Mielenterveys Kertokaa minkä takia oon näin herkkä

Lukutoukka_05_

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,066
Reaktioarvo
997
rupeen itkee tyyliin jokasesta asiasta. Tänäänkin kun äiti sano et mun pitäis mennä lukitestiin ja koulukuraattorille kun en osaa enkkua (viime kokeesta 5-) niin rupesin vaan itkee.

mikä vittu siinä on ja miten tän saa loppumaan
 

Syksysydän

Löylykauha
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
797
Reaktioarvo
624
Jotkut ihmiset on herkempiä ku toiset, ei sille kai aina voi mitään D:. Ootko miettiny mist se johtuis, esim pelottaako se tai ahistaako? Mul itel on joskus ollu syynä se et en tiiä mitä tapahtuu, tai kaikki ei meekkää niiku haluun ja pelkään jotai muuta, ni oon alkanu itkee (kivat niil hammaslääkäreil).
 

Lukutoukka_05_

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,066
Reaktioarvo
997
En todellakaan tiiä mistä johtuu. Mua vaan ahistaa se et en osaa enkkua yhtään (en osaa niitä perusasioita joten en osaa nytkään niitä vaikeimpia asioita ja saksa sekottaa hirveesti) enkä haluu mihinkään vitun testeihin. Tuntuu vaan et oon vaan niille tyypeille vaivaks tai jotain vaikka tiiän et en oo.
Ja väsyttää koko ajan ihan hirveesti vaikka nukun koko ajan joku 10h ja tuntuu et kohta vaan räjähdän D: ja kiva kun 5-6 luokalla sain tehä matikan kokeita kotona kun koulus ne meni ihan paskaks ja sillon jo sanoin äitille et en oikeen opi näit juttui eikä se uskonu ja nyt tää on vaan menny pahemmaks kun en muista kaikkia ennen käytyjä asioita (esim just enkussa ja jotain juttuja matikas mut enkus paaaljon enemmän)
Ja pelkään et rupeen itkeen vaan siel psykologilla tai missä lie
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Oletko jo ennestään kuormittunut? Monilla itkuherkkyys seuraa aika paljon "kuormituskäyrää". Jos olet kuormittunut jatkuvasti, sitä voi olla vaikea erottaa/tunnistaa.

Jos olet aina ollut herkkä itkemään, niin sitten sinä olet sellainen ihminen, että reagoit herkästi itkulla.
 

Syksysydän

Löylykauha
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
797
Reaktioarvo
624
En todellakaan tiiä mistä johtuu. Mua vaan ahistaa se et en osaa enkkua yhtään (en osaa niitä perusasioita joten en osaa nytkään niitä vaikeimpia asioita ja saksa sekottaa hirveesti) enkä haluu mihinkään vitun testeihin. Tuntuu vaan et oon vaan niille tyypeille vaivaks tai jotain vaikka tiiän et en oo.
Ja väsyttää koko ajan ihan hirveesti vaikka nukun koko ajan joku 10h ja tuntuu et kohta vaan räjähdän D: ja kiva kun 5-6 luokalla sain tehä matikan kokeita kotona kun koulus ne meni ihan paskaks ja sillon jo sanoin äitille et en oikeen opi näit juttui eikä se uskonu ja nyt tää on vaan menny pahemmaks kun en muista kaikkia ennen käytyjä asioita (esim just enkussa ja jotain juttuja matikas mut enkus paaaljon enemmän)
Ja pelkään et rupeen itkeen vaan siel psykologilla tai missä lie
(kuulostat aika paljo mun kaverilta,, pelottavan paljon D:: toisin, oletan nyt nimimerkist et oot paria vuotta vanhempi)
Siin voi olla joku syy mitä ei tiietä miks et opi nii helposti, ja aivan varmast on olemas joku tapa minkä avul sä opit. Hyvä jos tiiät ettet oo vaivaks, koska et sä ole. Aina kans siihen mihin joutuu ei voi vaikuttaa, joskus on vaan mentävä eikä sille voi enempää siinä mitään, hyvin se menee D:!
Sille väsymyksellekki voi olla joku syy, sun kannattas puhuu tosta kaikesta ni asia vois selvitä ja kaikki voitas pistää kuntoon, sun elämä vois helpottua paljonki (vaikkei välttämät sillä sekunnilla jos kertois). Sun pitää sanoo jollekkin joka uskoo, koska aina vanhemmat ei usko jos sanot jotai, vaan alkaa selittää vaik laiskuudella (ja sehä onki varsin hyvä idea).
Mäki oon itkeny kuraattorin ja terkkarin eessä, koulussa, eihän se kiva kyl oo mut vaik itkisitki et varmast oo eka joka itkee, sen kuuluis lohduttaa sua kans.
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
En todellakaan tiiä mistä johtuu. Mua vaan ahistaa se et en osaa enkkua yhtään (en osaa niitä perusasioita joten en osaa nytkään niitä vaikeimpia asioita ja saksa sekottaa hirveesti) enkä haluu mihinkään vitun testeihin. Tuntuu vaan et oon vaan niille tyypeille vaivaks tai jotain vaikka tiiän et en oo.
Ja väsyttää koko ajan ihan hirveesti vaikka nukun koko ajan joku 10h ja tuntuu et kohta vaan räjähdän D: ja kiva kun 5-6 luokalla sain tehä matikan kokeita kotona kun koulus ne meni ihan paskaks ja sillon jo sanoin äitille et en oikeen opi näit juttui eikä se uskonu ja nyt tää on vaan menny pahemmaks kun en muista kaikkia ennen käytyjä asioita (esim just enkussa ja jotain juttuja matikas mut enkus paaaljon enemmän)
Ja pelkään et rupeen itkeen vaan siel psykologilla tai missä lie
Miksi et halua mennä lukitestiin? Mikäli sinulla todetaan esim. lukihäiriö, siihen on saatavilla apua ja opiskelutuloksesi todennäköisesti paranevat. Jos taustalla on lukihäiriön sijaan jotain muuta, todennäköisesti siihenkin on saatavilla apua.

