Aihe vapaa Tyhmää sanoa että "älä kysy että pääseks mukaan jos sua ei alunperin haluttu mukkaan"

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,046
Reaktioarvo
8,495
Nimenomaanhan periaatteessa syntyy kehopositiivisena koska ei mikään vauveli näe kehossaan mitään vikoja, niin kuin ei kenenkään koskaan pitäisikään nähdä....
Huomaa heittomerkit, niillä tarkoitettiin näitä "kehopositiivisia", joista tätä keskustelua on käyty.

Ei en mä neuvoisi koska se ei oo mun asia siis.
Mutta saako lääkäri niin sanoa? Pitäisikö lääkärien lopettaa sairauksien ja tautien ennaltaehkäisy ja muuttua käytännön tulitaistelijaksi ja "sammuttaa paloja" esimerkiksi lopettamalla turvaseksin promoaminen ja sanoa vaan, että paljaalla paras, rojut ränniin geenit kiertoon ja taudit taittuu tableteilla? Ovatko ihmisten tunteet toisten ihmisten elämää arvokkaampia asioita? Jos lääkäri A sanoo, että "Pirjon olisi hyvä nyt laihduttaa, muuten voi tulla munuaissairauksia ja nivelrikkoja jo 21-vuotiaana" niin saako se sanoa sen, vaikka Matti 320 kg loukkaantuisi tästä? Kuitenkin kyseessähän on Pirjon elämä eikä Matin tunteet?
Entä pitäisikö yhteiskunnan purkaa pururadat, asvaltoida uimarannat ja kaataa puut, kun kaikki eivät näistä voi nauttia? Tärkeintähän on, että kaikilla olisi yhtä kurjaa kuin kurjimmalla eikä pyrkiä siihen, että kurjankin ihmisen elämä voisi parantua muiden voidessa paremmin.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Huomaa heittomerkit, niillä tarkoitettiin näitä "kehopositiivisia", joista tätä keskustelua on käyty.


Mutta saako lääkäri niin sanoa? Pitäisikö lääkärien lopettaa sairauksien ja tautien ennaltaehkäisy ja muuttua käytännön tulitaistelijaksi ja "sammuttaa paloja" esimerkiksi lopettamalla turvaseksin promoaminen ja sanoa vaan, että paljaalla paras, rojut ränniin geenit kiertoon ja taudit taittuu tableteilla? Ovatko ihmisten tunteet toisten ihmisten elämää arvokkaampia asioita? Jos lääkäri A sanoo, että "Pirjon olisi hyvä nyt laihduttaa, muuten voi tulla munuaissairauksia ja nivelrikkoja jo 21-vuotiaana" niin saako se sanoa sen, vaikka Matti 320 kg loukkaantuisi tästä? Kuitenkin kyseessähän on Pirjon elämä eikä Matin tunteet?
Entä pitäisikö yhteiskunnan purkaa pururadat, asvaltoida uimarannat ja kaataa puut, kun kaikki eivät näistä voi nauttia? Tärkeintähän on, että kaikilla olisi yhtä kurjaa kuin kurjimmalla eikä pyrkiä siihen, että kurjankin ihmisen elämä voisi parantua muiden voidessa paremmin.
Kaikki nämä pointit ovat hyviä ja asioista täytyy pystyä puhumaan niiden oikeilla nimillä. Vähemmistöjen tarpeisiin mukautuminen on tärkeää kunhan se tehdään aiheuttamatta kohtuutonta haittaa ns. normaalille väestölle. Ja ei se mitä puhutaan vaan miten puhutaan. Kiusaaminen tai tahallaan toisen loukkaainen ei ole milloinkaan ok. Lääkärillä on velvollisuus neuvoa meitä liittyy se sitten painoon, ruokavalioon tai tupakointiin. Mutta ehkä muille ulkopuolisille tai tuntemattomille se paino ei kuulu. Aika harva loppujen lopuksi _haluaa_ olla sairaalloisen ylipainoinen, taustalla on usein traumaattisia kokemuksia, syömishäiriö, muita mt-ongelmia ja joskus joo mukavuuden haluisia. Ja puhun nyt _oikeasti_ sairaalloisen ylipainosista.
 

