Millainen on suhteesi (koulu)matematiikkaan?

IhmeellinenIhminen

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
200
Reaktioarvo
141
Mulle matikka on ollut aina pirun helppoa johtuen ehkä siitä että oon vasta seiskalla mutta kuitenkin se tekee siitä ihan siedettävää

voin tosin kuvitella että sitten kun meen lukioon tai ehkä jo yläkoulussa kun tulee hankalampia juttuja niin siitä tulee ihan perseestä nimittäin pidän matikkaa suht tylsänä aineena jo muutenkin ja mun olemmattomalla työmoraalilla hankalien asioiden opiskelu on aika mahotonta
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
No, siis suhteemme alkoi siinä, kun olin 7-vuotias ja aloitin koulunkäynnin. En ois ikinä halunnutkaan alottaa suhdetta koulumatikan kanssa, mut mut vähän niinku pakotettiin siihen suhteeseen. Olin kuitenkin alussa ennakkoluuloton suhdetta kohtaan, mutta pikkuhiljaa alkoi paljastua, kuinka tylsä henkilö tämä matikka olikaan. Suhde sujui kuitenkin ihan hyvin ja pintapuolin näytimme oikein hienolta pariskunnalta vaikka tosiasiassa en tykännyt tästä kumppanistani.

Sitten kuitenkin menin yläasteelle. Siellä vihani kumppaniani matikkaa kohtaan vain kasvoi, koska hän alkoi käymään vaikeaksi enkä jaksanut keskittyä hänen kanssaan olemiseen eikä hänen kanssaan ajan viettäminen ollut ollenkaan mukavaa. Kasiluokalla aloitin keskitason matematiikan ryhmästä vaikka minun ja koulumatikan suhde kuuluisi kylläkin tuohon kaikkein huonoimpaan kategoriaan. En kuitenkaan osaa vaihtaa ryhmä eikä tässä vaiheessa enää varmaan ole järkeäkään.

Meidän suhteen arvosanat vaihtelee kympistä vitoseen eli on aika ailahteleva suhde. Ei olla vielä käyty missään parisuhdeterapiassa. Mutta niin, siinä vähän suhteestani koulumatikkaan. :)
 

almanakka

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
455
Reaktioarvo
399
Peruskoulussa matikka oli läpihuutojuttu. Kymppiä en koskaan saanut todistukseen, mutta olin aina yksi luokan parhaista. Lukiossa tuli vähän yllätyksenä, kuinka paljon pitkän matikan eteen piti tehdä töitä, mutta onnistuin saamaan 12 kurssin keskiarvoksi 7,5. Koska mulla oli keväällä monta kirjoitettavaa ainetta, päädyin syksyn kirjoitusten jälkeen kirjoittamaan sittenkin lyhyen matikan. Siitä on ihan hyvät mahdollisuudet saada L, huomenna selviää laskiko E:hen vai pysyikö samana. Matikka ei ole koskaan ollut mulle mikään intohimo eikä se ole kovin olennaista niillä aloilla joille olen hakemassa. Onhan se kivaa jos ymmärtää jotain, mutta ymmärrys ja kiinnostus ei ihan riittänyt pitkän matikan soveltaviin tehtäviin.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Matikka oli ok. Olin siinä hyvä mutta en siitä silti kamalasti pitänyt. Yläasteella oli kivaa kun oli tehnyt vaadittavat tehtävät niin sai tehdä kaikkia älypelejä kuten rubiiikin kuutioi yms. Muutenkin oli kiva ettei tullut läksyä koskaan koska ehdin tunnilla aina tekemään lisätehtävät yms. Myöskin tiety opettaja vaikutti paljon. Yksi lukion matikan opeista oli hyvä tyyppi ja hänen tunneista pidin. Sitten oli myös yksi twat jota en voinut sietää. Se valitti kun piirtelin vihkoon vaikka _aina_ tein tehtävät 😡
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Vähän ristiriitainen. Alakoulussa olin luokan parhaimmistoa ja ylpeä siitä, yläkoulussa taas sähläsin kaikki tunnit ja jouduin pienryhmään ja sieltä mut taas heitettiin pois, koska osasin liian hyvin ollakseni pienryhmässä, mutta takaisin normiluokkaan palattuani jatkoin lintsailua ja sähläystä ja pääsin juuri ja juuri kokeista läpi. Jotenkin mulla oli sellanen "en osaa matikkaa" imago enkä sitten edes yrittänyt oppia, vaan vähän kuin esitin tahallani tyhmää tekemättä tunneilla mitään, ja lukiossakin kävin vaan pakolliset kurssit ilman mitään odotuksia ilman että ostin edes kirjoja, mutta pärjäsin silti niin, että sain seiskoja yrittämättä. Tää vähän ehkä avasi mieltäni sille ja aloin pohtia, etten voi olla ihan toivoton ja korkeekoulussa sitten havaitsin olevani itse asiassa ihan hyvä matikassa, kun tein edes tehtävät ja sen minimimäärän mitä piti. En edelleenkään siitä varsinaisesti pidä, mutta niiden minimimäärätehtävien kanssa saan kolmosia kuitenkin ja parista kurssista vitoset kun tuli motivaatiota ja opiskelin kokeeseen. Eli no, uskoisin että mulla olisi ihan potentiaali pärjätä hyvinkin siinä enkä koe itseäni huonoksi, mutta se mielenkiinto edelleen puuttuu niin meen yleensä sieltä mistä aita on matalin ja toivon, että joskus iskisi jokin inspiraatio. Liiketoiminnan kurssista ihan jopa pidin, mutta se perusmatikka on vaan yksinkertaisesti tylsää ja mulla harvoin on motivaatiota itseopiskella niitä asioita, kun luennoilta mulla ei keskittymisvaikeuksien takia jää käteen kerta kaikkiaan mitään, kun kaikki tosiaan menee ihan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos
 
