Musiikki Haluaisin oppia soittamaan kitaraa

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
Itse toin tänään lapsuudenkodistani vanhan nokkahuiluni, jolla ajattelin opetella soittamaan.

Eikö niin, että tämä on käytännössä varma tie tähteyteen? Kaverin puolesta kyselen.
Tottakai!
Minäkin itseasiassa vähän aikaa sitten kaivoin nokkahuiluni esille sieltä ihme kätköstä löytämäni ohjekirjan innoittamana.
Sillä olis kyllä kans kiva opetella soittamaan. Jos jostain löytyis niillä otteilla joku kappale niin vois sen ehkä opetella.
Varastoon vaan tarvii mennä soittamaan kun muut häiriintyy kauniista lurituksestani:D
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
Sit pitäis hommata jostain kitara...kirjastosta ehkä saa kyllä
Jee! Hyvä sinä! Tsemppiä soitteluun!
Raportoi, kun oot päässyt soiton makuun, että miten meni?

Tiedän, että esim tori.fi:stä voi saada halvalla ihan kohtuullisia kitaroita jos kirjastosta loppuu laina-aika. Kirjastosta saa kans helppoja nuotteja :)
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Jee alota vaan! Mä oon yrittänyt pariin otteeseen, kun sain joskus mun tutulta ilmaiseksi sen vanhan kitaran, mutta huomasin aika äkkiä että mun sävelkorva on totaalisen olematon ja kärsivällisyyttä sitäkin vähemmän, mutta haluaisin kyllä oppia :D tykkään kuunnella kaikkien soittamista ja harmittaa kun en itse osaa laulaa enkä soittaa xd
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
Jee alota vaan! Mä oon yrittänyt pariin otteeseen, kun sain joskus mun tutulta ilmaiseksi sen vanhan kitaran, mutta huomasin aika äkkiä että mun sävelkorva on totaalisen olematon ja kärsivällisyyttä sitäkin vähemmän, mutta haluaisin kyllä oppia :D tykkään kuunnella kaikkien soittamista ja harmittaa kun en itse osaa laulaa enkä soittaa xd
Jee minultakin löytyy tuollainen absoluuttisen olematon sävelkorva!
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
Jee! Hyvä sinä! Tsemppiä soitteluun!
Raportoi, kun oot päässyt soiton makuun, että miten meni?

Tiedän, että esim tori.fi:stä voi saada halvalla ihan kohtuullisia kitaroita jos kirjastosta loppuu laina-aika. Kirjastosta saa kans helppoja nuotteja :)
Jeejee katotaan tuleeko tästä mitään mutta haluisin kyllä jotain osasta soittaa vaikka olenkin musikaalisesti lahjaton:D
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
Jee! Hyvä sinä! Tsemppiä soitteluun!
Munkin pitäisi opetella soittamaan kitaraa pääsykokeita varten ja oon kyllä vähän lirissä kun en osaa. Raportoi, kun oot päässyt soiton makuun, että miten meni?

Tiedän, että esim tori.fi:stä voi saada halvalla ihan kohtuullisia kitaroita jos kirjastosta loppuu laina-aika. Kirjastosta saa kans helppoja nuotteja :)
Mitenkä halpa on vielä ihan hyvä?
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
Tykkään tästä kun yhdessä tori ilmoituksessa lukee että "ei mikään paras mutta ei varmaan mikään huonoinkaan":DD
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
Mitenkä halpa on vielä ihan hyvä?
Se riippuu ihan siitä, että miten sitä soitinta on kohdeltu ja että paljonko sen ostohinta on ollut. Yleensäottaen soittimet ei paljoa käytössä kulu. Kieliä on aina sillon tällöin vaihdettava, mutta kitarassa ei paljoa muita kuluvia osia ole.
Koesoitolla kuuntele ääntä ja tarkista ettei kopassa tai kaulassa ole vaurioita (reikiä, halkeamia tms.) Se vaikuttaa myös akustiikkaan ja on huonoksi, jos esim kaula ei ole kunnolla kiinni kopassa vaan repsottaa. Tietenkin kannattaa valita hintaansa nähden paras kitara, mutta yleisesti ottaen oma into soittaa on tärkeämpää kuin kallis ja "hyvä" välineistö.

Edit: jos soitin haisee, tuntuu tai kuulostaa muovilta, älä osta sitä. Sellaiset ei yleensä kestä käytössä.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
Se riippuu ihan siitä, että miten sitä soitinta on kohdeltu ja että paljonko sen ostohinta on ollut. Yleensäottaen soittimet ei paljoa käytössä kulu. Kieliä on aina sillon tällöin vaihdettava, mutta kitarassa ei paljoa muita kuluvia osia ole.
Koesoitolla kuuntele ääntä ja tarkista ettei kopassa tai kaulassa ole vaurioita (reikiä, halkeamia tms.) Se vaikuttaa myös akustiikkaan ja on huonoksi, jos esim kaula ei ole kunnolla kiinni kopassa vaan repsottaa. Tietenkin kannattaa valita hintaansa nähden paras kitara, mutta yleisesti ottaen oma into soittaa on tärkeämpää kuin kallis ja "hyvä" välineistö.

