Politiikka Miks Venäjä edes haluu laajentua

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Reaktioarvo
777
Tosin kuin eräät, en kopioinut vastauksiani tähän Wikipediasta.
En oikeastaan juuri tuon takia osaa kiittää vastauksestasi tarpeeksi. Kirjoitit nimittäin niin, että ymmärsin ja pääsin tekstiin kiinni.
Mietin näitä aiheita paljon ja rakastan oppia lisää, joten kiitos paljon!

Skeletor

Tsemp-tsämp
Reaktioarvo
8,670
En oikeastaan juuri tuon takia osaa kiittää vastauksestasi tarpeeksi. Kirjoitit nimittäin niin, että ymmärsin ja pääsin tekstiin kiinni.
Mietin näitä aiheita paljon ja rakastan oppia lisää, joten kiitos paljon!
Kertoo tosin paljon sen tontun elämästä, että itkee sata vuotta vanhojen asioiden perään kun suurella osalla nyky-iivanoista ei ole edes sähkölämmitystä talossa suurten kaupunkien ulkopuolella.

Lukutoukka_05_

Asiantuntija
Reaktioarvo
997
Siis kertokaa nyt joku mikä tää venäjä ukraina juttu on kun en jaksais lukea monia uutisia aiheesta ja perehtyä. Tai siis miks venäjä on hyökkäämässä ukrainaan?? Miks ne ei vaan vois sopia kun ei kukaan mitään sotaa halua

Tumppetus

Kokenut
Reaktioarvo
144
Siis kertokaa nyt joku mikä tää venäjä ukraina juttu on kun en jaksais lukea monia uutisia aiheesta ja perehtyä. Tai siis miks venäjä on hyökkäämässä ukrainaan?? Miks ne ei vaan vois sopia kun ei kukaan mitään sotaa halua
Ensinnäkin: kyllä se Venäjän johto näyttää sotaa haluavan. En osaa välttämättä selittää kunnolla mutta tässä nyt asioita mitä muistan: Ukrainassa on ollut sota jo vuosia mutta media ei ole siitä paljoa uutisoinut (viime vuosina) ja se on junnannut paikallaan pitkään. Viime vuoden lopulla Venäjä esitti Yhdysvalloille vaatimuksen, ettei Nato enää saa laajentua, koska Venäjä kokee sen uhaksi itselleen eikä halua enempää naapurivaltioitaan osaksi sitä. Tämä on tulkittu niin, että Putin haluaa (taas) jakaa valtiot etupiireihin. Vaatimukset liittyvät eniten Ukrainaan, mutta muistaakseni joulun alla Venäjä vahvisti, että myöskään Suomen tai Ruotsin ei olisi suotavaa liittyä Natoon (johtaisi "vakaviin poliittisiin ja sotilaallisiin seurauksiin"). Venäjälle on tietenkin vastattu tiukasti että maat päättävät itse mihin liittyvät ja ovat liittymättä eikä siihen ole Venäjällä mitään sanomista. Venäjä on kuitenkin omien sanojensa mukaan kokenut tämän niin, että länsi uhkaa sitä eikä sen huolia oteta tosissaan, joten se puolustautuu.

Muutama päivä sitten Putin julisti Ukrainan itäosan alueita itsenäiseksi ja lähetti sinne "rauhanturvaajia". Eli siis lähetti toisen valtion alueille sotilaallisia joukkoja, mikä voitiin jo tulkita hyökkäykseksi. Putin myös valitteli sitä, että niin monen valtion annettiin irrottautua Neuvostoliitosta vuonna 1917 ja kyseenalaisti Ukrainan oikeuden olla itsenäinen valtio. Nyt ne sitten uutisten mukaan on ihan kunnolla hyökänneet, mutta en ole lukenut vielä kunnolla muuta kuin otsikot joten siinä sulle pikainen katsaus.

Edit: nyt jos avaat mitkä tahansa uutiset niin saat tietoa tilanteesta.

Viimeksi muokattu:

Lukutoukka_05_

Asiantuntija
Reaktioarvo
997
Ensinnäkin: kyllä se Venäjän johto näyttää sotaa haluavan. En osaa välttämättä selittää kunnolla mutta tässä nyt asioita mitä muistan: Ukrainassa on ollut sota jo vuosia mutta media ei ole siitä paljoa uutisoinut (viime vuosina) ja se on junnannut paikallaan pitkään. Viime vuoden lopulla Venäjä esitti Yhdysvalloille vaatimuksen, ettei Nato enää saa laajentua, koska Venäjä kokee sen uhaksi itselleen eikä halua enempää naapurivaltioitaan osaksi sitä. Tämä on tulkittu niin, että Putin haluaa (taas) jakaa valtiot etupiireihin. Vaatimukset liittyvät eniten Ukrainaan, mutta muistaakseni joulun alla Venäjä vahvisti, että myöskään Suomen tai Ruotsin ei olisi suotavaa liittyä Natoon (johtaisi "vakaviin poliittisiin ja sotilaallisiin seurauksiin"). Venäjälle on tietenkin vastattu tiukasti että maat päättävät itse mihin liittyvät ja ovat liittymättä eikä siihen ole Venäjällä mitään sanomista. Venäjä on kuitenkin omien sanojensa mukaan kokenut tämän niin, että länsi uhkaa sitä eikä sen huolia oteta tosissaan, joten se puolustautuu.

