Gallup Kunmasta piditte enemmän, ala-asteesta vai yläasteesta?

Kummasta piditte enemmän, ala-asteesta vai yläasteesta?

  • Ala-asteesta

    Ääniä: 8 23,5%
  • Yläasteesta

    Ääniä: 14 41,2%
  • En kummastakaan

    Ääniä: 5 14,7%
  • Olen vielä ala-asteella

    Ääniä: 3 8,8%
  • En tiedä

    Ääniä: 4 11,8%

  • Ääniä yhteensä
    34

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Eli kummasta piditte enemmän?
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,849
Reaktioarvo
2,387
Yläasteesta, koska siellä ei kiusattu niin paljon ja sain olla enemmän oma itseni.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Lol kirjoitusvirhe tuli. :D Tarkotin kummasta, enkä kunmasta.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Yläasteesta, koska siellä ei kiusattu niin paljon ja sain olla enemmän oma itseni.
Itse koin kiusaamista joissain määrin molemmissa, mutta sain olla enemmän oma itseni ala-asteella. Yläasteella mun oudoksuminen lisääntyi huomattavasti.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Ja siis itse äänestän ala-astetta.
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
Yläasteesta, koska ala-asteella olin usein yksinäinen ja yläasteella taas mulla oli ekaa kertaa jonkinlainen kaveriporukka. Yläasteella oli myös huomattavasti enemmän ja laajemmalla skaalalla ihmisiä, joten sain olla vapaammin oma itseni.
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,849
Reaktioarvo
2,387
Itse koin kiusaamista joissain määrin molemmissa, mutta sain olla enemmän oma itseni ala-asteella. Yläasteella mun oudoksuminen lisääntyi huomattavasti.
Ikävää, että noin oli. Meillä oli ala-asteella niin pienet piirit ja se paikkakunta jossa asuin silloin oli niin pieni, ettei siellä edes ollut yläastetta, joten muutettiin sitten kokonaan toiseen kaupunkiin kun seiskaluokka alkoi. Siellä kukaan ei tuntenut mua niin sain aloittaa ihan puhtaalta pöydältä.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
En tiedä. D: Molemmissa kiusattiin, mutta kavereita on kyl ollut paremmin yläasteella. Mut ala-asteella oli rennompaa, ihmiset leikki, sain tosi hyvii arvosanoja(vaikken itse sitä tajunnutkaan)... No, toisaalta yläasteella oon ollut itsevarmempi ja uskaltanut puhuu enemmän ihmisille, jonka seurauksena kaveritkin on läheisempii. Ehkä mä vaihankin äänen en tiedästä yläasteeseen. D:
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Ja sit kans yläasteella on vapaampaa. Ja tunnit on 75 minuuttii eli päivässä ei oo niin montaa oppiainetta, saa nukkuu pitempään(ala-asteella meillä oli koko lukuvuos pelkkiä kasin aamuja mut nykyään aikasin aamu on 15 minuuttii myöhemmin ja yleensä vähintään kerran viikossa on 9.45 aamu) ja sit saa valita luokassa paikan eikä tarvitse istua jonkun ihmisen vieressä, joka vihaa sua. D: Niin ja kans ryhmätöissä saa valita ryhmän ja en jää siinä yhtä todennäköisesti yksin, kuin ala-asteella olisin jäänyt.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
37,362
Reaktioarvo
2,900
Ikävää, että noin oli. Meillä oli ala-asteella niin pienet piirit ja se paikkakunta jossa asuin silloin oli niin pieni, ettei siellä edes ollut yläastetta, joten muutettiin sitten kokonaan toiseen kaupunkiin kun seiskaluokka alkoi. Siellä kukaan ei tuntenut mua niin sain aloittaa ihan puhtaalta pöydältä.
Miten vitussa voi olla niin että peruskoulun takia (joka on pakko käydä) joutuu muuttaa toiselle paikkakunnalle. Voi ny vittu oikeesti.
 

