Aihe vapaa äsyynnyn liian helposti ja monet äänet ahdistaa D:

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,679
Reaktioarvo
1,685
mua alkaa todella helposti ärsyttämään pienetkin asiat, ja musta tuntuu ettei ole edes normaalia ärsyyntyä niistä D: vaikka joku paperipussin rapina saattaa jo tuoda vihan pintaan, mikä on jotenkin super outoa, koska ei kai ihmiset yleensä koe vihan tunteita tommosesta D: toisaalta miulla on mt-ongelmia joiden takia olen herkillä ja oon myös kuuloaistiyliherkkä, niin luulen että molemmat vaikuttaa omalta osaltaan. en voi ikinä esimerkiks kuunnella kun joku tyhjentää astianpesukonetta tai astiat kilisee, sillä se kuulostaa miusta kauheen kovalta ääneltä. samoin moottoripyörät ja kaikki isot ajoneuvot (kuten joku kovaääninen traktori) on kamalia. meidän astianpesukoneesta kuuluu joku ihme narina, niin meen siitäkin jo melkein raivon partaalle D: onnistun ärsyyntymään jopa siitä että mun äidin sukista kuuluu joku ihme ääni jos se vaikka pitää jalkoja jossain ja sit tavallaan "hankaa" sukkia yhteen (en osaa selittää tuon paremmin, mutta kertokaa kuitenkin että onko normaalia saada vihan tunteita sukkien takia :D::). ja kaikista vaikeinta sietää on varmaan kirskumisäänet.. muistan kerran kun joku mies otti kaupassa ostoskärryn ja siitä kuulu kunnon kirskuntaa, niin tuntu että oisin voinu vaan räjähtää siihen paikkaan. saan kyllä noissa tilanteissa hillittyy itteni, joten jos vaikka joku koulussa siirtelee kirskuvaa pöytää tai kaupassa jostain pussista kuuluu rapinaa jne., niin en mie nyt sentään ala huutamaan kellekään D: kaikki ajatukset ja viha on vaan oman pään sisällä (paitsi välillä tulee kotona sanottua siitä). mutta onhan se silti raskasta itelle, ja saa miut miettimään että mikä miussa on oikein vikana ja että eihän tää oo normaalia. vai onko? tätä on ollu niin kauan kun muistan, ja tuntuu että tää on vaan pahentunu aina vuosi vuodelta.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,446
Reaktioarvo
3,134
Eiikä samaistun ihan tosi paljonD:
Varsinkin nuo isoääniset ajoneuvot, koitan aina salaa tukkia korvani ku oon jossain kaupungilla ja joku hälytysajoneuvo tai mopo menee ohi D:
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,679
Reaktioarvo
1,685
Eiikä samaistun ihan tosi paljonD:
Varsinkin nuo isoääniset ajoneuvot, koitan aina salaa tukkia korvani ku oon jossain kaupungilla ja joku hälytysajoneuvo tai mopo menee ohi D:
oi, ihanaa! siis ei ihanaa että sullakin on tää tilanne, mutta ihanaa tietää etten oo yksin D: joten kiitos kun kerroit! ja joo sama, tulee aina itelle jopa sellanen pelottava olo jos oon vaikka bussipysäkillä ja vierestä menee joku kovaääninen ajoneuvo D: vaikka tiiän ettei se oo mitenkään vaarallinen eikä se tuu miun päälle, niin silti tulee aina mieleen joku hävittäjälentokoneen ääni tms. ja en tiiä miks mutta reagoin siihen oudon voimakkaasti. ja hienosti muuten meni tuo otsikko, "äsyynnyn"... ois varmaan hyvä hetki ottaa auto correct pois :D
 

