Voiko musiikkia opiskella ilman aikaisempaa taustaa?

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Edes vuoden kestävillä kansanopisto kursseilla, jossa opiskellaan musiikkia? Vai pitääkö kaikissa tyylii olla viulunsoittokokemusta 5 vuotiaasta saakka?
 

Haamukaapu

Kokenut
Liittynyt
27.2.2021
Viestejä
131
Reaktioarvo
155
Ymmärtääkseni ei, ainakin kaikki löytämäni kurssit joko vaativat tai olettavat pidempää kokemusta. Kaipa voi opiskella itsenäisesti ja omaksi ilokseen, mutta pikkaisen tympii ettei näin maatasolta pääse minnekään.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Suuri osa vaatii "Vahvan musiikillisen pohjan" (lue kuin olisi monookkeli ja hieno puku päällä).
Toisinsanoen nuottienlukutaidon, vuosien soittokokemuksen ynnä muita.

On se musiikinopiskelu niin helppoa ja yksinkertaista. Pitää osata kaikki jo etukäteen. (Olen ehkä hieman ärtynyt tuosta)
Tosi syvältä semmonen. Niinku palaan takas aikakoneella aikaan jolloin olin vielä lapsi aloittamaan viulunsoiton.

Tosin en hahmota että tarviiko esim näissä olla kokemusta? Vaikka noissa mainitaan ettei teoreettinen osaamattomuus ole esteenä mutta pitääkö silti olla täydellisesti jokin instrumentti hallittuna 🤔
 
Viimeksi muokattu:

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Ymmärtääkseni ei, ainakin kaikki löytämäni kurssit joko vaativat tai olettavat pidempää kokemusta. Kaipa voi opiskella itsenäisesti ja omaksi ilokseen, mutta pikkaisen tympii ettei näin maatasolta pääse minnekään.
Joo, ärsyttävää. Oon koittanut itseopiskella mut ei siitä mitään tuu, tarvisin jonkun piiskaamaan mua niin kauan että voin olla varma osaamisestani. Eli toisinsanoen ammattilaisen näkemyksen kehittymisestäni.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Tosi syvältä semmonen.
Tosin en hahmota että pitääkö esim näissä olla kokemusta. Vaikka noissa mainitaan ettei teoreettinen osaamattomuus ole esteenä mutta pitääkö silti olla täydellisesti jokin instrumentti hallittuna 🤔
Ja mitä tarkoittaa tuo ”Opintoihin voivat hakea sekä _uransa alussa olevat_ että pidemmälle ehtineet lauluntekijät, säveltäjät ja sanoittajat.”
Eli tarkoittaako tuo uransa alussa olevat niitä, joilla ei ole mitään kokemusta vai jotka ovat oikeesti jo artisteja?
Minkä uran? Ei minulla ole vielä uraa…
 
Viimeksi muokattu:

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Edes vuoden kestävillä kansanopisto kursseilla, jossa opiskellaan musiikkia? Vai pitääkö kaikissa tyylii olla viulunsoittokokemusta 5 vuotiaasta saakka?
Kyllä voi ainakin netissä englanniksi. Sieltähän kaikki oppii! Tietty olishan se varmaan kivempaa opiskella suomeks ja suomalaisilta.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Kannattaa varmaan kysyä tosta ihan sieltä opiston puolelta niin osaavat sitten itse vastata siihen, minkälainen osaaminen on välttämätöntä.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Yleensä opiskelulinjoille haku on niin suuri että ne valitsee kerman päältä, eli ne joilla kokemusta jo on. Mutta harrastamaan voit alkaa ilman kokemusta. Riippuen mitä haluan oppia, musiikkiopistot, työväenopistot yms tarjoavat laulu, soitin ja -teoria tunteja. Työväenopisto paljon kohtuullisenmin hinnoin. Myös yksityisopetusta voit harkita, mutta taasen hinnat aika korkeat. 😒
 
Ylös Pohja