se, että ottaa vaikutteita kulttuurista on eri asia, ku kulttuurinen omiminen niinkun silleen yleisesti - jos oon ymmärtäny oikein. mutta esimerkiks intiaanipäähineen pitäminen tai joku tällanen on kulttuurin omimista ja siinäpä se. eli ainaki jos kysees on sorrettu kulttuuri, ni se on kulttuurista omimista. tää näyttää herättävän paljon ajatuksia, mut kuten sanoin aiemmi ja sitä ei voi tarpeeks sanoa: omista etuoikeuksista puhuminen ja niiden tiedostamisen kuuluu olla epämukavaa.
joo, en usko, että kulttuuri kuolee, jos joku nimenomaan ottaa siitä vaikutteita. ei varmaan, en usko et kukaan niin aattelee. mut se(kin) on kulttuurin kunnioittamista, että osaa jättää jotkut asiat rauhaan. joo, joitakin mustia ja ruskeita ihmisiä ei välttämättä haittaa, jos joku pitää heidän kulttuuriinsa kuuluvaa hiustyyliä. mut se on must tosi epäkorrektia sanoa, että jos mä oisin tummaihonen ni ei mua haittais, ku ei me olla tummihosia ku ei olla ja siinä se. mut niin, ei varmaankaan joitain haittaa, mut useita haittaa ja siihen on syynsä, jotka jo mainitsinkin. rastoista en ylipäätään osaa sanoa mitään, en oo nimenomaan siihen hiustyyliin ja sen historiaan ynnä muuhun tutustunu ni tjaa-a.
mut no, se on tullu todettua, et vaik yrittäis kuinka järkevästi ja asiallisesti selittää asioita, nii sekää ei ihmisille kelpaa - eli kukaan ei kuuntele siltikään (kokemuksen syvä rintaääni) ja siksi jotkut varmaan on esim. tällasista asioista puhuttaessa aggressiivisempia. niin ja, mä en tiedä missä tyypit pyörii, mut mä en oo koskaan nähny mitään sellasta, että valkonen ihminen kertoo tummaihoselle et mist saa loukkaantua. noh niin no, paitsi esim. twitterin oikeistopuolella, kun puhutaan että kulttuurisesta omimisesta ei saa loukkaantua eli kieltämättä ironista. _mutta_ mikäli joku tekee tällaista ja on mukamas woke, niin lienee sanomattakin selvää, et se ihminen ei ole "woke".
teijän ei tarvii kuunnella mua, mut kuunnelkaa mustia ja ruskeita ja muita sorrettuja ihmisiä, kun he kertoo näistä asioista. nää on oikeita asioita ja ongelmia muiden joukossa, oli sit ite sitä valmis hyväksymään tai ei.
tähän viel sellanen tiedote, että pidetäänpä keskustelu asiallisena sitten jookos.