Politiikka Minkäköhän takia kunnallisvaalien äänestysprosentti oli tänä vuonna historiallisen alhaisin?

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Otsikko kertoo. Olin yllättynyt tästä uutisesta, sillä kunnallisvaaliprosentin ennustettiin tänä vuonna nousevan, sillä aateltiin ihmisten koronan takii haluavan vaikuttaa politiikassa enemmän. Onkohan sit alhaisen äänestysprosentin syynä pettymys poliitikkoihin, kuten eräs nainen yhdessä Ilta-Sanomien artikkelissa sanoi?
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
koska on kesä ja ihmisten mielestä mökille lähteminen on tärkeämpää kuin mikään muu
Niin joo, yks mun nettituttu kertoi, ettei voi mennä äänestää, kun oli vaalipäivänä mökillä 400 kilometrin päässä kotikaupungistaan.

Oli kyl sit loppujen lopuks naurettavaa siirtää kuntavaalit kesälle, kun kesäloma alkaa, ja ihmiset on kuntavaalien sijasta keskittyneet kesäloman viettoon. :D
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Mä luulin et se just nousis, koska siirtymisen takia useammat nuoret on saaneet mahollisuuden äänestää ja esim. ilmastonmuutos tarvitsee heti toimia niin luulis, et sen puolesta ees äänestettäis. D: En ees tiennyt tästä. Kai se sit vaan on toi mitä Asiallinenihminen sanoi... Ite en kyl toisaalta tiiä ketään joka olis mennyt vielä minnekkään lomailee. D:
 

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
Niin joo, yks mun nettituttu kertoi, ettei voi mennä äänestää, kun oli vaalipäivänä mökillä 400 kilometrin päässä kotikaupungistaan.

Oli kyl sit loppujen lopuks naurettavaa siirtää kuntavaalit kesälle, kun kesäloma alkaa, ja ihmiset on kuntavaalien sijasta keskittyneet kesäloman viettoon. :D
On kyllä huono peruste, kun siinä on kuitenkin 2 viikkoa, jolloin voi äänestää ennakkoon :D
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757
Mä luulin et se just nousis, koska siirtymisen takia useammat nuoret on saaneet mahollisuuden äänestää ja esim. ilmastonmuutos tarvitsee heti toimia niin luulis, et sen puolesta ees äänestettäis. D: En ees tiennyt tästä. Kai se sit vaan on toi mitä Asiallinenihminen sanoi... Ite en kyl toisaalta tiiä ketään joka olis mennyt vielä minnekkään lomailee. D:
sitten on perinteisesti ne joita ei kiinnosta vaikuttaa, niitä on suurin osa sitten on ne jotka ei tiedä ketä äänestää lomailijat on pienin osa. mun veikkaus on tässä
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
On kyllä huono peruste, kun siinä on kuitenkin 2 viikkoa, jolloin voi äänestää ennakkoon :D
No joo, totta. :D Ellei sit tyypit oo sen kahen viikon ajan mökil ollut, mut olis kyl tyhmää silloin mennä mökille pakoon ennen kuin on äänestänyt. :D
on todella huono syy osa peruu niitä rokote aikoja koska mökki reissu
Mikä ihmeen kiire ihmisillä on mökeille? :D
 

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
No joo, totta. :D Ellei sit tyypit oo sen kahen viikon ajan mökil ollut, mut olis kyl tyhmää silloin mennä mökille pakoon ennen kuin on äänestänyt. :D

Mikä ihmeen kiire ihmisillä on mökeille? :D
Ja sen ennakkoäänen voi antaa missä päin maata tahansa, ei sieltä mökiltä tarvisi 400 km päähän lähteä.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
37,019
Reaktioarvo
2,899
Mitä sitä turhaa äänestämään kun ketä tahansa äänestät niin äänestät jonku mielestä väärin. Ei must ainakaa tunnu et kannattaa edes yrittää osallistuu politiikkaan mitenkää. Tänäkin vuonna äänestin mutta aika vastentahtoisesti. Suoraan sanottuna ei huvita edes ajatella enää näitä asioita. Must tuntuu et mul on lähtenyt kiinnostus politiikkaan (jos sitä koskaan ees oli) aikapäiviä sitten. Enkä yhtään ihmettele jos muista tuntuu samalta.
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757
Mitä vittua? Parempi se vaan on olla välittämättä politiikasta, tervettä itsekkyyttä ettei tarvii menettää hermoja joka vitun käänteessä.
kyse on nyt tyypeistä joiden ainoa syy on että on mökillä, sen lisäksi että ennakkoäänestys oli kolme viikkoa. vielä se että ennakkoon pystyy äänestämään vaikka ulkomailta
 

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
Mitä sitä turhaa äänestämään kun ketä tahansa äänestät niin äänestät jonku mielestä väärin.
Se se pointti siinä vähän onkin, että voi äänestää silleen mikä on omasta mielestä oikein, kun kaikki ei kuitenkaan oo samaa mieltä asiasta.