Muista, ettei lukihäiriö tarkoita sinun olevan jotenkin huonompi kuin muut. Sinä olet vain erilainen oppija, ja erilaisilla oppijoilla tyypillisesti on myös vahvuuksia, joita ei välttämättä ole muilla ihmisillä ja joilla erilaiset oppijat pystyvät kompensoimaan vaikeuksiaan.
 

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
799
Reaktioarvo
756
Itsekin koen olevani herkkä. Tänäänkin itkin ja syy on melko tuntematon. Joskus oon alkanut itkee, koska sisko on pakottanut mut viemään koiran, vaikka oli hänen vuoro. Mun mielestä siinä ei oo mitään pahaa, ja eikö itkeminen yleensä helpotakin? Mun mielestä parempi liikaa kuin liian vähän. D:
 

Nairne

Shagger
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
162
Reaktioarvo
293
Onko sulla pitkäänkin jatkunut tämä herkistyminen ja ahdistuneisuus? Jos niin, liittyykö se useimmiten tähän englannin opiskeluun tai ihan mihin tahansa mikä saa sut edes vähäsen epämukavaksi? Muistiongelmat voi tulla liiallisesta ahdistuneisuudesta, milloin ei pysty keskittymään.

Kuulostaa aikaisempien viestisi perusteella, että sun herkkyys voisi johtua yliahdistuneisuudesta ja/tai jopa kehittyvästä masennuksesta. Itse koin ihan samoja tilanteita kuin sä (itkin heti jos koepäivä oli lähellä ja en oppinut kunnolla, kaikki oli raskasta). Tämä on vain aavistus, mutta kannattaa tarkistuttaa asia kaiken varalta :/ voit vaikka puhua koulukuraattorille tai kenelle tahansa koulun henkilökunnasta, sillä he osaavat ohjata sut sitten oikean avun luokse.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,951
Reaktioarvo
5,745
Mäkin meinasin vaan jostain ihme syystä rueta itkeen koulupsykologilla.
Mut hae apua. Toivotaan et se auttaa
 

Lukutoukka_05_

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,066
Reaktioarvo
997
Ehkä tää on alkanu joskus 7 luokalla (oon nyt 9 luokal) en tiiä johtuuko se vaan englannista koska se on kaikkein pahinta ja kun luen enkun kokeisiin niin tiiän jo sillon et en tuu muistaa näit asioit myöhemmin ja jos muistasin ne kokeessa niin en osaa tehä mitään muuta (esim muodostaa lauseita) kun kaikki perusasiat on ihan hukassa. Ja kun luen enkun kokeeseen niin voin lukea yksiä sanoja valehtelematta jotain 3 tuntia enkä sittenkään osaa kaikkia. Ja joskus kun luen kokeeseen niin saatan vaan yhtäkkiä jäädä istumaan 10 minuutiks ja vaan tuijottaan tyhjyyteen koska ei oo motivaatiota lukea kun en kumminkaan muista niitä asioita myöhemmin. Sit meen vaan paniikkiin ja stressaan vaan enemmän kun tiiän että en osaa niitä enkä aina ymmärrä kaikkia kielioppiasioita vaikka ne on selitetty ties kuinka monta kertaa. Sit en vaan pysty lukemaan ja stressaan sitä kun en lue.

ja no jossain muissakin aineissa en muista jotain esim matikassa jotain mitä on käyty miljoona vuotta sitten (esim murtoluvut) ja kaikki olettaa aina et osaisin kaikki ennestään käydyt asiat mut en vaan osaa ja muista.

ja äiti aina valittaa että en lue kokeisiin tehokkaasti (lähinnä enkussa) mutta en pysty lukemaan kun ahistun vaan siitä et en osaa enkä ymmärrä ja oon kokoajan hirveen stressaantunu. Ja vaikka lukisin enkun kokeeseen tosi hyvin ja multa kyseltäis ja osaisin siinä kaiken niin silti saan kokeesta jonkun 7 (saan yleensäkin jonkun 7 vaikka en lukiskaan nii hyvin, toi 5- oli poikkeus kun en lukenu siihen melkein yhtään kun en vaan pystynyt)

enkä pysty keskittymään lukemaan kokeisiin tai tekeen muita kouluhommia ollenkaan jos on joku vähänkin puhuu tai kun pikkuveli leikkii (eli ulisee) ja aina kun se ulisee niin tekis vaan mieli mennä lyömään sitä et se ois hiljaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Pohja