Aihe vapaa Mikä on teidän mielipide näille nimille?

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,899
Reaktioarvo
8,451
En voi ymmärtää miksi nämä on hyväksytty:
-Kissa
-Atlanti
-Jouihri (liian vaikee lausua eikä mitenkää nätti)
-Jeppis
-Lootussydän
-Maasikas (muutenkaan en pidä nimestä mansikki/mansikka niin automaattisesti en pidä tuostakaan)
-Pampsa
-Peekoo
-South
-Tuhka
-Wild
-Äälö
-Rivakka
-Oudokka
-Tappijo

Puolletuista nimistä ihan kivat:
-Läri
-Flea
-Iinak
-Ariosa
Kissahan on erinomainen nimi.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,905
Reaktioarvo
5,733
tekiks joku demis joskus kesun siit et haluu nimee lapsensa syövättäreks. oliks se sä vai joku muu?
Joo joku teki kyllä!
En kyllä tiedä oliko skele kyseessä, semmonen muistikuva että ei ainakaan minun tietääkseni ollut. Saatan kyllä muistaa väärinkin...
 

Keskiyö

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
244
Reaktioarvo
258
Mä tykkäsin eniten tosta nimestä Tuhka, se jotenkin sointuu kauniisti.

Musta uskontoa ei pitäs liittää niin vahvasti nimien valintaan kuten Lucifer joka kuulostaa omaan korvaan kauniilta mutta symboloikin jotain saatanaa, jota en edes tiennyt tätä ennen… tuo ikuinen taivaan jumala kyllä hymyilytti, onkohan sitä yritetty tosissaan saada läpi :D
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,899
Reaktioarvo
8,451
Mä tykkäsin eniten tosta nimestä Tuhka, se jotenkin sointuu kauniisti.

Musta uskontoa ei pitäs liittää niin vahvasti nimien valintaan kuten Lucifer joka kuulostaa omaan korvaan kauniilta mutta symboloikin jotain saatanaa, jota en edes tiennyt tätä ennen… tuo ikuinen taivaan jumala kyllä hymyilytti, onkohan sitä yritetty tosissaan saada läpi :D
Lucifer on valon tuoja, aamutähti Venus. Kristityillä oli tapana niputtaa useampi toisen uskonnon jumalan nimi vanhan vihtahousun synonyymiksi.
 

Keskiyö

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
244
Reaktioarvo
258
Lucifer on valon tuoja, aamutähti Venus. Kristityillä oli tapana niputtaa useampi toisen uskonnon jumalan nimi vanhan vihtahousun synonyymiksi.
Noniin tottakai olisi pitänyt arvata… kohta kaikki nimet liitetään saatanaan kun aletaan nimeämään jokaista demonia Liisaksi ja Aaroksi
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Mä tykkäsin eniten tosta nimestä Tuhka, se jotenkin sointuu kauniisti.

Musta uskontoa ei pitäs liittää niin vahvasti nimien valintaan kuten Lucifer joka kuulostaa omaan korvaan kauniilta mutta symboloikin jotain saatanaa, jota en edes tiennyt tätä ennen… tuo ikuinen taivaan jumala kyllä hymyilytti, onkohan sitä yritetty tosissaan saada läpi :D
Joo, vähän kuulostaa siltä, et joku vaan yritti läpällä kokeilla saada Ikuisen Taivaan Jumalan läpi. 😅
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
samaa mieltä D: haluisin lapselleni sellasen nimen, joka ei oo kauheen yleinen (ellei se sit satu olemaan lemppari, mutta... pyrin siihen, ettei ois kovin massa nimi), mut sit tollaset tosi erikoiset menee miusta yli. nimien pitäs mielestäni olla neutraaleja ja sellasia, ettei ne sisällä kielteisiä mielikuvia (niinku joku häiriö, kuka haluu antaa lapselleen sellasen nimen? D:). luin just eilen tuota listaa ja suurin osa nimistä on kyllä aika järkyttäviä :D: monesti tuli sellanen ajatus, et mitä noiden vanhempien päässä liikkuu D: lootuskukka on oikein nätti, tuhkakin ihan jees ja lucifer oikein hieno. en omalle lapselle antais, mut ei noissa miusta mitään pahaakaan oo.
Joo, toi Häiriö kuulosti siltä, ettei lapsen vanhemmat tykkää koko lapsesta. :/ Jos siis tota nimeä yritettiin lapselle antaa. Ja joo, en mäkään noita mun suosikkinimiä tosta listasta antais mun lapsille, mutta kivoja nimiä ovat tavallaan.
 

