Huoh mikä tää jatkuva lääketieteellinen jauhaminen oikeesti on, ennen vaan elettiin. Lapsuudessa ainakin vaan elettiin, ei tarvinnu miettiä jotain asiaa että mitä nyt keho tekee tms. Kaikki oli joskus vaan ihan aitoo ja normaalia elämistä. Nyt tuntuu et joka välissä, myös terapiassa, jauhetaan ja jauhetaan vaan jotain et no keho tekee sitä ja tätä ja hormonit niin päin pois ja aivot tekee noin ja jotenkin kaikki on menny ihan monimutkaseks. Ssri-lääkkeistä puhuminenkin. Lapsena kun mulla oli tää trauma kuitenkin jatkuvasti elämässä mukana niin vaikka oli paha olla niin sitä kuitenkin vaan elettiin ihan normaalisti ja syötiin ja luettiin kirjaa ja käytiin jossain paikoissa jopa, ei ollu mitään lääkkeistä vuosikausia jauhamista ja jauhamista ja jauhamista, vaan vaikka mulla oli hirveen paha olo niin ei tarvinnu ainakaan JAUHAA. sehän tässä ottaa aivoon. Missään ei voi enää olla ilman että jauhetaan. Mikään ei oo sellasta normaalia enää. Koko ajan jotain ihme keskusteluita terveydenhoitajien, lääkärien, terapeuttien kanssa, tai random ihmisten kanssa, koko ajan jauhetaan ja jauhetaan tätä tilannetta että mitä sun pitää tehdä että sä pääset ETEENPÄIN. kun taas lapsena ja teininäkin elin tosiaan vuosikausia niin että mun ei tarvinu tehdä mitään asialle ja mä olin onnellisempi. Ei mikään sinänsä hyvä, mutta olin mä valovuosia onnellisempi kuin muutamana viime vuotena. Riitti et mä ihan kuule vaan kävin koulussa ja elin normaali elämääni. Siis ala-aste, yläaste. Sitä ennen eskarissa ja päiväkodissa. Ei vaadittu et "sun TÄYTYY TEHÄ NOIN JA NOIN, ja sun TÄYTYY päästä tosta eteenpäin". Kukaan ei vaatinu mult yhtää mitää. No, iha vaa pelkät normi koulujutut. Ja sit jos kotona vaadittii jotai. Ei kuitenkaan mitään erityistä että "parannu". Ei mul ollu parantumispakkoa sillon. Mä ihan vaan sain rentoutua. Ja mä olin huomattavan traumatisoitunu jo lapsena. Eli kyllä mä olin sairas. Mä sain vaan olla ihan rauhassa sairas. Ja mä olin SILTI onnellisempi kuin muutamina viime vuosina. Oisko just siks, et mä sain olla ihan rauhassa sairas? Toki koulua pystyin käymään ja suurimmaks osaks hyvin arvosanoin. Kyllähän mun keskiarvo oli.... Mitähän se ois ollu? Jotain ysin pintaan yläasteel. Siis hyvä keskiarvohan mulla oli ainakin jossain kohtaa. Ei ollu ehk ihan luokan paras mut... Parhaita ehkä. Mut olin silti ihan mielettömän sairas, toki eräällä tavalla vähemmän kuin nyt. Mut mä sain olla. Kukaan ei vaatinu mua parantumaan jostain masennuksesta. Tai mikä nyt sit onkaa. Kaikki vaan pyörii koko ajan tän sairauden ympärillä koska koko ajan jauhetaan jostain lääkkeistä ja yms, en mä silloinkaan syönyt mitään lääkkeitä ja mä olin silti todella sairas mutta kuitenkin kävin koulua hyvin arvosanoin. Mut mä olin traumatisoitunut.
Niin kyl joku täs on nyt sellasta et ympäristö sairastuttaa, tai mikä lie on sitten sen tehny. Mä oon ollu jotenki niin kauan täynnä tätä juttua. Ja sosiaalisia juttuja muutenkin. Et nyt ei niinku ihan vaan jaksa enää jauhaa. Oikeesti milloin mun elämästä tuli monta kertaa viikossa lääkkeistä jauhamista ja niiden ajattelua? Kun taas lapsena ja teininä vaikka olin traumatisoitunut ja sairas, niin en käynyt oikein missään vielä puhumassa, eikä ehdotettu tietenkään siks mitää lääkkeitä, ei jauhettu niistä. Mun elämä oli normaalia. Se oli normaalimpaa.
