Muu Koiran hankinta for dummies

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Oon masentunut ja yksinäinen eläjä, joka kaipaisi koiraa arkeensa. Oon opiskelija ja vietän hiljaiseloa yksiössäni, joten koiran hankinta tuntuisi ihan luontevalta vaihtoehdolta. Kertokaa rautalangasta väännettynä, mitä tapahtuu koirahaaveiden ja koiran omistajuuden välillä.
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Soita vaa jolleki joka myy koiria ja käyt hakee sen koiran kotiis rahaa vastaan. Koirii oon nähny kaikenlaisilla juopoilla idiooteilla, joten ei se voi kovin vaikeaa olla.
 

swindle

piisamirotta
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
197
Reaktioarvo
232
en oo mikään koira-asiantuntija numero 1 mutta luettelen tähän ihan perusjuttuja

- älä hanki koiraa ulkonäön vaan käyttötarkoituksen perusteella. älä siis ota esim. metsästyskoiraa jos et aio kuljettaa sitä metsällä. älä myöskään ota tyyliin huskya tai muuta todella aktiivista ja paljon liikuntaa tarvitsevaa rotua jos et itse liiku paljoa
- harkitse tarkkaan, oletko valmis sitoutumaan koiraan koko sen loppuelämän ajaksi. koirat voivat elää jopa 15-vuotiaiksi (sen ikäinen on jo tosi vanha, mutta aivan mahdollinen, mun vanhin koira eli 13-vuotiaaksi)
- älä ota sairasta rotua
- vaikka näitä rescuekoiria paljon mainostetaankin, älä ota jos koirista ei ole ennestään kokemusta
- älä hanki koiraa hätiköimällä vaikka niin paljon tekisikin mieli saada se karvakasa kotiin mahdollisimman pian. tutustu ja selvitä kunnolla kasvattajan vastuullisuus ettet tue pentutehtailua
- pentuaika ei välttämättä ole mitään auvoisinta aikaa, jokainen koira on yksilö ja jonkin koiran sisäsiistiksi opettaminen voi kestää kauankin
- valmistaudu että rahanmeno vasta alkaa silloin kun pentu on tuotu kotiin. rokotukset, madotukset, mahdolliset lääkkeet ja laadukas koiranruoka maksaa paljon.
 

Tumppetus

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
150
Reaktioarvo
144
Täällä vastattiinkin jo aika hyvin, joten lisään vielä vaan että jos sulla ei ole jo valmiiksi liikunnallinen/aktiivinen elämäntyyli niin kokeile sitä ainakin muutaman kuukauden ajan etukäteen. Oon nähnyt ihan liikaa niitä "kyllä mä sitten lenkkeilen monta tuntia päivässä kunhan se koira tulee", mutta parin kuukauden päästä koira pääseekin vaan pari kertaa päivässä pikaisesti ulos. Ja tietenkin kannattaa muistaa, että siihen kasvattamiseen ja kouluttamiseen voi mennä tosi paljon aikaa ja vaivaa (yksilöstä riippuen tietenkin). Kannattaa etsiä youtubesta videoita, siellä muistaakseni on paljon hyviä ohjeita.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Täällä tulikin jo aika lailla se mitä itsellänikin tuli mieleen, mutta painotan tosiaan tuota, että hanki koira kunnon kasvattajalta, vaikka enemmän maksaisikin ettei vahingossakaan tulisi tuettua mitään pentutehtailua. Oma koira on nimittäin peräisin jonkun hämärän netti-ilmoituksen kautta (en itse ollut vaikuttamassa asiaan) ja pentuna sen arkuus ja totuttaminen ihan kaikkeen arkielämään oli työn ja tuskan takana, kun kasvattajat eivät ilmeisesti olleet tehneet kerrassaan mitään valmistaakseen sitä tulevaan elämään. Maailman ihanin koiru siitä lopulta tuli, mutta ei se silti ikinä ole oikein tottunut kunnolla muihin koiriin tai vieraisiin ihmisiin tai kynsien leikkaamisiin sun muihin ja paljon helpommalla olisi päässyt, jos sosialistaminen pentuna olisi tehty kunnolla ja jos sen kasvuolosuhteista ja taustoista olisi ollut edes jotain tietoa.

Kasvattajan taustojen selvittelyn lisäksi kannattaa tosiaan lukea ja kysellä kokemuksia roduista ennen koiran ottamista ja kasvattajalta saa taatusti myös hyviä vinkkejä kun sanot, että ekaa koiraa olisit hankkimassa. Sitten kun korona sallii niin joku pentukurssikin voisi olla hyvä idea niin ei tarvitse yksinään itseopiskella koko koulutusprosessia ja voi tavata muitakin koiraihmisiä samalla :)
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
en tiedä mutta kannattaa miettiä että salliiko oma vointi koiran ottamista joka voi elää yli kymmenen vuoden ajan. onko varaa pakollisiin kustannuksiin ja voimavaroja huolehtia koirasta satoi tai paistoi tai vaik miten masentaisi. jos koiraan päädyt niin tsemppiä, parhaimmillaan se elävä olento antaa sulle voimaa ja syytä parantua ja pitää itsestä huolta.
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
en tiedä mutta kannattaa miettiä että salliiko oma vointi koiran ottamista joka voi elää yli kymmenen vuoden ajan. onko varaa pakollisiin kustannuksiin ja voimavaroja huolehtia koirasta satoi tai paistoi tai vaik miten masentaisi. jos koiraan päädyt niin tsemppiä, parhaimmillaan se elävä olento antaa sulle voimaa ja syytä parantua ja pitää itsestä huolta.
Oma ongelmani on opiskelunarkomania, joka pahentaa masennusta. Koira olis juuri siitä hyvä, että se pakottaa lenkille ja puuhaamaan muuta kuin opiskelujuttuja.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Oma ongelmani on opiskelunarkomania, joka pahentaa masennusta. Koira olis juuri siitä hyvä, että se pakottaa lenkille ja puuhaamaan muuta kuin opiskelujuttuja.
ehkä koira voisi tehdä ihan hyvää sitten jos voimat tosiaan riittää ja sitoutuu siihen. tsemppiä paljon, toivottavasti löydät juuri itsellesi sopivan karvaturrin!
 
Ylös Pohja