Syvälliset miten määrittelette aikuisen

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
onko aikuinen heti kun täyttää 18 tai 21? sitten kun on asunut yksin tai käynyt töissä? kun on saavuttanut stereotypisiä aikuisten asioita? voiko ihminen olla oikeasti aikuinen alle parikymppisenä?
 

snowflake

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
710
Reaktioarvo
925
Mun mielestä aikuiseksi voi luokitella silloin kun osaa puntaroida eri asioita eli arvoja, tehdä fiksuja päätöksiä/ajatella kypsemmin. Käy töissä ja asuu jo omillaan. :)
 

fundeeraaja

Asiantuntija
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
449
Reaktioarvo
464
Aikuisena uskoisin voivani suhtautua kypsemmin vanhempiin ja sisaruksiin ja olisin ollut tekemisissä muiden aikuisten kanssa sen verran, ettei kaikki muutaman vuoden vanhemmat pelottais. Olisin vähemmän ihmispelkoinen. Osaisin käyttää rahaa oikein, kävisin töissä, ja pitäisin yhteydet kavereihin kunnossa paremmin. Tai ehkä jotkut näistä on myös vaan semmosia asioita, joiden haluaisin pitävän paikkansa, kun olen aikuinen. En usko, että pidän itseäni aikuisena 20-vuotiaanakaan. Luulen, että täytyy käydä ensin töissä ja asua yksin muutaman vuoden ajan.
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
+/- 25 vuotta.
Milloin itse määrittelisin itseni aikuiseksi? Ehkä siinä vaiheessa, kun en asu vanhempieni luona, minulla on koulutus ja käyn töissä, elämänhallinta on kunnossa, hallitsen tavalliset arjen taidot ja viimeisimpänä koen olevani aikuinen.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Mun mielestä aikuiseksi voi luokitella silloin kun osaa puntaroida eri asioita eli arvoja, tehdä fiksuja päätöksiä/ajatella kypsemmin. Käy töissä ja asuu jo omillaan. :)
toisaalta ihminen voi asua omillaan ja tehdä silti typeriä päätöksiä, kaikki ei jostain syystä käy/pystyn käymään töissä. ymmärrän tuon idean mutta sitten toisaalta kaikki aikuiset ei tee fiksuja päätöksiä, mutta ei kai ne oo silti yhtään vähemmän aikuisia. ehkä sit vaan vähemmän aikuisia.

ite ajattelen että aikuinen osaa puntaroida asioita eri kanteilta, asettua toisen asemaan, osaa ottaa vastuun teoistaan ja myöntää virheensä. pärjää myös yksin omillaan. toisaalta tässä on sama ongelma ku ylhäällä, ei kaikki pärjää omillaan mutta onhan ne silti aikuisia. ehkä asia olisi helpompi määritellä fyysisen kehityksen kautta. vaikka sekään ei ihan mutkatonta ole koska ihmiset kehittyy henkisesti eri tahtiin.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
+/- 25 vuotta.
Milloin itse määrittelisin itseni aikuiseksi? Ehkä siinä vaiheessa, kun en asu vanhempieni luona, minulla on koulutus ja käyn töissä, elämänhallinta on kunnossa, hallitsen tavalliset arjen taidot ja viimeisimpänä koen olevani aikuinen.
hyvät pointit. ite täytän 24, asun omillani mutta ei ole koulutusta enkä käy töissä. elämänhallinta on välttävää. silti koen olevani nuori aikuinen. en tiedä, edellisessä viestissä pohdin hyvin syvällisesti (:D) asiaa mutta en löytänyt vielä mutkatonta ratkaisua.
 

