miksi kukaan ei etsi karanneita lapsia?

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
jotka on siis huostaanotettu? poliisi korkeintaan ottaa kiinni jos polut sattumalta kohtaa, etsiminen on lähinnä vanhempien vastuulla. miten voi olla mahdollista Suomessa? jos lapsi on otettu huostaan niin eikö se ole valtion vastuulla pitää lapsi turvassa? miksi vanhempien hätää ei uskota vaan apua joutuu vaatimaan ja vaatimaan?

muistan kun itse olin hetken kiireellisesti sijoitettu ja karkasin, olin monta viikkoa kadoksissa. kävin sinä aikana jopa sosiaalivirkailijan luona hakemassa maksusitoomuksen ruokakauppaan sillä ehdolla että lupasin muutaman päivän sisällä palata sukulaisen huostaan. mutta se anto mun vaan palata ruokakassin kanssa kadulle koska minä lapsena halusin ja tein lupauksen mitä en pitänyt. jäin lopulta kiinni koska ihanat ystäväni sopivat mun kanssa tapaamisen ja olivat soittaneet poliisin paikalle. jälkikäteen oon ilonen että ne teki niin vaikka tuon jälkeen karkasin vielä uudestaan. mutta kukaan muu mua ei etsinyt kuin vanhemmat, ja ne oli ainoat jotka mut löysi. paitsi tuona yhtenä kertana.




tuollaisia tarinoita on ihan liikaa. ja ihan liikaa on aikuisia jotka hyväksikäyttää karanneen lapsen hätää, tarjoavat yösijaa, ruokaa, rahaa, päihteitä, mutta jollain ne pitää maksaa takasin. sairasta. kukaan ei pidä näistä nuorista huolta ja se suututtaa D=
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,042
Reaktioarvo
8,494
Poliisilla on liikaa kiirettä valvoa liikennekameroita ja vihapuhetta.
Jos Suomessa olisi yhä Liikkuva Poliisi, niin näitä näitä nuoria etsisi nykyisestä poliisilaitoksesta riippumaton poliisilaitos, joka olisi vastuussa vain poliisihallinnolle. Tämän poliisin lakkautti Päivi Räsänen ja aloitetta tukivat kaikki silloiset hallituspuoleet (Vihreät, Vasemmistoliitto, SDP, RKP ja Kokoomus).
Sosiaalityöntekijän valta on vain oman kunnan sisällä, ja ilman poliisia (varsinkin syrjäseudulla) nuoren etsiminen on mahdotonta.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Poliisilla on liikaa kiirettä valvoa liikennekameroita ja vihapuhetta.
Jos Suomessa olisi yhä Liikkuva Poliisi, niin näitä näitä nuoria etsisi nykyisestä poliisilaitoksesta riippumaton poliisilaitos, joka olisi vastuussa vain poliisihallinnolle. Tämän poliisin lakkautti Päivi Räsänen ja aloitetta tukivat kaikki silloiset hallituspuoleet (Vihreät, Vasemmistoliitto, SDP, RKP ja Kokoomus).
Sosiaalityöntekijän valta on vain oman kunnan sisällä, ja ilman poliisia (varsinkin syrjäseudulla) nuoren etsiminen on mahdotonta.

sairasta.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,042
Reaktioarvo
8,494
Kyllä. Liikkuvan poliisin lakkauttamisen oli tarkoitus tehostaa poliisin toimintaa, mutta kävi juuri huonommin, kun paikallispoliisit (entiset kihlakunnat) joutuvat pläräämään satoja liikennekamerakuvia päivässä. Liikkuva Poliisi oli siitäkin kätevä poliisi, että jos jossain tapahtui rikos niin näiden yksiköt voitiin ohjata paikalle nopeammin kuin paikallispoliisi.
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,849
Reaktioarvo
2,387
Totta, On pelottavaa miten paljon tapauksia jää päydälle koska poliisin resurssit eivät riitä kaikkialle. Muistaakseni jossain haastattelussa lastensuojelun työntekijä puhui laista, joka estää lähtemästä karanneiden nuorten perään joten kädet on siinä kohdassa aika lailla sidotut. Toivottavasti tähän tulisi pian muutos.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Totta, On pelottavaa miten paljon tapauksia jää päydälle koska poliisin resurssit eivät riitä kaikkialle. Muistaakseni jossain haastattelussa lastensuojelun työntekijä puhui laista, joka estää lähtemästä karanneiden nuorten perään joten kädet on siinä kohdassa aika lailla sidotut. Toivottavasti tähän tulisi pian muutos.
jep. vaikea niiden sosiaalityöntekijöiden on etsiä lasta kun poliisikaan ei tule paikalle ellei soittajalla ole suora näköyhteys lapseen. tieto esm siitä että lapsi on jossain tietyssä asunnossa ei siis riitä. ja karanneet lapset on monesti päihtyneitä niin ei ole hirveän turvallista sosiaalityöntekijän yksin lähteä lasta etsimään. järjetöntä kyllä että valtio ensin huostaanottaa ja sitten ei kykene pitämään lasta turvassa vaikka juuri se on ollut huostaanoton tarkoitus.

