Aihe vapaa Joudutko koskaan korjaamaan jos joku lausuu nimesi väärin?

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
927
Reaktioarvo
704
Oon ollut yli vuoden töissä tuossa samassa tavaratalossa ja nyt tän vuoden puolella _kaksi_ työkaveria on kysynyt, että onko mun etunimi mun oikea nimi vai lyhenne pidemmästä. Lisäksi mun nimi saatetaan kirjoittaa ja sanoa väärin tai sitten mua monesti kutsutaan suoraan tällä pidemmällä nimellä.

Yhyy.
 

snowflake

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
710
Reaktioarvo
925
kyllä liiankin usein, sitä ei osata edes kirjoittaa oikeaoppisesti. lisäksi se on niin harvinainen, etten koskaan voi esiintyä omalla nimellä somessa koska joku buustaisi minut heti. D:
 

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
927
Reaktioarvo
704
kyllä liiankin usein, sitä ei osata edes kirjoittaa oikeaoppisesti. lisäksi se on niin harvinainen, etten koskaan voi esiintyä omalla nimellä somessa koska joku buustaisi minut heti. D:
Joo mullakin on sen verran harvinainen nimi, että jos sen täällä mainitsen ja kaverit lukee niin tietää kyllä heti, että se olen minä D:
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Sukunimeni kyllä. Tai oikeastaan siitä kysytään aina, kirjoitetaanko tämä yhdellä vai kahdella ässällä ja usein kirjoitetaan väärin. Ruotsalainen sukunimi siis kyseessä.
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Useinkin, vaikka nimeni on yleisyydeltään ehkä keskitasoa, ei siis huomattavan yleinen, muttei poikkeuksellisen harvinainenkaan. Nimessäni ei ole mitään ns. "vaikeita" kirjaimia ja se ääntyykin aivan kuten kirjoitetaan. Silti hyvin usein minulta kysytään, kuuluuko se ääntää "silleen englantilaisittain".
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
ala- ja yläasteella oli joskus väärinkäsityksiä mun nimestä, juurikin että kysyttiin onk se siis ihan tuo vai onko se joku pidempi. pari kertaa kutsuttiinki väärällä nimellä D: yläasteen jälkeen ei oo ollu oikeen mitään tollasta, mikäli ees oikein muistan. syy noille väärinkäsityksille oli varmaan se, että joo etunimenä mun nimi on harvinainen, mut se on samalla tosi yleinen lempinimi :D

sukunimi kans suhteellisen usein kuullaan väärin, ni yritän nykyää aina painottaa että yksi koo eikä kahta
 

Oltermanni

𝓐𝓲𝓽𝓸 𝓳𝓪 𝓞𝓲𝓴𝓮𝓪
Liittynyt
13.2.2021
Viestejä
1,231
Reaktioarvo
828
Lähes joka kerta koska opittu käyttötapa eroaa kirjoitustavasta kun ei ole suomalaista alkuperää oleva etunimi.
 

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
927
Reaktioarvo
704
ala- ja yläasteella oli joskus väärinkäsityksiä mun nimestä, juurikin että kysyttiin onk se siis ihan tuo vai onko se joku pidempi. pari kertaa kutsuttiinki väärällä nimellä D: yläasteen jälkeen ei oo ollu oikeen mitään tollasta, mikäli ees oikein muistan. syy noille väärinkäsityksille oli varmaan se, että joo etunimenä mun nimi on harvinainen, mut se on samalla tosi yleinen lempinimi :D

sukunimi kans suhteellisen usein kuullaan väärin, ni yritän nykyää aina painottaa että yksi koo eikä kahta
Muistan kun ala-asteella kuviksen opettaja kiersi luokassa ja kysyi meiltä nimet, niin ei tyyppi meinannut uskoa että etunimeni on mun oikea nimi D: luuli sitä lempinimeksi ja kaveritkin sanoivat tälle opelle, että ”SE ON SEN OIKEA NIMI!!”
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
Muistan kun ala-asteella kuviksen opettaja kiersi luokassa ja kysyi meiltä nimet, niin ei tyyppi meinannut uskoa että etunimeni on mun oikea nimi D: luuli sitä lempinimeksi ja kaveritkin sanoivat tälle opelle, että ”SE ON SEN OIKEA NIMI!!”
juuh jep tämä ku ihmiset luulee vaan nimen olevan lempinimi D: onneks muut (yleensä) sanoo kans että on se oikea niin opettaja uskoo viimestään sillon