Makkachin

Puudeli
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,137
Reaktioarvo
1,171
Ehkä yli 25-vuotiaita sanoisin kunnolla aikuisiksi, yli 20-vuotiaita nuoriksi aikuisiksi. On vähän ongelmallista määritellä muiden ominaisuuksien kuin iän puolesta, koska ihmiset ovat lopulta niin erilaisia. Iästähän tässä on kyse, muut ominaisuudet ovat vain asioita, joita tiettyyn ikään tavallisesti tai tyypillisesti kuuluu. Järkevä ja itsenäinen teini on silti teini. Aikuinen on aikuinen, vaikka tuntisi itsensä lapselliseksi (luulen muuten, että tämä tunne johtuu siitä, että ihmiset pitävät aikuisuuden mittarina yhä sitä käsitystä, mikä heillä oli aikuisista kun olivat lapsia).
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Ehkä yli 25-vuotiaita sanoisin kunnolla aikuisiksi, yli 20-vuotiaita nuoriksi aikuisiksi. On vähän ongelmallista määritellä muiden ominaisuuksien kuin iän puolesta, koska ihmiset ovat lopulta niin erilaisia. Iästähän tässä on kyse, muut ominaisuudet ovat vain asioita, joita tiettyyn ikään tavallisesti tai tyypillisesti kuuluu. Järkevä ja itsenäinen teini on silti teini. Aikuinen on aikuinen, vaikka tuntisi itsensä lapselliseksi (luulen muuten, että tämä tunne johtuu siitä, että ihmiset pitävät aikuisuuden mittarina yhä sitä käsitystä, mikä heillä oli aikuisista kun olivat lapsia).
TÄMÄ. puit ajatukseni täydellisesti sanoiksi. kiitos siitä.
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
onko aikuinen heti kun täyttää 18 tai 21? sitten kun on asunut yksin tai käynyt töissä? kun on saavuttanut stereotypisiä aikuisten asioita? voiko ihminen olla oikeasti aikuinen alle parikymppisenä?
En miellä alle parikymppistä (enkä vähän päällekään sen) ihmistä aikuiseksi, vaikka kyseessä olisikin ns. ikäistään kypsempi ihminen ja jolla olisi jo kokemusta monista "aikuismaisista" asioista, kuten asumisesta yksin, omien lasten hoitamisesta, vakavasta seurustelusta jne. Parikymppisen miellän ns. nuoreksi aikuiseksi.

Itse sain lapsena ja teininä usein kuulla olevani ikäisiäni kypsempi ja aikuismaisempi, mutta en silti miellä 18-vuotiasta itseäni aikuiseksi, vaikka sitä juridisesti silloin tietenkin jo olinkin.

Se noin 25 vuotta on minusta aikuisuuden raja. Makkachin sanoikin hyvin omassa tekstissään sen, mitä itsekin ajattelen:
Ehkä yli 25-vuotiaita sanoisin kunnolla aikuisiksi, yli 20-vuotiaita nuoriksi aikuisiksi. On vähän ongelmallista määritellä muiden ominaisuuksien kuin iän puolesta, koska ihmiset ovat lopulta niin erilaisia. Iästähän tässä on kyse, muut ominaisuudet ovat vain asioita, joita tiettyyn ikään tavallisesti tai tyypillisesti kuuluu. Järkevä ja itsenäinen teini on silti teini. Aikuinen on aikuinen, vaikka tuntisi itsensä lapselliseksi (luulen muuten, että tämä tunne johtuu siitä, että ihmiset pitävät aikuisuuden mittarina yhä sitä käsitystä, mikä heillä oli aikuisista kun olivat lapsia).

Ja lisäisin tähän vielä sen, että 25-vuotias aikuinen ei ole silti samanlainen aikuinen kuin 30- tai 50-vuotias aikuinen. Aikuisuuskaan ei ole mikään pysyvä, samanlaisena jatkuva tila tietyn rajapyykin jälkeen, vaan ihminen muuttuu jatkuvasti uusien elämänkokemusten ja oivallustensa myötä. (Tätä ei tosin kysytty aloituksessa, mutta lisäsinpä vain.)
 

