Työ Mitä teet työksesi tai mitä haluaisit tehdä?

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
786
Reaktioarvo
753
Tykkään koulussa ruotsista, biologiasta, terveystiedosta sekä äidinkielestä, mutta en tiedä, mitä haluaisin tehdä työkseni aikuisena. Haluan kuitenkin olla tekemisissä nuorten ja lasten kanssa, mutta en siis voi oikein vastata tuohon otsikon kysymykseen. Olisi kiinnostavaa kuulla kuitenkin teidän vastauksia.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Tällä hetkellä mua kiinnostavat:
-Maisema-arkkitehti
-Sisustusarkkitehti
-Puutarhuri
-Valokuvaaja
-Psykologia

Ei kuulu suurimpiin unelma-ammatteihin, mutta kiinnostaisi vähän just opettaminen ammattikoulussa ja/tai yliopistossa.

edit: yllätyin kerran ajatuksistani kun havahduin haaveilemasta papin työstä. Mutta ei niin suuri unelma-ammatti sekään.
 
Viimeksi muokattu:

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Olen työkyvytön, mutta teen säännöllisen epäsäännöllisesti kokemusasiantuntijatöitä. Kokemusasiantuntija on koulutuksen käynyt henkilö, jolla on omakohtaista kokemusta jostakin sairaudesta, vammasta, vaikeasta elämäntilanteesta tai muusta vastaavasta.
 

Haamukaapu

Kokenut
Liittynyt
27.2.2021
Viestejä
131
Reaktioarvo
155
Itsellänikin on vähän hukassa toiveammatti, jotain ajatuksia on putkahtanut silloin tällöin, mutta muuten en yhtään tiedä. Mulla on kyllä pari harrastusta (piirtely, videoeditointi jne mediajutut) joista saisi jotain hommia freelancerinä, ideaalisesti olisin kumminkin jättämässä korkeintaan sivuhommiksi.
 

Girlofpunk

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
866
Reaktioarvo
1,569
no siis vartijana/järkkärinä nyt työskentelen, ollut parisen vuotta mut valokuvaaminen on sellanen mikä kiinnostais myös
 

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
786
Reaktioarvo
753
Olen työkyvytön, mutta teen säännöllisen epäsäännöllisesti kokemusasiantuntijatöitä. Kokemusasiantuntija on koulutuksen käynyt henkilö, jolla on omakohtaista kokemusta jostakin sairaudesta, vammasta, vaikeasta elämäntilanteesta tai muusta vastaavasta.
Missä kokemusasiantuntija niinku työskentelee tai käy?
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
367
Oon miettinyt kustannustoimittajan työtä. En ole varma, mutta se on paras suunnitelma niistä, mitä mulla on tähän asti ollut.
 
Viimeksi muokattu:

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Missä kokemusasiantuntija niinku työskentelee tai käy?
Työ on tosi monipuolista, mutta pääsääntöisesti freelance-tyyppistä, eli harvalla kokemusasiantijuus on kokopäivätyötä tyyliin kahdeksan tuntia viitenä päivänä viikossa.

Kokemusasiantuntijat muun muassa:
- ohjaavat ryhmiä joko yksin, toisen kokemusasiantuntijan tai ammattilaisen kanssa
- kertovat selviymistarinaansa
- osallistuvat ammattilaisille suunnattuihin koulutuksiin
- osallistuvat suunnittelutyöryhmiin, kun pohditaan esim. terveyspalveluja tai esteettömyyteen liittyviä asioita
- osallistuvat tapahtumiin
- vaikuttavat asenteisiin ja levittävät tietoa siitä, miltä tuntuu kokea omakohtaisesti jokin tietty sairaus/vamma/vaikea elämäntilanne/muu vastaava asia
- tapaavat yksittäisesti muita ihmisiä, joilla on sama vamma/sairaus tms. ja juttelevat kokemuksistaan/kertovat oman tarinansa ja siten luovat toivoa, että hyvä elämä on mahdollista vaikeuksista huolimatta
- toimivat chateissa, auttavissa puhelimissa yms.

Kokemusasiantuntijuus alana kehittyy jatkuvasti ja etenkin nyt tosi vinhaan tahtiin, joten tulevaisuudessa voi vaikka viiden tai kymmenen vuoden päästä olla kaikkea sellaista, jota kukaan ei ole tänään vielä edes keksinyt.
 