jokuvaan

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
4.4.2021
Viestejä
956
Reaktioarvo
993
yläasteella olin aika yksinäinen, mutta toisaalta nautin siitä, kun ei ollut niin perkuleesti sääntöjä noudatettavaksi. ala-asteella miulla oli jonkin sortin kaveriporukka, mutta viidennen ja kuudennen luokan opettaja oli hanurista. edellisten luokkien opettaja oli ihan paras kunnes hän muutti Nepaliin... valitsisin ehkä kuitenkin yläasteen ehkä juuri sen "vapauden" takia ja kun myös opeteltiin kiinnostavampia asioita.
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Yläasteesta. Löysin itseni ja mielenkiinnon kohteeni yläasteen aikana, joten johtunee lähinnä siitä. Mutta yläaste on muutenkin kivempaa kuin ala-aste, joka on enemmän koulunkäynnin harjoittelua.
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,849
Reaktioarvo
2,387
Miten vitussa voi olla niin että peruskoulun takia (joka on pakko käydä) joutuu muuttaa toiselle paikkakunnalle. Voi ny vittu oikeesti.
Oon joutunut vaihtamaan ala-astetta kolme kertaa kiusaamisen takia. Se on se kun ei muka kiusaajaa voida millään erottaa koulusta.
 

terpi

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
365
Reaktioarvo
243
Tykkäsin enemmän alaasteen luokasta mutta yläasteen menosta joten vastasin että olen alaasteella
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Ja siis itse äänestän ala-astetta.
Niin ja no, sanottakoon, etten kuitenkaan ala-asteaikojani hehkuta kokonaisvaltaisesti. Mulle ala-asteaika oli hyvää aikaa lähinnä 4. luokasta eteenpäin, kun 3. luokalla meidän luokka muutti homekoulumme evakuoinnin perässä toiseen, iloisemman oloiseen kouluun, ja luokalleni tuli nelosella tyttö, jonka kaa ystävystyin. Mul ei siis ennen nelosluokkaa ollut luokallani kavereita, minkä taki sit ekaluokalta lähtien hengailin välkillä muiden luokkalaisten kaa, lähinnä yhden mun kaverini kaa. Tän koulun evakuoinnin aikana tää äsken mainittu kaveri ei tullut luokkansa kaa samaan kouluun kuin mä, vaan jäi homekoulumme hiekkakentän parakkeihin. :/ Ja sitten seuraavana syksynä kun tän kaverin luokka tuli uuteen kouluumme, niin sain kuulla, et se oli ennen koulun alkua muuttanut pois.

Ja siis tolloin ennen nelosluokkaa mua kiusattiin enemmän tietyin väliajoin (ei siis ollut semmosta pitkäkestoista). Esim. yks tyttö toiselta luokalta jätti mut välkillä porukoista ulkopuolelle, minkä seurauksena en vielkään uskalla tutustua uusiin ihmisiin. Mut jos mun pitää valita, että tykkäsinkö enemmän ala-asteesta vai yläasteesta, niin valitsisin ala-asteen. Ala-asteella musta ilmapiiri oli hieman läheisempi ja iloisempi, esim. erityisluokkien maikat piti meidän erityisluokkalaisten kesken enemmän aktiviteetteja kuin yläasteella. Yläasteella taas erityisluokkalaiset olivat keskenään liikkatunneilla, tietty siten, että tytöt ja pojat olivat omissa ryhmissään. En näiden aktiviteettien avulla ystävystynyt kenenkään kaa, mut tykkäsin niiden avulla olla tekemisissä muiden oppilaiden kaa. Niiden avulla tuli siis semmonen läheisempi suhde muiden oppilaiden kaa. Yläasteella taas erityisluokkalaiset olivat käytännössä omissa porukoissaan, eikä liikkatunneilla oltu samalla tavalla tekemisissä kuin ala-asteella.

Ala-asteella myös ei ollut oudoksuminen mua kohtaan yhtä yleistä kuin yläasteella. Oikeestaan sitä ei tainnut olla miltei lainkaan ala-asteella. Yläasteella taas ei siedetty millään tasolla sitä, että erosi väärällä tavalla porukasta. :D Mun luokkalaiset yläasteella myös vaikutti semmosilta, ettei niille kelvannut mitään. Yks mun luokkalainen vähän nälvi mun kädessä ollutta Paula-vanukasta, ja melkeen kukaan ei tykännyt siitä, että seiskabileet pidettäisiin meillä. Itse olin innoissani seiskabileistä, ja hauskaa siel oikeestaan oli. :D Eihän ala-asteelkaan oppilaat muistaakseni ruikuttaneet, kun bulliksii pidettiin - ja hauskaa niitä oli pitää. :D
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Tykkäsin enemmän alaasteen luokasta mutta yläasteen menosta joten vastasin että olen alaasteella
Miten voit tykkää yläasteen menosta, jos oot ala-asteella? :D Vai ootko siis tykästynyt yläasteen meininkiin yläastelaisia sivusilmällä koulussa katsoessas? Sitä vaan, että toi sun viesti vähän kuulosti sekavalta.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Oon joutunut vaihtamaan ala-astetta kolme kertaa kiusaamisen takia. Se on se kun ei muka kiusaajaa voida millään erottaa koulusta.
Aika kumma, että kiusattu voidaan siirtää toiseen kouluun mutta kiusaajaa ei. :D
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,849
Reaktioarvo
2,387
Aika kumma, että kiusattu voidaan siirtää toiseen kouluun mutta kiusaajaa ei. :D
Se siinä onkin. Usein on myös niin että mikäli kiusaamisesta kertoo opettajalle niin sitten kiusataan entistä enemmän. Ja nykyään iso osa kiusaamisesta tapahtuu varmaan somessa ja ei pelkästään lapset ja nuoret vaan ihan kaikenikäiset kiusaa.
 