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
802
Reaktioarvo
759
Mulla sama, ja kotona sanon monille kovista äänistä. Mun pikkuveli esimerkiksi alkaa helposti huutamaan ja puhuu melko kimeällä äänellä, joka saa mut suuttumaan. Melu, autojen äänet, kova musiikki ja astioiden kilinä ovat mulle tosi kurjia ja ne saa mut suuttumaan. Sisko aina valittaa, kun olen niin ärsyyntynyt. Jos otan astioiden seasta vaikka haarukan, se vihlova ääni saa mut jotenkin tosi... vihaiseksi, herkäksi tai jotain tuollaista. D:
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,679
Reaktioarvo
1,685
Mä en silleen ärsyynny juuri mistään äänistä, mutta puhelimen värinä-ääni on jotain mitä vihaan aivan helvetisti.
miulla taas puhelimen värinä tai muutkaan puhelimen äänet ei ärsytä :o saatan kyllä välillä säikähtää kun puhelin alkaa väristä, mutta se itse värinä ei aiheuta miussa oikein mitään reaktiota
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,679
Reaktioarvo
1,685
Eikös misofonia voi aiheuttaa tuollaista?
en oo ikinä kuullukkaa tommosesta :o sana kuulostaa kyllä jotenkin etäsesti tutulta.. veikkaan että miulla vois olla joko misofonia tai sit tuolla tekstissä mainittu hyperakusia, mutta en oikein tiedä kumpi. kun misofoniasta lukee että tavallisesti siitä kärsivä henkilö ärsyyntyy syömiseen ja hengittämiseen liittyvistä äänistä, mutta miulla ei oikein oo tämmöstä. muutenkaan nuo kaikki ei ihan täsmänny tuolla. toisaalta nuo oli vaan yleisimpiä merkkejä, ja luulen että mikä ketäkin misofoniasta kärsivää ärsyttää voi olla melko yksilöllistä D: oli miten oli niin kiitos kuitenkin sulle!
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,961
Reaktioarvo
5,747
en oo ikinä kuullukkaa tommosesta :o sana kuulostaa kyllä jotenkin etäsesti tutulta.. veikkaan että miulla vois olla joko misofonia tai sit tuolla tekstissä mainittu hyperakusia, mutta en oikein tiedä kumpi. kun misofoniasta lukee että tavallisesti siitä kärsivä henkilö ärsyyntyy syömiseen ja hengittämiseen liittyvistä äänistä, mutta miulla ei oikein oo tämmöstä. muutenkaan nuo kaikki ei ihan täsmänny tuolla. toisaalta nuo oli vaan yleisimpiä merkkejä, ja luulen että mikä ketäkin misofoniasta kärsivää ärsyttää voi olla melko yksilöllistä D: oli miten oli niin kiitos kuitenkin sulle!
Juu eipä mitään hyvä jos oli hyötyä:)
Veikkaisin kans et on aika yksilöllistä mutta en kyllä osaa sanoa kun ei itsellä tuota ole.
 

Lukutoukka_05_

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,066
Reaktioarvo
997
Itellä vähän sama. Ärsyynnyn kun astianpesukonetta tyhjennetään, pikkuveli leikkii (ulisee ja päristelee autoilla), pikkuveljen nukkumaanmenon jälkeen kun talossa on hiljasta ja vanhemmat puhuu silleen puolikuiskaten ja kun isi hankaa sukkia yhteen. Näistä hermostun aina ihan hirveesti ja käsken muiden olla hiljaa (en tietenkään sillon jos on vieraita, sillon vaan kärsin hiljaa) oon aina ollut tämmönen joka hermostuu vähän kaikista äänistä ja varsinkin kun teen koulujuttuja tai nukun niin haluan että on 100% hiljasuus. Tän takia en malta oottaa et saan muuttaa yksin asumaan.
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757
Itellä vähän sama. Ärsyynnyn kun astianpesukonetta tyhjennetään, pikkuveli leikkii (ulisee ja päristelee autoilla), pikkuveljen nukkumaanmenon jälkeen kun talossa on hiljasta ja vanhemmat puhuu silleen puolikuiskaten ja kun isi hankaa sukkia yhteen. Näistä hermostun aina ihan hirveesti ja käsken muiden olla hiljaa (en tietenkään sillon jos on vieraita, sillon vaan kärsin hiljaa) oon aina ollut tämmönen joka hermostuu vähän kaikista äänistä ja varsinkin kun teen koulujuttuja tai nukun niin haluan että on 100% hiljasuus. Tän takia en malta oottaa et saan muuttaa yksin asumaan.
allekirjoitan varsinkin astianpesukoneen tyhjennykseen herääminen on ärsyttävää
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,446
Reaktioarvo
3,134
oi, ihanaa! siis ei ihanaa että sullakin on tää tilanne, mutta ihanaa tietää etten oo yksin D: joten kiitos kun kerroit! ja joo sama, tulee aina itelle jopa sellanen pelottava olo jos oon vaikka bussipysäkillä ja vierestä menee joku kovaääninen ajoneuvo D: vaikka tiiän ettei se oo mitenkään vaarallinen eikä se tuu miun päälle, niin silti tulee aina mieleen joku hävittäjälentokoneen ääni tms. ja en tiiä miks mutta reagoin siihen oudon voimakkaasti. ja hienosti muuten meni tuo otsikko, "äsyynnyn"... ois varmaan hyvä hetki ottaa auto correct pois :D
Mulla nuo asiat johtuu ihan varmasti erityisherkkyydestä kun mulla on paljon muitakin erityisherkkyyspiirteitä ku kaikista erityisherkkyystesteistä vedän aina täydet pisteet. Äänien lisäksi oon tosi herkkä monille asioille, esim. maut, värit ja sitten kirkkaat ja välkkyvät valot.
Mä en voi väittää mitään että ootko sä erityisherkkä vai et, mutta tässä muutamia linkkejä jotka suosittelen tsekkaamaan:
Tässä yksi testi:
Tässä muita hyödyllisiä linkkejä liittyen erityisherkkyyteen:
 
Ylös Pohja