Hydrangea

Asiantuntija
Liittynyt
13.4.2023
Viestejä
276
Reaktioarvo
174
Ei oikeasti kannata roikkua ihmisissä jotka ei halua sun seurassa olla. Yksinkin on parempi. Lisäks saat ärsyttävän ihmisen maineen jos et ymmärrä sanaa ei.
 

Makkachin

Puudeli
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,137
Reaktioarvo
1,171
No sinänsä voin ymmärtää tämänkin pointin mutta sitten taas toisaalta. Esimerkiksi minä niin millä tavalla lihavuus on mulla valinta (okei no siis bmi:n mukaan ylipaino ei lihavuus mutta kai se on tässä mielessä sama asia) tai niinkun ihmettelen että miten itse voisin sitten valita toisin, jos haluaisin, kun syön nyt jo ihan keskivertoihmisen verran. En siis enempää enkä vähempää kuin mielestäni ihan tavallisen määrän ruokaa. Joskus syön vähemmän, mutta yleisesti ottaen se on aika normaali määrä minusta ja muutoinkin aika tavallista. Liikunta tosin on vähäistä mutta siitä liikunnastako se nyt on muka kiinni kun sitten sanotaan että "paino riippuu eniten ruokavaliosta" ???? Niin en oikein ymmärrä kuinka silti olen ylipainoinen vaikka syön mielestäni ihan tavallisesti. Vai luulenko vain sen olevan tavallisesti mutta se ei olekaan 🤔 siis ihan vain uteliaisuudesta mietin kun en itse satu tätä ymmärtämään että millähän keinolla minä laihtuisin siihen normaaliin painoon.. todellako vain liikuntaa lisäämällä? Ja mikä on tarpeeksi siihen nähden 🤔 ja sitten se että kun olen kuitenkin ikäni ollut tai hyvin pitkään siis ylipainon puolella bmi:n mukaan, niin kuinka voi olla näin silloinkin kun kävin tanssissa joten liikuin ihan kivasti kummiskin silloin? Joku mättää henkilökohtaisesti koska oon mielestäni aina elänyt aika tavallisesti mutta normaaliin painoon asti en oo päässyt ikinä. Hmm. Ehkä minulla sitten on niin että en saisi syödä useammin kuin yhden kerran päivässä ja thats it ja lisäksi siihen joka ikinen päivä liikuntaa.
Ylipaino tai lihavuus ei välttämättä tarkoita sitä, että joka päivä mättää järkyttävät määrät roskaruokaa, vaan paino on voinut nousta hitaasti syömällä päivittäin vaikka vain ylimääräisen ruokalusikallisen öljyä ruoassaan kulutukseensa nähden (mitä ei tietenkään voi silmämääräisesti nähdä, ainakaan kovin helposti). Tämän vuoksi monet ylipainoiset eivät näekään eroa omissa syömisissään verrattuna vaikkapa laihempiin kavereihinsa ja väittävät syövänsä vähän, mutta jos pistettäisiin paperille ylös kaikki syömiset ja liikkumiset ja muut yksilölliset eroavaisuudet energiantarpeessa, niin kyllä sille aina löytyisi yksinkertainen selitys. Varsinkaan esim. lyhyen ja epäaktiivisen naisen ei tarvitsekaan syödä mitään hurjia määriä ollakseen ylipainoinen.
 

