Musiikki annimetallin ja Myrskyvaroituksen Euroviisu-arvostelut 2024!

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Taas se alkaa, nimittäin viisujen odotus! (Oikeastaan olen jo edellisten viisujen finaalista lähtien odottanut seuraavia, lol)
Ensimmäiset kappaleet on jo valittu, ja tulen tänne arvostelemaan jokaisen sitä mukaa, kun niitä julkaistaan.
Täältä löytyy vuoden 2023 arvostelut: lé linkki

Tulen myös taas tekemään UMK-kappaleisiin keskittyvän arvostelukeskustelun. Katsotaan, jos tälläkinkertaa @Myrskyvaroitus tulee mukaan raatiin!
Sitä odotellessa, täältä löytyy vuoden 2023 UMK arvostelut: lé linkki

Ja sitten eikun vain aloitellaan!
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Ranska: Slimane - Mon amour

Ensivaikutelma: Vai että mon amour. Mitä muuta Ranskalta voisi odottaa?

Kuunteluvaikutelma: Jaa että balladi. Ei mitenkään ihmeellinen tai uusi melodia. Toimiva (vaikkakin geneerinen) build-up. Laulajalla on ihan kiva ääni, mutta hiljaisissa kohdissa ei toimi mielestäni.

Yhteenveto: Melko simppeli "lauluntekijän käsikirjan" ohjeilla tehty balladi. Melko mitäänsanomaton, ei herättänyt tunteita suuntaan eikä toiseen.

Arvosana: 4/10
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Tsekki: Aiko - Pedestal

Ensivaikutelma: Onko tämä taas sellainen "empowering women" kappale?

Kuunteluvaikutelma: Taitaa olla. Englanniksi. 'Paradrigo' - "Misery for You" fiilis (Paramore - Misery Business/Olivia Rodrigo - Good for You) Perus pop-rock biisi, joka on vain 2 ja puoli minuuttia pitkä. Ehkä vain parempi niin. Mitä ne lopun lokkiäänet olivat?

Yhteenveto: Ei taaskaan mitään tunteita suuntaan tai toiseen.

Arvosana: 4,31/10
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Tulen myös taas tekemään UMK-kappaleisiin keskittyvän arvostelukeskustelun. Katsotaan, jos tälläkinkertaa @Myrskyvaroitus tulee mukaan raatiin!
Joo ihan mielenkiinnosta taidan taas osallistua xD
Tällä hetkellä oon tosin oppitunnilla mutta kuuntelen sitte ku ehin :P
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Ranska: Slimane - Mon amour

Ensivaikutelma: Vai että mon amour. Mitä muuta Ranskalta voisi odottaa?

Kuunteluvaikutelma: Jaa että balladi. Ei mitenkään ihmeellinen tai uusi melodia. Toimiva (vaikkakin geneerinen) build-up. Laulajalla on ihan kiva ääni, mutta hiljaisissa kohdissa ei toimi mielestäni.

Yhteenveto: Melko simppeli "lauluntekijän käsikirjan" ohjeilla tehty balladi. Melko mitäänsanomaton, ei herättänyt tunteita suuntaan eikä toiseen.

Arvosana: 4/10
Sanoisin että 5/10. Laulajalla on kaunis ääni ja laulaa hyvin, mutta aika tavanomainen toisaalta. Laulu itessään on aika ihanan kuulonen mut ite en jaksais kuunnella sitä kovin montaa kertaa ja siinä on monta aika ennalta-arvattavaa kohtaa (meinaan siinä melodiassa)
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Tsekki: Aiko - Pedestal

Ensivaikutelma: Onko tämä taas sellainen "empowering women" kappale?

Kuunteluvaikutelma: Taitaa olla. Englanniksi. 'Paradrigo' - "Misery for You" fiilis (Paramore - Misery Business/Olivia Rodrigo - Good for You) Perus pop-rock biisi, joka on vain 2 ja puoli minuuttia pitkä. Ehkä vain parempi niin. Mitä ne lopun lokkiäänet olivat?

Yhteenveto: Ei taaskaan mitään tunteita suuntaan tai toiseen.