Muutama päivä sitten Putin julisti Ukrainan itäosan alueita itsenäiseksi ja lähetti sinne "rauhanturvaajia". Eli siis lähetti toisen valtion alueille sotilaallisia joukkoja, mikä voitiin jo tulkita hyökkäykseksi. Putin myös valitteli sitä, että niin monen valtion annettiin irrottautua Neuvostoliitosta vuonna 1917 ja kyseenalaisti Ukrainan oikeuden olla itsenäinen valtio. Nyt ne sitten uutisten mukaan on ihan kunnolla hyökänneet, mutta en ole lukenut vielä kunnolla muuta kuin otsikot joten siinä sulle pikainen katsaus.

Edit: nyt jos avaat mitkä tahansa uutiset niin saat tietoa tilanteesta.
Joo oon koko aamun lukenu uutisia tästä. Aika jännä sinänsä että siitä ukrainan sodasta ei olla puhuttu mitään (viimeaikoina) mutta toisaalta ymmärrän sen koska vähän joka puolella aina soditaan eikä niistä jaksa uutisoida aina. Toivon vaan niin paljon että venäjä ois fiksu ja lopettais tän sodan ja että ne venäjälle asettamat pakotteet toimis koska en todellakaan halua (eikä kukaan muukaan halua) että tästä tulis jotain kolmatta maailmansotaa. D:

Viimeksi muokattu:

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Reaktioarvo
2,931
Joo oon koko aamun lukenu uutisia tästä. Aika jännä sinänsä että siitä ukrainan sodasta ei olla puhuttu mitään (viimeaikoina) mutta toisaalta ymmärrän sen koska vähän joka puolella aina soditaan eikä niistä jaksa uutisoida aina. Toivon vaan niin paljon että venäjä ois fiksu ja lopettais tän sodan ja että ne vejälle asettamat pakotteet toimis koska en todellakaan halua (eikä kukaan muukaan halua) että tästä tulis jotain kolmatta maailmansotaa. D:
Putin on sen verran hullu että enpä tiedä meinaako lopettaa. Ite en kolmanteen maailmansotaan silti välttämättä usko. Mitä oon itse ymmärtänyt nyt niin kukaan ei halua osallistua tuohon itse sotaan silleen että jotenki liittoutuis. Tosin kuten oon sanonu oon näissä asioissa tyhmä kuin saapas joten.... :D en tiedä. Tässä yritän just ite kattoa tätä tiedotustilaisuutta :D

Skeletor

Tsemp-tsämp
Reaktioarvo
8,670
Putin on sen verran hullu että enpä tiedä meinaako lopettaa. Ite en kolmanteen maailmansotaan silti välttämättä usko. Mitä oon itse ymmärtänyt nyt niin kukaan ei halua osallistua tuohon itse sotaan silleen että jotenki liittoutuis. Tosin kuten oon sanonu oon näissä asioissa tyhmä kuin saapas joten.... :D en tiedä. Tässä yritän just ite kattoa tätä tiedotustilaisuutta :D
Putin harhaisesti vertaa Ukrainaa jo vanhoihin natseihin ja ukko muutenkin tuntuu menettäneen järkensä. Parasta olisi, jos EU ja muu fiksu maailma katkaisisi kaikki diplomaattisuhteet, kauppasuhteet ja mitätöisi venäläisten kaksoiskansalaisuudet ja lopettaisi näiden maassaolo-oikeudet esim. EU-maissa ja palauttaisi koko lössin (täältäkin kymmeniä tuhansia) Venäjälle.

Riisitassu

Jokapaikanhöylä
Reaktioarvo
1,255
En tiedä, onko se laajentuminen pääpointti tässä asiassa. Venäjä yrittää pitää otteensa vanhoissa Itä-Euroopan maissa ja säilyttää vaikutusvaltansa. Jos Ukraina liittyy Natoon, Venäjällä on silloin lisää Nato-maita naapureinaan, minkä Putin ilmeisesti kokee uhaksi.

Skeletor

Tsemp-tsämp
Reaktioarvo
8,670
Mistä me tiedetään sun tekstien lähde.
Olen oppinut mies. Ja jos luet muidenkin viestejä täältä, niin jopa kretiinin pitäisi tajuta mikä ero on kirjoitetulla viestillä / mielipiteellä kuin kopioidulla, joista ei vaivauduta edes kursivointia poistamaan.
Sehän ei ole kuin oma syysi, jos et osannut lukea kirjoja lapsena ja nuorena.