snowflake

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
710
Reaktioarvo
925
toisaalta ihminen voi asua omillaan ja tehdä silti typeriä päätöksiä, kaikki ei jostain syystä käy/pystyn käymään töissä. ymmärrän tuon idean mutta sitten toisaalta kaikki aikuiset ei tee fiksuja päätöksiä, mutta ei kai ne oo silti yhtään vähemmän aikuisia. ehkä sit vaan vähemmän aikuisia.

ite ajattelen että aikuinen osaa puntaroida asioita eri kanteilta, asettua toisen asemaan, osaa ottaa vastuun teoistaan ja myöntää virheensä. pärjää myös yksin omillaan. toisaalta tässä on sama ongelma ku ylhäällä, ei kaikki pärjää omillaan mutta onhan ne silti aikuisia. ehkä asia olisi helpompi määritellä fyysisen kehityksen kautta. vaikka sekään ei ihan mutkatonta ole koska ihmiset kehittyy henkisesti eri tahtiin.
Tää keskustelu aihe ja sen käsitykset on aika laajoja niin siksi oli lyhyesti vaikeampi selittää mitä tarkoitin, vaikka ajattelin juuri niitä seikkoja mitä mainitsit. Tarkoitin enemmän yleiseltä kantilta, vaikka tiedustan että asiat ei ole niin mustavalkoisia ja itse polku aikuisuuteen ja sen vaikeudet vaihtelee ihmisillä. :) Olen kyllä samaa mieltä näissä että osaa myöntää virheensä ja asettua toisen ihmisen asemaan etc.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Mun mielestä aikuiseksi voi luokitella silloin kun osaa puntaroida eri asioita eli arvoja, tehdä fiksuja päätöksiä/ajatella kypsemmin. Käy töissä ja asuu jo omillaan. :)
Mutta toisaalta eikös nuoretkin voi osata tehdä fiksuja päätöksiä yms. ja voi sitä jo 16-vuotiaana muuttaa omilleen ja käydä töissä koulun ohessa? Voiko siten jo alaikäiset olla aikuisia? Monet nuorethan on varmasti fiksumpii ku jotkut täysi-ikäiset, koska jotkut niistä saattaa vieläkin olla aika lapsellisia.
 

snowflake

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
710
Reaktioarvo
925
Mutta toisaalta eikös nuoretkin voi osata tehdä fiksuja päätöksiä yms. ja voi sitä jo 16-vuotiaana muuttaa omilleen ja käydä töissä koulun ohessa? Voiko siten jo alaikäiset olla aikuisia? Monet nuorethan on varmasti fiksumpii ku jotkut täysi-ikäiset, koska jotkut niistä saattaa vieläkin olla aika lapsellisia.
Totta, vaikka alaikäiset eivät ole vielä lain edessä täysi-ikäisiä/aikuisia niin varmasti on niitä jotka osaavat jo nuorena toimia fiksusti!
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Mä en oikein osaa sanoa. D: Lain mukaan on aikuinen 18-vuotiaana eli mun mielestä sen ikästä voi jo sanoa aikuiseksi. Jotkut alaikäset voi mun mielestä olla fiksuja ja kypsiä vaikkeivat aikuisia oliskaan. Ihmettelisin jos kukaan lapsi tai nuori ei esim. osaisi asettua toisen asemaan. Kyllähän se empatia alkaa kehittymään jo pienenä. Sen sijaan vielä kolmekymppisinäkin jotkut saattaa olla tosi lapsellisia eikä aina käyttäydy järkevästi. Ja kehitysvamppaisetkin tulee joskus aikusiksi vaikka joillakin vamman takia ajattelukyky saattaa jäädä lapsen tasolle.(ei välttämättä sillä tavalla etteikö olisi kiltti ja osaisi käyttäytyä aina vaan voi olla myös siten ettei vaikka aina ymmärrä mitä tapahtuu)