Viimeksi muokattu:

rätvänä

Asiantuntija
Liittynyt
10.2.2021
Viestejä
222
Reaktioarvo
317
Samaistun kyllä tuohon kiinnostuksen ja vaivannäön puutteeseen, en itsekään ollut kiinnostunut koulussa juuri matikasta vaan panostin kieliin ja humanistisempiin aineisiin. Tuntuu että lukioissa kummittelee edelleen vanhat kielilinja ja matematiikkalinja, jolloin nää aineet asettuu jotenkin vastakkain, vaikka matematiikan osaaminen ei sulje millään lailla kielellistä lahjakkuutta pois.
Sattumalta ylellä oli juttua matematiikan painotuksessa opiskelijavalinnoissa, ja tuntui että monet kokevat matematiikan "uhkaavan" muita aineita, vaikka asia ei ollenkaan ole niin. Itse opiskelin lukiossa pitkää matematiikkaa, kahta pitkää kieltä, keskipitkää ruotsia ja lyhyttä kieltä ja vielä kahta reaaliainetta pakollisten kurssien lisäksi. Ei matematiikka sulje mitään muita aineita pois enää nykyään.
Joo totta, mustakin on hassua toi miten kielten ja matikan vastakkainasettelua lietsotaan. Tavallaan niissä on kyse vähän samasta asiasta, molemmissa opetellaan ensin loogiset säännöt ja sitten aletaan soveltamaan niitä erilaisissa tilanteissa. Mulla oli lukiossa omalla tavallaan tosi innostava kemianopettaja, sillä oli tapana puhua "kemian kielestä" ja se tuntui aina tosi osuvalta vertaukselta.

Tuosta painotuksesta oon kyllä vähän eri mieltä, tällä hetkellähän tilanne on se että lähes kaikilla aloilla painotetaan eniten pitkää matikkaa yo-pistetyksessä, riippumatta siitä haetaanko opiskelemaan englantilaista filologiaa vai oikeustiedettä. Ei se kauhean reilulta tunnu niille, joilla on vaikeuksia matikassa mutta vahva motivaatio ja intohimo vaikka kirjallisuuden opiskeluun. Tietenkin on mahdollista lukea vähän kaikkea ja tosi hienoa että se monilta onnistuu, mutta tuo matikan painottaminen/pakottaminen kuitenkin luo tarpeettomia paineita.

Vielä isompi ongelma on kyllä tää itse todistusvalinta, samoin ensikertalaisuuskiintiöt, jotka eivät suinkaan vähennä abien stressiä tai välivuosia (kuten oli kai tarkoitus), vaan pikemminkin päinvastoin.
 

azgeda

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
727
Reaktioarvo
744
matikka on perseestä :D meiän ope on super mukava ja rento, mutta siihen se sitten jääkin - kaikki muu matikassa on perseestä.

kaiken lisäks mulla on pientä ongelmaa hahmottamisen kanssa, joka sitten itsessään vaikuttaa matikkaan (mm. geometrian kaa) ja ADHD vielä kruunaa sen, että ne aineet jotka kiinnostaa ja on helppoja, niin niihin panostan satasella, mutta sitten tommoset aineet jotka ei kiinnosta tai ei oo helppoja, niin ne pääsen hädin tuskin läpi
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Joo totta, mustakin on hassua toi miten kielten ja matikan vastakkainasettelua lietsotaan. Tavallaan niissä on kyse vähän samasta asiasta, molemmissa opetellaan ensin loogiset säännöt ja sitten aletaan soveltamaan niitä erilaisissa tilanteissa. Mulla oli lukiossa omalla tavallaan tosi innostava kemianopettaja, sillä oli tapana puhua "kemian kielestä" ja se tuntui aina tosi osuvalta vertaukselta.

Tuosta painotuksesta oon kyllä vähän eri mieltä, tällä hetkellähän tilanne on se että lähes kaikilla aloilla painotetaan eniten pitkää matikkaa yo-pistetyksessä, riippumatta siitä haetaanko opiskelemaan englantilaista filologiaa vai oikeustiedettä. Ei se kauhean reilulta tunnu niille, joilla on vaikeuksia matikassa mutta vahva motivaatio ja intohimo vaikka kirjallisuuden opiskeluun. Tietenkin on mahdollista lukea vähän kaikkea ja tosi hienoa että se monilta onnistuu, mutta tuo matikan painottaminen/pakottaminen kuitenkin luo tarpeettomia paineita.

