Aihe vapaa Miten tienata rahaa 13 vuotiaana? tässä vastaus

Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757
13-28-vuotiaille suunnattu 4H-yrittäjyys

Voit tutustua siihen paremmin 4H:n verkkosivuilla.

4H-yhdistyksen kautta kesätöihin

Paikkakunnallasi toimii 4H-yhdistys, joten voit ottaa yhteyttä yhdistykseen ja jutella eri työmahdollisuuksistasi. Paikkakuntasi 4H-yhdistyksen yhteystiedot löydät 4h:n sivuilta valitsemalla oman paikkakuntasi.

Tutustu työelämään ja tienaa –kesätyöharjoittelu

Kyseessä kahden viikon mittainen palkallinen kesätyökokemus nuorille. Palkka oli kesällä 2019 kahdesta viikosta yhteensä 350 euroa (kesän 2020 neuvottelut ovat vielä käynnissä, ja palkkaa ei vielä tiedetä). Lue lisää TTT:stä täältä.

Keikkatöitä työnhakusovellusten kautta

Voit tutustua työnhakusovelluksiin Tiitus sekä WorkPilots, joiden kautta 14-vuotiaat ja sitä vanhemmat nuoret voivat hakea töitä oman mielenkiinnon mukaan.

Lisää vinkkejä nuorille sopivista työtehtävistä löydät Nuortenelämä.fi:n Elävää elämää -tietoalueelta. Kannattaa olla suoraan yhteydessä eri työpaikkoihin, vaikka he eivät työntekijöitä aktiivisesti hakisikaan.

Työnteko ilman varsinaista palkkatyöpaikkaa

Mikäli sinulla ei ikäsi puolesta vielä ole mahdollisuutta päästä töihin, voit hankkia rahaa puhelinta varten muilla tavoilla. Tiedustele, olisiko vanhemmillasi, sukulaisillasi tai tuttavaperheillä jotain sellaista tavallista isompaa kotityötä tai projektia, johon he tarvitsisivat apua ja josta he olisivat valmiita hieman maksamaankin. Tällaisia töitä voisivat näin kesän kynnyksellä olla erilaiset pihatyöt haravoinnista nurmikon leikkaamiseen. Ympäri vuoden tehtäviä töitä ovat vaikkapa varaston ja auton siivous, halkotyöt, kauppareissulla avustaminen, remontissa avustaminen, lemmikkien ulkoiluttaminen, lastenhoito yms. Nämä vinkit ja lisätietoja löydät Nuortenelämä.fi sivustolta Miten saada taskurahaa?-artikkelista

Myös vanhemmiltasi, muilta läheisiltä aikuisilta tai paikkakuntasi nuorisotyöntekijöiltä saat varmasti apua työnhaussa.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Ite kävin sen 4h-yrityskurssin, mut en keksinyt yritysideaa ja tulin ihan sika surulliseksi, kun kaikkia eri vaihtoehtoja miettiessäni tajusin etten oo hyvä missään, hain kaikkiin 4h:n tarjoamiin kesätöihin, mut en päässyt, aion hakea tohon TTT-harjotteluun, mutta se hakuaika oli niin lyhyt etten ehtinyt, enkä tajunnut, et se loppuu niin nopeesti(paitsi et se oli kyl Lidl eikä S-ryhmä ja tässä kunnassa oli kyl jossain kaupassa ilmotus tosta, mut pitäs ite mennä puhumaan jollekkin tyypille siellä kaupassa, enkä juuri koskaan käy siellä kaupassa, kun se on useamman kilometrin päässä), Tiitusta oon selaillut jo useamman vuoden ajan, mutta en mä muista sieltä mitään keikkatöitä nähneeni ja olin myös yhteydessä yhteen työpaikkaan, joka ei aktiivisesti hae kesätyöntekijöitä, mutta en päässyt eikä muitakaan yrityksiä tule mieleen(tosin pariin piti hakee mut nyt on jo varmaan liian myöhäistä niin en viitti). Oon kyl jo melkein 16 eli ylitän jo ton iän. :D Mut taitaapi musta tulla sohvaperuna tänäkin kesänä.
 
Ylös Pohja