Opiskelu Voiko tanssia opiskella ilman aijempaa kokemusta?

Opiskelu ja itseopiskelu

Hillopurkki

Hilloisaa!
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
7
Reaktioarvo
5
Olisin tanssista kiinnostunut ammattina, mutten sitä ole aijemmin harrastanut tanssikouluissa yms. Sen käsityksen olen saanut, että sitä olisi pitänyt ihan pienestä asti harrastaa tanssikouluissa (n. 8-10 vuotta vähintään) ennenkuin sitä pääsisi opiskelemaan. Ja jos muut siellä olisikin hirmu kokeneita, niin viittiikö sinne sitten ilman kokemusta mennä vaikka pääsisikin?
Olisi mukavaa koota joku kokemattomien tanssijoiden porukka ja yhdessä pyrkiä opiskelemaan samaan kouluun. Paineet todellakin puolittuisi. Noh, tää onkin vain tällästä haaveilua. :'3
 
Liittynyt
20.9.2021
Viestejä
29
Reaktioarvo
38
Oletko minkäikäinen tai missä vaiheessa olisit hakemassa tuonne kouluun? Osa tanssilajeista taitaa olla just sellaisia, mitkä aloitetaan lapsena, mutta monessa kaupungissa on sitten jotakin vähän rennomman meiningin tanssikouluja, joissa voi aloittaa myös nuorena tai aikuisena. Aloitin itse säännöllisemmin tanssin harrastamisen vasta lukioikäisenä, sitten pidin muutaman vuoden taukoa ja nyt olen jonkin aikaa taas harrastanut, kun löytyi nykyiseltä asuinpaikkakunnalta mukava porukka. En siis osaa tuohon opiskelemaan hakemiseen vastata, mutta tämä siis vinkkinä, että edelleen voi hyvin aloittaa!
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,496
Reaktioarvo
2,892
Juu oon huomannut saman että esim tanssijaksi tai muusikoksi opiskeleminen vaatii sen että pitää jo osata. Mikä on ehkä vähän hassua mutta nojoo :D joskus selasin noita kunnes tajusin että ehei ei oo mun juttu, kun en mitään ees osaakaan. Harrastustasolla kyllä voi olla ihan kivaa mut jos iha opiskelee lähtis ni ei mitää mahiksii
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Miksi olet kiinnostunut tanssijan työstä? Mikä siinä vetää sua puoleensa? Luulisin, että yleensä kiinnostusta tanssialalle luo nimenomaan se, että on pitkään harrastanut tanssia ja se on suuri osa elämäänsä, omaa itseänsä ja sillä pääsee ilmaisemaan itseään. Oletko jossain liikuntatunnin tanssitunnilla kokenut, että tanssiminen vois olla sun juttu? Jos olet vapaa-ajalla harrastanut itsenäisesti tanssimista niin sitten voi ehkä olla ihan mahdollista tanssikouluun päästäkkin, mutta yleensä noihin tosiaan taitaa olla aika korkeet rajat siinä, että kuka pääse opiskelemaan.

Suosittelen että alotat tanssiharrastuksen. Niin pääset enemmän käsiksi alaan vaikka tanssi harrastuksena onkin oikeaa työtä rennompaa. Lisäksi saat tekniikat paremmin kuntoon ja näät onko sulla lahjoja. Itse oon harrastanut tanssia aikoinani neljö vuotta kerran viikossa, mutta aika huonohan mä siinä tanssissa oon ja selkeesti olin ryhmäläisiäni huonompi, joka olikin yksi syy lopettamiselleni.

Kannattaa myös muistaa, että tanssi on tosi fyysistä työtä ja pitää olla hyvä kunto. Ja vaikka pääsisitkin johonkin tanssikouluun niin pitää silti olla tosi taitava, eikä vain tanssimisessa vaan myös itsensä markkinoinnissa, suhteiden luomisessa, työpaikkojen löytämisessä ja luomisessa tms. Lisäksi pitää aika varmasti osata kestää kritiikkiä. Taidealoille nimittäin on kova tunku. En tiedä, kuinka paljon tanssijoille on töitä Suomessa, alan työt kun on kiven alla eikä niitä mistään Duunitorista löydy, mutta veikkaisin, että aika lahjakas pitää olla saadakseen töitä.

Tutustu alaan, kouluihin ja harjoittele tanssimista. Jos löydät vaikka jonkun tanssijan yhteystiedot, tai somen, voit vaikka kysyä häneltä alasta. Varmasti joku vastaa. Ja voihan sitä myös tanssinopettajaksikin kouluttautua ammattikorkeakoulussa ainakin. Tosin siinäkin pitää olla taitava.

Ja muistutan vielä, että mulla ei tosiaan ole mitään omakohtaista kokemusta tanssijan työstä, mutta luen paljon tietoa eri koulutuksista, olen harrastanut jonkin verran tanssia, no tästäkin ehkä on edes pikkusen hyötyä että oon katsonut jotain tanssisarjoja mutta ei ne kyllä niin realistista kuvaa anna :D ja sitten vaan hyödynnän noita tietoja omista tanssikokemuksistani, taidealoista yleisesti, mielikuvista ja muista lähteistä, ja siitä sitten oon luonut ton mielikuvan alasta. Mutta tämähän ei mitään varmaa tietoa ole niin tosiaan kannattaa itse käydä tarkistamassa.

(Toisaalta kuten itse sanoin niin tykkään lueskella eri koulutuksista että saattaa hyvinkin olla että palaan tänne lukeneempana ja vastaan uudestaan...)
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Suomessa tosiaan kouluihin haetaan pääsykokeissa ja heillä on varaa valita se kerma päältä ja ottaa ne jotka ovat jo tasoa ammatti balleriina. Englantiin muuttaessa huomasin että toista on täällä kun yliopistoilla on paljon paljon oppilaita ja usea yliopisto tarjoaa tanssijan tutkintoa, tai voi esimerkiksi tehdä tanssin sivuaineena. Mulla on kaksi kaveria jotka teki psychology with dance tutkinnon, eikä ollut teknillistä tanssitaustaa takana. Jos olisin tiennyt kyseisestä tutkinnosta ennen tänne tuloa, olisin saman tehnyt. Toki pitkäaikainen treenaus, oikea oppinen tekniikka, kehittynyt lihaskunto ja venyvyys on eduksi, mutta osa on vaan jotenkin luonnon lahjakkaita ja kehittyvät nopeasti!
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Mutta ammattitanssija voi olla ilman koulutusta. Esimerkiksi tanssiohjaajaksi pystyy helposti ryhtymään kun on treenannut ja saanut lajin haltuun. Suomessa kai vaaditaan ohjaaja koulutus jonka kuka vain voi käydä kun sen maksaa, ja kyseessä siis joku muutaman viikonlopun tiivari. Sitten tietty vakuutukset kuntoon. Voit myös esiintyä tapahtumissa esitanssijana ja yrittää päästä musiikkivideoihin luomalla oikeita kontakteja, mutta näihin on tunkua. Ja taidot ei aina ratkaise vaan mm. Kuka tuntee kenet, kuka tekee halvalla tai kuka näyttää parhaalta.... Itselläni on kokemusta tanssin ohjaamisesta ja muutamat maksulliset esitanssikeilat olen tehnyt. Musiiklivideoissa olen ollut mutta niissä ei ole raha ollut kuvioissa.
 
Ylös Pohja