Arvosana: 4,31/10
Joo ei jatkoon. 2/10 mulle. Kuulosti jotenki tosi ristiriitaselta, laulajan ääni ei sopinu taustamusiikkiin. Nostatus kertosäettä kohti oli mun mielestä hyvä mut sit se jotenki lässähti. Tosi omituinen biisi mun mielestä, ihan ku ois jotenki väkisin yritetty saaha siitä semmone 2000-luvun (vai oliko se 2010????) pop-rock-biisi.
Mut veikkaan että Euroviisuissa vois toimia nyt ku muutenki rock-musiikin tapanen on viime vuosien jälkeen ollu pinnalla
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Albania: Besa Kokëdhima - Zemrën N'dorë

Tää oli mun mielestä aika hyväkin. Tykkään ku ei ollu englanniksi ja siinä esityksessä oli soittajia ja taustalaulajia mukana (tosin vissiin sit viisuissa vaan laulu on livenä?? Vai muistanko väärin)
Toki ei sillai mun tyyliä tää kappale mut ei ollu kummiskaan ihan mikään kaikista tylsinkään. Laulajan esiintyminen lavalla oli itsevarmaa. Kappale pysyi loppuun asti sinänsä mielenkiintoisena, tosin hyppäsin kyllä yli joissakin kohissa.
7/10
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Joo ei jatkoon. 2/10 mulle. Kuulosti jotenki tosi ristiriitaselta, laulajan ääni ei sopinu taustamusiikkiin. Nostatus kertosäettä kohti oli mun mielestä hyvä mut sit se jotenki lässähti. Tosi omituinen biisi mun mielestä, ihan ku ois jotenki väkisin yritetty saaha siitä semmone 2000-luvun (vai oliko se 2010????) pop-rock-biisi.
Mut veikkaan että Euroviisuissa vois toimia nyt ku muutenki rock-musiikin tapanen on viime vuosien jälkeen ollu pinnalla
Tähän muuten muuttaisin et ehkä sittenki 3 tai 4/10, se paranee kuunnellessa mut toisaalta sit jos kuuntelee liikaa nii alakaa vaa ärsyttää xD
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,974
Reaktioarvo
8,475
Hyvä keskustelu, tulee ihan Duvoo mieleen. Vai sanoisinko "dulee" heh heh!
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,645
Reaktioarvo
2,892
Tsekki: Aiko - Pedestal

Ensivaikutelma: Onko tämä taas sellainen "empowering women" kappale?

Kuunteluvaikutelma: Taitaa olla. Englanniksi. 'Paradrigo' - "Misery for You" fiilis (Paramore - Misery Business/Olivia Rodrigo - Good for You) Perus pop-rock biisi, joka on vain 2 ja puoli minuuttia pitkä. Ehkä vain parempi niin. Mitä ne lopun lokkiäänet olivat?

Yhteenveto: Ei taaskaan mitään tunteita suuntaan tai toiseen.

Arvosana: 4,31/10
Mä en tiedä, mulla on itelläni sellainen tunne että toi saattaa "grow on me" :D ainakin jäi vähän päähän soimaan
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Albania: Besa Kokëdhima - Zemrën N'dorë

Tää oli mun mielestä aika hyväkin. Tykkään ku ei ollu englanniksi ja siinä esityksessä oli soittajia ja taustalaulajia mukana (tosin vissiin sit viisuissa vaan laulu on livenä?? Vai muistanko väärin)
Toki ei sillai mun tyyliä tää kappale mut ei ollu kummiskaan ihan mikään kaikista tylsinkään. Laulajan esiintyminen lavalla oli itsevarmaa. Kappale pysyi loppuun asti sinänsä mielenkiintoisena, tosin hyppäsin kyllä yli joissakin kohissa.
7/10
Aioin odottaa studioversion julkaisuun asti, mutta mennään live-vedolla sitten :D

Ensivaikutelma: Ei mitään hajua, mitä odottaa :D

Kuunteluvaikutelma: Balladimainen. Uuu, jousiorkesteri! Aina plussaa minun kirjoissani. Toinen säkeistö nasaalia räppiä? Miksi? Kertosäe on selkeästi paras osa. Pidin lopusta ja miten kappale kasvoi taustalaulajien myötä.
Laulajalla on kyllä varmasti paljon esiintymiskokemusta.

