Suhteet Miten pääsen eroon takertuvasta kaverista mahdollisimman hellävaraisesti?

Hattara

Yliajattelija
Liittynyt
16.7.2021
Viestejä
11
Reaktioarvo
11
Aikalailla otsikko. Tää kaveri on siis luokkatoveri, jonka kanssa olen kaveerannut n. alle vuoden kun tuli meidän luokalle uutena. Tutustuttiin ryhmätöissä ja näytin mielelläni paikkoja jne. Sitten toi muuntautui sellaiseksi että hän seuraa mua kaikkialle koulussa vaikka en puhu mitään (:'D) ja jos en ole näkökentässä niin heti tulee viestiä että missä oot. Ei siis hengailla koulun ulkopuolella. Tykkään olla yksin ja kaveriporukassa jossa oon niin voi mennä yksin latautumaan ilman että kysellään perään, ja toi kaverin käytös oli aika shokki itelle D':
Oon aika pahan luokan introvertti ja haluaisin olla suurimman osan ajasta yksin, ja itelle viimeinen tikki on nyt se kun toi kaveri haukkuu mua ja kun sanoin asiasta niin vastaukseksi tuli "No sähän oot sitä tota ja tätä!"
Enkä todellakaan ole hänen ainoa kaveri. Sillä on toinen kaveri toisella luokalla jonka kanssa on paljon parempaa pataa, ovat suunnitelleet että muuttaisivat yhteen kun lukio alkaa jne. Joten kyse ei voi olla kaveruttomuudesta? En ymmärrä miksi hän tarrautui juuri minuun.

Joten otsikon kysymys: Miten voin kaveri-erota mahdollisimman hellävaraisesti? Jos sanon suoraan niin multa tod. näk. menee välit moneen muuhun jonka kanssa hän on tuttavia ja saan kusipään maineen, joten en tiedä mitä tehdä D': jos oltaisiin hengailtu niin olisin ehkä päässyt sillä että vähentäisin kontaktia koulun ulkopuolella, mutta se on nyt jo minimissä.. myös kun ollaan samalla luokalla niin se vaikeuttaa asioita :(.
 

Freya

Sensei
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
476
Reaktioarvo
505
Vaikeita tilanteita. Itsekkin oon joutunut joskus "luopumaan" ihmisistä ihan oman mielenterveyden vuoksi.
Jos et tahdo sanoa mitään suoraan, niin voisitko pikku hiljaa yrittää viilentää välejä? Et esimerkiksi vastaa jos kyselee missä olet. Normaali ihminen tajuaa yleensä vihjeen jos on tarpeeksi kylmä.
 

Hattara

Yliajattelija
Liittynyt
16.7.2021
Viestejä
11
Reaktioarvo
11
Vaikeita tilanteita. Itsekkin oon joutunut joskus "luopumaan" ihmisistä ihan oman mielenterveyden vuoksi.
Jos et tahdo sanoa mitään suoraan, niin voisitko pikku hiljaa yrittää viilentää välejä? Et esimerkiksi vastaa jos kyselee missä olet. Normaali ihminen tajuaa yleensä vihjeen jos on tarpeeksi kylmä.
Itekkin mietin tota mutta luulisi toisen tajuavan jo siinä vaiheessa kun kävelen olympiavauhtia ympäri koulua sanomatta mitään samalla kun se laahaa perässä? Oon usein kävellyt ihan ihmeellisiä lenkkejä tajuamattani että se kaveri on mun perässä D':
 

Freya

Sensei
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
476
Reaktioarvo
505
Itekkin mietin tota mutta luulisi toisen tajuavan jo siinä vaiheessa kun kävelen olympiavauhtia ympäri koulua sanomatta mitään samalla kun se laahaa perässä? Oon usein kävellyt ihan ihmeellisiä lenkkejä tajuamattani että se kaveri on mun perässä D':
Hyi D: tollaset ihmiset ei luultavasti kyllä tajua ilman totaalista välien katkaisemista..
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Itsekin näin introverttinä (ja mt-ongelmaisena) tiedän, että se syö kauheesti voimavaroja kun joku on oikein takertujatyyppiä. Vielä kun hän alko haukkumaan sua, niin se vahvistaa sen ettei ole sun arvonen. Mie ehdotan kans sitä, että alat pikkuhiljaa viilentämään välejä, mutta et sano suoraan ettet haluu olla tekemisissä. Jos se ei tehoa niin sinuna sanosin ihan suoraan, vaikka se sit ehkä meinais sitä että saisit kusipään maineen joidenkin silmissä. Mutta jos sanot sen suoraan JA asiallisesti perusteluineen päivineen, niin eihän siinä oo mitään kusipäistä. Kuuntelet vaan omaa jaksamistas ja niin todellakin kannattaa tehdä. Ja muuten, tuo perässä laahaaminen kuulostaa melko creepyltä ja... pakkomielteiseltä? D: En kyllä osaa antaa mitään kunnollisia vinkkejä, mut kuulostaa ikävältä ja vaikeelta tilanteelta. Tsemppiä!
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Kuulostaapa inhottavalta. D: Voithan sä myös ihan vaan pyytää, että antais sulle omaa aikaa, mutta ku sua tolleen haukku niin parasta vaan pistää välit poikki, tai pikkuhiljaa alkaa viilentämään välejä yms. D:
 

Hattara

Yliajattelija
Liittynyt
16.7.2021
Viestejä
11
Reaktioarvo
11
Itsekin näin introverttinä (ja mt-ongelmaisena) tiedän, että se syö kauheesti voimavaroja kun joku on oikein takertujatyyppiä. Vielä kun hän alko haukkumaan sua, niin se vahvistaa sen ettei ole sun arvonen. Mie ehdotan kans sitä, että alat pikkuhiljaa viilentämään välejä, mutta et sano suoraan ettet haluu olla tekemisissä. Jos se ei tehoa niin sinuna sanosin ihan suoraan, vaikka se sit ehkä meinais sitä että saisit kusipään maineen joidenkin silmissä. Mutta jos sanot sen suoraan JA asiallisesti perusteluineen päivineen, niin eihän siinä oo mitään kusipäistä. Kuuntelet vaan omaa jaksamistas ja niin todellakin kannattaa tehdä. Ja muuten, tuo perässä laahaaminen kuulostaa melko creepyltä ja... pakkomielteiseltä? D: En kyllä osaa antaa mitään kunnollisia vinkkejä, mut kuulostaa ikävältä ja vaikeelta tilanteelta. Tsemppiä!
Toi kusipään maine vaikeuttaisi aika paljon ryhmätöissä jne, ei mua muuten kiinnotaisi toi mutta en halua riehujien kanssa samaan ryhmään tekemään kaikkia hommia :/
 

Bones99

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
290
Reaktioarvo
230
Eipä nuo yleensä tajua ilman, että siitä sanoo. Sinulla on sitä paitsi jo syytäkin sanoa suoraan, kun on sinua jo kuitenkin haukkunut. Eipä sellaisen kanssa kannata viihtiä kaveerata, jos siitä on enemmän haittaa mielenterveydelle ja jos ei muutenkaan kemiat kohtaa. Ketään ei voi pakottaa olemaan toisen kaveri, jos ei toinen halua eikä kenellekään kannata olla säälistä kaveri, jos ei toisen seurassa viihdy.
 
Ylös Pohja