Hydrangea

Asiantuntija
Liittynyt
13.4.2023
Viestejä
276
Reaktioarvo
174
Ylipaino tai lihavuus ei välttämättä tarkoita sitä, että joka päivä mättää järkyttävät määrät roskaruokaa, vaan paino on voinut nousta hitaasti syömällä päivittäin vaikka vain ylimääräisen ruokalusikallisen öljyä ruoassaan kulutukseensa nähden (mitä ei tietenkään voi silmämääräisesti nähdä, ainakaan kovin helposti). Tämän vuoksi monet ylipainoiset eivät näekään eroa omissa syömisissään verrattuna vaikkapa laihempiin kavereihinsa ja väittävät syövänsä vähän, mutta jos pistettäisiin paperille ylös kaikki syömiset ja liikkumiset ja muut yksilölliset eroavaisuudet energiantarpeessa, niin kyllä sille aina löytyisi yksinkertainen selitys. Varsinkaan esim. lyhyen ja epäaktiivisen naisen ei tarvitsekaan syödä mitään hurjia määriä ollakseen ylipainoinen.

Yks asia mikä tätä harhaa luo on myös napostelu. Mun äiti sanoo että hän ei syö juuri mitään päivien aikana, koska hän ei syö aamupalaa tai lämpimiä aterioita. Sen sijaan hän on vähän väliä kaapilla napsimassa jotain pientä mukaan. Se pieni voi olla esim. kinkkusiivu, lihapiirakka, suklaata, pullaa...
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,889
Reaktioarvo
1,408
Mä sanoisin että on paljon luonnottomampaa puhua ihmisen koosta noin törkeeseen sävyyn..... Sama kuin haukkuisit laihaa luurangoksi. Kyllä, se on ihan sama asia.
En ole kyllä tietoisesti puhunut kenestäkään törkeästi, ja tuo aiemmin mainittu ''törkeily'' (jos tuota leivinuuni juttua tarkoitat) oli vertauskuva.
Kyllähän ne ylipainoiset kehoaktivistitkin siellä Tiktokissa sun muissa puhuvat laihemmista ihmisistä ihan yhtä törkeästi, ja vielä aivan tarkoituksella, ihan kun kaikki niiden ongelmat johtuisi normaalipainoisista ihmisistä. Vielä sanovat että sellainen joka laihduttaa on kaikkein pahimmanlaatuinen henkilö, koska laihduttaminen on läskifoobista. Oikeasti ovat vain kateellisia että eivät itse saaneet tehtyä samaa.
Eiköhän tässä olla ihan samalla tasolla mitä törkeilyyn tulee.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
37,149
Reaktioarvo
2,899
Se, että muutama yksilö on sottasuu niin se ei tarkoita, että yhteiskunta on vihamielinen. Jos kutsun seuraavaksi lyhytkasvuista ihmistä toisella termillä, niin onko yhteiskunta takiani kääpiövastainen?
No aika moni yksilö mielestäni kyllä on, mutta anyway ihan sama. Tiedät kumminkin mitä tarkoitan.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
37,149
Reaktioarvo
2,899
Huomaa heittomerkit, niillä tarkoitettiin näitä "kehopositiivisia", joista tätä keskustelua on käyty.


Mutta saako lääkäri niin sanoa? Pitäisikö lääkärien lopettaa sairauksien ja tautien ennaltaehkäisy ja muuttua käytännön tulitaistelijaksi ja "sammuttaa paloja" esimerkiksi lopettamalla turvaseksin promoaminen ja sanoa vaan, että paljaalla paras, rojut ränniin geenit kiertoon ja taudit taittuu tableteilla? Ovatko ihmisten tunteet toisten ihmisten elämää arvokkaampia asioita? Jos lääkäri A sanoo, että "Pirjon olisi hyvä nyt laihduttaa, muuten voi tulla munuaissairauksia ja nivelrikkoja jo 21-vuotiaana" niin saako se sanoa sen, vaikka Matti 320 kg loukkaantuisi tästä? Kuitenkin kyseessähän on Pirjon elämä eikä Matin tunteet?
Entä pitäisikö yhteiskunnan purkaa pururadat, asvaltoida uimarannat ja kaataa puut, kun kaikki eivät näistä voi nauttia? Tärkeintähän on, että kaikilla olisi yhtä kurjaa kuin kurjimmalla eikä pyrkiä siihen, että kurjankin ihmisen elämä voisi parantua muiden voidessa paremmin.
Aa okei sry en tajunnut.