veikkaan että lähes jokainen hatkaava tyttö joutuu jossain vaiheessa seksuaalirikoksen uhriksi ja suuri osa nuorista syyllistyy rikokseen karkureissun aikana. itse kun olin karkuteillä niin vastaan tuli ihan liian monta aikuista ihmistä jotka antoivat yösijan tai päihteitä seksiä vastaan ja muuten hyväksikäytti lapsen hätää. onneksi hyviäkin tyyppejä oli mukana mutta selvä vähemmistö kuitenkin.
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,849
Reaktioarvo
2,387
jep. vaikea niiden sosiaalityöntekijöiden on etsiä lasta kun poliisikaan ei tule paikalle ellei soittajalla ole suora näköyhteys lapseen. tieto esm siitä että lapsi on jossain tietyssä asunnossa ei siis riitä. ja karanneet lapset on monesti päihtyneitä niin ei ole hirveän turvallista sosiaalityöntekijän yksin lähteä lasta etsimään. järjetöntä kyllä että valtio ensin huostaanottaa ja sitten ei kykene pitämään lasta turvassa vaikka juuri se on ollut huostaanoton tarkoitus.

veikkaan että lähes jokainen hatkaava tyttö joutuu jossain vaiheessa seksuaalirikoksen uhriksi ja suuri osa nuorista syyllistyy rikokseen karkureissun aikana. itse kun olin karkuteillä niin vastaan tuli ihan liian monta aikuista ihmistä jotka antoivat yösijan tai päihteitä seksiä vastaan ja muuten hyväksikäytti lapsen hätää. onneksi hyviäkin tyyppejä oli mukana mutta selvä vähemmistö kuitenkin.
Järkyttävää ja turhauttavaahan tuo on ja varmasti on elinikäiset traumat hyväksikäytön jälkeen. Ei voi käsittää aina miten sairaita ihmiset voi olla :(
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Järkyttävää ja turhauttavaahan tuo on ja varmasti on elinikäiset traumat hyväksikäytön jälkeen. Ei voi käsittää aina miten sairaita ihmiset voi olla :(
juu en kans käsitä miten ihmiset voi tehdä toisille noin, varsinkin heikommassa asemassa olevalle lapselle. sääliksi käy kun kadulla näkee sekasin olevia lapsia. teininä tuo kaikki on niin uutta ja siistiä ja saattaa tuntua hyvältä että joku vanhempi antaa sulle huomiota mutta ei ne tiedä paremmasta, kai sitä pitää käydä pohjalla ennen ku haluaa muutosta.

"Kun meiltä lähtee lapsi hatkaan, ja etenkin jos hän on tyttö, niin on todella harvinaista, jos hän ei joudu seksuaalisesti hyväksikäytetyksi. He hakevat aineita eivätkä ajattele joutuvansa raiskatuksi, kun saavat huumetta ja lämpimän yöpaikan."

