Syvälliset Kertokaas hyviä/huonoja kokemuksia opettajista

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
776
Reaktioarvo
752
Opettajani huomasi yhtenä päivänä, että olin todella ahdistunut. Silloin hän tarjosi mulle mahdollisuuden mennä soittamaan kitaraa musaluokkaan. Olen tästä kiitollinen. :')
 

azgeda

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
727
Reaktioarvo
744
hyvät:
-miun enkun/ruotsin opettaja on ylipäänsä aivan ihana opettaja ja erittäin kannustava. hän on sivistäny meitä mm. LGBTQ+ ja selittäny mitä jotkut käsitteet tarkottaa. hän otti sen kannustavasti, kun vaihoin miun nimen ja kerroin, että miun pronominit on they/them. hän on luokan eessä puhunu naisten oikeuksista, siitä että kaikkien pitää saaha olla omia ittejään ja että kaikilla on rajat, joita pitää kunnioittaa (ja että meiän pitää kuunnella myös meiän omia rajoja). hän on puhunu luokan eessä omasta ADHD diagnoosistaan ja ollaan siitä myös kahen kesken puhuttu. hän on sanonu miulle, ettei miun missään nimessä pidä piilottaa miun ADHD piirteitä ja että mie oon arvokas just tällasenaan. hän on muutenkin tosi huumorintajunen, mutta osaa myös pitää sitä järjestystä yllä. hän on semmonen opettaja, johon mie luotan.

huonot:
-6-luokalla miun luokanvalvoja ei ollu mikään...mukavin minuu kohtaan. hän piti minuu tyhmänä ja kohteli minuu eri tavalla (varsinkin sen jälkeen, kun kuuli koulupsykologialta mahollisesta ADHD:sta miulla). hän piti minuu silmätikkuna. yks kerta kun pyysin apuu matikan tehtävässä, niin hän kyllä neuvo sen, mutta mie en pystyny sisäistää kaikkee sitä informaatiota. mie kysyin, voisko hän selittää uuestaan, kun unohin jo (kysyin sitä ystävällisesti). hän suuttu siitä ja sano, "tee sitten ite" tyylisesti. enpä tehny :D
-7-8-luokilla moni opettaja oli tosi syyllistäviä ja piti minuu silmätikkuna. se alko mennä loppuu kohen jo aika kiusaamisen puolelle ("loppuu kohen" - ennen kuin vaihoin kouluu).
-lukiossa yleisesti kaikki opettajat on aivan ihania ja kannustavia, mutta meiän historian opettaja (aka miun luokanvalvoja) on aika sus :D sen jutut on erittäin epäillyttäviä (ja sitten miun kuviksen opettajan olemus on taas epäillyttävä), sekä hänen tunneillaan miulla on tosi epämukava olo.
 

azgeda

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
727
Reaktioarvo
744
pakko nyt vielä kirjottaa hyvistä opettajista :3!

-9-luokan luokanvalvoja (joka opetti lähestulkoon kaikkia aineita, vaikkei hällä ollu koulutusta kaikkeen :D steiner koulu...) oli aivan ihana tapaus! oppitunneilla hän pysty pitää miun mielenkiinnon yllä, sekä hänen opetustyyli oli aika persoonallinen. hän oli muutenkin tosi empaattinen, eikä ikinä korottanu ääntä meille (ei ollu ees ärtyny). no hän oli just semmonen kolmen lapsen isä siellä opettamassa :D

-psykan/uskonnon opettaja on erittäin herttanen tapaus, vaikkakin sitten vähän semmonen kynnysmatto (ei osaa sanoo ei). hänkään ei oo ikinä ollu ärtyny meille (hän on aina tosi hyvällä tuulella), sekä on ihana kuunnella hänen tarinoitaan! muutenkin hän on tosi kärsivällinen ja joustava. hän osaa antaa super hyviä esimerkkejä ja aina kun hän kysyy jotain vastausta, niin hän kärsivällisesti ottaa sitä (ihan keneltä tahansa - ei aseta ketään siihen spotti valoon) ja antaa vielä valasevia esimerkkejä, että mitä tarkotti kysymyksellä, jne.

