Opiskelu Inhottaa pelkkä ajatuskin kesäloman loppumisesta

Opiskelu ja itseopiskelu

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Meen syksyllä kymppiluokalle, ja ei hitto että oon peloissani siitä.
9. luokka oli elämäni pahin, ja tällä hetkellä on vaan sellanen olo, että en pysty opiskelemaan. Opiskelu horjuttaa miun voinnin nopeesti ja tuntuu järkyttävän raskaalta sekä vie viimesenkin ilon elämästä. Koen että se estää mua paranemasta mt-ongelmista tai edes pääsemästä parempaan suuntaan mielenterveysongelmien suhteen.
Miun pitäs varmaan olla 5 vuotta opiskelematta ja tekemättä töitä, että saisin itteni ja elämäni edes jotenkuten semmosille hatarille raiteille. Ja (trigger warning!! En todellakaan halua aiheuttaa kellekään ikävää oloa, joten jos mt-ongelmat on lähellä sua niin en suosittele lukemaan seuraavaa D:) pelkään et miun kunto menee kympillä siihen, että alan taas satuttamaan itteeni ja käyn jossain ylikierroksilla paniikkikohtausten kera.
Onnistun aina uuvuttamaan itteni semmoseen ylikuormittuneeseen tilaan, ja taidan olla ihminen joka oikein vetää kaikki burn outit puoleensa D:
Siellä kun pyörii sit arjessa kouluhommien lisäks keskivaikee/vaikee masennus ja yleistyny ahdistuneisuushäiriö, niin ei ole helppoa ei, jatkuvasti tuntuu että kuormaa on liikaa vaikkei oikein mitään tekiskään.
Tuntuu vaan niin epäreilulta että miun pitäs jaksaa opiskella, vaikka hyvä kun jaksan ylipäätään elää.
Haluisin keskittyy paranemiseen ja ihan vaan olemiseen tällä hetkellä, mutta eipä tietenkään voi, kun oppivelvollisuus on 18 ikävuoteen asti ja läpäläpä... Mitä ihmettä voin tehdä?
Sen mie ainakin tiiän etten tee kympillä mitään ylisuorituksia vaan vetelen vaikka vitosia kokeista jos huvittaa, sillä miun keskiarvo on 8,2 ja kympillä numerot ei voi laskea, joten sinänsä sillä ei oo mitään väliä.
Ei oo minkäänlaista mahollisuutta antaa itelleen aikaa, kun aina sanotaan että "ei siun tarvii jaksaa ja nyt vaan koitat parantua kaikessa rauhassa" mutta sitten kuitenkin pakotetaan opiskelemaan vaikka miten surkeessa kunnossa ois D:
Tein niin pitkään ylitunnollisesti kouluhommia miettimättä ollenkaan sitä, mikä oikeesti on tässä elämässä tärkeetä. Vaikka sainkin "vaan" kaseja ja ysejä (paitsi matemaattisista aineista huonompia numeroita), niin näin kauheesti vaivaa niiden eteen.
Miksen vaan ottanu kokeista huonoja numeroita ja hyväksyny sitä etten tällä hetkellä pysty parempaan, vaan päätin pinnistellä ja saada väkisin niitä kaseja ja ysejä? Kaiken lisäks tein tuota todella pitkään, joten se varmasti aiheuttaakin sen, että nykyään ajatuskin kouluhommien tekemisestä saa miut voimaan niin henkisesti kun fyysisestikin pahoin. Ja huomaan kans sen että vaikka antasinkin itelleni armoa kouluhommissa ja tekisin sen minimimäärän, niin silti oon niin äärimmäisen keskittyny ja paneutunu siihen, että tuntuu kun koko elämä ois pelkkää koulua.

Tässä nyt tuli varmaan monesti samoja asioita eikä tästä selityksestä saa muutenkaan kunnolla selvää, joten pahottelut siitä D: Halusin vaan avautua jonnekin ja päästää ulos kaiken mitä tulee mieleen. Onko täällä kohtalotovereita tai oisko teillä antaa mitään vinkkejä tähän tilanteeseen? Mietin että ehkä joku mieleinen amislinja vois sittenkin olla kymppiluokan sijasta hyvä vaihtoehto tähän väliin, ja kai on mahollista hakea sinne jatkuvan haun kautta, mutta en oo ottanu asiasta vielä kovin hyvin selvää. Kävin kyllä tässä kaupungissa olevan amiksen nettisivuilla, mutta se vaikutti melko sekavalta.
 