"Huvisen lastenkodista lähtee nuoria jatkuvasti karkuun eli hatkaan. Huvinen lähtee itse jokaisen perään, koska ei kukaan muu heitä etsisi.
– Lain mukaan lastensuojelulaitoksen vastuulla on etsiä nuori, poliisi ei sitä tee, mutta meillä ei ole kiinniotto-oikeutta. Eli jos ja kun löydämme nuoren, meidän pitäisi soittaa poliisit paikalle ottamaan hänet kiinni."

en ymmärrä tuota, jos lapsi asuu kotona ja karkaa niin eihän se ole vanhemman vastuulla yksin etsiä, miten huostaanotetun lapsen etsintä voi olla laitoksen vastuulla jonka tarkoitus on tuurata sitä vanhempaa. eihän ne ole saanut mitään koulutusta kadonneen ihmisen etsintään saati kiinniottoon??
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,849
Reaktioarvo
2,387
juu en kans käsitä miten ihmiset voi tehdä toisille noin, varsinkin heikommassa asemassa olevalle lapselle. sääliksi käy kun kadulla näkee sekasin olevia lapsia. teininä tuo kaikki on niin uutta ja siistiä ja saattaa tuntua hyvältä että joku vanhempi antaa sulle huomiota mutta ei ne tiedä paremmasta, kai sitä pitää käydä pohjalla ennen ku haluaa muutosta.

"Kun meiltä lähtee lapsi hatkaan, ja etenkin jos hän on tyttö, niin on todella harvinaista, jos hän ei joudu seksuaalisesti hyväksikäytetyksi. He hakevat aineita eivätkä ajattele joutuvansa raiskatuksi, kun saavat huumetta ja lämpimän yöpaikan."

"Huvisen lastenkodista lähtee nuoria jatkuvasti karkuun eli hatkaan. Huvinen lähtee itse jokaisen perään, koska ei kukaan muu heitä etsisi.
– Lain mukaan lastensuojelulaitoksen vastuulla on etsiä nuori, poliisi ei sitä tee, mutta meillä ei ole kiinniotto-oikeutta. Eli jos ja kun löydämme nuoren, meidän pitäisi soittaa poliisit paikalle ottamaan hänet kiinni."

en ymmärrä tuota, jos lapsi asuu kotona ja karkaa niin eihän se ole vanhemman vastuulla yksin etsiä, miten huostaanotetun lapsen etsintä voi olla laitoksen vastuulla jonka tarkoitus on tuurata sitä vanhempaa. eihän ne ole saanut mitään koulutusta kadonneen ihmisen etsintään saati kiinniottoon??
Niin, voihan se aluksi joskus tuntua hyvältä jos joku aikuinen kehuu ulkonäköä ja vakuuttaa kuinka kypsältä vaikutan ikäisekseni. Olen itse kokenut nuorempana tuota mutten onneksi mitään vakavempaa. Jotenkin kun olen vuosia seurannut sekä kotimaisia että ulkomaisia katoamistapauksia niin tuntuu ettei poliisi usein edes ota katoamista tosissaan jos henkilö on nuori, niin yleinen kommentti on jotain tyyliin "kyllä se sieltä vielä joskus tulee."
Toki ymmärrän resurssipulan ja varmasti joillain nuorilla se kotiintulo hieman venähtää, mutta mielestäni kaikki katoamiset ja karkulaiset pitäisi ottaa vakavasti. Tähän tulisi ehdottomasti valtion panostaa enemmän ja nuoria tulisi tukea ja a rvostaa paljon enemmän.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
"Franken toivoo, että Suomessa ryhdyttäisiin keskustelemaan vakavasti lainsäädännön vinoumasta, jonka mukaan työntekijät eivät saa ottaa karkuun lähteneitä huostaanotettuja lapsia ja nuoria itse kiinni ilman virkavallan apua.

– Se ei ole poliisin vika, vaan se on lainsäädännön vika. Olisin itsekin voinut useita kertoja hakea nuoren jostakin asunnosta, mutta en saa tehdä sitä ilman poliisia. Välillä myös vanhemmat itse piilottelevat omaa huostaanotettua lastaan.
Franken mukaan tällaisessa tapauksessa kyseessä on usein ylisukupolviset päihdeongelmat.

– Jos tilanne on se, että lastensuojelussa oleva lapsi on lähdössä käyttämään huumeita ja oleskelemaan asuntoon, jossa aikuiset raiskaavat häntä, pitäisi tähän pystyä puuttumaan. Jotain on vialla, kun näin ei voida tehdä eikä nuorta voida suojella häneltä itseltään, Franken sanoo."
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
D= kuinkahan moni lapsi ja nuori nytkin haahuilee tuolla kylmässä pää sekaisin hyväksikäytettävänä eikä kukaan välitä????
 
Ylös Pohja