Keho millasia viisaudenhampaan liittyviä oireita muilla on ollu :')?

azgeda

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
727
Reaktioarvo
744
huomenna kyllä soitan hammaslääkärille, kun ei tästä mitään tuu...

epäilen vahvasti, että viisaudenhammas (ensimmäinen) on puhkeemassa, kun tää kipu ja särky on just sillä kohalla (sekä se kohta on vähän koholla verrattuna oikeen puolimmaiseen viisaudenhampaan paikkaan).

mutta _jatkuvasti_ jomottaa, leukaluuta sattuu (kun painaa), tuntuu inhottavalta avata suu sekä niellä, särkee ja jomottaa kauheesti tosta viisaudenhampaan kohalta. se on sillon siedettävää, kun ei syö mitään, mutta ai hemmetti sit kun syö... sen jälkeen se kipu on semmosta, että tekis mieli itkee (ja kestää kymmenminuutteja, ennen kun hellittää). eipähän tuu herkuteltuu :'D

enkä oo kyllä varma, että onkohan miulla tää vasemman puoleinen leuka nyt vähän turvonnu...
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Mulla tais olla niin että kaikki muut viisaudenhampaat on puhjenneet paitsi yks joka on puhkeamassa, mutta mulle ei kyllä oo ikinä tullut mitään tollasta siitä. D: Itseasias huomasin vaan että yhtäkkii mulle alko kasvamaan hirveesti hampaita ja sit googletin kuinka monennes hammas viisaudenhammas on. Melkein en ees huomannut et ne tuli.
 

azgeda

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
727
Reaktioarvo
744
Mulla tais olla niin että kaikki muut viisaudenhampaat on puhjenneet paitsi yks joka on puhkeamassa, mutta mulle ei kyllä oo ikinä tullut mitään tollasta siitä. D: Itseasias huomasin vaan että yhtäkkii mulle alko kasvamaan hirveesti hampaita ja sit googletin kuinka monennes hammas viisaudenhammas on. Melkein en ees huomannut et ne tuli.
oho, no hyvä ettei siulle mitään oireita ollu tullu ja nyt kyllä rupes nää omat oireet vähän jännittää :D: ja kun tällä hetkellä suuta on vähän vaikee avata... muutenkin kun tein omaoloarvion, niin siihen tuli, että miun oireitten perusteella tarviin kiireellistä hoitoo :') voisin kyllä tänään ottaa yhteyttä hammaslääkäriin...
mutta kumpa miullakin ois vaan tuolleen, etten ois ees huomannu niitten tuloo D: ja sit toki en tiiä jos tällä ei oo oikein tilaa tulla, mikä aiheuttais extra kipuu
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
oho, no hyvä ettei siulle mitään oireita ollu tullu ja nyt kyllä rupes nää omat oireet vähän jännittää :D: ja kun tällä hetkellä suuta on vähän vaikee avata... muutenkin kun tein omaoloarvion, niin siihen tuli, että miun oireitten perusteella tarviin kiireellistä hoitoo :') voisin kyllä tänään ottaa yhteyttä hammaslääkäriin...
mutta kumpa miullakin ois vaan tuolleen, etten ois ees huomannu niitten tuloo D: ja sit toki en tiiä jos tällä ei oo oikein tilaa tulla, mikä aiheuttais extra kipuu
Joo kyllä mä suosittelisin ottaa yhteyttä hammaslääkäriin! Kuulostaa nimittäin aika pahalta. D: Ja toki en tiiä muista onko tullut viisaudenhampaista oireita, mutta vaikka se oliskin tavallista niin varmasti hyvä saada apua siihen. Kyllähän menkkakipuihinkin otetaan lääkettä vaikka ne tavallisia onkin.
 