auringon_lasku

tyhjäntoimittaja
Liittynyt
2.7.2021
Viestejä
504
Reaktioarvo
308
Joo joku teki kyllä!
En kyllä tiedä oliko skele kyseessä, semmonen muistikuva että ei ainakaan minun tietääkseni ollut. Saatan kyllä muistaa väärinkin...
Niin minustakin tuntuu ettei se hän ollut, mutta outoa että muistan tämän. olin demistalkkeri eli en luonu ikinä käyttistä mut luin ain joitai kesui ja tää on vaan sattunu jäämään mieleen heh.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Siis mää luin ton artikkelin pikkuveljen kanssa eilen ja revettiin kyllä varsinki tolle Ikuiselle Taivaan Jumalalle ja Äälölle (iitä vaille ääliö) xD Ja Pampsa (vai mikä se olikaan)
Ja siis mää mietin kans et miks Arianaa ei hyväksytty mut sit jotai aivan järkyttäviä nimiä annetaan? Varmaan oikeesti veikkaamalla päättävät et joo toi hyväksyttään, toi ei
Tosta listasta mun lemppareita ois sit
Ariosa
Atlanti
Flea
Lootussydän
Läri (siiis mää kyllä tunnen yhen jonka nimi on Läri et mun mielestä tässä nimessä ei oo mittää kummallista)
Tuhka
Aríana (Miksi tätä ei hyväksytty?? Johtuukse tosta merkistä tossa iissä?)

Se joku Yzsrael ois muuten ihan kiva mutta ois aika hankala lausuttava ja kirjotettava D:
No siis tuohon nimen hyväksymiseen vaikuttaa tietääkseni myös se, onko nimen saajalla ulkomaista alkuperää tai joku huoltajista ulkomaalainen. Nimittäin Suomen lain mukaan nimen lausuminen ei saisi poiketa suomen kielen lausumisjärjestelmästä. Tähän ja muihin nimenantamiseen liittyviin rajoituksiin voidaan antaa poikkeuslupia, johon liittyy mun tietääkseni toi nimen saajan ulkomaalaistausta. Ja kuten arvelitkin, Aríanaa ei voi antaa Suomessa nimeksi juuri i:n aksenttimerkin vuoksi. Nimen saajalla ei nähtävästi ollut mitään ulkomaalaistaustaa, joka oli mahdollistanut luvan "rikota" perinteistä nimenantosääntöä.

Mut joo, kyl mäkin vähän mietin sitä, että osa hyväksytyistä nimistä kuulostaa ikäviltä ja jotkut hylätyistä ihan kivoilta (tosin tänä vuonna ei hylätyistä nimistä mikään miellyttänyt mua). Joinakin vuosina kiellettiin Aavikko ja Pajunkissa lapsen nimeksi, mitkä olisi musta ihan ok-nimeltä kuulostanut (lähinnä toisena, kolmantena tai neljäntenä nimenä). Tietty tähän voi vaikuttaa just toi ulkomaalaistausta tai muut pätevät syyt. Esimerkiksi voi olla niin, että tällä Kissa-nimisellä henkilöllä on ulkomaalaista alkuperää, ettei siis hänen nimensä tarkoittaisi hiirtä jahtavaa karvaista lemmikkiä. Mut toisaalta en oikeen tiiä, antaisko maistraatti tässäkään tapauksessa luvan antaa tuollaista nimeä, joka kuulostaisi suomalaisen korvaan oudolta? :'D Japanissa on useita naisten nimiä, jotka on Suomessa puolestaan miesten nimiä. Esimerkiksi Mika on yksi näistä. Antaisikohan maistraatti poikkeusluvalla antaa tyttölapselle tuollaisen nimen, sillä Suomessa ei saa vastakkaisen sukupuolen nimeä lapselle antaa? 🤔