Jos kaikki olis samaa mieltä siitä, mikä on oikein tai väärin, äänestys olis vähän turhaa kun kaikki äänet menis samalle henkilölle.

Toki saa myös olla äänestämättä, jos ei kiinnosta. Mutta ei sekään mikään neutraali valinta oo, varmasti jonkun mielestä sekin on väärin! Kaikkia ei voi miellyttää!
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
no siis, itse uskon et on monia syitä jättää äänestämättä. joitaki ei kiinnosta, jotkut ei tiedä ketä äänestäis, toiset ei löydä sopivaa ehdokasta/puoluetta ja mitä näitä nyt on

esimerkiks mä itse asun pikkukaupungissa, jossa on lähinnä keskustalaisia. mä itse haluan äänestää vasemmistoliittoa, mut vasemmistoliitolta ei ollu yhtäkään ehdokasta eli jätin äänestämättä. toisaalta jos ehdokkaita ois vaan ollu yks eikä ois ollu mulle jostain kumman syystä sopiva, en ois välttämättä äänestäny sillonkaan

ja tuli täs samalla mieleen et must äänestämättä jättämisestä moralisointi on ehkä typerintä mitä tiedän, tai sit mä oon vaan kummallinen ku mua ei oikee kiinnosta äänestääkö muut vai ei
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
37,019
Reaktioarvo
2,899
kyse on nyt tyypeistä joiden ainoa syy on että on mökillä, sen lisäksi että ennakkoäänestys oli kolme viikkoa. vielä se että ennakkoon pystyy äänestämään vaikka ulkomailta
Nojoo toki, mut silleen yleisesti en ihmettele jos ihmisii ei kiinnosta äänestää tai muutenkaan ajatella politiikkaa.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
37,019
Reaktioarvo
2,899
Se se pointti siinä vähän onkin, että voi äänestää silleen mikä on omasta mielestä oikein, kun kaikki ei kuitenkaan oo samaa mieltä asiasta.

Jos kaikki olis samaa mieltä siitä, mikä on oikein tai väärin, äänestys olis vähän turhaa kun kaikki äänet menis samalle henkilölle.

Toki saa myös olla äänestämättä, jos ei kiinnosta. Mutta ei sekään mikään neutraali valinta oo, varmasti jonkun mielestä sekin on väärin! Kaikkia ei voi miellyttää!
No niin kai sitten. Mut jos oot persu nii oot about jokaisen mielestä perseestä. No jaa ei se mitään, voihan sitä ihminen vihattunakin elää elämänsä. Mihin sitä muiden ihmisten hyväksyntää tarvii. Olen kai sitten ihan mielelläni kusipää.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
emt, itse olen äänestänyt viiden vuoden aikana kerran. miksen ole äänestänyt? jotenkin ei vain ole ollut mielen päällä silloin tai ikinä, ei ehkä usko äänellänsä olevan merkitystä tai luotto yhteiskuntaan on mennyt, ja jos itse ei siihen yhteiskuntaan kuuluu niin ei politiikka sillon ole päälimmäisenä mielessä.

muiden syistä en voi mitään mennä sanomaan, mutta yhdeksi syyksi veikkaan sitä ettei usko juuri oman äänen tuovan muutosta tai luotto mennyt ehdokkaisiin.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
no siis, itse uskon et on monia syitä jättää äänestämättä. joitaki ei kiinnosta, jotkut ei tiedä ketä äänestäis, toiset ei löydä sopivaa ehdokasta/puoluetta ja mitä näitä nyt on

esimerkiks mä itse asun pikkukaupungissa, jossa on lähinnä keskustalaisia. mä itse haluan äänestää vasemmistoliittoa, mut vasemmistoliitolta ei ollu yhtäkään ehdokasta eli jätin äänestämättä. toisaalta jos ehdokkaita ois vaan ollu yks eikä ois ollu mulle jostain kumman syystä sopiva, en ois välttämättä äänestäny sillonkaan

ja tuli täs samalla mieleen et must äänestämättä jättämisestä moralisointi on ehkä typerintä mitä tiedän, tai sit mä oon vaan kummallinen ku mua ei oikee kiinnosta äänestääkö muut vai ei
moralisointi on typerää, mutta näin alhanen äänestysprosentti on silti huolestuttavaa. mitä se kertoo? onko ihmiset menettänyt luottonsa ehdokkaisiin ja koko prosessiin? uskotaanko ettei omalla äänellä ole väliä? koko demokratia kadottaa merkityksensä jos suurin osa kansasta ei äänestä.