-meiän matikan opettaja on kyllä oma persoonansa :D kun siitä ei välillä ota selkoo, että sanooko se X asian vitsillä vai tosissaan ja se roastaa meitä ihan koko ajan :'D mutta hän on kyllä huumorintajunen sekä kärsivällinen ennen kaikkee. hän on tosi rento, sekä omituinen (hällä on kahvimuki varustettu Vladimir Putinin päällä). hän on kyllä oikeesti ymmärtäväinen (ei pidä välitestejä tai "oikeita" kokeita, koska "nehän on ahistavia").

-bilsan ja kemian opettaja (hyö on naimisissa) on molemmat mahtavia :D sekä hyö on kuin kaks marjaa. meiän bilsan ope on super kannustava, sekä ylipäänsä tosi mukava. ja mie muistan, kun tää kemian opettaja avas meille bilsan open luokan (kun hän tuli olee myöhässä) ja jutteli meiän kaa jonkun 14min :D puhuttiin miun koiran joulukalenterista.

-meiän liikan opettaja on kanssa aivan huippu tyyppi. hän on huumorintajunen, mukava, mutta sitten osaa myös roastata ja sanoo asiat aika hiton suoraan, joka on huvittavaa ja mahtavaa :D hän myös osaa pitää sitä järjestystä. hän on myös tosi kannustava ja hänelle se on pääasia, että kunhan vaan yrittää.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
totta D: meillä ne kässän opet oli kyllä muutenkin sellasia ihme nipottajia ja käytti henkistä väkivaltaa, joten meillä se ei varmaan kauheesti vaikuttanut, että kyseessä oli nimenomaan kässän tunnit. mutta luulen et yleisesti se vaikuttaa, että on joku kädentaitoon perustuva ala. ja tuo siun kokemus kuulostaa super ikävältä, oon pahoillani kun oot joutunu kokemaan tollasta :/ ymmärrän et se voi ehkä aiheuttaa hämmennystä jos joku ei tiedä miks katot helposti muualle kun silmiin, mutta vaikka se ihmetyttäis, niin ei tommosia asioita hoideta huutamalla ja komentamalla. se ope ois voinu ystävällisesti kysyy mikset kato sitä silmiin, eikä vaan alkaa mäkättämään D:
Joo, tämmöset kokemukset on mulle ollut ikäviä. Ja välttämättä en itsekään ole elämäni aikana ymmärtänyt toisen ihmetystä, jos reagointi mun käytökseen on epäsuoraa. Ja siis ei se ope huutanut, mutta napakasti komensi. Ja joo, olis se voinut kysyä mun käytöstä eikä alkaa komentamaan. :/
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Niin ja kans tykkään sellasista opettajista, jotka osaa pitää pitää kuria luokassa, eikä anna häiriköiden meluta. Lukiossa oli useesti opettajii, jotla eivät osanneet pitää luokkaa hiljaisena, ja aina sai kuumotella, tuleeko uudelle kurssille näitä mölyäjiä. :D Tietty en tykkää mistään karttakepillä piiskaavista ääripäistä.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
kutosella mua opetti kamala miesope (ja se oli vielä miun oma ope, joten jouduin kärsimään siitä joka päivä). suurin osa lapsista inhoo ja pelkää sitä, kun se on armeijatyylinen. vanhemmiltakin tuli sille aina negatiivista palautetta, mutta ei ottanu kuuleviin korviinsa.
miusta tuntu että olin aina sen silmätikku, johon se oikein tarkotuksella purki sen pahan olonsa.
se oli aina huutamassa ja komentamassa ja haukku oppilaita, käytti jatkuvasti henkistä väkivaltaa.
kerran se nöyryytti mua niin pahasti koko luokan edessä, et sitä en kyllä unohda ikinä.
tää sankari ei koskaan pyytäny anteeks, enkä ymmärrä miten tää paskiainen saa edelleen jatkaa siellä koulussa, vaikka opettajat ja rehtori tietää tilanteen.
miulla oli sellanen tilanne, että a) mielenterveys oli paskana ja b) jouduin jo kotona sietämään iskän vihanhallinta -ja alkoholiongelmia, niin olipa sitten mukavaa, kun siihen päälle vielä koulussa jouduin olemaan varpaillani ja pelkäämään :) tälle narsistiopelle haluisin sanoo sellaset terveiset, että haista sinä vitun pitkä paska. et ansaitse mitään hyvää tässä elämässä, ja sie särjit pienen ihmisen sydämen kerta toisensa jälkeen. en oo koskaan tavannu niin kylmää ja tunteetonta ihmistä ku sinä.