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
786
Reaktioarvo
753
Työ on tosi monipuolista, mutta pääsääntöisesti freelance-tyyppistä, eli harvalla kokemusasiantijuus on kokopäivätyötä tyyliin kahdeksan tuntia viitenä päivänä viikossa.

Kokemusasiantuntijat muun muassa:
- ohjaavat ryhmiä joko yksin, toisen kokemusasiantuntijan tai ammattilaisen kanssa
- kertovat selviymistarinaansa
- osallistuvat ammattilaisille suunnattuihin koulutuksiin
- osallistuvat suunnittelutyöryhmiin, kun pohditaan esim. terveyspalveluja tai esteettömyyteen liittyviä asioita
- osallistuvat tapahtumiin
- vaikuttavat asenteisiin ja levittävät tietoa siitä, miltä tuntuu kokea omakohtaisesti jokin tietty sairaus/vamma/vaikea elämäntilanne/muu vastaava asia
- tapaavat yksittäisesti muita ihmisiä, joilla on sama vamma/sairaus tms. ja juttelevat kokemuksistaan/kertovat oman tarinansa ja siten luovat toivoa, että hyvä elämä on mahdollista vaikeuksista huolimatta
- toimivat chateissa, auttavissa puhelimissa yms.

Kokemusasiantuntijuus alana kehittyy jatkuvasti ja etenkin nyt tosi vinhaan tahtiin, joten tulevaisuudessa voi vaikka viiden tai kymmenen vuoden päästä olla kaikkea sellaista, jota kukaan ei ole tänään vielä edes keksinyt.
Okei! Kiitos!
 

eipitsaa

Finglish-kerhon member
Liittynyt
18.2.2021
Viestejä
1,138
Reaktioarvo
1,049
Haluun työn missä ei tarvi tehdä mitään fyysistä tai mennä ulos. En myöskään halua hoitaa muita ihmisiä. :D
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Tässä on mun unelma-ammatit:
-näyttelijä
-muotisuunnittelija
-valokuvaaja(on muute aika monella täällä D:)
-toimittaja(joka sekin jo mainittiin)
-kirjailija
-videotuottaja/elokuvakäsikirjoittaja/editoija/videokuvaaja/joku muu videoihin liittyvä
-videopelisuunnittelija/pelikäsikirjoittaja/pelipukusuunnittelija/peligraafikko/joku luova pelityyppi
-graafinen suunnittelija
-kulttuurituottaja(tää ei tosin oo niin vahvana)
-animaatoiden toteuttaja/suunnittelija

No, siinä sitten taisikin olla kaikki. D: Mut harmittaa ku etenki pelialalla kielitaito on niin oleellisessa osassa etten voi sille alalle kyllä päästä. :(
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Tällä hetkellä roolin on Engagement, activity and physical health practitioner, ja työskentelen ns. psykiatrisessa vankilasairaalassa. Mä olen yksikössä jossa potilaat ovat tuomion loppupuolella ja harjoittelevat ns. yhteisöön paluuta. Mun tehtävä onkin saada näitä potilaita osallistumaan aktiviteetteihin, oppia rutiineja ja terveellisiä elämäntapoja, opiskella arjen tehtäviä kuten ruuanlaittoa yms.
Pidän työstäni, mutta se on mulle väliaikainen sillä opiskelen psykoterapeutiksi, ja tällä hetkellä toimin harjoittelupaikassani terapeuttina kaksi iltaa viikossa. Lisäksi myös sivuduunina opetan tanssia.
Tulevaisuudessa haluan tehdä ennalta ehkäisevää duunia nuorten aikuisten kanssa teraputtina, ja myös kouluttaa terapiatekniikkaa maissa joissa mt-hoito ei ole vielä ajan tasalla.
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Opiskelen kulttuurituottajaksi, ja haluisin uran painottuvan joko musiikkitapahtumiin tai av-tuotantoon.