No sanotaan että in my opinion lääkäri tms on ainut joka saa niin sanoa, ei muut. Että vain jos on lääkäri niin silloin ok. Eikä silloinkaan toki pakottaa voi mutta voi juuri kertoa riskeistä ja näin (tosin ihan kuin tämä henkilö ei niistä itse jo valmiiksi tietäisi, joten kaipa sekin siinä mielessä vähän turhaa).
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,046
Reaktioarvo
8,495
No aika moni yksilö mielestäni kyllä on, mutta anyway ihan sama. Tiedät kumminkin mitä tarkoitan.
En.

Aa okei sry en tajunnut.

No sanotaan että in my opinion lääkäri tms on ainut joka saa niin sanoa, ei muut. Että vain jos on lääkäri niin silloin ok. Eikä silloinkaan toki pakottaa voi mutta voi juuri kertoa riskeistä ja näin (tosin ihan kuin tämä henkilö ei niistä itse jo valmiiksi tietäisi, joten kaipa sekin siinä mielessä vähän turhaa).
Mutta kun lääkärikin on vihapuhetta tuottava, niin mihin sitä pitäisi enää luottaa?! Kun tunteet lopettavat kaiken, ja muuttavat vastapuolen vihapuheeksi niin mikäs siinä on sanoessa "hei hei" tieteelle.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
37,149
Reaktioarvo
2,899
Kaikki nämä pointit ovat hyviä ja asioista täytyy pystyä puhumaan niiden oikeilla nimillä. Vähemmistöjen tarpeisiin mukautuminen on tärkeää kunhan se tehdään aiheuttamatta kohtuutonta haittaa ns. normaalille väestölle. Ja ei se mitä puhutaan vaan miten puhutaan. Kiusaaminen tai tahallaan toisen loukkaainen ei ole milloinkaan ok. Lääkärillä on velvollisuus neuvoa meitä liittyy se sitten painoon, ruokavalioon tai tupakointiin. Mutta ehkä muille ulkopuolisille tai tuntemattomille se paino ei kuulu. Aika harva loppujen lopuksi _haluaa_ olla sairaalloisen ylipainoinen, taustalla on usein traumaattisia kokemuksia, syömishäiriö, muita mt-ongelmia ja joskus joo mukavuuden haluisia. Ja puhun nyt _oikeasti_ sairaalloisen ylipainosista.
Tää on hyvin sanottu ja kun sanoit tupakoinnista niin se on kyllä pitkälti myös samantyyppinen ja pätee samat jutut. Niin kuin joku ei lopeta tupakointiakaan koskaan niin joku toinen ei lopeta ns. Ylensyömistäkään koskaan ja turha siitä periaatteessa kenenkään jäädä nalkuttamaan sitten enää. Itseäni ainakin henkilökohtaisesti pelkästään ahdistaa tällaiset elämäntaparemonttijutut, enkä viitsi päätäni vaivata niillä kun elämä on tarpeeksi haastavaa ihan muutenkin nepsynä (tai siis monet ongelmani johtuu juuri siitä, niinpä tuollainen arjenhallinnan yrittäminen olisi itselleni vielä ehkä keskivertoihmistäkin vaikeampaa, joten en kyllä viitsi). No, onneksi itse sentään en ikinä alkanut polttamaan satunnaisia kertoja ja kokeiluja lukuunottamatta, joten yksi terveysriski meikäläisellä vähemmän. Loppujen lopuksi omalla kohdallani sanoisin niin että mitä väliä.. en viitsi stressata terveysriskeistä. Elän ja nautin entiseen tapaan... 🎶😂 Tai niinkun että itselleni elämä on enemmän nauttimista varten kuin kalorien kyttäämistä. Mä saan vaikka syödä jätskiä joka päivä jos tahon, en tosin syö nyt ihan niin usein, mutta jos haluisin niin kukas mua estää 😂