Eli mun mielestä ehkä aikuisuus on aika paljon ikäkysymys mut ei aina. Ja ehkä se on vähän myös kokemus kysymys. Et jos ei koe olevansa vielä aikuinen niin sit ei välttis oo. Et mun mielestä aikuisuuden määrittää yhdistelmä näistä:
-ikä
-vastuunkanto, kaikki noi muut psyykkiset jutut mitä muut on sanoneet
-järki
-kokemus itsestään
-se et ymmärtää sen et esim. pukeutuminen, talon sisustaminen, harrastukset yms. ei määritä omaa aikuisuuttaan(Siis ku esim. kaveri ajattelee olevansa nyt aikuismaisempi koska osti ekat farkkunsa eikä käytä enää aina legginssei, Mmiisas sai yhes kohtaa kuulla ettei näytä aikuselta ku pukee semmoset tietyn tyyliset vaatteet, mua sanotaan lapselliseks ku katon lastenohjelmii tai heittäydyn tekemään jotain hauskaa välittämättä mitä idiootit ajattelee, jossain lehdes oli joku juttu siitä miten aikuisen ei pitäis sisustaa taloaan esim. ei Starwars-julisteita seinälle yms. kaikki tän tyyppiset jutut)

Joo ja sit kans tähän loppuun mainitsen et jos sanoo olevansa ikäistään vanhempi, kypsempi yms. ja esim. henkisesti 18 vaikka oikeesti vasta 13 niin sillon sitä ei kyllä oo. Tai etenkään jos alkaa ikätovereillaan sanoo et ne on lapsellisii(tähän lasketaan siis typerät syyt esim. harrastusten takii, eri asia jos joku vaikka alkaa lapsellisesti väitellä open kaa siitä saako hän nyt tunnilla olla puhelimella vai ei) ja että hän on kaikkia henkisesti vanhempi ja kypsempi eikä todellakaan mikään lapsi enää. Yleensä tommoset ihmiset on aika lapsellisia. Ja muutenkin ikä ei oo hirveen hyvä tapa arvioida kenenkään kypsyyttä, koska ikätovereissa on niitä kypsempii ja ei niin kypsii mut silti kaikki vaikuttaa ihan ittensä ikäsiltä. Ja kun samassa ikäluokassa on niin paljon vaihtelua niin ei voi sanoa olevansa henkisesti tietyn ikänen.
 
Viimeksi muokattu:

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,849
Reaktioarvo
2,387
Tämä on hankala kysymys, kun olin 15 niin silloin kaikki 18-20 vuotiaat tuntuivat todella kypsiltä ja aikuismaisilta. Itse en koe vieläkään olevani aikuinen ja aivojen kehitys jatkuu ainakin kolmikymppiseksi. Olen opiskellut, en ole valmistunut eikä mulla ole koskaan ollut vakituista työpaikkaa. Uskon että moni nuori aikuinen osaa ottaa vastuun itsestään ja muista, perustaa hyvinvoivan perheen ja parisuhteen ja pitää talousasiat kunnossa, mutta en ehkä mieltäisi alle 25 vuotiaita täysin aikiusiksi.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Tosi hyvää pohdintaa!

Tämä on aika vaikea kysymys. Haluaisi jotenkin ajatella että aikuinen on fiksu, tekee järkeviä päätöksiä ja ottaa toiset huomioon. Mutta valitettavan monet aikuiset eivät sitä tee. Muutenkin meissä kaikissa on ns. Sisäinen lapsi aikuisenakin joka saattaa tulla esiin juurikin konfliktin aikana ja saa ihmisen tekemään lapsellisia päätöksiä tai kiukuttelemaan kuin lapsi. Mulla alkaa aina pää sauhuamaan kun kuulee näitä kommentteja "vähän lapsellista", "oot jo aikuinen, kyllä sun pitäisi osata". Koska valitettavasti ei ole mitään taetta että aikuinen osaa ja pystyy huolehtimaan itsestään. Onko 40 vuotias mies lapsi jos on esimerkiksi mielenterveyshäiriön takia menettänyt hetkellisesti kapasiteetin tehdä päätöksiä?

