Aihe vapaa Kun sanot mies-oletetuille ei

blönd

Harjoittelija
Liittynyt
2.5.2022
Viestejä
6
Reaktioarvo
11
Minulla on liikaa kokemusta siitä, kun nuorena naisena ei saa sitä fyysistä itsemääräämisoikeutta ja kunnioitusta. Olit nuorena naisena sitten baarissa, työpaikan pikkujouluissa tai ihan vain kadulla, tulet kohtaamaan perseelle taputtelua, tissien kourimista tai kommenttia takapuolestasi. Muistan, kuinka jo yläasteella sain huuteluja kasvaneista tisseistäni ja olisi ainakin kolme poikaa halunnut päästä niitä koskemaan. Miksi nuori, viehättävä nainen ei saa olla rauhassa olemassa ilman, että joku hyppää puskasta sukupuolielin ojossa? Tai miksi juuri 18 vuotta täyttänyt ei saa kävellä kadulla baarista kotiin rauhassa ilman, että siitä mainitaan kuten yllä olevassa esimerkissä?

Sitten Tinder-matcheihin. Keskustelu saattaa alkuun olla ihan normaalia ja luontevaa, mutta jossain vaiheessa verkkokalvoille välähtää yllättäen kuva olemattoman pienestä herkkutatista, jolla mukamas yritetään tehdä vaikutus naisoletettuun tai miksei miesoletettuunkin. Tässä kohtaa herää kysymys: pyysinkö saada nähdä kuvaa intiimialueistasi. En. Luuletko, että tuon jälkeen haluan edes edetä jutussa treffien tasolle. En, sillä näin jo velton munasi ennen kuin edes kunnolla tunsin sinua. Se siitä sitten, olet varmaan hyvin turhautunut. Seuraavaksi olet minua jo kutsumassa huoraksi. Tässä kohtaa nostan kädet pystyyn ja totean etten ikinä halua nähdä kaltaistasi ihmistä. Häpeäisit edes!

Ei ole helppoa olla 15-30-vuotias, varsinkaan nainen ja jos on keskivertoa kauniimpi, näin karkeasti mainittuna. Miehetkin toki kokevat häirintää eikä sitäkään saa millään muotoa vähätellä, mutta jostain syystä miesten kokemasta häirinnästä ei niin paljon puhuta, koska ei ole tarpeeksi tapauksia tilastoissa. Joka tapauksessa, jos nainen tai mies sanoo sinulle ei, niin mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Ei on maailman lyhimpiä ja helpommin lausuttavia sanoja. Silti se on myös sana jota joidenkin on mahdoton ymmärtää. On myös tilanteita, joissa sitä ei-sanaa ei tarvitse sanoa, sillä normaalin ja terveen ihmisen moraali sanoo mielessään ei, kun tehdään päätöksiä, miten toisia tulee kohdella. Näemmä sitä moraalia ei kuitenkaan kaikilla ole...

Muita näkemyksiä, kokemuksia aiheeseen liittyen?
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Ei on maailman lyhimpiä ja helpommin lausuttavia sanoja. Silti se on myös sana jota joidenkin on mahdoton ymmärtää.
Joskus kuulee sanottavan, että sanan ei sanoba nainen vain esittää vaikeaa. Ja kun jotkut pojat ja miehet uskoo tällaista yhtään kyseenalaistamatta, niin eihän se lopputulos ole kuin muita ihmisiä ärsyttävä käytös.
 

blönd

Harjoittelija
Liittynyt
2.5.2022
Viestejä
6
Reaktioarvo
11
Joskus kuulee sanottavan, että sanan ei sanoba nainen vain esittää vaikeaa. Ja kun jotkut pojat ja miehet uskoo tällaista yhtään kyseenalaistamatta, niin eihän se lopputulos ole kuin muita ihmisiä ärsyttävä käytös.
Tuo on kyllä klassinen esimerkki "naisen ei tarkoittaa kyllä" -tyylisestä ajatusmaailmasta
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Tuo on kyllä klassinen esimerkki "naisen ei tarkoittaa kyllä" -tyylisestä ajatusmaailmasta
Kyllä mä siis ymmärrän, että jos joku hyvä kaveri sanoo ei, niin voin yrittää taivutella tai houkutella sanomaan kyllä. Mutta jos joku täysin tuntematon sanoo ei, eikä näytä mitään merkkiä kiinnostumisesta, niin joo. Sillo vaa pitäis osata antaa olee rauhassa.
 