Ja joo, toi Yzsrael kuulostaa lausumisen kannalta haastavalta nimeltä. :'D
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Osa noista kuulostaa joltain fantasiakirjan tai -elokuvan hahmojen nimiltä :D
Joo, totta. :'D Tosin osa näistä fantasiatyylisistä nimistä kuulostaa musta ihan kivoilta .
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,756
No siis tuohon nimen hyväksymiseen vaikuttaa tietääkseni myös se, onko nimen saajalla ulkomaista alkuperää tai joku huoltajista ulkomaalainen. Nimittäin Suomen lain mukaan nimen lausuminen ei saisi poiketa suomen kielen lausumisjärjestelmästä. Tähän ja muihin nimenantamiseen liittyviin rajoituksiin voidaan antaa poikkeuslupia, johon liittyy mun tietääkseni toi nimen saajan ulkomaalaistausta. Ja kuten arvelitkin, Aríanaa ei voi antaa Suomessa nimeksi juuri i:n aksenttimerkin vuoksi. Nimen saajalla ei nähtävästi ollut mitään ulkomaalaistaustaa, joka oli mahdollistanut luvan "rikota" perinteistä nimenantosääntöä.

Mut joo, kyl mäkin vähän mietin sitä, että osa hyväksytyistä nimistä kuulostaa ikäviltä ja jotkut hylätyistä ihan kivoilta (tosin tänä vuonna ei hylätyistä nimistä mikään miellyttänyt mua). Joinakin vuosina kiellettiin Aavikko ja Pajunkissa lapsen nimeksi, mitkä olisi musta ihan ok-nimeltä kuulostanut (lähinnä toisena, kolmantena tai neljäntenä nimenä). Tietty tähän voi vaikuttaa just toi ulkomaalaistausta tai muut pätevät syyt. Esimerkiksi voi olla niin, että tällä Kissa-nimisellä henkilöllä on ulkomaalaista alkuperää, ettei siis hänen nimensä tarkoittaisi hiirtä jahtavaa karvaista lemmikkiä. Mut toisaalta en oikeen tiiä, antaisko maistraatti tässäkään tapauksessa luvan antaa tuollaista nimeä, joka kuulostaisi suomalaisen korvaan oudolta? :'D Japanissa on useita naisten nimiä, jotka on Suomessa puolestaan miesten nimiä. Esimerkiksi Mika on yksi näistä. Antaisikohan maistraatti poikkeusluvalla antaa tyttölapselle tuollaisen nimen, sillä Suomessa ei saa vastakkaisen sukupuolen nimeä lapselle antaa? 🤔

Ja joo, toi Yzsrael kuulostaa lausumisen kannalta haastavalta nimeltä. :'D
1641739456319.png 1641739495064.png
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Kai sit joissain poikkeustapauksissa voi toisen sukupuolen nimen antaa lapselle. Tosin sit noi Sofia-nimiset miehet tai Pena-nimiset kaiset on voineet vaihtaa nimensä isona tuoksi nimeksi. Mun tietääkseni nimittäin aikuisten haluamat erikoiset nimet menee todennäköisemmin läpi kuin lapselle annettavat sellaiset.

Ja sit noissa ennen vanhaan annetuissa oudoissa nimissä voi piiletä sekin, ettei ole ollut ihmistä suojaavaa nimilakia.