Lukutoukka_05_

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,066
Reaktioarvo
997
Eikö siis 10 luokalla ka laske vaikka saisit kuinka huonoja numeroita? Tai siis jos meet tän 10 luokan jälkeen lukioon/amikseen/jonnekkin niin voitko hakea sinne tolla 8,2 keskiarvolla? Jos näin on niin sun tapauksessa vetäisin tän 10 luokan vaan joten kuten läpi jotta saisit paranettua ja voisit kerätä ns. uutta voimaa 10 luokan jälkeiseen opiskeluun. Näin mä tekisin jos oisin sä
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Eikö siis 10 luokalla ka laske vaikka saisit kuinka huonoja numeroita? Tai siis jos meet tän 10 luokan jälkeen lukioon/amikseen/jonnekkin niin voitko hakea sinne tolla 8,2 keskiarvolla? Jos näin on niin sun tapauksessa vetäisin tän 10 luokan vaan joten kuten läpi jotta saisit paranettua ja voisit kerätä ns. uutta voimaa 10 luokan jälkeiseen opiskeluun. Näin mä tekisin jos oisin sä
Ei kuulemma laske, mikä on todella helpottavaa, koska muuten varmasti ottasin paineita siitä D: Ja niin aattelin itekin tehä, mutta on tullu etukäteen sellanen pakokauhu D: Tosin nyt on loma niin koitan olla miettimättä tämmösiä
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Onko siulla jotakin lempiainetta, josta tykkäisit? Ite oon jaksanut usein niiden kiinnostavien aineiden voimalla muitakin :)
Tykkään terveystiedosta, äikästä ja uskonnosta (nuo on miulle helpoimpia ja erityisesti terkka on mieleinen), jos lukuaineita ei lasketa niin kuvis on ihanaa! Mutta tällä hetkellä tuntuu siltä, etten jaksas tehä mitään muuta kun niitä mieleisiä aineita D:
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Sama, mä tosin meen ammattikouluun mut en oo pitkään aikaan opiskellut ku on ollu kaikkee et jos olisin jatkanut sillo nii menisin nyt kolmannelle.. mutta sen sijaan meen ekaa vuotta ja pelottaa kaikki ja pelottaa et joku tulee tutustuu..
Voin vaan kuvitella, että kun et oo opiskellu pitkään aikaan niin voi tuntuu aika pelottavalta D: Mutta oot kyl tosi rohkee kun meet silti. Ja muista ettei oo heikkoutta jättää kesken, kuuntele vaan omaa vointia ja yritä mennä mahollisimman oman tahtiin. Jos tuntuu liian raskaalta nii ei kannata leikkii terveydellä D: Ja en tiiä onko siulla sosiaalisten tilanteiden pelkoo vai mitä kun sanoit että pelottaa jos joku tulee tutustumaan, mutta jos on, niin kuulemma siihen auttaa se että yrittää siedättäytyy niille tilanteille pikkuhiljaa. Mut toki ymmärrän että se voi ahdistaa paljonkin D: Sanosin kuitenkin että jos vaan millään pystyt niin yritä, mutta älä kuitenkaan missään nimessä pakota ittees vaan tässäki kuuntele omaa jaksamista. Jos joku tulee puhumaan ja alkaa ahistaa liikaa, niin ite ainakin sanosin suoraan mikä tilanne siulla on. Ja uskon ettet oo siellä ainoo jota pelottaa että muut tulee puhumaan. En tiiä käytkö psykalla tai jonkun muun ammattilaisen luona, mutta jos käyt nii ainakin hälle kannattaa puhuu tuosta. Ja voit myös kertoo esim. opettajille että pelottaa, jotta ne osaa huomioida tilanteen. Sekin monesti helpottaa kun tietää, ettei tarvii esittää muille että ois hyvä olla (itellä on kyllä vähän sellanen paha tapa, että esitän kaikille että oon kunnossa, vaikka en todellakaan ois D: Hymyilen vaan aina vaikka kuinka sattuis.. toivon ettei siulla oo sellasta, koska se on pidemmän päälle todella rankkaa. En vaan pääse siitä eroon, enkä päässy edes osastolla ollessani D: Tosin mie kyllä kerron rehellisesti just esim. opettajille tilanteestani ja kerroin siellä osastollakin hoitajille, mutta silti miun ilmeet on usein sellasia että näyttää niinku miulla ois kaikki hyvin). Mutta tsemppiä siulle!♡♡
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Tykkään terveystiedosta, äikästä ja uskonnosta (nuo on miulle helpoimpia ja erityisesti terkka on mieleinen), jos lukuaineita ei lasketa niin kuvis on ihanaa! Mutta tällä hetkellä tuntuu siltä, etten jaksas tehä mitään muuta kun niitä mieleisiä aineita D:
Jos suunnittelet vaikka läksyjen tekemisen niin, että aloitat kivoista aineista ja teet välissä ikävämpiä aineita. Taukojen pitäminen auttaa varmaan myös. Tykkään ite kuunnella musiikkia kun teen jotain opiskelujuttuja, opiskelusta voi tehdä mieluisampaa myös vaikka juomalla teetä tai menemällä ulos tai johonkin kauniiseen ja rauhalliseen paikkaan opiskelemaan. Mielenterveysongelmiin nää ei tietenkään auta, opiskella pitää aina itseä kuunnellen 👍
 

