Seksuaalisuus & sukupuoli Miten muunsukupuolisen vanhemman lasten kuuluu puhutella vanhempaansa?

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,689
Reaktioarvo
1,624
Sori, jos yhtään tyhmä kysymys - mutta oon miettiny tätä oikeesti välillä. Jos vanhempi ei haluu identifioitua "äidiksi" eikä "isäksi", niin millä nimityksellä lasten pitää sitä sitten kutsua? Etunimelläkö? Vai millä? D:
 

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,689
Reaktioarvo
1,624
Mietin vaan sitä, kun nää "äiti", "iskä"/"isi" jne. on niin helppoja lapsille lausua - monet nimet sitten taas ei niinkään. Tai, no - voihan sitä toki aina keksiä lempinimiä.
Tosin, miten lasten sitten pitää puhua tästä vanhemmastaan muille (ymmärrettävästi)? Ihan vaan "vanhempana"? :P Se voi olla kyllä vähän vaikee sana pikkulapsille. Ei "huoltajakaan" sovi suuhun niin kätevästi kuin "äiti" tai "iskä". Hmm.
 

Riisitassu

Jokapaikanhöylä
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
808
Reaktioarvo
1,256
Mietin vaan sitä, kun nää "äiti", "iskä"/"isi" jne. on niin helppoja lapsille lausua - monet nimet sitten taas ei niinkään. Tai, no - voihan sitä toki aina keksiä lempinimiä.
Tosin, miten lasten sitten pitää puhua tästä vanhemmastaan muille (ymmärrettävästi)? Ihan vaan "vanhempana"? :P Se voi olla kyllä vähän vaikee sana pikkulapsille. Ei "huoltajakaan" sovi suuhun niin kätevästi kuin "äiti" tai "iskä". Hmm.
Pikkulapsi kaupassa: "Huoltaja huoltaja! Ostetaan karkkia, huoltaja!" XD
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
En ole muunsukupuolinen eivätkä vanhempanikaan, mutta: järkeilisin asian niin, että koska nämä meidän kieli ja normistot nyt alun alkujaankin ovat ihan ns. keksittyjä asioita, niin miksei niitä voisi tarpeiden mukaisesti muunnella ja kehittää pidemmällekin. Vähän tähän liittyen tuli mieleen, kun kerran yhdessä koulujutussa kerättiin ylös nimityksiä, joita ryhmämme tyypit käyttivät isovanhemmistaan. Kaikenlaisia kutsumanimiähän siinä kertyi perus mummojen ja vaarien lisäksi, mikä oli mielestäni mielenkiintoinen ja hauska juttu. Esim. yksi kutsui isoisäänsä 'aapaksi', joka ei mulle sanana sanonut mitään, mutta varmasti heidän perheessään "käy järkeen". Samalla tavalla luulisi olevan niissä muunsukupuolisten vanhempien perheissä ja muissakin perheissä, että perheiden keskellä muodostuvat omat tapansa ja käytäntönsä ja näihin vaikuttavat ympäröivät normit, käytänteet ym. enemmän taikka sitten vähemmän.
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
En ole muunsukupuolinen enkä tietääkseni tunne muunsukupuolista vanhempaa, joten vastaan internetin perusteella.
Tottakai kyseessä on perhe- ja vanhempikohtainen asia. Moni varmaan keksii jonkun mukavan kutsumanimen, jolla lapsi voi puhutella, koska vanhempi/huoltaja saattaa tuntua pitkiltä. Toiset kutsuu vanhempaansa nimellä.
Olen myös kuullut, että joillekin muunsukupuolisille esim vaimo saattaa olla mukavan tuntuinen sana, vaikka oma identiteetti onkin muunsukupuolinen. Tämän takia päättelen, että on varmasti muunsukupuolisia vanhempia, joita kutsutaan äidiksi, isäksi tms.

Loppujen lopuksi, esim sote-ammattilaisten ja yleisesti ihmisten kannattaisi olettaa mahdollisimman vähän ja kysellä mahdollisimman avoimia kysymyksiä, kuten "Ketä sinun perheeseesi kuuluu?" tai "Millä nimillä teidän perheessä lapset kutsuvat vanhempia?"
Jossakin podcastissa mainittiin sellaisestakin tapauksesta, jossa cis-nainen ei halunnut hänen lastensa kutsuvan häntä äidiksi, koska sana muistutti häntä traumaattisesta äitisuhteesta. Avoimet kysymykset ovat siis ihan käteviä ja hyödyllisiä myös hetero- ja cisoletettujen vanhempien parissa.
 
Viimeksi muokattu:

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,981
Reaktioarvo
8,476
Vaikken ole muunsukupuolinen niin poikani kutsuu minua etunimellä ja se ärsyttää.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Vaikken ole muunsukupuolinen niin poikani kutsuu minua etunimellä ja se ärsyttää.
Mä kutsun mun isää sen toisella nimellä, vaikka sitä kutsutaan virallisesti ensimmäisellä nimellään. xD Ei vaan oo musta luontevaa kutsua sitä isäksi.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Mä kutsun mun isää sen toisella nimellä, vaikka sitä kutsutaan virallisesti ensimmäisellä nimellään. xD Ei vaan oo musta luontevaa kutsua sitä isäksi.
Mä kutsun isääni aina etunimellä. Ei minustakaan oo kovin luontevaa kutsua isääni isäksi. Muunsukupuolinen siis hän ei ole.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Mä kutsun isääni aina etunimellä. Ei minustakaan oo kovin luontevaa kutsua isääni isäksi. Muunsukupuolinen siis hän ei ole.
Joo, ei munkaan isä ole muunsukupuolinen. :D
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
820
Nyt haluan hankkia lapsen ihan vaan että näen sen ilmeen kun kumppani ensin tuttuun tapaan kutsuu itseään lemmikkien iskäksi kaiken päivää ja sit toteaa kylmästi lapselle että tämän tulee käyttää ainoastaan termiä huoltaja
 

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,689
Reaktioarvo
1,624
Jos lapsi sitten tottuu kutsumaan vanhempaansa pelkästään etunimellä, niin voin kuvitella, että lapsen ollessa pieni voi tulla mielenkiintoisia tilanteita, kun tämä lapsi puhuu vanhemmista toisten lasten kanssa. 🤔
"Mun Selma on hinausautokuski. Mitä työtä sun Selma tekee?"
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Jos lapsi sitten tottuu kutsumaan vanhempaansa pelkästään etunimellä, niin voin kuvitella, että lapsen ollessa pieni voi tulla mielenkiintoisia tilanteita
Kiitos inspiraatiosta!

"Noniin lapset, kertokaapa mitä teidän vanhempanne tekevät työkseen."
"Mun Teuvo ajaa raktorilla tuolla navetalla"
"Huoltaja on poliisikoirienkouluttaja"
"Äiti tekee leipää"
"Rakas on sairaanhoitaja ja Kulta myy koruja"
 
Ylös Pohja