olihan miulla toinenkin ahdistava ope 7. -ja 8. luokilla (erityisesti kasilla hän käyttäyty oudosti). hän oli päälle 50v mies, joka periaatteessa lähenteli mua D: siitä tuli sit poliisijuttukin ja saatiin asia selvitettyy puhumalla, joten kaikki on nyt ok.
mutta vaikka hän ei ollu tarkottanu olla ahdistava ja hän perusteli käytöstään sillä, et oli huolissaan miun voinnista (kun ties mt-ongelmista ja muusta), niin on se silti hieman jääny kaivamaan, miksi hän teki mitä teki. se oli kuitenkin miusta aikalailla selvää flirttiä. tässä nyt muutama esimerkki:
-pussas mua muutaman kerran päälaelle ja halas tiukasti, teki tälleen aina kun itkin
-kehu epäsuorasti kauniiks ja ihanaks
-istu kerran ihan kiinni muhun, kun oltiin välinevarastossa liikkatunnilla
-kosketteli aina miun hartioita
-muutenkin anto oudot vibat itestään, sitä on vaikee selittää et miten... hänessä vaan oli aina jotain outoa D:

miun mt-ongelmia ei otettu tosissaan ennen, kun vaihoin koulua ysille mennessä. oon edelleen tosi katkera niille opettajille, joita ei kiinnostanu miun ongelmat hevonvittuakaan, vaikka miulla oli psykoterapia, diagnoosi, lääkkeet ja kaikki. onneks ysillä siellä uudessa koulussa oli pari opettajaa, hyvinvointiohjaaja, terkkari ja opo, jotka autto miut pääsemään läpi sen vuoden <3 en ois selvinny siitä ilman niitä ihania ihmisiä, ja se oli todellakin kauhein vuos miun elämässä.

pakko nyt antaa erityismaininta äikän opelle - hän oli aina niin symppis ja laitto Wilmassa pitkiä tsemppiviestejä joissa kehu ja muistutti mua siitä, miten vahva ja hieno ihminen oon. hänen sanat lämmittää kyllä mieltä edelleen <3
hän anto armoakin äikässä, kun miun ois pitäny alunperin tehdä lopputyö eli tosi pitkä kirjotelma, mut hän lopulta sano ettei tarviikaan (yritin kyllä monesti, mutta siitä ei vaan tullu mitään, kun olin niin surkeessa kunnossa). tää ope anto miulle ysin, vaikka oikeesti hänen ois pitäny tuon lopputyön takia tiputtaa miun numero kasiin. mut kuulemma olin tehny niin hyvin hommia ja hän ties sen miten tunnollinen ja osaava olin, niin hän huomioi tosi hyvin sen miun uupumisen D:

apua, jaksaakohan kukaan ees lukee tätä :'D eläydyin tähän niin täysillä, että tuli kirjotettuu kaikki mahollinen ylös D:
Aika hirveitä kokemuksia sulla. D: Ikävää, että oot joutunut tommostaa kokemaan ja vielä opettajilta.

Tossa toisessa tapauksessa mustakin kuulostaa siltä, että toi sun opes selvästi flirttaili. Vaikka hän halusi olla sun tukena sun voinnin takia, niin musta noi sen tavat tukea oli vähän outoja... Vähäsen tulee sellainen olo, että hän olisi ehkä saattanut kertoa vain tekosyitä sun lähentelylle. Tietty en tiiä, yrittikö hän oikeasti tukea, sillä hän tiesi sun mt-ongelmista. Hänen tapansa olla tukena vain hämmentää mua. 🤔

Mut kyllä tuota tapausta lueskellessa tulee inhottava olo itsellekin. Oon kokenut jonkinlaista seksuaalista ahdistelua ja lähentelyä itekin jo yläasteikäisenä, ja ikäviä kokemuksia ovat olleet. Erityisesti yläasteikäisenä sellainen oli hirvittävää, kun on epävarma omasta kehostaan ja tuntemattomat miehet ahdistelevat. Silloin tuli pohdittua, oonko naiseksi kasvamassa, kun alan olla ahdistelun arvoinen. ;(

Mutta oon iloinen sun puolestas, että sun elämäs alko mennä parempaan päin ysiluokan jälkeen. 🌼 Ja ihana oli toi sun äikän ope.
 
Ylös Pohja