Niin ja opiskeletko siis lähiopetuksena? Joo, tiiän et kaikki on nyt etänä, mut siis että onko opinnot lähiopetuksena tarkoitettu opiskeltavan, että olitko ennen koronaa koulussa opiskelemassa?
Nimittäin olis kiva tietää, et onko korkeakouluissa kovaa tarvetta ystävyyssuhteille? Ite en osaa lainkaan tutustuu tyyppeihin (lukiossa munasin tässä täydellisesti), ja aikuislukiossa ei ole mitään kaveriporukoita, niin onko semmoisia yliopistossakaan? Ainakin oon kuullut, että on normaalii syödä yliopiston ruokalassa yksin, toisin kuin lukiossa.
Hei!
Itse opiskelen lähiopetuksena, mutta psykologian opiskelu on kaikkialle muodoltaan samankaltaista, eli mitään tällaisia AMK-tutkinnoille tyypillisiä monimuotokoulutuksia yms. vaihtoehtoja ei ole.
Ystävyyssuhteet ovat toki iso apu ja hyvin merkityksellisiä, mutta sanoisin, että se on hyvin yksilökohtaista, miten näkee ystävyyssuhteiden tarpellisuuden. Joku pärjää ilman, toinen ei. Itse voin sanoa, että lukiossa minulla oli tosi pieni kaveriporukka, jossa vieläpä olin todella ulkopuolinen, eli he eivät juuri jutelleet minulle mitään, vaan kuljin enemmän heidän mukanansa vain.
Yliopistolla oon kuitenkin saanut tosi hyviä ystäviä ja kaveriporukoita ja se johtuu lähinnä siitä, että psykalla kaikki ovat todella ystävällisiä ja empaattisia, johtuu kenties siitä, että kaikki ovat tulevia psykologeja. Mutta joo toki itsekin välillä käyn syömässä yliopistolla yksin eikä siinä mitään pahaa ole. Joskus sitten sovitaan kaverien kanssa, että mennään vaikka yliopiston kirjastolle yhdessä ja käydään samalla syömässä.
Kaiken kaikkiaan sanoisin, että yliopisto on todella hyvä ja mielekäs alusta saada uusia kavereita ja löytää se oma porukka, mutta tämä ei tietenkään ole opintojen suorittamisen kannalta mitenkään pakollista :)