Edit: jos soitin haisee, tuntuu tai kuulostaa muovilta, älä osta sitä. Sellaiset ei yleensä kestä käytössä.
Joku myi kyllä 25e jotain missä kaula katkennut mutta liimattu
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,849
Reaktioarvo
2,387
Soitin joskus nuorena kitaraa ja nautin siitä, mutta olen jo unohtanut kaiken. Suosittelen kyllä jos kiinnostaa..
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
Vähän epäilyttävää, mutta jos siitä lähtee ok ääni ja se liimaus on riittävän tukeva, niin mikäs siinä.
Mä en tiedä kun en varmaan tuota pääsis livenä kattomaan.
Täämönenkin oli mut en tiiä "Soitettavuudeltaan ei paras, mutta esim. nuotiojameihin tai muihin epävirallisiin rämpyttelyihin oikein sopiva halpiskitara."
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
Mä en tiedä kun en varmaan tuota pääsis livenä kattomaan.
Täämönenkin oli mut en tiiä "Soitettavuudeltaan ei paras, mutta esim. nuotiojameihin tai muihin epävirallisiin rämpyttelyihin oikein sopiva halpiskitara."
Niin ei tuokaan ehkä ihanteellisin ole. Eihän sun vielä ole pakko mitään ostaa, jos lainaat kirjastosta ja kattelet sitten.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
Ostan ehkä käytetyn ukulele mutta epäilyttää kun on noin halpa.
Käytön jälkiä kuulemma on mutta muusta en tiedä.
Noin 10 maksais ja pääsisin kattomaan mutta en tiedä mikä on hyvä ja mikä ei. Reno merkkinen on
 

klovni

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
188
Reaktioarvo
129
Jos ihan tosissaan on kiinnostunut soiton opettelusta, niin ehdottomasti oma soitin, joka ei ole ihan sieltä halvimmasta päästä. Joku 200-300 euroa on jees, niissä on jo laatuakin mukana. Kannattaa myös ottaa huomioon, että se itse soiton opettelu vie todella paljon aikaa, jos haluut kehittyä hyväksi sun on soitettava joka päivä. Itse soitan kitaraa ja paria muutakin soitinta, joten on tullut havaittua, että se vaatii paljon harjottelua ja paneutumista myös musiikin teoriaan, joka ei aina oo ihan helpoimmasta päästä. Ja on opeteltava nuottien luku, ennemmin tai myöhemmin...suosittelen, että opettelee mieluummin ennemmin, se helpottaa huomattavasti!
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
Jos ihan tosissaan on kiinnostunut soiton opettelusta, niin ehdottomasti oma soitin, joka ei ole ihan sieltä halvimmasta päästä. Joku 200-300 euroa on jees, niissä on jo laatuakin mukana. Kannattaa myös ottaa huomioon, että se itse soiton opettelu vie todella paljon aikaa, jos haluut kehittyä hyväksi sun on soitettava joka päivä. Itse soitan kitaraa ja paria muutakin soitinta, joten on tullut havaittua, että se vaatii paljon harjottelua ja paneutumista myös musiikin teoriaan, joka ei aina oo ihan helpoimmasta päästä. Ja on opeteltava nuottien luku, ennemmin tai myöhemmin...suosittelen, että opettelee mieluummin ennemmin, se helpottaa huomattavasti!
Juu siis en todellakaan osta 300 euron kitaraa ihan heti se on selvä.
Ja hankin siis ukulele kuten olen jo jossain kertonut ja se on itselle mieluisempi soittaa.
Sopraano se on hinta syistä mutta mitä se haittaa?
Ja nuotteja osaan jo vähän kun on kirjastosta yksi kirja lainassa ja sieltä olen opetellut. Tällä hetkellä eniten soitan tosin niillä otteiden nimillä kun niitä löytyy helpoten
 

klovni

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
188
Reaktioarvo
129
Juu siis en todellakaan osta 300 euron kitaraa ihan heti se on selvä.
Ja hankin siis ukulele kuten olen jo jossain kertonut ja se on itselle mieluisempi soittaa.
Sopraano se on hinta syistä mutta mitä se haittaa?
Ja nuotteja osaan jo vähän kun on kirjastosta yksi kirja lainassa ja sieltä olen opetellut. Tällä hetkellä eniten soitan tosin niillä otteiden nimillä kun niitä löytyy helpoten
Joo jokainen tehköön toki miten parhaimmakseen katsoo, mä vaan kerroin faktan, mitä "oikea" musiikin harrastaminen edellyttää :)
 
Ylös Pohja