blönd

Harjoittelija
Liittynyt
2.5.2022
Viestejä
6
Reaktioarvo
11
Kyllä mä siis ymmärrän, että jos joku hyvä kaveri sanoo ei, niin voin yrittää taivutella tai houkutella sanomaan kyllä. Mutta jos joku täysin tuntematon sanoo ei, eikä näytä mitään merkkiä kiinnostumisesta, niin joo. Sillo vaa pitäis osata antaa olee rauhassa.
Mun mielestä ketään ei pidä taivutella tai painostaa seksuaalisiin tekoihin, oli sitten kuinka rakas kumppani tai kaveri tahansa. Varsinkaan kun toinen on jo kieltäytynyt. Ei on ei.
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Mun mielestä ketään ei pidä taivutella tai painostaa seksuaalisiin tekoihin, oli sitten kuinka rakas kumppani tai kaveri tahansa. Varsinkaan kun toinen on jo kieltäytynyt. Ei on ei.
Tarkoitin sillai et jos kysyy kaverii vaik mökille, syömää tai muute vaa ulos 🤭
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
No joo se nyt on asia erikseen eikä sinänsä liity aiheeseen. :D
Nii mut aattelin että ehkä jotkut ihmiset seuraa samaa logiikkaa eikä ymmärrä et on eri juttu kysyy frendii kahville ku jonkun täysin täysin tuntemattoman puhelinnumeroo, vaikka on jo kieltäytyny antamasta.
 

Bones99

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
290
Reaktioarvo
230
Ikävää, että olet joutunut kokemaan tuollaista. Kenenkään ei pitäisi joutua sietämään kyseistä käytöstä, mutta se kertoo eniten niistä itsestään, jotka noin toimivat.

Mulla taas ei ole kokemusta kuin niistä väkitukoista, jotka tulevat muun muassa instagramissa yksityisviestien kautta juttelemaan. Yleensä jotain irakilaisia. Saahan sitä toki yrittää tehdä tuttavuutta, mutta harvoin kiinnostun tuosta noin vain tuntemattomista miehistä jotka väkisin yrittää tehdä tuttavuutta ja sitten leimataan vihaiseksi ämmäksi, kun en heti ensimmäisen keskustelun jälkeen suostu treffeille. Ei kiitos! Mulkun kuvia ja kourimista en ole onneksi kokenut.
 

Poistettukäyttäjänimi1405

Rotista haaveileva kelarotta
Liittynyt
9.2.2022
Viestejä
995
Reaktioarvo
523
oon onnellinen etten oo objektiivisesti viehättävä mutta silti oon joutunut kokemaan tollasia hyvin ahdistavia tilanteita muutamia. surullista, miten lähes jokaisella naisella/feminiinisellä henkilöllä on tällaisia kokemuksia
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,454
Reaktioarvo
2,341
Itselläni ei ole kokemuksia näin ns. "irl"-tilanteista, mutta on sosiaalisessa mediassa tultu puhumaan siitä, miten "hyvännäköinen" olen. Harvemmin kuitenkin sielläkin.
 

klovni

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
188
Reaktioarvo
129
Aika karmivalta kuulostaa tommonen...onneksi en tiedä asiasta mitään, baareissa olen aina saanut olla rauhassa, samoin kaduilla ja muutenkin kaikkialla missä nyt kuljenkaan. Mulle tuli oikeesti huono olo, ku aloin mietimään, minkälaista on joutua kokemaan kaikkee tommosta paskaa, kourimisia, huuteluja yms...siis ite ku en varmaan edes osaa kuvitella vaikka luulen että osaisin D:
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Toi Tinder ja kuvan lähettäminen. Aivan käsittämätöntä että joku oikeasti lähettää tuollaisia. D:
 
Ylös Pohja