tai sitten ku opettaja sanoo väärällä eli vaik sit sellasella pidemmällä nimellä ja ihmiset on heti silleen "EIPÄS KU X!!"
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
37,063
Reaktioarvo
2,899
kyllä liiankin usein, sitä ei osata edes kirjoittaa oikeaoppisesti. lisäksi se on niin harvinainen, etten koskaan voi esiintyä omalla nimellä somessa koska joku buustaisi minut heti. D:
Sama mulla en voi mainita nimeäni ollenkaan enkä uskalla edes antaa hirveesti mitään vinkkejä koska on harvinainen nimi D: lisäksi se on ihan puhtaasti ulkomaalainen nimi ja todellaki kysytään usein että miten se kirjotetaan ja miten sanotaan. Onneksi mulla on lempinimi jota käytetään enemmän kuin oikeaa nimeä, ainakin tuttujen kesken. Myös sukunimeni tuottaa ihmisille hankaluuksia kun sekin on ulkomaalainen :D tosin lausuessa en useinkaan edes jaksa korjata, se on mulle ihan sama miten muut sen lausuu, mutta kirjoittaessa sitten joutuu luettelee kirjain kirjaimelta. Itse asiassa en itsekään lausu nimeäni varmaan silleen niinku ulkomaalaset sen lausuis, ei mun suu taivu niin hienosti, mutta suomalaisella aksentilla mennään, vaikkakin ehkä se enemmän "oikealta" kuulostaa kuin se miten ihmiset joskus yrittää sitä vääntää. Luonnollisesti mulla on sitten ongelmia vielä toisenkin nimen kanssa kun sekään ei ole suomalainen. Onhan se vähän rasittavaa kun ihmiset ei ikinä osaa niitä kirjoittaa, mutta ei se mitään.
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,849
Reaktioarvo
2,387
En ole tainnut koskaan joutua oikaisemaan, koska nimeni ei ole mitenkään erikoinen. Joskus tosin on kysytty kirjoitetaanko etunimessäni c:llä vai k:lla.
 

Meikävaan

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,726
Reaktioarvo
2,673
sukunimestä on väännetty vaikka mitä malleja, on sen verran harvinainen tässä osassa suomea
 

Makkachin

Puudeli
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,137
Reaktioarvo
1,171
Jotkut lausuvat suomalaista sukunimeäni väärin, se on tosin harvinainen ja vähän kummallinen, mutta ihan täysin suomea kuitenkin. Tykkäävät lisätä yhtä ylimääräistä kirjainta väliin. Ei kuitenkaan niin vakavaa, että jaksaisin korjata.
 

ujobiseksuaali

turhautunut matemaatikko ja true bisexual
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
258
Reaktioarvo
213
juu tosi monesti ku ei oo iha yleisin nimi ja kaikki aina kuulee väärin ku oon nii hiljane
 

tikkuihminen

Blöt
Liittynyt
9.2.2021
Viestejä
105
Reaktioarvo
138
Joo, yleisempi nimi on sellanen joka eroaa vaan alkukirjaileltaan mun nimestä niin aika usein luullaan että mun nimi on se.
 

Artemis

epäkunnossa oleva järjen ääni
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
267
Reaktioarvo
286
aivan liian usein, puolalainen sukunimi D:
 

salisbury

nettimuumio
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
462
Joudun nimeä korjaamaan lähes aina, kun tapaan uusia ihmisiä :D Hakuavat aina vääntää sen "Marianneksi" jostain syystä, vaikka ihan selkeä ero. Joskus joudun myös sanomaan, kun kutsutaan mun ekalla, eikä kolmannella nimellä, jota käytän normaalisti
 

aarre

Uusi
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
63
Reaktioarvo
48
aina kun tutustun uuteen ihmiseen. mun etunimi on väännös yhdestä paljon yleisemmästä ja joskus mun etunimeä on luultu jopa mun sukunimeksi.
 

eipitsaa

Finglish-kerhon member
Liittynyt
18.2.2021
Viestejä
1,138
Reaktioarvo
1,049
Varmaan joka toinen sanoo mun nimen väärin ensitapaamisella. En jaksa enää korjata sitä, niin annan niiden vaan kutsua miksi kutsuvat.
 

aviva

Asiantuntija
Liittynyt
17.12.2021
Viestejä
1,723
Reaktioarvo
845
En jaksa korjata ikinä, ihan sama miksi sanotaan
 
Ylös Pohja