Gallup Kunmasta piditte enemmän, ala-asteesta vai yläasteesta?

Kummasta piditte enemmän, ala-asteesta vai yläasteesta?

  • Ala-asteesta

    Ääniä: 8 23,5%
  • Yläasteesta

    Ääniä: 14 41,2%
  • En kummastakaan

    Ääniä: 5 14,7%
  • Olen vielä ala-asteella

    Ääniä: 3 8,8%
  • En tiedä

    Ääniä: 4 11,8%

  • Ääniä yhteensä
    34

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
yläasteella olin aika yksinäinen, mutta toisaalta nautin siitä, kun ei ollut niin perkuleesti sääntöjä noudatettavaksi. ala-asteella miulla oli jonkin sortin kaveriporukka, mutta viidennen ja kuudennen luokan opettaja oli hanurista. edellisten luokkien opettaja oli ihan paras kunnes hän muutti Nepaliin... valitsisin ehkä kuitenkin yläasteen ehkä juuri sen "vapauden" takia ja kun myös opeteltiin kiinnostavampia asioita.
Itse yläasteella pidin just tuosta vapaudesta, kun omia tekosia ei tarkkailtu yhtä tiukaan kuin ala-asteella. :D Esimerkiksi meillä ei saanut vihkoihin piirrellä ala-asteella, mut yläasteella siitä tuli jonkin sortin mielipuuhaa tylsien oppiaineiden aikana. Tästä huolimatta pidin kuitenkin ala-asteesta sen iloisemman kouluilmapiirin vuoksi, eikä mua siellä oudoksuttu yhtä paljon kuin yläasteella.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Ikävää, että noin oli. Meillä oli ala-asteella niin pienet piirit ja se paikkakunta jossa asuin silloin oli niin pieni, ettei siellä edes ollut yläastetta, joten muutettiin sitten kokonaan toiseen kaupunkiin kun seiskaluokka alkoi. Siellä kukaan ei tuntenut mua niin sain aloittaa ihan puhtaalta pöydältä.
Just tolleen puhtaalta pöydältä koulun aloittaminen on hyvä tapa tulla pidetyksi uudessa kouluympäristössä, kun ympärillä ei ole enää kiusaajia pilaamassa omaa mainetta. Itse en puhtaalta pöydältä aloittanut, ja itselle oli hyvä niin, sillä olisi ollut hankala aloittaa koulu täysin vieraassa ympäristössä ilman tuttuja. Mä kun en osaa kavereitakaan saamaan, niin olisin täysin uudessa ympäristössä ollut sen kolme vuotta ypöyksin. Kävin erityisluokkaa koko peruskoulun, ja kutosluokalla ope ehdotti, että voisin ehkä siirtyä normaaliin kouluun mun kunnan paikallisiin kouluihin. Äiti ei suostunut tähän mm. sen takii, että olisin joutunut käymään yläastetta koululla, jossa on esiintynyt paljon koulukiusaamista. Kyseinen koulu on vieläpä kerran kyseilyiden perusteella paljastunut Suomen pahimmaksi kiusaamispesäkkeeksi.

Ja siis mua ei luokkalaiset enää olleet hyvin pitkään ala-asteella kiusanneet (viimesen kerran kiusaamista ala-asteel tais mun luokan osalta olla 3. luokalla) ennen yläasteelle menoa. Yläasteella sit alko vaan tyhjästä mun oudoksuminen.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Miten vitussa voi olla niin että peruskoulun takia (joka on pakko käydä) joutuu muuttaa toiselle paikkakunnalle. Voi ny vittu oikeesti.
Totenkopfin tapauksessa muutamisen syy tais ehkä olla koulukiusaaminen, mutta vaikka kunnilla onkin peruskoulu velvoitteena tarjota, voi joissakin kunnissa puuttua yläaste kokonaan. Tällöin oppilaat joutuu bussilla kulkee toiseen kuntaan kouluun, mikä voi olla rankkaa. Esimerkiksi mun lapsuuden kotikunnassa oli näin: kunnassamme oli vain pari ala-astetta, jolloin yläaste käytiin naapurikunnissa, ja kunta tietty maksoi kuljetukset. Toisinaan kyl vähän kuulostaa hassulta, että joku perhe muutais toiseen paikkakuntaan vain sen takii, että lapsilla on pitkä koulumatka. :D Siis kun oon tottunut kuulee, että porukat muuttais tyylii vanhempien tarpeiden perässä.
 

swindle

piisamirotta
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
197
Reaktioarvo
232
ala-aste oli varmaan mun elämän onnellisinta aikaa, yläaste taas täyttä helvettiä
 
Ylös Pohja