Opiskelu Koulu ja tuleva ammatti ahdistaa

Opiskelu ja itseopiskelu

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,450
Reaktioarvo
2,338
Olen siis amiksessa, lopetin lukion kesken ekana vuonna, koska kiinnostus ei riittänyt, ja nyt olisi sama homma.

Ahdistaa se, että mulla ei ole kiinnostusta enää tähän alaan (elintarvikeala), ja nyt 9.8. alkais TEO-jakso, eikä mulla ole mitään paikkaa, vaikka se olisi pitänyt olla hankittuna jo aikoja sitten. Mutta kun kiinnostusta ei löydy, niin se ruokkii tätä ahdistusta ja paineita siitä, että pitää suoriutua loppuun asti. Silloin alussa mä olin tosi innostunut ja kiinnostunut kaikesta tähän alaan liittyvästä, mutta nyt ei enää vain säväytä.

Mua kiinnostaa enemmän musiikki, on aina kiinnostanut, ja haluaisin vain tehdä omaa musiikkia, mutta tuntuu sille etten pysty, koska koulu pitää saada loppuun, enkä uskalla sanoa kellekään. Tuntuu sille, että pitäisi käydä tämä koulu loppuun, koska se saisi mun perheeni onnelliseksi, enkä halua tuottaa pettymystä.

Mä en ollenkaan tiedä, miten siihen suhtauduttaisiin kotona, musiikki kun ei ole mikään maailman varmin homma, ainakaan näinä viime vuosina. Minusta vain tuntuu sille, että tällä alalla en pääse tekemään sitä, mitä oikeasti haluan. Tokihan minä siitä pidän, mutta en näe itseäni työkentelemässä jossain kuppilassa tai leipomossa viiden tai kymmenen vuoden sisällä. En näe itseäni tekemässä ihmisille kakkuja tai keksejä.

Haluan tehdä sitä, mikä minusta tuntuu oikealle, mikä tuntuu sille, että voin vaikuttaa ihmisten elämiin.

Ja tähän päälle vielä se, että muutetaan kaupunkiin, koska sisko sai kaukaa opiskelupaikan, eikä ole oikein laittaa se käymään koulua 5 tunnin edes-takaisin-matkalla.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Voi ei. :/ Aika inhottava tilanne. Ehkä parasta on joko vaan rohkeesti vaihtaa alaa, tai sitten suorittaa noi opinnot loppuun, koska kuitenkin se on sun mielestä ihan mukavaa. Koska jos ny suoritat ne loppuun niin pystyt aina tekemään sen alan hommia, jos musajutut ei aluks tuokkaan rahaa tarpeeksi. Mutta on myös hyvä heti vaihtaa, koska sulla ei hirveesti oo innostusta enää noihin opintoihin, tai työhön ja musa-alalle voi olla hyvä alkaa tähtäämään jo nuorempana. Ja vaikka et sillä alalla menestyiskään niin voisithan sä niitä elintarvikealan opintoja käydä loppuun, jos siltä vielä tuntuisikin. Kannattaa ehkä myös keskustella tosta jonkun ammattilaisen kaa. Ehkä teidän koulun opo osais auttaa. Joka tapauksessa, mitä päätätkään niin tsemppiä!<3
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Oisko siellä sun uudessa kaupungissa musiikkiin liittyvää alaa, johon voisit hakea? Tietty näin kuvataiteesta kiinnostuneena ymmärrän sen, että kulttuurialojen koulutuksia on niukasti ja että niihin on hankala päästä. :/

Itse ainakin suosittelisin, että jos ei itselle tunnu oikealta työskennellä elintarvikealan parissa, kannattaisi harkita opintojen keskeyttämistä ja etsiä itselle mieluista alaa, tässä tapauksessa musiikkiin perustuvaa. Tietenkin sit voi kyl varmasti inhottaa opintojen pitkittäminen. Itseäkin se on vaivannut pääkopassa, sillä itsekin haluaisin valmistua mahdollisimman ajoissa.

Nyt kun kevään yhteishaku ja pääsykokeet on päättynyt, niin kulttuurialoille saattaa olla mahdoton päästä sisään. :( Oisko mahdollista käydä alaan valmentavaa koulutusta tai kurssia? Esimerkiksi jotkut kansanopistot ottaa jo 16-vuotiaita opiskelemaan. Ongelmakohtana tässä on tietenkin se, että koulutus kansanopisto maksaa. Myös VALMAa tai kymppiluokkaakin voi vaikka harkita, vaikka musiikkiin ne ei varmasti pohjaudukaan.

Vaikka opintojen keskeyttäminen voi haaskata aikaa, vie opiskelu itselle epämieluisassa alassa enemmän aikaa. Kannattaisi siis sen sijaan pyrkiä mieluiten itselle mieluisaan alaan kuin opiskella vuosikaudet alaa, mikä ei ole itselle mieluisa. :) Ja koronakriisiin liittyen sen verran, että todella moni ala on joutunut kärsimään koronan aiheuttamasta taloudellisesta ahdingosta. Hyvin harva ala on edistynyt tavanomaista paremmin tänä aikakautena. Tietty tietyt alat on kärsinyt koronasta pahemmin kuin toiset, kuten mainitsemasi musiikkiala.
 
Ylös Pohja