Mä voin myös sanoa yhden asian mistä kaikki johtuu. Suomessahan normaalisti käydään koulua kun siellä on vaan käytävä. Tottakai koko peruskoulun kävin koulussa ongelmitta, koska eipä sitä tullu kyseenalaistettua. Ja yhteishaussa oli haettava johonkin, joten hain ja pääsin. Toki lukion jatkaminen oli vapaaehtoista, mutta jostain syystä päädyin sen käymään loppuun. Sitten muistaakseni amikseen hakiessa lukion jälkeen mul alko tulla jo ongelmia siinä. En voinu enää ahdistumatta hakea koska se alko olla sit vapaaehtosta. Toki lukiossa jo olin ahdistunut siitä, miks käyn täällä kun mun ei ole pakko? Siitähän tämä "työllistymisongelma" alkoi. Ei mul ollu mitään ongelmaa peruskoulussa koska tein kaiken pakon mukaan, läksyt ylitarkasti, kaiken hienosti ja kiltisti. Sit kun aletaan antaa vähänkin vapautta et nyt sit alat työllistymään ja kouluttautumaan lisää ja näin, niin siihen jää kaikki, ahdistus alkaa kasvaa ja jäät työttömäks, et enää ymmärrä mitä sun pitää tehä, et tiiä enää mitä saat tehä.
Kyl mä ymmärrän miks mun oli ns. "Helppo" käydä peruskoulu. Se oli oletusarvo. Ei käyny mielessäkään toimia toisin. Sen jälkeen rupeskin olee sit naurettavaa koska tosiaan lukiossa jo alko ahistaa se ettei se ollu pakollista edes.
Mut joka tapauksessa, mä en ymmärrä enää tätä. Tuntuu et maailmasta katos normaalius sen jälkeen kun peruskoulu loppu. Mikään ei ollu enää normaalia. Alettiin jauhaa ja jauhaa kaikkea, varsinkin mun mielisairauksista, vaikka aikaisemmin olin eläny niiden kanssa niin hiljaa. Se oli niin normaalia. Yhtäkkiä vaan jauhetaan ja jauhetaa ja käydään nuorisopolilla ja yhtäkkiä susta vaan tehdään joku ongelmatapaus vuosiksi, vaikka just aikasemmin elämä on ollu normaalia ja kävit vaan koulua kavereides kanssa etkä silleen erityisesti puhunu mistää mielisairauksista. Sit yhtäkkiä vaan vuositolkulla puhutaa puhutaa puhutaa oot joku potilas tavallaa yli 10 vuotta ja sust tulee ihan joku omituinen hylkiö tavallaan, siis siinäkin vaiheessa kun kävin lukion ja kävin nuorisopolilla samaan aikaan ja koulupsykologilla. Yhtäkkiä susta tulee tavallaan mielenterveyskeissi julkisesti. Aiemmin oot saanu olla ihan rauhassa vaan.
Mikä vaikutus sillä on itsetuntoon on ihan todella voimakas. Ennen olit ihminen siinä missä muutkin, mut sust tulee sosiaalisesti mielenterveysongelmainen sekä syrjäytynyt, työtön, ongelmatapaus siin jossain vaiheessa. Ja tän vaikutus on ehkä pahempi kun kiusaamisen vaikutus. Tai no, sekin on tietty paha. Mut silti koin jollain lailla itteni yhdeks muista, koska mulla oli kavereita, perhe ja en ollu mikään mielenterveyskeissi työtön ongelmatapaus
Siis siitä huolimatta että olin traumatisoitunut ja voin huonosti. Eli olin mielenterveyskeissi mut koska mä en tavallaan ollu sitä sosiaalisesti, niin sen vaikutus itsetuntoon ei varmaan edes ollut niinkun edes minimaalinenkaan. En mä muista mitään vaikutusta ITSETUNTOON sillä. Ainoastaan myöhemmin se on hävittäny mun itsetunnon kokonaan. Ei must oo mitään ihmisarvoo jäljellä tms.
Toki peruskoulussa opettaja sen traumaattisen tapahtuman takia jutteli mun kaa ja kysyi haluanko käydä psykologilla. En kumminkaa käyny. Ja toki mun kiusaamista siin jonku verra hoidettii henkilökunnan toimesta. Ei se silti ollu vielä mitään verrattuna miten pahalta must tuli myöhemmin tuntumaan tää mielenterveysleima.