Yhteenveto: Melko solid. Ei yhtä hyvä kuin viimevuotinen Duje (finaalin jälkeen minulle 9/10), mutta hyvä kuitenkin! Positiivinen yllätys.

Arvosana: 7-/10
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Noniin, nyt on taas seuraava kappale julkaistu, eli:
Slovenia: Raiven - Veronika

Ensivaikutelma: Bojan kuulemma on ollut kirjoittamassa tätä, eli hyvää kappaletta varmaan luvassa!

Kuunteluvaikutelma: Sloveniaksi! On kyllä kaunis kieli. Laulajalla on kaunis ääni, taidokasta laulua. Kappaleessa on paljon muutoksia, todella ennalta-arvaamaton. Tykkään! Melodiasta ja orkestraalisuudesta tulee mieleen Blackbriar, vähän myös ehkä Madonna? Anyway, I like it a lot!

Yhteenveto: Löytyy taidokasta laulua, mielenkiintoisia melodioita, arvaamattomia muutoksia kappaleessa ja "dark"-estetiikkaa. Tähän mennessä ylivoimainen suosikkini!

Arvosana: 9,63/10
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Irlanti: Bambie Thug - Doomsday Blue

Ensivaikutelma: Odotan joko perus pop-kappaletta tai trap-kappaletta.

Kuunteluvaikutelma: Todella bassoinen. Ei todellakaan peruspoppia. Goottifiilistä. Ja sitten onkin poppia? Mitä hiivattia tapahtuu? Toinen säkeistö on kirottu. Pakko kuunnella live-veto, koska niin erikoinen kappale.
Livenä ei yhtä kirottu kuin studioversio. Vähän lattea paikoitellen, lopun kirkumiset/rääkymiset tulevat melkolailla tyhjästä.

Yhteenveto: Biisi, jolla on niin monta identiteettiä, että en pysy laskuissa mukana. Olen erittäin hämmentynyt. Olen kuunnellut nyt 10 kertaa, tykkään.
Ainakaan ei ole turvallinen poppikipale, kuten Irlannilta odotetaan.

Arvosana: 9,64/10
 
Viimeksi muokattu:

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Luxemburg: Tali - Fighter

Ensivaikutelma: Ottaakohan biisi kantaa Ukraina-Venäjä tai Israel-Palestiina-tilanteisiin?

Kuunteluvaikutelma: Ranskaksi. En siis ymmärrä sanaakaan. Eikun hetkonen! Kertsi on englanniksi, ainakin osittain. En siltikään saa kiinni aiheesta.

Yhteenveto: Hyvin normaali pop radio-kappale.

Arvosana: 4/10
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Noniin, nyt on taas seuraava kappale julkaistu, eli:
Slovenia: Raiven - Veronika

Ensivaikutelma: Bojan kuulemma on ollut kirjoittamassa tätä, eli hyvää kappaletta varmaan luvassa!

Kuunteluvaikutelma: Sloveniaksi! On kyllä kaunis kieli. Laulajalla on kaunis ääni, taidokasta laulua. Kappaleessa on paljon muutoksia, todella ennalta-arvaamaton. Tykkään! Melodiasta ja orkestraalisuudesta tulee mieleen Blackbriar, vähän myös ehkä Madonna? Anyway, I like it a lot!

Yhteenveto: Löytyy taidokasta laulua, mielenkiintoisia melodioita, arvaamattomia muutoksia kappaleessa ja "dark"-estetiikkaa. Tähän mennessä ylivoimainen suosikkini!

Arvosana: 9,63/10
No arvostelenpa nyt minäkin näitä lyhyesti xD

Ai vitsi en muistanu et slovenia ois ollu näin kivan kuulonen kieli! Ja tykkään tosi palijon tosta (h)aavemaisesta ja synkästä tunnelmasta. Laulajan ääni on kaunis, voimakasta ja taitavaa laulamista. Pidin noista lopun pitkistä korkeista nuoteista.