azgeda

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
727
Reaktioarvo
744
Joo kyllä mä suosittelisin ottaa yhteyttä hammaslääkäriin! Kuulostaa nimittäin aika pahalta. D: Ja toki en tiiä muista onko tullut viisaudenhampaista oireita, mutta vaikka se oliskin tavallista niin varmasti hyvä saada apua siihen. Kyllähän menkkakipuihinkin otetaan lääkettä vaikka ne tavallisia onkin.
joo huomenna otan heti yhteyttä D:! tosin nyt on alkanu helpottaa (aiemmin oli vaikee niellä ja purra ruokaa). joillekin tulee oireita, mutta sit oli ne tietyt kriittiset oireet listattu, joitten takii pitäis ottaa hammaspäivystykseen yhteyttä (ja miulla niitä on :')) ja jep, totta!
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Siis mun kaverille oltiin hammaslääkärissä sanottu et sille ei tuu niitä :D Ite taas päättelen sen vaan ihan siitä et ku kyllähän niitten pittäis olla jo tullu/olla tulossa mulle nyt :'D
No siis ei mullekkaan oi sanottu ikinä niin vaikka kaverille kyllä on. Eikä oo vieläkään kuulunut. Kyllä ne vielä ehtii...
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Kovaa, leukaluuhun säteilevää kipua. Multa on poistettu 8 hammas, mukaan lukien viisaudenhampaat. Voi olla että tuo mun särky johtui myös tulehduksesta, en tiiä. Aika yleistä muistaakseni että viisaudenhampaat otetaan pois vaikkei oirehtisi.

Kannattaa varata aika heti hammaslääkäriin akuuttipäivystykseen. Jos se hammas tulehtuu kunnolla niin siihen ei välttämättä puudutuspiikit edes auta vaan hammas voidaan joutuu poistaa ilman puudutusta.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
joo huomenna otan heti yhteyttä D:! tosin nyt on alkanu helpottaa (aiemmin oli vaikee niellä ja purra ruokaa). joillekin tulee oireita, mutta sit oli ne tietyt kriittiset oireet listattu, joitten takii pitäis ottaa hammaspäivystykseen yhteyttä (ja miulla niitä on :')) ja jep, totta!
Hyvä että otat yhteyttä sinne! Toivottavasti helpottais vielä tostakin. D:
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Siis mun kaverille oltiin hammaslääkärissä sanottu et sille ei tuu niitä :D Ite taas päättelen sen vaan ihan siitä et ku kyllähän niitten pittäis olla jo tullu/olla tulossa mulle nyt :'D
Aijaa. D: Jännä ku googlesta ku hakee niin se kuitenki näyttää, että ne tulis tavallisimmin aika vanhana, joillain kai vasta 25-vuotiaana.
 

Desvelada

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
174
Reaktioarvo
154
Siis mun kaverille oltiin hammaslääkärissä sanottu et sille ei tuu niitä :D Ite taas päättelen sen vaan ihan siitä et ku kyllähän niitten pittäis olla jo tullu/olla tulossa mulle nyt :'D
Sun kaverilla on ehkä joku poikkeus hampaissa, joka on saatettu huomata jos hällä on otettu esim oikomishoitoa varten röntgenkuvia. Itsekin tunnen yhden kelle ei ilmeisesti ole tulossa viisaudenhampaita. Useinhan ne puhkeaa vasta 18-25-vuotiaana, että älä huoli luultavasti ne on sulle tulossa :D
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Aijaa. D: Jännä ku googlesta ku hakee niin se kuitenki näyttää, että ne tulis tavallisimmin aika vanhana, joillain kai vasta 25-vuotiaana.
Sun kaverilla on ehkä joku poikkeus hampaissa, joka on saatettu huomata jos hällä on otettu esim oikomishoitoa varten röntgenkuvia. Itsekin tunnen yhden kelle ei ilmeisesti ole tulossa viisaudenhampaita. Useinhan ne puhkeaa vasta 18-25-vuotiaana, että älä huoli luultavasti ne on sulle tulossa :D
No siis mun vanhemmille ne tuli jo siinä 17-vuotiaana et sillä mietin et onkohan mulle tulossa ollenkaan :'D Ku ite siis oon kohta 17.
Ja joo en tiiä mikä mun kaverilla sen hampaissa oli mut joo sille ei oo tulossa niitä :'D
 
Ylös Pohja