Käytännössähän ikä määrittelisi aikuisuuden, mutta en kokenut silloin nuorena 20-vuotiaana olevani aikuinen. Tosin kummipoikani veli huomautti äidilleni tuolloin että olen vasta uusi aikuinen joka harjoittelee aikuisuutta.
Olisi myös kiva sanoa että aikuinen on silloin kun on vastuussa itsestään, mutta on aikuisia jotka ei kykene huolehtimaan itsestään esimerkiksi sairauden takia. Lisäksi on myös valitettavasti lapsia jotka joutuvat huolehtimaan itsensä lisäksi perheestä vanhempien tilanteen takia. Itse olen maksanut vuokraa 15 vuotiaasta asti, kun myös laskut yms. mutta silti kokenut itseni aikuiseksi vasta joskus 23 vuotiaana. Miksiköhän näin? 🤔 Veikkaan että omalla kohdalla tuo aikuisuus tuntui vasta tuolloin kun olin jo vuosia asunut omillani, vakkari duuni, parisuhde, tehnyt isoja päätöksiä kuten muuttanut Hollantiin ja takaisin ja sellainen ns. Selkeä kuva miltä elämä näyttää. Mutta tuon ikäisenä myös se elämä romahti kun erosin ja aloin miettiä että elämäni ei näytä siltä miltä haluan ja aloin uudelleen pohtimaan mitä elämältä haluan. Olin kuin teini uudestaan, mutta silti koin itseni aikuiseksi.

Ehkä se on parasta vaan pysyä numeroissa kun määritellään aikuista. Tosin 18- vuotias on vielä teini ja mielestäni 20 on ehkä se aikaisin ikä aikuisuudelle. Tosin kuten mainittu, aivot kehittyy 25, että ehkä se olisi se aikuisuuden ikä. Mutta olisiko silloin 20-25 vuotias aikuisharjoittelija?
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
Tavallaanhan aikuisuus on kulttuurinen juttu, joten siihen liittyy vahvasti aikuisen identiteetti.

Välttämättömät ehdot:
Aikuisen on oltava vähintään 18-vuotias ja hänellä on oltava käsitys itsestään aikuisena eli aikuisen identiteetti.

Lisäksi ajattelen, että aikuisen ollakseen aikuinen, on täytettävä vähintään joku näistä kohdista. Nää on ehkä sellaisia kulttuurisia asioita, jotka yhdistetään aikuisuuteen. Koska ne on kulttuurisia juttuja, mikään ei ole niin mustavalkoista ja siksi niiden toteutuminen saattaa häilyä aikuisuuden eri vaiheissa.
- Moraalikäsitys ja kyky tehdä sen pohjalta ratkaisuja, kyky tunnistaa epäoikeudenmukaisuus
- Kyky vaikuttaa omassa yhteisössä
- Kehittyneet vuorovaikutus- ja tunnetaidot
- Kyky itsereflektioon, omien vahvuuksien ja kehityskohteidensa tunnistaminen
- Ero aiempiin ikäkausiin esim käyttäytymisessä
- Kyky huolehtia itsestään, mutta myös koota ympärilleen tukiverkosto
- Kyky kantaa vastuuta omista teoista


Meidän kulttuuriin kuuluu myös tietynlainen aikuisuuden ihanne, johon kuuluu mm. työ, parisuhde, asunto, pukeutumistapa, vakiintuneisuus ja puhetapa. Tää on kuitenkin vaan ihanne ja musta ois hyvä tunnistaa, että tapoja olla aikuinen, on monia.