8/10
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Irlanti: Bambie Thug - Doomsday Blue

Ensivaikutelma: Odotan joko perus pop-kappaletta tai trap-kappaletta.

Kuunteluvaikutelma: Todella bassoinen. Ei todellakaan peruspoppia. Goottifiilistä. Ja sitten onkin poppia? Mitä hiivattia tapahtuu? Toinen säkeistö on kirottu. Pakko kuunnella live-veto, koska niin erikoinen kappale.
Livenä ei yhtä kirottu kuin studioversio. Vähän lattea paikoitellen, lopun kirkumiset/rääkymiset tulevat melkolailla tyhjästä.

Yhteenveto: Biisi, jolla on niin monta identiteettiä, että en pysy laskuissa mukana. Olen erittäin hämmentynyt. Olen kuunnellut nyt 10 kertaa, tykkään.
Ainakaan ei ole turvallinen poppikipale, kuten Irlannilta odotetaan.

Arvosana: 9,64/10
No nyt oli kyllä hyvin hämmentävä kappale :'D En osaa kauheasti sanoa mitään. Vähän särki korvia ku kuulokkeilla kuuntelin :D Tullee semmoset creepy vibat tästä. Mut on tosi omaperäinen ja vaihtelevuutta on mukana!
Arvosanaksi voisin sanua 7,5/10, en kuitenkaan ite niin kauheasti pitänyt. Viisuissa tosin vois hyvinki pärjätä.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Luxemburg: Tali - Fighter

Ensivaikutelma: Ottaakohan biisi kantaa Ukraina-Venäjä tai Israel-Palestiina-tilanteisiin?

Kuunteluvaikutelma: Ranskaksi. En siis ymmärrä sanaakaan. Eikun hetkonen! Kertsi on englanniksi, ainakin osittain. En siltikään saa kiinni aiheesta.

Yhteenveto: Hyvin normaali pop radio-kappale.

Arvosana: 4/10
No kuten sanoitkin, hyvin normaali. Sellane perus millä pääsee finaaliin asti kyllä ja mikä soi sitte radioissa läpi kesän. Aika tylsä oikeastaan.
Mua jotenki ärsyttää ranska kielenä, en vaan ite tykkää siitä miltä se kuulostaa :'D Olenkohan ainoa.
4/10
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
No kuten sanoitkin, hyvin normaali. Sellane perus millä pääsee finaaliin asti kyllä ja mikä soi sitte radioissa läpi kesän. Aika tylsä oikeastaan.
Mua jotenki ärsyttää ranska kielenä, en vaan ite tykkää siitä miltä se kuulostaa :'D Olenkohan ainoa.
4/10
Luulin että olen ainoa! Itsekään en pidä ranskasta kielenä, pitäisi kuulostaa "hienostuneelle" ja "romanttiselle", mutta en kyllä ymmärrä, miten.
Mutta tosiaan sellainen biisi että sijoittuu ehkä 16-22 sijalle. (Suurimmaksi osaksi varmaan Israelin antamilla pistellä, luin jostain että laulaja olisi joko israelilainen tai juutalainen, ehkä molempia)
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Norja: Gåte - Ulveham

Ensivaikutelma: Odotan jotain norjankielistä. Genrestä en osaa sanoa mitään odotuksia.

Kuunteluvaikutelma: Norjaksihan se on! Vähän kansanlaulumainen, viulut ja rummun iskut todella tuovat tunnelmaa. Viimeisessä kertsissä kuulen jotain peikkomaisia ääniä, kivoja lisäyksiä!

Yhteenveto: Top 10 finaalissa. Näen sen sieluni silmin. ehkä kahdeksas?

Arvosana: 8,83/10
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Espanja: Nebulossa - ZORRA

Ensivaikutelma: Ainoa mitä voin sanoa on "zorro"

Kuunteluvaikutelma: Kasaria. Kertosäkeen sointukierrosta tulee mieleen Lady Gagan "Monster". En oikestaan pidä laulajan äänestä.
Livenä ei myöskään vaikuta. Finaalissa jää varmaan 20 huonommalle puolelle.

