Syvälliset Ihmetyttää uskontuputtajat ja sit taas ne jotka lyttää uskovaisia

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
En tajua miten kenenkään usko tai uskottomuus (onko toi edes oikee sana??? :D No kuitenkin se ettei usko Jumalaan) voi olla jollekin niin kova pala, että siitä pitää nostaa joku kauhee mellakka D: Tulee mieleen kun Demissä oli hyvin uskontovastanen käyttäjä, joka kerto vihaavansa kristinuskoa. Hän oli myös sitä mieltä, että ois parempi kun kaikki uskonnot hävitettäs maailmasta. Selitinkin hänelle ettei oo mikään pakko uskoo Jeesukseen tai mihinkään ja on täysin ok olla uskomatta, mutta tommosta vihaamista en ymmärrä ollenkaan. No eihän siitä mitään tullu, hän vaan alko selittää kuinka tiede on 100% varmasti oikeassa ja kuinka Jeesusta ei missään nimessä voi olla olemassa jne., vaikka totuus on se ettei kukaan meistä voi täysin varmaks tietää. Huoh hoih ihan oikeesti, kuulosti niin ahdasmieliseltä ja kapeakatseiselta etten meinannu uskoa silmiäni kun luin niitä tekstejä. Yhtälailla tosin ottaa päähän ne jotka väkisin koittaa saada muut uskomaan ja lyttää alas ateisteja. En tajua miksei jotkut voi antaa kaikkien kukkien kukkia rauhassa ja kaikkien olla sellasia kun ne on, niin uskon osalta kun muutenkin.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,665
Reaktioarvo
2,896
Siis ite uskovana en vaa voi sietää oman näkökulman pakottamista muille, kumpaankaan suuntaan. Kui ketää edes kiinnostaa muiden maailmankatsomus niin paljon. Se on nii rasittavaa ku mun vaarin sisko on Jehova ja sit se aina puhuu niist asioista :D ja vaikka ite oon
uskova mut luulen et meidänkin käsitykset on silti aika erilaisia.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,023
Reaktioarvo
8,490
Siis ite uskovana en vaa voi sietää oman näkökulman pakottamista muille, kumpaankaan suuntaan. Kui ketää edes kiinnostaa muiden maailmankatsomus niin paljon. Se on nii rasittavaa ku mun vaarin sisko on Jehova ja sit se aina puhuu niist asioista :D ja vaikka ite oon
uskova mut luulen et meidänkin käsitykset on silti aika erilaisia.
Itse Jehova?! Mutta heh heh, ehkä vain pelkkä jehova eikä itse herra isoherra..
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,023
Reaktioarvo
8,490
Joo :D kirjotin vaa isolla alkukirjaimella siks että nää tekstiehotukset ei ehota pienellä :D ehottaa pelkästään Jehova mut ei jehova, tai se tuli nopeemmin tohon ehdotuksiin.
Kai laitoit sen sanakirjaan pienellä, kun senhän voi tallentaa?
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,594
Reaktioarvo
6,502
Ite oon vanhoillislestadiolainen ja oon sitä mieltä et usko ja tiede kulkee käsi kädessä, kumpikaan ei poissulje toista ja ne täydentää toisiaan.
Mun luokalla on yks raivoateisti jonka mielestä uskonnot on pelkkää paskaa ja erityisesti just kristinuskoa tuntuu vihaavan, liekkö siks ku sillä on omassa suvussa palijonki uskovaisia, ties vaikka on enemmän ku mulla.
Eihän tää jätkä tietenkään ossaa perustella et miks uskontoo pittäis vihata nii kauheesti, toistelee vaa ettei se mihinkään taruolentoihin usko ja et kaikki uskovaiset on ihan naurettavia eivätkä ossaa aatella järjellä. Ei se ossaa keskustella asiallisesti enkä oo enää pitkiin aikoihin yrittänytkään ku ei näytä onnistuvan. En siis ymmärrä tuollasta vihaa varsinkaan jos ei osata sanua ääneen et mikä se perimmäinen syy on, mitä uskonto on sille ihimiselle teheny.
(Kaiken huipuksihan sen muutama paras kaveriki on uskovaisesta perheestä että hieman huvittaa)