Kertokaapliis

Asiantuntija
Liittynyt
13.3.2021
Viestejä
280
Reaktioarvo
153
Voin vaan kuvitella, että kun et oo opiskellu pitkään aikaan niin voi tuntuu aika pelottavalta D: Mutta oot kyl tosi rohkee kun meet silti. Ja muista ettei oo heikkoutta jättää kesken, kuuntele vaan omaa vointia ja yritä mennä mahollisimman oman tahtiin. Jos tuntuu liian raskaalta nii ei kannata leikkii terveydellä D: Ja en tiiä onko siulla sosiaalisten tilanteiden pelkoo vai mitä kun sanoit että pelottaa jos joku tulee tutustumaan, mutta jos on, niin kuulemma siihen auttaa se että yrittää siedättäytyy niille tilanteille pikkuhiljaa. Mut toki ymmärrän että se voi ahdistaa paljonkin D: Sanosin kuitenkin että jos vaan millään pystyt niin yritä, mutta älä kuitenkaan missään nimessä pakota ittees vaan tässäki kuuntele omaa jaksamista. Jos joku tulee puhumaan ja alkaa ahistaa liikaa, niin ite ainakin sanosin suoraan mikä tilanne siulla on. Ja uskon ettet oo siellä ainoo jota pelottaa että muut tulee puhumaan. En tiiä käytkö psykalla tai jonkun muun ammattilaisen luona, mutta jos käyt nii ainakin hälle kannattaa puhuu tuosta. Ja voit myös kertoo esim. opettajille että pelottaa, jotta ne osaa huomioida tilanteen. Sekin monesti helpottaa kun tietää, ettei tarvii esittää muille että ois hyvä olla (itellä on kyllä vähän sellanen paha tapa, että esitän kaikille että oon kunnossa, vaikka en todellakaan ois D: Hymyilen vaan aina vaikka kuinka sattuis.. toivon ettei siulla oo sellasta, koska se on pidemmän päälle todella rankkaa. En vaan pääse siitä eroon, enkä päässy edes osastolla ollessani D: Tosin mie kyllä kerron rehellisesti just esim. opettajille tilanteestani ja kerroin siellä osastollakin hoitajille, mutta silti miun ilmeet on usein sellasia että näyttää niinku miulla ois kaikki hyvin). Mutta tsemppiä siulle!♡♡
No siis en vaan ylipäätään tykkää ihmisistä :D eli ei siis oo mitään pelkoa, en vaan muuten halua tutustua kehenkään ja joo täytyy koittaa kuunnella itteensä ja koittaa kuitenkin selvitä, kiitos ja tsemppiä sullekki! :)
 

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
785
Reaktioarvo
753
Mulla lienee sama ongelma. Vanhassa koulussani muut kaverit saivat aina hyviä numeroita ja mä halusin pysyä samalla linjalla, joten tein _kaikkeni_ sen eteen, että saan hyviä numeroita. Mulla meni ehkä kolme tuntia vaan läksyihin ja sitten harjoittelin kokeisiin. Lopulta väsyin ja koin kerta toisensa jälkeen epäonnistumisen tunteen, kun joistain kokeista tuli panostuksesta huolimatta seiskoja. Matemaattiset aineet oli vaikeita ja meidän hissan ope teki kokeita, joita en vaan tajunnut. Päädyin osastolle, kun paloin loppuun ja tulin itsetuhoiseksi, mutta se johtui muistakin jutuista.
Kouluhommien jatkaminen kotona oli vaikeaa, koska ahdistuin ja aloin helposti nyppimään kaikkea. Siksi pidin hanskoja kädessä ja kuuntelin youtubesta luonnon ääniä. Se helpotti mua melko paljon. Kannatan siis tekemään asioita, jotka helpottaa omaa opiskelua. Mua eniten ärsyttää, että edelleen vertaan itseäni luokan fiksuimpiin ja niihin, jotka omistavat parhaimman keskiarvon. Toivotan sulle onnea. <3
 
Ylös Pohja