mutta moralisointi ei silti tilannetta paranna.
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
moralisointi on typerää, mutta näin alhanen äänestysprosentti on silti huolestuttavaa. mitä se kertoo? onko ihmiset menettänyt luottonsa ehdokkaisiin ja koko prosessiin? uskotaanko ettei omalla äänellä ole väliä? koko demokratia kadottaa merkityksensä jos suurin osa kansasta ei äänestä.

mutta moralisointi ei silti tilannetta paranna.
näin juuri! ennemmi pitäis miettiä niitä syitä, miks ihmiset jättää äänestämättä ja tehdä asioita sen eteen et ne ratkastaan, moralisointi ja sormella osoittelu on niin turhaa ja aikaavievää D:
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757
Äänistä laskettu
14.06.2021 kello 01:37
100 %
Äänioikeutettuja
4460299
Äänestysprosentti
55,1 %
Hyväksyttyjä ääniä
2443177
Hylättyjä ääniä
13100
 

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
no siis, itse uskon et on monia syitä jättää äänestämättä. joitaki ei kiinnosta, jotkut ei tiedä ketä äänestäis, toiset ei löydä sopivaa ehdokasta/puoluetta ja mitä näitä nyt on

esimerkiks mä itse asun pikkukaupungissa, jossa on lähinnä keskustalaisia. mä itse haluan äänestää vasemmistoliittoa, mut vasemmistoliitolta ei ollu yhtäkään ehdokasta eli jätin äänestämättä. toisaalta jos ehdokkaita ois vaan ollu yks eikä ois ollu mulle jostain kumman syystä sopiva, en ois välttämättä äänestäny sillonkaan

ja tuli täs samalla mieleen et must äänestämättä jättämisestä moralisointi on ehkä typerintä mitä tiedän, tai sit mä oon vaan kummallinen ku mua ei oikee kiinnosta äänestääkö muut vai ei
Mun täytyy sanoa, etten oo ikinä ymmärtänyt sitä, ettei äänestä jos ei löydy just sopivaa ehdokasta. Koska onhan se nyt silti parempi jos löytyy ehdokas joka on edes vähän parempi kuin muut.

Joss on ehdokkaita joiden kanssa olen eri mieltä kaikesta, ja toisia joiden kanssa oon samaa mieltä edes jostakin, niin mieluummin haluan että mukaan pääsee niitä jotka ajaa edes jotain mun kannattamia juttuja.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Mä luulin et se just nousis, koska siirtymisen takia useammat nuoret on saaneet mahollisuuden äänestää ja esim. ilmastonmuutos tarvitsee heti toimia niin luulis, et sen puolesta ees äänestettäis. D: En ees tiennyt tästä. Kai se sit vaan on toi mitä Asiallinenihminen sanoi... Ite en kyl toisaalta tiiä ketään joka olis mennyt vielä minnekkään lomailee. D:
Joo, siirtymisen takii olis enemmän aikaa katella vaaliehdokkaita, eikä kesän alkaessa opiskelut häiritsis sopivan ehdokkaan etsimistä.

Ja muakin kummastuttaa se, ettei nuoret lainkaan halua omaa ääntänsä ilmi. Monesti valitetaan opiskelijoiden ahdingosta, nuorten mielenterveysnongelmista ja ilmastonmuutoksesta, mut aattelis nuorten tekevän asialle jotain äänestämällä vaaleissa. Omalla äänellään ne voi vaikuttaa siihen, ettei päättäjiksi pääse nimenomaan vanhusten suosimat yli viiskymppiset muorit, joille ilmastonmuutos on satua ja on oikeutettua karsia opiskelijoiden tuesta vähintään 200 euroo kuukaudessa pois.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Joo, siirtymisen takii olis enemmän aikaa katella vaaliehdokkaita, eikä kesän alkaessa opiskelut häiritsis sopivan ehdokkaan etsimistä.

Ja muakin kummastuttaa se, ettei nuoret lainkaan halua omaa ääntänsä ilmi. Monesti valitetaan opiskelijoiden ahdingosta, nuorten mielenterveysnongelmista ja ilmastonmuutoksesta, mut aattelis nuorten tekevän asialle jotain äänestämällä vaaleissa. Omalla äänellään ne voi vaikuttaa siihen, ettei päättäjiksi pääse nimenomaan vanhusten suosimat yli viiskymppiset muorit, joille ilmastonmuutos on satua ja on oikeutettua karsia opiskelijoiden tuesta vähintään 200 euroo kuukaudessa pois.
Niimpä just toi!
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Mitä sitä turhaa äänestämään kun ketä tahansa äänestät niin äänestät jonku mielestä väärin. Ei must ainakaa tunnu et kannattaa edes yrittää osallistuu politiikkaan mitenkää. Tänäkin vuonna äänestin mutta aika vastentahtoisesti. Suoraan sanottuna ei huvita edes ajatella enää näitä asioita. Must tuntuu et mul on lähtenyt kiinnostus politiikkaan (jos sitä koskaan ees oli) aikapäiviä sitten. Enkä yhtään ihmettele jos muista tuntuu samalta.
Ihmisillä on oikeus äänestää sitä mitä lystää. Muille ei tarvitse kertoa, ketä äänesti. Ja jos joku alkaa valittamaan siitä, ketä toinen äänesti, niin sit se on sen oma ongelmansa. Näiden valittajien pitäisi tajuta, ettei muut voivat äänestää heidän mieltymystensä mukaan, vaan kaikkien pitää tuoda ilmi oma äänensä.