Mutta oikeasti, yksi asia mitä en vain henkilökohtaisesti ymmärrä on juuri se miten jotkut voi haukkua muiden ulkonäköä tai niinkun puhua pahaa siitä. Niin ei vaan pitäis tehdä se aiheuttaa joillekin tosi paljon ahdistusta niin kuin itsellenikin.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
37,149
Reaktioarvo
2,899
Ylipaino tai lihavuus ei välttämättä tarkoita sitä, että joka päivä mättää järkyttävät määrät roskaruokaa, vaan paino on voinut nousta hitaasti syömällä päivittäin vaikka vain ylimääräisen ruokalusikallisen öljyä ruoassaan kulutukseensa nähden (mitä ei tietenkään voi silmämääräisesti nähdä, ainakaan kovin helposti). Tämän vuoksi monet ylipainoiset eivät näekään eroa omissa syömisissään verrattuna vaikkapa laihempiin kavereihinsa ja väittävät syövänsä vähän, mutta jos pistettäisiin paperille ylös kaikki syömiset ja liikkumiset ja muut yksilölliset eroavaisuudet energiantarpeessa, niin kyllä sille aina löytyisi yksinkertainen selitys. Varsinkaan esim. lyhyen ja epäaktiivisen naisen ei tarvitsekaan syödä mitään hurjia määriä ollakseen ylipainoinen.
No joo, makes sense. Lyhyt ja epäaktiivinen nainenhan minä olen joten. Yep, it makes sense :D (mutta silloin kun harrastin liikuntaa niin en ollut epäaktiivinen mutta kai siinäkin sitten joku niin sanotusti "mättäsi", mut joo. mutta en vaan tosiaan itse jaksa katsoa tarkkaan mitä syön mut onneks se ei haittaa mua sen enempää 😌)
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,046
Reaktioarvo
8,495
Mutta oikeasti, yksi asia mitä en vain henkilökohtaisesti ymmärrä on juuri se miten jotkut voi haukkua muiden ulkonäköä tai niinkun puhua pahaa siitä. Niin ei vaan pitäis tehdä se aiheuttaa joillekin tosi paljon ahdistusta niin kuin itsellenikin.

Koska he voivat.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
37,149
Reaktioarvo
2,899
Yks asia mikä tätä harhaa luo on myös napostelu. Mun äiti sanoo että hän ei syö juuri mitään päivien aikana, koska hän ei syö aamupalaa tai lämpimiä aterioita. Sen sijaan hän on vähän väliä kaapilla napsimassa jotain pientä mukaan. Se pieni voi olla esim. kinkkusiivu, lihapiirakka, suklaata, pullaa...
Onhan lihapiirakkakin lämmin ateria hmm tai itse ainakin laskisin kun miellän sen ihan ruuaksi.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
37,149
Reaktioarvo
2,899
En ole kyllä tietoisesti puhunut kenestäkään törkeästi, ja tuo aiemmin mainittu ''törkeily'' (jos tuota leivinuuni juttua tarkoitat) oli vertauskuva.
Kyllähän ne ylipainoiset kehoaktivistitkin siellä Tiktokissa sun muissa puhuvat laihemmista ihmisistä ihan yhtä törkeästi, ja vielä aivan tarkoituksella, ihan kun kaikki niiden ongelmat johtuisi normaalipainoisista ihmisistä. Vielä sanovat että sellainen joka laihduttaa on kaikkein pahimmanlaatuinen henkilö, koska laihduttaminen on läskifoobista. Oikeasti ovat vain kateellisia että eivät itse saaneet tehtyä samaa.
Eiköhän tässä olla ihan samalla tasolla mitä törkeilyyn tulee.
Öö, ei jokainen läski ole samanlainen tai tämmöinen kehoaktivisti. Loukkaat samalla jokaista heidän kokoistaan, niitäkin jotka eivät ole mitenkään muita kohtaan törkeitä.. ja kyllä mun mielestä tuo aika lailla silti haukkumiselta kuulosti mutta....
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
37,149
Reaktioarvo
2,899
En.


