Lukio Asuminen 16 vuotiaana

Liittynyt
24.2.2023
Viestejä
28
Reaktioarvo
15
Moi. Oon tässä miettiny että mistä kaikkialta 16 vuotias voi saada rahaa asumiseen (vuokraan, laskuihin, ruokaan jne.)?? Onko päivittäinen työnteko pakollinen osa arkea? Minne voi edes mennä töihin 16 vuotiaana?? Minkälaisia tukia voi saada? Haluan vastauksia etenkin kokemusperäistä!
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Moi. Oon tässä miettiny että mistä kaikkialta 16 vuotias voi saada rahaa asumiseen (vuokraan, laskuihin, ruokaan jne.)?? Onko päivittäinen työnteko pakollinen osa arkea? Minne voi edes mennä töihin 16 vuotiaana?? Minkälaisia tukia voi saada? Haluan vastauksia etenkin kokemusperäistä!
Äiti makso oleskeluni koulun asuntolassa. Ei se vuokra siellä ollut kuin 50 euroa. Soluasuntoja kaikki tietty.

Kelalta voi saada hieman opintotukea alaikäisenäkin. Opintolainaa voi hakea kun täyttää 18. Silloin saa myös asumistukea, kun muuttaa omaan asuntoon. Kelalta voi hakea apua myös muuttokuluihin ja takuuvuokraan. Muista sitten sanoa että sait häädön kotoa tms.

Mä en tiedä millaista apua voi saada sossulta, koska en ole ollut heidän asiakas. Mutta kai sieltä kannattaa kysyä neuvoa, jos tosiaan olet vielä alaikäinen.

Eiköhän 16-vuotias voi saada töitä perus kesätyöpaikoista eli kaupoista, hautausmailta, kiinteistöhuollolta ja kunnan puistohoidosta.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Kannattaa soittaa kelaan ja varmistaa mutta veikkaan että opintotuki, opintolaina (saako alaikäisenä?) ja ehkä joissain tapauksissa asumistuki. Ei sillä ainakaan Helsingissä elä ellei löydä super halpaa asuntoa. Muutenkaan en kannata omilleen muuttoa 16v ellei ole ihan pakko (esm. perheolot sietämättömät tai jokin erikoislukio mikä vaatii kaupungin vaihdon).

// Sun pitäisi pitää huolta opinnoista mitkä vie ehkä suurimman osan päivästä, ainakin lukio. Velvollisuudet kuten vuokra, sähkö, vakuutukset, netti ja muut laskut. Kaikki pienet asiat mitä yksin eläessä joutuu yksin tekemään: siivoaminen kuten imurointi, luuttuaminen, tiskaaminen, pölyjen pyyhkiminen, lakanoiden vaihto, ikkunoiden pesu, pyykkien pesu ja kuivaus.. Kaupassa käynti ja ruuan teko itse joka ikinen päivä, roskien vienti ja kaikki muut ns. aikuisten hommat. Tarvittaessa töihin meneminen. Opintojen ohella tää voi olla ja luultavasti onkin tosi raskasta. Mutta jos uskot että susta on siihen niin aloita selvittely soittamalla kelaan ja kysy onko sun vanhemmilla mahdollisuus tukea sua rahallisesti. Ota selvää soluasunnoista ja kimppakämpistä ja koulun asuntolasta jos koulun takii oisit muuttamassa.

Itsellä ei ole kokemusta, muutin omilleni kun täytin 18v ja elin opintotuella ja lainalla, sen jälkeen toimeentulotuella.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Pohja