Itekkään en tykkää yhtään uskon tuputtamisesta. En oo ite tavannut ketään joka ois ollu erityisemmin mikään hirvee tyrkyttäjä, korkeintaan mun ala-asteen luokanope joka puhu uskosta sillai aika avoimesti vaikka nykyäänhän opettajat ei sais tehä nii ja noh meijän luokan pojat sit selän takana haukku sitä tyrkyttäjäksi ynnä muuta.
Itekki oon seurapuheissa kuullu et ei oo väärin kehottaa toisia parannukseen, mut se painostaminen on kuitenki sillai väärin, et ku Raamatun mukaan Jumala on antanut ihmiselle vapauden valita oma tiensä. Et jokanen saa päättää haluuko uskoo vai eikö haluu. Ketään ei voi pakottaa uskoo eikä ketään voi pakottaa olemaan uskomatta.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Ite oon vanhoillislestadiolainen ja oon sitä mieltä et usko ja tiede kulkee käsi kädessä, kumpikaan ei poissulje toista ja ne täydentää toisiaan.
Mun luokalla on yks raivoateisti jonka mielestä uskonnot on pelkkää paskaa ja erityisesti just kristinuskoa tuntuu vihaavan, liekkö siks ku sillä on omassa suvussa palijonki uskovaisia, ties vaikka on enemmän ku mulla.
Eihän tää jätkä tietenkään ossaa perustella et miks uskontoo pittäis vihata nii kauheesti, toistelee vaa ettei se mihinkään taruolentoihin usko ja et kaikki uskovaiset on ihan naurettavia eivätkä ossaa aatella järjellä. Ei se ossaa keskustella asiallisesti enkä oo enää pitkiin aikoihin yrittänytkään ku ei näytä onnistuvan. En siis ymmärrä tuollasta vihaa varsinkaan jos ei osata sanua ääneen et mikä se perimmäinen syy on, mitä uskonto on sille ihimiselle teheny.
(Kaiken huipuksihan sen muutama paras kaveriki on uskovaisesta perheestä että hieman huvittaa)

Itekkään en tykkää yhtään uskon tuputtamisesta. En oo ite tavannut ketään joka ois ollu erityisemmin mikään hirvee tyrkyttäjä, korkeintaan mun ala-asteen luokanope joka puhu uskosta sillai aika avoimesti vaikka nykyäänhän opettajat ei sais tehä nii ja noh meijän luokan pojat sit selän takana haukku sitä tyrkyttäjäksi ynnä muuta.
Itekki oon seurapuheissa kuullu et ei oo väärin kehottaa toisia parannukseen, mut se painostaminen on kuitenki sillai väärin, et ku Raamatun mukaan Jumala on antanut ihmiselle vapauden valita oma tiensä. Et jokanen saa päättää haluuko uskoo vai eikö haluu. Ketään ei voi pakottaa uskoo eikä ketään voi pakottaa olemaan uskomatta.
Mä aattelen tolleen samalla tavalla ettei usko ja tiede poissulje toisiaan.
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,454
Reaktioarvo
2,340
Minun mielestäni kaikki uskonnot ja uskomukset on ok, mutta esim. ääriliikkeet eivät saa leimaa persukseen minulta.
Kunhan se uskonto tai uskonnottomuus pidetään yksityisenä. Tietenkin siitä voi puhua muille, kun kysytään tai muuten aiheeseen poiketaan.

Tuputtajat ovat kieltämättä ärsyttäviä, jos ei kyseinen uskonto/uskomus kiinnosta tai vastaa omia arvoja. Käännyttämisyritykset ovat vain ajanhukkaa yleensä molemmille osapuolille. Tietenkin ymmärrän, että he uskovat uskontonsa opit, ja yrittävät pelastaa mahdollisimman monia, mutta helposti voi unohtua, että toinen ei välttämättä halua tulla pelastetuksi juuri sillä tavalla. Ääriliikkeisiin ja ristiretkiin liittyen sanon, että nämä köyhyttivät ja köyhyttävät maailman uskontoja. Tästä hyvänä esimerkkinä Amerikan löytäminen ja alkuperäiskansojen käännyttäminen kristinuskoon.

