Syvälliset Vanhempien riitely alkaa kyllästyttää..

snowflake

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
710
Reaktioarvo
925
Joka viikonloppu kun ollaan kaikki kotona, viime viikonloppuna sama juttu. Milloin mistäkin, yleensä kaikista pienimmistä jutuista syntyy suuri riita kuten siitä että joku unohti viedä uuden vessapaperirullan vessaan, kuka on käyttänyt koiraa eniten ulkona tai sitten raha-asioista. Lisäksi ärsyttää katsella sivusta isäni alkoholi ongelmia, lauantaina sillä on sauna vuoro ja tulee sitten tuhannentuiterissa kotiin. Juo myös pitkin viikkoa, joka päivä on pakko saada alkoholia. Ei ole luokkaa "yksi tölkki kaljaa" vaan yleensä pullollinen viiniä ja sen lisäksi pari kaljaa. Suuttuu kun ottaa asian puheeksi eikä myönnä tekojaan, väittää että lopettaa mutta eihän se koskaan ole toteutunut. Tän lisäksi aina ne repii mut siihen heidän riitaan niin että alkavat syyllistämään yhtäkkiä asioista mitä en ole tehnyt, kaikki pas*a meidän elämässä on mun syy ja takertuvat joka sanaan mitä sanon. Ulkopuolisille ei saa puhua *mitään* "koti asioista" ja sukulaisilla aina esittävät kohteliaita ja hyväntuulisia. Siksi en edes halua mennä mihinkään heidän kanssa kun en jaksa sitä kaksinaamaisuutta. Eivät edes ymmärrä jos olen omassa huoneessa ja haluan olla yksin etenkin heidän riitelyn aikana (mulle on ollut aina tärkeää saada omaa aikaa ja nautin siitä) sitten suututaan jos en jaksa puhua: tulkitsevat heti että kiukuttelen ja alkavat riitelemään lisää. Jos menen riidan väliin/pyydän että voitteko lopettaa tai olla hiljempaa saan huudot ja sitten vielä ihmetellään miksi olen yksin huoneessani ja "onko kaikki hyvin". huoh olisi niin ihanaa saada olla viikko yksin kotona. :c
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
Kuulostaapa raskaalta tilanteelta! Luulen, että parhaiten apua ja kuuntelevaa korvaa voisit saada esim koulun kuraattorista.

Et ole ainoa, jonka perheessä juodaan ja riidellään eikä osata aina olla ihmisiksi. Jutteluapua saa myös netistä. Kokosin auttavia puhelimia ja chatteja yhteen keskusteluun ja ne on tarkotettu just tällaisiin tilanteisiin. Jos puhelointi tai chattaaminen tuntuu susta hyvältä idealta, esim Varjomaailma, MLL:n nuorten puhelin (alle 21-vuotiaille) tai Ensi- ja turvakotien liiton lasten- ja nuorten chat (alle 18-vuotiaille) vois olla kohdennettu sulle.

Ja muista, että vaikka vanhemmat hyssyttelis kuinka ja toivois, ettet kerro heidän ongelmistaan kellekään, sulla on oikeus kertoa ja saada myös apua. Toivoittavasti tää auttaa sua edes vähän. Toivon sulle pelkkää hyvää ja selviämistä elämään! <3

Varjomaailma​

Chat ja neuvontapalvelu

Apua ja tukea läheisen aikuisen juomisesta johtuviin huoliin ja kysymyksiin.

Lasten ja nuorten puhelin (Mannerheimin Lastensuojeluliitto)​

p. 116 111​

Päivystys arkisin klo 14–20 ja viikonloppuisin ko 17–20

Yhteydenottoihin vastaa koulutettu vapaaehtoinen aikuinen, jolla on aikaa kuunnella. Päivystäjät ovat vaitiolovelvollisia. Lasten ja nuorten puhelimessa voi kysyä tai keskustella luottamuksellisesti mistä tahansa itseä mietityttävästä asiasta. Palvelu on tarkoitettu kaikille alle 21-vuotiaille. Nettisivuilla on tarjolla myös lasten ja nuorten chatti ja kirjepalvelu.

Ensi- ja turvakotien liiton lasten ja nuorten chat

Tarkoitettu kaikille alle 18 vuotiaille lapsille ja nuorille.
Tule juttelemaan meidän kanssa mieltäsi painavista asioista:
  • vanhempasi ovat eronneet
  • kotona riidellään
  • seurustelusuhteessa on pulmia tai seurustelusuhde on päättynyt
  • kotona on turvatonta ja sinua pelottaa
  • kotona on väkivaltaa
  • sinua tai jotain perheenjäsentäsi on satutettu
Chat on auki arkipäivisin klo 15-18 ja vastaamassa ovat Ensi- ja turvakotien liiton koulutetut työntekijät.
 

snowflake

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
710
Reaktioarvo
925
Kuulostaapa raskaalta tilanteelta! Luulen, että parhaiten apua ja kuuntelevaa korvaa voisit saada esim koulun kuraattorista.