Loppujen lopuksi en oo kovin varma siitä, että oonko tällä hetkellä hyvä tyyppi määrittelemään aikuisuutta, kun en oo aikuinen. Oon 18, mutta multa puuttuu aikuisen identiteetti.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897
Mun mielestä aikuinen on enemmän vaan se ikä, kyllähän voi olla iän puolesta aikuinen vaikka ei kävisi töissä ollenkaan. Ei se sitä määritä. Ja voi hyvin olla tuntematta itseään aikuiseksi mutta silti olla aikuinen. Voi myös iän puolesta olla aikuinen mutta henkisesti lapsen tasolla. On se silti ainakin iän puolesta laskettavissa aikuiseksi. En tosin tiedä missä se ikäraja menee. 18 on lain silmissä aikuinen, mutta sitten taas kun puhutaan nuorista aikuisista niin kai kaikki parikymppiset on sellasia. Joten i guess parikymppiset on aikuisia mut ollaan vaan nuoria aikuisia. En mäkään tunne itseäni kovin aikuiseksi varsinkin kun olen luuseri, mutta kai mä silti aikuinen olen ikäni puolesta. En mä tiedä mikä muukaan olisin sillä teini en ole. Nuori joo ehkä, mutta vanhempi kuin oikeasti teini. Jotenki mä ajattelen aikuisuuden vaan iän kautta. Kyllä mä itseäni aikuiseksi sanoisin, vaikkakin nuoreksi sellaiseksi. Henkisesti en varmaan ollenkaan, enkä varmaan koskaan tuu olemaankaan. Aattelen sen enemmän silleen että koska oon täyttänyt 18 niin oon aikuinen, siinä se. Se vaan sekottaa ajatella että aikuisuus olis joku henkinen juttu, koska voihan teini-ikäänkin ajatella kuuluvan kaikki sekoilu ja semmoset typerät vaiheet, mutta ei kaikilla niitä edes ole. Kuten kaikki aikuisetkaan eivät ole vastuullisia ja kypsiä. Ei se silti tarkoita ettei olis aikuinen. Sama jos ei oo joku sekoileva tyypillinen teini niin ei tarkoita etteikö olisi teini-ikäinen. Mun mielestä parempi ajatella se vaan puhtaasti iän kautta.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Mun mielestä aikuinen on enemmän vaan se ikä, kyllähän voi olla iän puolesta aikuinen vaikka ei kävisi töissä ollenkaan. Ei se sitä määritä. Ja voi hyvin olla tuntematta itseään aikuiseksi mutta silti olla aikuinen. Voi myös iän puolesta olla aikuinen mutta henkisesti lapsen tasolla. On se silti ainakin iän puolesta laskettavissa aikuiseksi. En tosin tiedä missä se ikäraja menee. 18 on lain silmissä aikuinen, mutta sitten taas kun puhutaan nuorista aikuisista niin kai kaikki parikymppiset on sellasia. Joten i guess parikymppiset on aikuisia mut ollaan vaan nuoria aikuisia. En mäkään tunne itseäni kovin aikuiseksi varsinkin kun olen luuseri, mutta kai mä silti aikuinen olen ikäni puolesta. En mä tiedä mikä muukaan olisin sillä teini en ole. Nuori joo ehkä, mutta vanhempi kuin oikeasti teini. Jotenki mä ajattelen aikuisuuden vaan iän kautta. Kyllä mä itseäni aikuiseksi sanoisin, vaikkakin nuoreksi sellaiseksi. Henkisesti en varmaan ollenkaan, enkä varmaan koskaan tuu olemaankaan. Aattelen sen enemmän silleen että koska oon täyttänyt 18 niin oon aikuinen, siinä se. Se vaan sekottaa ajatella että aikuisuus olis joku henkinen juttu, koska voihan teini-ikäänkin ajatella kuuluvan kaikki sekoilu ja semmoset typerät vaiheet, mutta ei kaikilla niitä edes ole. Kuten kaikki aikuisetkaan eivät ole vastuullisia ja kypsiä. Ei se silti tarkoita ettei olis aikuinen. Sama jos ei oo joku sekoileva tyypillinen teini niin ei tarkoita etteikö olisi teini-ikäinen. Mun mielestä parempi ajatella se vaan puhtaasti iän kautta.
Joo mäki oon kyl aika samaa mieltä tän kanssa. Ku tosiaan on niin paljon eri muuttujia tossa niin ei sitä hirveen hyvin muuten voikkaan määritellä. D:
 
Ylös Pohja