Mut joka tapauksessa Suomessa ei saa periaatteessa antaa tytölle pojan nimeä eikä pojalle tytön.
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,756
Kai sit joissain poikkeustapauksissa voi toisen sukupuolen nimen antaa lapselle. Tosin sit noi Sofia-nimiset miehet tai Pena-nimiset kaiset on voineet vaihtaa nimensä isona tuoksi nimeksi. Mun tietääkseni nimittäin aikuisten haluamat erikoiset nimet menee todennäköisemmin läpi kuin lapselle annettavat sellaiset.

Ja sit noissa ennen vanhaan annetuissa oudoissa nimissä voi piiletä sekin, ettei ole ollut ihmistä suojaavaa nimilakia.

Mut joka tapauksessa Suomessa ei saa periaatteessa antaa tytölle pojan nimeä eikä pojalle tytön.
ei saa sukunimeä antaa etunimenä mutta silti on sukunimenä/etunimenä kari, jukka ja teppo
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
ei saa sukunimeä antaa etunimenä mutta silti on sukunimenä/etunimenä kari, jukka ja teppo
Niin, tuo onkin hassu porsaanreikä. Tietty tässä on sellanen sääntö, ettei henkilä etunimi saa olla sama kuin sukunimi. Esimerkiksi Kuisman sukunimi ei saa olla Kuisma.

Mutta tulla on voitu tarkoittaa sitä, ettei etunimenä saa olla sukunimityyppinen nimi. Tämmöisenä esimerkkinä voisi olla Virtanen tai Leppälä, ei siis semmoset perus -nen- ja -la-päättyiset sukunimet sekä tietty jotkut luontoaiheiset yhdyssanat kuten Metsälampi. Toisaalta tossa luontoaiheisissa nimissä on vähän hassua vääntöä, kun melkeen mikä vaan sen aihealueen yhdyssana voi olla sukunimi. :D
 

Tumppetus

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
150
Reaktioarvo
144
Muistanko väärin vai onko Melkor jossain J.R.R Tolkienin kirjassa (Silmarillion) se pääpahis?

Ja tuo Darth on mun mielestä hauska idea! En ehkä lapselle antaisi mutta jos itseni haluaisin nimetä uudelleen...
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,899
Reaktioarvo
8,451
Niin, tuo onkin hassu porsaanreikä. Tietty tässä on sellanen sääntö, ettei henkilä etunimi saa olla sama kuin sukunimi. Esimerkiksi Kuisman sukunimi ei saa olla Kuisma.

Mutta tulla on voitu tarkoittaa sitä, ettei etunimenä saa olla sukunimityyppinen nimi. Tämmöisenä esimerkkinä voisi olla Virtanen tai Leppälä, ei siis semmoset perus -nen- ja -la-päättyiset sukunimet sekä tietty jotkut luontoaiheiset yhdyssanat kuten Metsälampi. Toisaalta tossa luontoaiheisissa nimissä on vähän hassua vääntöä, kun melkeen mikä vaan sen aihealueen yhdyssana voi olla sukunimi. :D
Maahanmuuttajilla on nimiä kuten Muhammed Muhammed.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,899
Reaktioarvo
8,451
Todiste? Ja ei tommoset oo varmasti Suomessa annettuja nimiä, jos kerta etu- ja sukunimi on sama.
Olin töissä Kallion virastotalossa aikoinaan ja sinne tuli postia usein mieheltä, jonka nimi oli Mohammed Mohammed ja ensimmäisiin papereihin alleviivasi kutsumanimensä.

Suomessa sukunimilaki on kuitenkin vain päälle sata vuotta vanha, sukunimestä tuli pakollinen itsenäistymisen aikoihin ja siksi Suomessa on niin paljon -nen ja -la-päätteisiä nimiä, koska ihmisiä kutsuttiin "Virtasen Pertiksi" asuinpaikkojen mukaan.
 
Ylös Pohja