Uskonnon vastaiset ovat myös ärsyttäviä. Yritetään saada toiset luopumaan uskonnosta, joka on tuonut heidän elämilleen merkitystä ja vastannut moniin ikuisuuskysymyksiin. Tämä asenne on vain täysin väärä. Uskonnoista ei ole mitään haittaa, vaikkei niistä hyötyä näyttäisi myöskään olevan. Et tiedä, mitä muut tuntevat, ajattelevat tai uskovat, joten älä puutu asioihin, joista et ole perillä.
Myös uskontojen pyhien kirjojen lyttääminen on ajattelematonta. Aivan sama, jos sen on kirjoittanut ihminen tai jumala, tai profeetta. Siihen tekstiin uskovat saavat uskoa.

Minulle on aivan sama oletko kristitty, juutalainen, hindu, muslimi, buddhalainen, ateisti, tms. Ihmisiä tässä kaikki ollaan, joten eletään myös ihmisten tavoin.
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,849
Reaktioarvo
2,387
Sama, olen kiinnostunut eri uskonnoista ja mitä tapoja niihin kuuluu mutta ei mua haittaa millä lailla joku toinen uskoo niin kauan kun sitä ei aleta väkisin tuputtaa muille. Miksei jotkut uskovat tajua, että Jumala antaa ihmisen valita haluaako uskoa vai ei ja ei se ole silloin aitoa uskoa jos yrittää väkisin tulla osaksi jotain uskoa. En itse ole uskossa, mutta minulla on useita tuttuja jotka ovat eikä se useinkaan ole ongelma. Wn itsekään hyväksy kaikkia asioita joita joissain uskonnoissa harjoitetaan tai joku asia on "syntiä" mutten silti ala siitä raivoamaan kun ei se nyt loppujen lopuksi hyödytä ketään.
 

Lukutoukka_05_

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,066
Reaktioarvo
997
Itse en usko mihinkään mutta en myöskään arvostele ihmisiä ketkä uskoo, eihän se mun elämää haittaa. Äiti ja iskä uskoi ja varsinkin äiti oli hyvin pettynyt kun sanoin ennen riparia että en usko.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,023
Reaktioarvo
8,490
Ilmeenne, kun jumalat ovatkin a) entisen sivilisaation, joka tuhoutui asteroidin takia yli 10 tuhatta vuotta sitten, jäänteitä ihmisineen b) avaruusolentoja.
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,889
Reaktioarvo
1,408
Mun mielestä on ihan ok uskoa johonkin, niin kauan kun sitä ei tuputa kenellekään. Itse satanistina en juurikaan pidä mistään uskonnosta, mutta en tuomitse jos joku johonkin uskoo, koska se usko saattaa olla niille tärkeä asia. Kuitenkin, mun oma mielipide uskontoihin on, että ois vaan parempi jos niitä ei ois, koska siten oltais voitu välttyä kaikenlaiselta turhalta verenvuodatukselta, riitelyltä sun muulta ikävältä.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,023
Reaktioarvo
8,490
Niin, tuokin on kyllä järkeenkäypä teoria..
Ja monessa jumaltarustossa jumalat tulevat lentävillä vaunuilla ym. kilpikonnilla opettamaan ihmisiä ja useampi vielä asuu maanalla -> nykyihminen osaa lentää ja on rakentanut itselleen jo maailmanlopun bunkkereita, joissa selvitä vuosikausia eli miksei edellinenkin sivilisaatio osannut niitä ennen tuhoa?
 

kuljeskelija

Matkalla
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
888
Reaktioarvo
861
Ite mua ei kiinnosta mihin kukakin uskoo, kuhan nyt kunnioittaa muitakin uskontoja kuin sitä omaa.