Jos joskus pitää vaihtaa alaa, niin esim rikostutkija tai joku autoihin liityvä ala kiinnostaisi myös. Tällä hetkellä oon kuitenkin tosi tyytyväinen alaan jota nyt opiskelen
 

Dayplayer

havumetsiensamurai
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
41
Reaktioarvo
21
Työskentelen kaupassa, hevi/päivittäistavara puolella. Satunnaisia kassavuoroja tulee kanssa tehtyä. 12 vuoden aikana oon oppinut vihaamaan työtäni, plussaa on tosin se että teen yövuoroja ja pyörin yleensä aina samojen työkavereiden kanssa.
Mitä haluaisin tehdä? En tiedä. Jotain mikä ei ole asiakaspalvelua, jotain missä en kohtaa liikaa ihmisiä. Asiakaspalveluala olisi sinällään ok, jos ei olisi hirveästi niitä asiakaskohtaamisia. Ei sillä, ei meillä öisin ole niitä hirveästi nytkään, mutta silti. Menin kauppaan töihin, tarkoituksena pohtia että mitä haluan opiskella. Joku ammatti olisi kyllä kiva opiskella, mutten tiedä mikä kiinnostaisi.
 

snowflake

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
710
Reaktioarvo
925
Hain yhteishaussa amikseen ja sieltä seuraaviin aloihin: valokuvaaja, leipuri-kondiittori,sisustus artesaani, ja viimeisiin laitoin kuvis lukioita. :) noi on sellaisia aloja jotka tällä hetkellä kiinnostaa ja ainahan voi opiskella lisää jos ei innostakaan se ala mitä on lähteny opiskelemaan.
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Opiskelen matematiikkaa, ja unelmoin tutkimus-/opetustyöstä yliopistossa. Laskennallinen neurotiede kiinnostaa tällä hetkellä, mutta voi olla, että päädyn sekalaisiin tutkimushankkeisiin tilastotieteilijäksi. Olen kantapään kautta oppinut, että työ ei voi olla koko elämä jos haluaa voida hyvin. Eli tasapainoinen elämä kiinnostaa ensisijaisesti :D
 

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
Opiskelen taidetta ja olishan se siistiä, jos sillä saisi itsensä elätettyä, mutta luulen kyllä että ruun tekeen kaikenlaisia hanttihommia henkeni pitimiksi.

Oikeastaan ideaalitilanne olisi se, että olis joku osa-aikainen työ, josta pitäisin, ja jossa olisi tosi kivoja työkavereita ja saisin sillä tavalla jotain säännöllistä sosiaalista kontaktia muihin ihmisiin (tuppaan ajautumaan erakoksi jos en huomaa tehdä asialle jotain).
Sit vois olla kotona oma työpaja, missä taiteilla muu aika!

Katsotaan miten tässä käy. Ei tää varmastikaan ole mikään kauhean hyvä suunnitelma, mutta pakkohan tää on katsoa loppuun asti. Ei sitä ikinä tiedä.

En oo koskaan keksinyt mitään parempaakaan, mikä kiinnostaisi niin paljon että sitä jaksaisi opiskella.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Hain yhteishaussa amikseen ja sieltä seuraaviin aloihin: valokuvaaja, leipuri-kondiittori,sisustus artesaani, ja viimeisiin laitoin kuvis lukioita. :) noi on sellaisia aloja jotka tällä hetkellä kiinnostaa ja ainahan voi opiskella lisää jos ei innostakaan se ala mitä on lähteny opiskelemaan.
Noi sun kuulostaa tosi kivoilta. Mul on:
1. Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinto, mediapalvelujen toteuttaja(siel on valokuvausta?
2. Lukion taidelinja
3. Lähilukio(laitoin vaan äidin mieliks ku tiiän et kuitenkin pääsen ekaan)
4. Tekstiili- ja muotialan perustutkinto tuolla vähän kauempana
5. Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinto, kuvallisen ilmaisun osaamisala

Eli meil on tässä jotain samaa ja selkeesti molemmat tykkää luovista jutuista. :D Ja nimenomaan aina voi opiskella lisää. Ei sen amistutkinnon tarvii olla mikään lopullinen ammatti ja noista voi muutenki olla hyötyä tulevaisuudessa. Esim. leipurikoulutus on varmasti tosi kiva ihan arjessakin, kun sitten saa ite tehtyä tosi laadukkaita herkkuja. :D
 
Ylös Pohja