Peruskoulu Kysy ruotsissa peruskoulun käyneeltä

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
926
Reaktioarvo
701
Juu oon pari kertaa maininnutkin, että oon käynyt peruskouluni kokonaan ruotsissa. Ajattelin, että vois olla ihan hauskaa vastailla kysymyksiin aiheesta :D

Sen verran sanon, että tarkempaa sijaintia en tule kertomaan. Vaikkei enää demissä ollakaan, niin haluan pitää tietynlaisen anonymiteetin :-)
 

bao

long live pelottavapontso
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
72
Reaktioarvo
15
onko ruotsissa erilainen fiilis kuin suomessa?
 

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
926
Reaktioarvo
701
Taittuuko ruotsin kieli vielä?
En koskaan oo oppinut puhumaan ruotsia kunnolla. Kielet on olleet aina mun heikkous (matikan lisäksi) D:

Edit// yritän kyllä välillä opiskella ruotsia ihan omalla ajalla, nyt kun lukiokin on ohi eikä sieltäkään tarttunut minkäänlaista kielipäätä. Haluaisin kovasti osata ruotsia :(
 
Viimeksi muokattu:

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
926
Reaktioarvo
701
onko ruotsissa erilainen fiilis kuin suomessa?
Jos suomen lukioon verrataan (ainut mihin itse osaan verrata, hah), niin kyllä siellä aika perus koulumeininkin on. Arvioinnit toki poikkeaa jonkin verran ja opetus oli kaksikielistä. Lomat oli eri aikoihin ja kesälomatkin alkoivat myöhemmin.
 

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
926
Reaktioarvo
701
Opiskelitko siis ruotsiksi ja suomeksi vai miten?
Opetus oli kaksikielistä (suomeksi sekä ruotsiksi). Kaikki perusaineet kuten äikkä, matikka/fysiikka/kemia, hissa yms oli suomeksi. Liikunnassa meillä oli ruotsalainen opettaja, joka opetti käyttäen suomea, ruotsia SEKÄ englantia :D tuo enkku oli sellainen, että jos läpällä vastasi hänelle englannilla, niin sieltä tuli samalla kielellä aina vastaus takaisin.

Yläasteella tää samainen liikkaope tuli meille hissan, yh:n, mantsan ja ussan opeksi, eli vaikka tunnit meni pääsääntöisesti suomeksi, niin kyllä sinne sekaan tuli aina ruotsin ja enkun sanastoakin. Ihan hauska opetustyyli :D
 

meikä

takapihan stalkkeri
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
224
Reaktioarvo
188
oliko teillä isokin koulu, jos se kerta oli kakskielinen?
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,849
Reaktioarvo
2,387
Kuinka isoja tai pieniä oppilasmääriä kouluissa voi olla ja millaista muotia tai pukeutumista ruotsalaisteinit suosii? Oliko se samantyylistä kuin Suomessa?
 

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
926
Reaktioarvo
701
oliko teillä isokin koulu, jos se kerta oli kakskielinen?
Eeei :D Ei meitä ollut kuin ehkä jonkin verran yli 300 oppilasta. Jos vertaan oman paikkakunnan suomalaiseen yläasteeseen, niin pelkästään siellä on saman verran oppilaita kuin meillä koko koulussa.
 

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
926
Reaktioarvo
701
Kuinka isoja tai pieniä oppilasmääriä kouluissa voi olla ja millaista muotia tai pukeutumista ruotsalaisteinit suosii? Oliko se samantyylistä kuin Suomessa?
Varmasti riippuu ihan paikkakunnasta ruotsissakin. Kävin koulun melko pienellä paikkakunnalla, joten esim Tukholmassa todennäköisesti on paljon enemmän oppilaita kuin meillä oli. Meidän koulussa oli jotain päälle 300 oppilasta. Suomessa mun ymmärtääkseni yhtä luokkaa on aina useampi, esim 9A-E?. Meillä nää meni jokaisen luokan kanssa yksinkertaisesti 9H ja 9T ja siinä se.

Hahah, tuo tyyli-kysymys on hauska! Ei siellä nyt niin hirveästi pukeutuminen erotu suomeen verrattuna. Meikkiä aika moni laittoi tosi paljon, aurinkopuuteria oli "vähän" liikaa ja iho muutenkin saattoi näyttää oranssilta (yrittivät varmaan käyttää itseruskettavaa).. Aika perus teinimeikit siihen aikaan. Pojat taas oli tosi urheilullisia ja niinkuin vois kuvitella: lätkä oli niiden elämä. Jos nyt avaan tinderin niin kyllä sieltäkin ruotsalaiset pojat aikalailla heti tunnistaa. En tiedä mikä, mutta joku ruotsalaisten teinien ulkonäössä on erilaisempaa kuin meillä suomessa.

Kuulostaa ihan perus teinimeiningiltä, mutta itse osaan nykyään jollain tapaa tunnistaa käveleekö mua vastaan suomalainen vai ruotsalainen :D
 
Ylös Pohja