Vielä isompi ongelma on kyllä tää itse todistusvalinta, samoin ensikertalaisuuskiintiöt, jotka eivät suinkaan vähennä abien stressiä tai välivuosia (kuten oli kai tarkoitus), vaan pikemminkin päinvastoin.
Joo todistusvalinta on omastakin mielestä huono juttu. Mutta yliopisto-opinnoissa loogisesta ajattelusta on varmasti hyötyä millä tahansa alalla. Enemmän pitäisi olla huolissaan siitä, miksi jotkut opiskelijat ei pärjää matematiikassa. Miusta siinä on pedagogiikan kehittämisen paikka. On jotenkin hassua, että äidinkieli on kaikille pakollista, mutta matematiikka ei, vaikka kaikki meistä kantaa mukanaan esimerkiksi puhelinta, jonka toiminta perustuu mitä suurimmassa määrin matematiikkaan. Ja matematiikan merkitys vaan kasvaa koko ajan tässä maailmassa.
 
Viimeksi muokattu:

Girlofpunk

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
860
Reaktioarvo
1,558
Vihasin yli kaiken. En ollut mikä priimus siinä eikä oikein kiinnostanut. Ammattikoulussa meni ihan hyvin. Tietysti joskus 1-2 luokalla se oli helppoa ja kivaa.
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
40
Reaktioarvo
62
Oon ihan hyvä matikassa, ja tykkään siitä, mutta kokeissa aina rupeaa ahdistamaan, ja teen ihan typeriä virheitä (mm. etumerkki vaihtuu mystisesti tai joskus unohdan laskea nimittäjän :'D)
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Oon ihan hyvä matikassa, ja tykkään siitä, mutta kokeissa aina rupeaa ahdistamaan, ja teen ihan typeriä virheitä (mm. etumerkki vaihtuu mystisesti tai joskus unohdan laskea nimittäjän :'D)
Tuttua, oon itekin koe-/tenttijännittäjä. Onneksi kokeissa suoriutuminen ei kerro suoraan sitä, onko oppinut niitä kokeessa olevia asioita :)
 

Keskiyö

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
244
Reaktioarvo
258
Mä tykkään paljon matikasta! varsinkin kun mennään haastavammalle puolelle ysin matikassa, tuntuu ihanalta kun saa ratkaistua jonkun ison tehtävän ja se aivopähkäily on kivaa, paitsi jos on väsynyt tai lasketaan sanallisia, niistä en pidä, kyllähän virheitä tulee mutta meillä on hyvä opettaja joka saa kyllä kiinni laskusta vaikka oli virhe

ala-asteen matikka oli tylsää plusmiinuskertolaskuja mutta nyt se on alkanut kiinostaa enemmän, aion lukiossa ottaa pitkän matikan.

ehkä tähän vaikuttaa myös geenit koska isä on aina ollut hyvä matematiikassa ja fysiikassa ja on ohjelmoinut joku 20 vuotta…
 

Tumppetus

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
150
Reaktioarvo
144
Osaan silloin harvoin kun jaksan keskittyä mutta kun se on niin helvetin tylsää. Yläasteen loppuun saakka oli täydelliset arvosanat mutta sitten loppui into ja nyt oon päässyt välttävillä läpi viimeiset pari vuotta. Pitäis varmaan yrittää vielä skarpata että pääsisin jonnekin opiskelemaankin sitten lukion jälkeen.
 

auringon_lasku

tyhjäntoimittaja
Liittynyt
2.7.2021
Viestejä
504
Reaktioarvo
308
nah no matikkaa en vihaa mutta välittömästi semmonen kunnon väsymys iskee ku sinne tunnille menee ku ei hirveesti jaksa kiinnostaa. teen tosi hitaasti mutta joo pääasia että tajuaa kai. Ei mulla oo sellasta että tykkäisin tai että vihaisin.
 
Liittynyt
20.9.2021
Viestejä
29
Reaktioarvo
38
Peruskoulun aikana ei muistaakseni ollut oikein minkäänlaisia erityisiä tunteita suuntaan tai toiseen. Pärjäsin "ihan ok" eli sain matikasta pääosin arvosanaksi 9 tai 10 tekemättä juuri mitään, mutta ei siis ollut mikään erityinen lemppariaine. Samalla opiskelu- tai opiskelemattomuustyylillä yritin vedellä pitkän matikan lukiossa, mutta siellä piti jotain tehdäkin ja arvosanat oli jotain 7-8 tasoa. Sitten menin opiskelemaan alaa, johon sisältyi matematiikan kursseja ja oli kyllä aika epätoivoinen hanke (en siis edelleenkään ollut oikein motivoitunut tekemään laskutehtäviä).
 

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
Ennen, koko peruskoulun ajan, matikka oli ehdottomasti yks lemppareita! Nyt istun lukion pitkän matikan tunnilla ja olen ihan kujalla. Kaikki matemaattiset aineet on nykyään mun heikkouksia D: Alkaa pikkuhiljaa paniikki iskeä tässä... D:::
 
Ylös Pohja