Reaktioarvo
4,757
Olen oppinut mies. Ja jos luet muidenkin viestejä täältä, niin jopa kretiinin pitäisi tajuta mikä ero on kirjoitetulla viestillä / mielipiteellä kuin kopioidulla, joista ei vaivauduta edes kursivointia poistamaan.
Sehän ei ole kuin oma syysi, jos et osannut lukea kirjoja lapsena ja nuorena.
Mitä aikuinen mies tekee nuorten foorumilla, tähän aikaan päivästä.

Riisitassu

Jokapaikanhöylä
Reaktioarvo
1,255
Parasta olisi, jos EU ja muu fiksu maailma katkaisisi kaikki diplomaattisuhteet, kauppasuhteet ja mitätöisi venäläisten kaksoiskansalaisuudet ja lopettaisi näiden maassaolo-oikeudet esim. EU-maissa ja palauttaisi koko lössin (täältäkin kymmeniä tuhansia) Venäjälle.
Mielestäni pakotteita pitäisi lisätä huomattavasti, mutta diplomaattisuhteita ei saa katkaista. Vaikka nyt tuntuu siltä, että Venäjä ei kuuntele minkäänlaista järkipuhetta, keskustelun lopettaminen johtaisi vain siihen, että Venäjä voi alkaa ratkaista asioita sotaisasti ja hallitsemattomasti. Myöskään kaksoinkansalaisuuksia ei mielestäni pitäisi mitätöidä, koska ei Venäjän toiminta ole täällä asuvien Venäjän kaksoinkansalaisten vika. Tähän ajatukseen voi tosin vaikuttaa se, että tunnen erään tällaisen henkilön.
Huomautan vielä, että nämä ovat omia mielipiteitäni.

Skeletor

Tsemp-tsämp
Reaktioarvo
8,670
Mielestäni pakotteita pitäisi lisätä huomattavasti, mutta diplomaattisuhteita ei saa katkaista. Vaikka nyt tuntuu siltä, että Venäjä ei kuuntele minkäänlaista järkipuhetta, keskustelun lopettaminen johtaisi vain siihen, että Venäjä voi alkaa ratkaista asioita sotaisasti ja hallitsemattomasti. Myöskään kaksoinkansalaisuuksia ei mielestäni pitäisi mitätöidä, koska ei Venäjän toiminta ole täällä asuvien Venäjän kaksoinkansalaisten vika. Tähän ajatukseen voi tosin vaikuttaa se, että tunnen erään tällaisen henkilön.
Huomautan vielä, että nämä ovat omia mielipiteitäni.
Täydellinen eristäminen toimisi hyvin, vain minimaalinen EU-edustusto eikä tarvetta yksittäisille jäsenvaltioille. Kaksoiskansalaisiahan Venäjäkin lähti alunperin suojelemaan, jatkuvasti puuttunut Baltiassa että Suomessa "perheongelmiin". Näitä ihmisiä kun palautettaisiin kymmeniä tuhansia ja syyksi se, ettei ole varaa siihen että hullu kääpiö lähtee näitäkin puolustamaan (esim. Virossa puhutaan parista sadasta tuhannesta epäihmisestä) että korvauksia voi hakea Moskovasta. Venäjällä on pieni talous, infrasturktuuri suurtenn kaupunkien ulkopuolella 1900-luvun alun tasolla niin luuletko että se selviäisi satojen tuhansien, eurooppalaistuneiden ihmisten asuttamisesta ilman, että polvenkorkuinen hiusmalli päätyisi kätyreineen roikkumaan Kremlin torneista?

Skeletor

Tsemp-tsämp
Reaktioarvo
8,670
Mitä aikuinen mies tekee nuorten foorumilla, tähän aikaan päivästä.
Ai taas palataan siihen, että pohdit omia ajankäyttöön liittyviä asioitasi kun ei löydykään järkevää sanottavaa aiemmin esitettyihin argumentteihin?
En tiedä, opetetaanko jossain amatikolussa muuta kuin räkimistä opinahjon pihalla mutta on tapana, että jos lainataan jotain niin se laitetaan lainausmerkkeihin, kerrotaan kuka sen on sanonut ja/tai myös aukaistaan itse lainattua tekstiä. Tietty, jos se luetunymmärtäminen on lapsen tasolla niin ei edes kannattaisi yrittää päteä kun siitä jää aina kiinni (Huhtasaari esimerkiksi).

Reaktioarvo
4,757
Ai taas palataan siihen, että pohdit omia ajankäyttöön liittyviä asioitasi kun ei löydykään järkevää sanottavaa aiemmin esitettyihin argumentteihin?
En tiedä, opetetaanko jossain amatikolussa muuta kuin räkimistä opinahjon pihalla mutta on tapana, että jos lainataan jotain niin se laitetaan lainausmerkkeihin, kerrotaan kuka sen on sanonut ja/tai myös aukaistaan itse lainattua tekstiä. Tietty, jos se luetunymmärtäminen on lapsen tasolla niin ei edes kannattaisi yrittää päteä kun siitä jää aina kiinni (Huhtasaari esimerkiksi).
Mulla opiskelijana on oikeus olla lomalla, sinä taas oot täällä aina.

Ylös Pohja