kuljeskelija

Matkalla
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
888
Reaktioarvo
861
Oon vielä ala-asteella mut alotan syksyllä yläkoulun. Yläkoulu kuulostaa vähän kivemmalta ku alakoulu :D
 

terpi

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
365
Reaktioarvo
243
Miten voit tykkää yläasteen menosta, jos oot ala-asteella? :D Vai ootko siis tykästynyt yläasteen meininkiin yläastelaisia sivusilmällä koulussa katsoessas? Sitä vaan, että toi sun viesti vähän kuulosti sekavalta.
Eei ku en oikeesti oo alaasteella
 

Riisitassu

Jokapaikanhöylä
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
808
Reaktioarvo
1,256
Vastasin "En tiedä". Periaatteessa ala-aste, koska mulla oli sillon mahtava luokka ja kivoja kavereita. Yläasteella asia oli lähinnä päinvastoin (lukuunottamatta muutamaa ihanaa kaveria), mutta oli sielläkin mukavia hetkiä ja asioita.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Täh miten niin moni viihtyi yläasteella? D: mulle se oli elämäni paskinta aikaa ja en muista ikinä kenenkään tutuistanikaan sanoneen viihtyneensä siellä. Mutta joo kiva että jollain näinkin päin :D
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Täh miten niin moni viihtyi yläasteella? D: mulle se oli elämäni paskinta aikaa ja en muista ikinä kenenkään tutuistanikaan sanoneen viihtyneensä siellä. Mutta joo kiva että jollain näinkin päin :D
Joo, mäkin olin vähän yllättynyt, vaikka Demissä muistaakseni aika moni piti yläasteesta enemmän kuin ala-asteesta. :D Monestihan sitä kuulee tulleensa kiusatuksi yläasteella ja kaveriporukoiden erkaneen jotenkin siellä, niin yllätyin, että monilla täällä löyty oma kaveriporukka yläasteella. :D Ite en saannut uusii kavereita lainkaan siellä.
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,889
Reaktioarvo
1,408
Ala-asteella kaikki oli hyvin, mutta kun ylä-aste alko niin kaikki meni ihan päin helvettiä, ja vitunmoiset traumat oon sieltä vaan saanu.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Ala-asteella kaikki oli hyvin, mutta kun ylä-aste alko niin kaikki meni ihan päin helvettiä, ja vitunmoiset traumat oon sieltä vaan saanu.
Itellä ulkopuolisuuden tunne kasvoi yläasteelta lähtien huomattavasti, kun melkeen jokasessa asiassa aloin olee muiden mielestä outo. Jopa täällä "suvaitsevassa lukiossa", missä olen, koen yhä muhun kohdistuvaa oudoksuntaa ja ulkopuolelle jäämistä.

Oon miettinyt, et onko kohdallani kyse siitä, että nuorena on vaan tarve pysyä porukoissa ja nälviä ulkopuolelle jäänyttä hikkyä, vaikka ei itse tätä sen kummemmin inhoaisi. Esimerkiksi lukio kemian ykköskurssilla mun luokkalaiset hoputteli ja katto oudoksuneena sivusta, kun en oikeen osannut tehdä tunnin labratyötä. Tunnin loputtua yks tyttö tästä porukasta alko kuitenkin olee mulle mukava, kun omat frendinsä lähtivät tunnilta pois. Tästä tulee ihan Harry Potterin tilanne mieleen, kun jästien maassa kukaan luokkatovereista ei kaveerannut hänen kaa, kun Dudleyn jengille se oli merkki Harrystä pitämisestä, mikä oli koulun normien mukaan kiellettyä. :D
 
Ylös Pohja