Yhteenveto: Melko mitäänsanomaton nostalgiajumputus.

Arvosana: 5/10
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Malta: Sarah Bonnici - Loop

Ensivaikutelma: Odotan jotain tanssibiisiä.

Kuunteluvaikutelma: Destiny, is that you? Tämähän on 2021 Maltan viisusta kopio. En ihan saa sanoista selvää. EDM-droppi ei iske. Myös sellainen pieni "Unicorn"-tunnelma. Ei ole hyvä merkki, jos biisistä tulee mieleen edellisvuosien (paremmin toteutetut) hitit.

Yhteenveto: Ei iske minuun. Liian Israel-viisumainen.

Arvosana: 4/10
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Ukraina: Alyona Alyona: Teresa & Maria

Ensivaikutelma: Odotan jotain gospel-renkutusta

Kuunteluvaikutelma: Kappaleen alusta tulee mielen Go_A:n "Рано-Раненько", "Шум" ja "Solovey". Lähes koko biisin läpi soiva kitarariffi saisi olla kovemmalla, se hukkuu basson alle. Toisessa versessä räpit lentää. En edes tajunnut, että kertosäkeessä sanotaan "All the Divaѕ were born аѕ а humаn beingѕ". Biisi ei oikein tunnu liikkuvan minnekään. Vokaaleissa on todella paljon kaikua, nekin tuntuvat hukkuvan. Jotenkin oudosti miksattu.

Yhteenveto: Ei juuta eikä jaata.

Arvosana: 5/10
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Latvia: Dons - Hollow

Ensivaikutelma: Kuulostaa melko perus radiotavaralta, mallia John Newman.

Kuunteluvaikutelma: Tulee vähän mieleen Sveitsin 2023 "Watergun". Vähän hidas ja hitaasti kehittyvä makuuni. Biisi pääsee vahtiin vasta toisen kertsin kohdalla, jolloin sitä on jäljellä enää vajaa 30 sekuntia.

Yhteenveto: Ihan kiva kun pääsee vauhtiin, mutta lyhyeksi jää tämän biisin lento.

Arvosana: 5,13/10
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Suomi: Windows95man

Ensivaikutelma: Meemillä mennään, yleisön selkeä suosikki!

Kuunteluvaikutelma: No onhan tämä nyt aivan mahtava. Eurodance iskee ainakin meikäläiseen.

Yhteenveto: Nyt tulee ainakin varanimelle käyttöä!

Arvosana: 9/10
 

pupupuskassa

pupu joka on puskassa
Liittynyt
28.4.2022
Viestejä
192
Reaktioarvo
245
Tsekki: Aiko - Pedestal

' - "Misery for You" fiilis (Paramore - Misery Business/Olivia Rodrigo - Good for You) Perus pop-rock biisi, joka on vain 2 ja puoli minuuttia pitkä.
huomaa ettet oo kuullu kovin montoo pop rock kipaletta, ei oo mitenkää misery business
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Norja: Gåte - Ulveham

Ensivaikutelma: Odotan jotain norjankielistä. Genrestä en osaa sanoa mitään odotuksia.

Kuunteluvaikutelma: Norjaksihan se on! Vähän kansanlaulumainen, viulut ja rummun iskut todella tuovat tunnelmaa. Viimeisessä kertsissä kuulen jotain peikkomaisia ääniä, kivoja lisäyksiä!

Yhteenveto: Top 10 finaalissa. Näen sen sieluni silmin. ehkä kahdeksas?

Arvosana: 8,83/10
Ai että miten upee biisi! 9/10. Varmasti pääsee finaalin top kymppiin.
Ensinnäkin norja on tosi kaunis kieli ja tykkään myös laulajan äänestä ja noiden korkeiden nuotti ns. särkyneestä laulutavasta (sille oli joku nimityski mut siis liitty vissii just kansanlaulutyyliin tai vastaavaa). Tosi voimakas kappale!
 
Ylös Pohja