ihmettelinkin, et missä tää keskustelu viipyy! tai siis ku täst on puhuttu suht. kauan, mut anyways noniin D:
afrikan tähti on ongelmallinen peli, ku sitä alkaa ajatella. varmastikaan tämäkään asia ei kaikkia mustia ja ruskeita ihmisiä häiritse, mutta joitaki häiritsee ja siihen on syy. peli sijoittuu kolonialismin aikaan ja antaa vaan kolonialistisen kuvan afrikasta. eli ns. afrikka on eurooppalaisten leikkikenttä ja pitää saada afrikan tähti kuljetettua eurooppaan - vaikka se ei niinku ole meidän, eli jee valkoset eurooppalaiset vie sen juhuu tai jotain. viimeiseksihän se viedään kairoon tai sinne toiseen paikkaan, jonka nimee en nyt muista. mutta! näistä molemmista oli joskus vissiin hyvät yhteydet eurooppaan, eli siitä siis tämä mielikuva et ahaa, afrikan tähti viedään eurooppaan "turvaan"
joo, se on "vain" peli, mut sit toisaalt mä oon ite lukenu tästä viime aikoina paljon ja ymmärtänyt, että kyl siinä on jonkinlainen ongelma. en tiedä, mitä asialle pitää tehdä, mut ehkä joskus sit tiedetään ku tätä keskusteluu jatketaan vaan ahkerasti. itse asias täst puhuttii vissiin viime vuonnakin? sillai hassua et nous taas nyt aiheeks, mut hyvä et nousi paremmi ku viime vuonna ja noh ymmärtäähän sen, ku se keskustelu jäi muistaakseni aika lyhkäseks.
mä voisin tässä taas selittää ummet ja lammet, mut ny sanoisin, että katsokaa
javieramarchantaedo instasta kohokohta "ylivalta + AT". hän selitti ja havainnollisti tosi hyvin, miksi afrikan tähti on problemaattinen - vaikkei heti uskoisi!
kute mie sanon aina; maailma muuttuu ja imo meidän täytyy muuttua sen mukana. ainii ja ei kiitos saivartelua nyt tähän lauseeseen liittyen, jooko 👀