisella jokin yhteys useampiin seksuaalisen häirinnän ja ahdistelun tapauksiin. Mutta vaikka oliskin niin ei todellakaan olis uhrin vika. Kyllähän sitä nyt ihminen saa omat vaatteensa valita...

Hienoa, että oot puhunut psykalle! Joo, Yksittäistapaus on tosi hyvä sarja ja oon jatsonut osan jaksoista useampaankin kertaan. :) Tsemppiä!<3
 
Ylös Pohja