Opiskelu Mitä mä lähtisin opiskelee??

Opiskelu ja itseopiskelu

badassbish

Pihalla oleva opiskelija
Liittynyt
14.7.2021
Viestejä
216
Reaktioarvo
269
Halusin aikanaan ammattitanssijaks, mutta polvivamma pilas sen unelman. Sit halusin lentoemännäks, mutta yks perussairaus (joka ei enää vaikuta mihkää, mut lukee mun terveystiedois) pilas sen. Sit halusin vuorotellen lääkäriks, asianajajaks ja psykologiks, mutta tajusin jokasen kohalla, että kyse oli vaan siitä, että halusin löytää vaikuttavan ammatin, jotta perhe ois musta ylpee

Nyt oon alkanu ajatella apuvälineteknikkoo tai rönten- ja sädehoitajaa tulevana ammattina. Myös kosmetiikkaneuvojan tai kirjastonhoitajan opinnot ois kiehtovia. Miten mun pitäis valita sopiva ala? Oon nyt alottamas vikat kirjotukset ja valmistun joulukuus, minkä jälkee haen kevään yhteishaus jonnekin - jos vaan tietäsin että minne
 

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
926
Reaktioarvo
701
Itse tein viime keväänä listan plussista ja miinuksista jokaisen mielenkiinnonkohteen kohdalla. Kokeile vaikka sitä, niin vähän ainakin saattaa selkeyttää ajatuksia kun sullakin on noin monta vaihtoehtoa! Itsehän lopulta päädyin hakemaan suomen kielen linjalle Oulun yliopistoon. Tällä hetkellä varasijalla 13 D:
 

badassbish

Pihalla oleva opiskelija
Liittynyt
14.7.2021
Viestejä
216
Reaktioarvo
269
Itse tein viime keväänä listan plussista ja miinuksista jokaisen mielenkiinnonkohteen kohdalla. Kokeile vaikka sitä, niin vähän ainakin saattaa selkeyttää ajatuksia kun sullakin on noin monta vaihtoehtoa! Itsehän lopulta päädyin hakemaan suomen kielen linjalle Oulun yliopistoon. Tällä hetkellä varasijalla 13 D:
Thanks, pakko kokeilla tota. Toivottavasti sä pääset haluamaas kouluun, vaikka ootkin vielä varasijalla, tsemppii siihen odotteluun ja stressaamiseen!
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
820
Jos korkeakoulu kiinnostaa niin aina voi käydä tutkimassa eri alojen opintoja avoimen kautta, yllättävän paljon löytyy ihan ilmasia verkkokursseja ja ainaki joku koulu (jota en nyt tarkemmin muista) tarjoaa "kurkistuskursseja" joilla pääsee vähän tutustumaan tietyn alan opiskeluun.
 

badassbish

Pihalla oleva opiskelija
Liittynyt
14.7.2021
Viestejä
216
Reaktioarvo
269
Jos korkeakoulu kiinnostaa niin aina voi käydä tutkimassa eri alojen opintoja avoimen kautta, yllättävän paljon löytyy ihan ilmasia verkkokursseja ja ainaki joku koulu (jota en nyt tarkemmin muista) tarjoaa "kurkistuskursseja" joilla pääsee vähän tutustumaan tietyn alan opiskeluun.
Tämmösest en oo kuullukkaa, kiitti tiedosta. Pitää alkaa tutkia jos löytäsin netist jotai ilmasii systeemeit. Miks opo ei oo voinu puhua näistäkään asioista mitään, ois voinu vähä auttaa
 

Hydrangea

Asiantuntija
Liittynyt
13.4.2023
Viestejä
260
Reaktioarvo
169
Mä opiskelen kirjastonhoitajan opintoja läheisesti vastaavassa maisteriohjelmassa ja on maailman tylsintä. Kurssit on lakipätkien ulkoa opettelua ja informaation säilyttämisen historiaa alkaen muinaisesta Egyptistä lähtien... Nytkin yhdellä kurssilla on 6 kirjaa, joiden pointti on se mitä infoa säilytetään missäkin paikassa ja miten digitalisaatio vaikuttaa tiedon tallentamiseen sekä käyttöön.

En suosittele kellekään ja tekisin itsekin muuta, ellei tää olisi mulle lähes ainoa varma työllistymiskeino alavalintani vuoksi. Suoraan kirjastonhoitajaksi opiskelleilla ei kai ole mikään mairitteleva työllisyystilanne? Itse suuntaudun siis muuhun arkistotyöhön.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Sulla on aikaa vielä löytää sopiva ammatti. Ota aikaa etsiä mikä kiinnostaa! Mene töihin, kokeile eri hommia ja tee vaikka avoimen yliopiston kursseja eri aloilta, lue eri alojen kirjoja ja käy työväenopiston kursseja! Mä päätin vasta 24 vuotiaana mitä haluan opiskella, aloitin opinnot 25 ja vasta kandin loppupuolella päätin mihin syvennyn! Lukion antaa ihan liikaa paineita että sun pitäisi muka heti tietää tai elämä on pilalla! Niin moni ei koskaan hyödynnä tutkintoaan työelämässä, ja joutuu opiskella uuden ammatin.
 
Ylös Pohja