Esimerkiks itse uskon Ukkoon, Tapioon, Ahtiin ynnä muihin luonnonjumaliin ja kunnioitan kristinuskoa, islamia ym. ja niihin uskovia, ja toivon että he kunnioittais minuu aivan samalla tavalla. :)
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,889
Reaktioarvo
1,408
Ja monessa jumaltarustossa jumalat tulevat lentävillä vaunuilla ym. kilpikonnilla opettamaan ihmisiä ja useampi vielä asuu maanalla -> nykyihminen osaa lentää ja on rakentanut itselleen jo maailmanlopun bunkkereita, joissa selvitä vuosikausia eli miksei edellinenkin sivilisaatio osannut niitä ennen tuhoa?
Tuo on kyllä tosi hyvä teoria, ja oon myöskin aika varma että jotkin jumala uskomukset liittyvät siihen että täällä on käynyt jokin hyvin pitkälle kehittyneen sivilisaation löytöretkeilijä toiselta planeetalta, jota ihmiset ovat luulleet jumalaksi, koska kyllähän täällä vielä nykyäänkin niitä ufohavaintoja tehdään, mutta niitä ei vaan enää luulla jumaliksi.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,023
Reaktioarvo
8,490
Tuo on kyllä tosi hyvä teoria, ja oon myöskin aika varma että jotkin jumala uskomukset liittyvät siihen että täällä on käynyt jokin hyvin pitkälle kehittyneen sivilisaation löytöretkeilijä toiselta planeetalta, jota ihmiset ovat luulleet jumalaksi, koska kyllähän täällä vielä nykyäänkin niitä ufohavaintoja tehdään, mutta niitä ei vaan enää luulla jumaliksi.
Miksi kävisi vain yksi retkeilijä, eikä kokonaista seuruetta? Ja jos Maa oli näppärä planeetta asutettavaksi, niin miksi niiden uutta tulemista on odotettu tuplasti pidempään kuin Jeesuksen? Olettaisi, että jos näkevät vaivaa sivistää alkuperäisasukkaita palvelijoiksi ja planeetta on heille elinkelpoinen, niin olisivat jo perustaneet kunnollisia siirtokuntia tänne. Tiettyhän on mahdollista, että kärsivät haaksirikon ja paremman puutteessa sivistivät ihmisiä, mutta tämän ongelma on että jokaisella mantereella on samankaltaiset jumaltarustot ja tarinat (Jeesuksessa ja Osiriksessa on paljon yhteistä, Raamatun vedenpaisumuskertomus on melkeinpä yksi yhteen Sumerien kertomuksen kanssa ja Amerikan intiaaniheimoilla samanlaiset legendat).
 

badassbish

Pihalla oleva opiskelija
Liittynyt
14.7.2021
Viestejä
216
Reaktioarvo
269
Samaa mieltä, tuputtaminen on syvältä ja ääriliikkeitä ei voi edes laskee uskonnoiksi, vaikka ne väittää sellasii olevansa

Ärsyttää, inhottaa ja surettaa myös se, kuinka homofobiaa, transfobiaa ja rasismia puolustetaan uskonnonvapaudella, vaikka sellanen syrjintä on ihan laissakin kielletty ja ihmisoikeuksien vastaista. Tässäkin tullaan taas siihen, että mun puolesta saat inhota ketä vaan, mutta siitäkin voi sitten pitää turvan kiinni eikä tarvii kylvää vihapuhetta kaikkialle, puhumattakaan fyysisestä väkivallasta etc.

On mun mielestä myös tosi tärkeetä muistaa, että pyhien kirjojen kohdalla lukijalla ja lukutavalla on merkitystä. Esimerkiks muslimiäiti lukee koraania ihan eri tavalla kun isis-taistelija ja raamatusta on jopa liikaa tulkintoja
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Tää. Ymmärrän uskonnon epäkohtien asiallisen esiin nostamisen, mutta en sitä kun aggressiivisesti tuputetaan ateismia ja naureskellaan uskovaisille. Enkä sitä, kun leimataan kaikki tietyn uskonnon edustajat tietynlaisiksi tajuamatta, että uskovaisetkin on yksilöitä ja tartutaan muutamiin vanhanaikaisiin tulkintoihin, joiden perusteella sitten leimataan koko uskonto. Ja sitäkin enemmän naurattaa se, kun perustellaan uskontojen lyttäämistä sillä, että tiede on todistetusti oikeassa ihan kuin ihminen ei voisi uskoa sekä tieteeseen että uskontoon. Uskonnon tuputtaminen on taatusti toki yhtä rasittavaa, mutta siitä mulla on vähemmän kokemusta niin en lähde siitä valittamaan :D
 