Itselle politiikka on aina kuulostanut heprealta, mutta äänestin silti, koska haluan vaikuttaa asioihin. Mielestäni luovuttaminen ei helpota poliittisia asioita lainkaan, päin vastoin pahentaa sitä. Erityisesti kun nuoret eivät äänestä ja ota täten kantaa politiikassa, ehdoille pääsevät vain vanhempien ikäluokkien suosikit, jotka eivät välttis aja nuorten asioita lainkaan.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
no siis, itse uskon et on monia syitä jättää äänestämättä. joitaki ei kiinnosta, jotkut ei tiedä ketä äänestäis, toiset ei löydä sopivaa ehdokasta/puoluetta ja mitä näitä nyt on

esimerkiks mä itse asun pikkukaupungissa, jossa on lähinnä keskustalaisia. mä itse haluan äänestää vasemmistoliittoa, mut vasemmistoliitolta ei ollu yhtäkään ehdokasta eli jätin äänestämättä. toisaalta jos ehdokkaita ois vaan ollu yks eikä ois ollu mulle jostain kumman syystä sopiva, en ois välttämättä äänestäny sillonkaan

ja tuli täs samalla mieleen et must äänestämättä jättämisestä moralisointi on ehkä typerintä mitä tiedän, tai sit mä oon vaan kummallinen ku mua ei oikee kiinnosta äänestääkö muut vai ei
Tästä pikkukuntien ehdokkaista tulikin mieleeni, että äitini jätti äänestämättä vaaleissa, koska hän asuu pikkukunnassa, jossa ehdolla on vuodesta toiseen samat "idiootit". :D

Mut on kyl harmi, jos omasta kunnasta ei löydy sopivaa ehdokasta itselle. :/ Pikkukunnissa tuppaakin paljolti olee paljon keskustalaisia, ja jo ehdokkaan puolue selittää paljolti sen, haluaako häntä äänestää vai ei. En itsekään keskustalaista mielellään ainakaan ensisijaisesti äänestäisi. Ja sit vielä jos pikkukunnissa äitini sanojen mukaan on aina ehdolla ne samat tyypit, niin ei kyl tee mieli äänestää. :/
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
emt, itse olen äänestänyt viiden vuoden aikana kerran. miksen ole äänestänyt? jotenkin ei vain ole ollut mielen päällä silloin tai ikinä, ei ehkä usko äänellänsä olevan merkitystä tai luotto yhteiskuntaan on mennyt, ja jos itse ei siihen yhteiskuntaan kuuluu niin ei politiikka sillon ole päälimmäisenä mielessä.

muiden syistä en voi mitään mennä sanomaan, mutta yhdeksi syyksi veikkaan sitä ettei usko juuri oman äänen tuovan muutosta tai luotto mennyt ehdokkaisiin.
Itse uskon, että monilla olisi poliitikkoihin mennyt usko. Jotkut poliitikot kun näyttävät olevan takinkääntäjiä, niin ei voi kunnolla luottaa heidän sanoihinsa. Jos joku ehdokas vaikka olisi luvannut avustusta opiskelijoille, niin lopulta valtaan päästyään voi olla niin, että opiskelijoille lisätään enemmäm ahdinkoa kuin apua.

Tietty olen sitä mieltä, että luovuttaminen ei auta lainkaan poliittiseen ahdinkoon vaan pahentaa sitä. Toisaalta sit nämä takinkääntäjät vähentävät luottamusta poliitikkoihin ja antaisi semmoisen kuvan, että äänestäminen olisi sama juttu kuin heittäisi omat rahat kaivoon. :/
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Ja sen ennakkoäänen voi antaa missä päin maata tahansa, ei sieltä mökiltä tarvisi 400 km päähän lähteä.
Joo, tiiän, että ympäri Suomea voi missä tahansa äänestyspaikassa ennakkoon äänestää. On kyl ihmisillä tyhmät tekosyyt olla äänestämättä, jos mökkeily mukamas estää sen. :D
 
Ylös Pohja