Mutta kun lääkärikin on vihapuhetta tuottava, niin mihin sitä pitäisi enää luottaa?! Kun tunteet lopettavat kaiken, ja muuttavat vastapuolen vihapuheeksi niin mikäs siinä on sanoessa "hei hei" tieteelle.
En jaksa vängätä aattele miten haluat
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
37,149
Reaktioarvo
2,899
Mikä siitä tekee ***** naurettavaa?
Muiden haukkumisesta? Mikä siitä tekee naurettavaa? Mikäköhän? Kuka haluaa tahallaan aiheuttaa hirveää ahdistusta ja komplekseja toiselle ihmiselle? Ajattele että jos joku vaikka haukkuu laudaksi niin sitten kyseinen muija saa niin pahat kompleksit että pitää mennä suurentaa rintojaa leikkauksel. Mikä vitun järki on sellaisessa käytöksessä, en ymmärrä?
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,046
Reaktioarvo
8,495
Muiden haukkumisesta? Mikä siitä tekee naurettavaa? Mikäköhän? Kuka haluaa tahallaan aiheuttaa hirveää ahdistusta ja komplekseja toiselle ihmiselle? Ajattele että jos joku vaikka haukkuu laudaksi niin sitten kyseinen muija saa niin pahat kompleksit että pitää mennä suurentaa rintojaa leikkauksel. Mikä vitun järki on sellaisessa käytöksessä, en ymmärrä?
Muija?
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
37,149
Reaktioarvo
2,899
Se ei ole todellakaan terveellinen syötävä. Söisit ennemmin eineksenä olevia jauhelihapihvejä paahtoleipien välissä.
En syö lihapiirakkaa mitenkään erittäin usein ja vaikka söisinkin niin se ei kuulu edelleenkään kellekään. Ainoastaan minä olen itse se henkilö joka päättää ja joka on omista syömisistään vastuussa. Muiden ei tarvitse antaa neuvoja koska en itse ainakaan jaksa niitä kuunnella. Mene neuvomaan jotain toista joka niitä neuvoja haluaa ja tarvitsee.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,046
Reaktioarvo
8,495
En syö lihapiirakkaa mitenkään erittäin usein ja vaikka söisinkin niin se ei kuulu edelleenkään kellekään. Ainoastaan minä olen itse se henkilö joka päättää ja joka on omista syömisistään vastuussa. Muiden ei tarvitse antaa neuvoja koska en itse ainakaan jaksa niitä kuunnella. Mene neuvomaan jotain toista joka niitä neuvoja haluaa ja tarvitsee.
Kyse ei ollut edes sinusta, vaan hillasuosta. Ja heistä, jotka esittävät kaveria.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
37,149
Reaktioarvo
2,899
Kyse ei ollut edes sinusta, vaan hillasuosta. Ja heistä, jotka esittävät kaveria.
Aivan mutta kunhan vastasin yhteen viestiin kun täällä nyt kehopositiivisuudestakin puhuttiin ja hillasuo itse siitä puhui alunperin, sinä vastasit siihen ja sitte mä vastasin sulle koska halusin tehdä huomion siitä kuinka kehopositiivisuuden on hyvä kattaa muutkin asiat kuin pelkästään palaneet kasvot jne.... Tai niinkun että itsehän sä tuossa kysyit multa ja sitten aloit neuvomaan joten?? En vain ymmärrä
 
Ylös Pohja