badassbish

Pihalla oleva opiskelija
Liittynyt
14.7.2021
Viestejä
216
Reaktioarvo
269
Tää. Ymmärrän uskonnon epäkohtien asiallisen esiin nostamisen, mutta en sitä kun aggressiivisesti tuputetaan ateismia ja naureskellaan uskovaisille. Enkä sitä, kun leimataan kaikki tietyn uskonnon edustajat tietynlaisiksi tajuamatta, että uskovaisetkin on yksilöitä ja tartutaan muutamiin vanhanaikaisiin tulkintoihin, joiden perusteella sitten leimataan koko uskonto. Ja sitäkin enemmän naurattaa se, kun perustellaan uskontojen lyttäämistä sillä, että tiede on todistetusti oikeassa ihan kuin ihminen ei voisi uskoa sekä tieteeseen että uskontoon. Uskonnon tuputtaminen on taatusti toki yhtä rasittavaa, mutta siitä mulla on vähemmän kokemusta niin en lähde siitä valittamaan :D
Tää tiedejuttu on muuten tosi outo! Tai siis, maailmassa on miljardeja uskovaisia, mutta ei ne kaikki kiellä tiedettä. Usein uskonto sitä paitsi on lähinnä lohdutuksen, rauhallisuuden ymv. etsimistä, eikä tieteen kieltämistä
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Tää tiedejuttu on muuten tosi outo! Tai siis, maailmassa on miljardeja uskovaisia, mutta ei ne kaikki kiellä tiedettä. Usein uskonto sitä paitsi on lähinnä lohdutuksen, rauhallisuuden ymv. etsimistä, eikä tieteen kieltämistä
Tää just! mun uskonnossa tieteen opiskeluun ja maailman ilmiöistä kiinnostumiseen jopa kannustetaan ja se on mulle osa sitä siinä missä hengellinenkin puoli. Tietty esim. kreationistit kieltää ihan täysin evoluutiot sun muut, mutta nää on tosi pieni osa kaikista uskovaisista
 

Artemis

epäkunnossa oleva järjen ääni
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
267
Reaktioarvo
286
Uskokaa rauhassa mihin uskotte, en nyt jaksa alkaa väitellä siitä, mutta katsokaa historiaa ja maailman tilannetta nykyään. Väittäisin, että puoliakaan ongelmista ei olisi jos uskontoja ei olisi koskaan ollut.

Miettikää ristiretkiä, uskonnollisia sotia, poltettuja "noitia", kkk:n murhaamia tummaihoisia, tapettuja/itsemurhan tehneitä lgbt+ yhteisön jäseniä, raiskattuja lapsia, talibanin kynsiin joutuneita naisia... lista on loputon. Tuetteko oikeasti noita hirveyksiä?

"Mutta uskonnot itsessään eivät ole rasistisia, homofoobisia, väkivaltaisia, seksistisiä, jne..."

Uskonnoilla ei ole yhtä oikeaa tulkintaa, joten ahdasmielisille ei voi kertoa, että he uskovat väärin. Uskovaisiin perheisiin syntyneet lapset aivopestään ja pelotellaan helvetin uhalla ajattelemaan kuten vanhempansa ja jos tulevat järkiinsä, saatetaan jopa heittää ulos. Lukuisat lapset uskonnosta riippumatta kokevat henkistä/fyysistä pahoinpitelyä ja saavat elinikäisiä traumoja, tai jopa murhataan/tekevät istemurhan vain sen takia, koska heidän vanhempansa ja/tai ihmiset heidän ympärillänsä uskovat mielikuvitusolentoihin.

Toki en sano, että kaikki uskovaiset olisivat pahoja ihmisiä, suurin osa luulee tekevänsä oikein johtuen sukupolvien mittaisesta ketjusta. Maailmanrauhaa, tasa-arvoa, universaalia tieteeseen luottamista ja kiihkoilun loppumista ei voi saada ennen kuin kaikki uskonnot on hävitetty ja niitä pidetään vain antiikkisina myytteinä, joita nykyaikainen ihminen ei travitse.
 
Ylös Pohja