Et ole ainoa, jonka perheessä juodaan ja riidellään eikä osata aina olla ihmisiksi. Jutteluapua saa myös netistä. Kokosin auttavia puhelimia ja chatteja yhteen keskusteluun ja ne on tarkotettu just tällaisiin tilanteisiin. Jos puhelointi tai chattaaminen tuntuu susta hyvältä idealta, esim Varjomaailma, MLL:n nuorten puhelin (alle 21-vuotiaille) tai Ensi- ja turvakotien liiton lasten- ja nuorten chat (alle 18-vuotiaille) vois olla kohdennettu sulle.

Ja muista, että vaikka vanhemmat hyssyttelis kuinka ja toivois, ettet kerro heidän ongelmistaan kellekään, sulla on oikeus kertoa ja saada myös apua. Toivoittavasti tää auttaa sua edes vähän. Toivon sulle pelkkää hyvää ja selviämistä elämään! <3

Varjomaailma​

Chat ja neuvontapalvelu

Apua ja tukea läheisen aikuisen juomisesta johtuviin huoliin ja kysymyksiin.

Lasten ja nuorten puhelin (Mannerheimin Lastensuojeluliitto)​

p. 116 111​

Päivystys arkisin klo 14–20 ja viikonloppuisin ko 17–20

Yhteydenottoihin vastaa koulutettu vapaaehtoinen aikuinen, jolla on aikaa kuunnella. Päivystäjät ovat vaitiolovelvollisia. Lasten ja nuorten puhelimessa voi kysyä tai keskustella luottamuksellisesti mistä tahansa itseä mietityttävästä asiasta. Palvelu on tarkoitettu kaikille alle 21-vuotiaille. Nettisivuilla on tarjolla myös lasten ja nuorten chatti ja kirjepalvelu.

Ensi- ja turvakotien liiton lasten ja nuorten chat

Tarkoitettu kaikille alle 18 vuotiaille lapsille ja nuorille.
Tule juttelemaan meidän kanssa mieltäsi painavista asioista:
  • vanhempasi ovat eronneet
  • kotona riidellään
  • seurustelusuhteessa on pulmia tai seurustelusuhde on päättynyt
  • kotona on turvatonta ja sinua pelottaa
  • kotona on väkivaltaa
  • sinua tai jotain perheenjäsentäsi on satutettu
Chat on auki arkipäivisin klo 15-18 ja vastaamassa ovat Ensi- ja turvakotien liiton koulutetut työntekijät.
Kiitos, ihana. <3 Kerran olen käynyt jossain lasten ja nuorten tapaisessa chatissä juttelemassa ja helpotti kyllä kummasti. Pitänee harkita uudelleen siellä käymistä..
 

snowflake

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
710
Reaktioarvo
925
Kiva kun iskä palas mökiltä, nyt kun taas ollaan kaikki kolme kotona niin joudun kuunnella riitelyä. Juuri tunti sitten oli vanhemmilla hirveä huuto pystyssä heti aamusta. Väliin on turha mennä, sillon hyökätään mun kimppuun. (sanallisesti) Kyllästyttää kuunnella tota, muutenkin kun asiat on huonosti niin arvatkaas miten paljon toi huuto kuormittaa siihen päälle. Etenkin jos itellä on sillon vielä huono olo tai hirveet säryt päällä tai jotain muuta. :( Oon aika toivoton jo tän kaiken suhteen. En viittiny tehdä uutta keskustelua tän vuoksi niin oli pakko purkaa tänne.
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
Kiva kun iskä palas mökiltä, nyt kun taas ollaan kaikki kolme kotona niin joudun kuunnella riitelyä. Juuri tunti sitten oli vanhemmilla hirveä huuto pystyssä heti aamusta. Väliin on turha mennä, sillon hyökätään mun kimppuun. (sanallisesti) Kyllästyttää kuunnella tota, muutenkin kun asiat on huonosti niin arvatkaas miten paljon toi huuto kuormittaa siihen päälle. Etenkin jos itellä on sillon vielä huono olo tai hirveet säryt päällä tai jotain muuta. :( Oon aika toivoton jo tän kaiken suhteen. En viittiny tehdä uutta keskustelua tän vuoksi niin oli pakko purkaa tänne.
Toivottavasti sun päivä on vähän edes tuosta parantunut. Mun aiemmassa viestissä olevat neuvot on edelleen voimassa.

Paljon tsemppiä ja jaksamista sulle.
 
Ylös Pohja