Muu Moikkaatteko naapureita?

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Jossaki netissä oli melko uus artikkeli siitä, mitä mieltä ihmiset on naapureiden moikkaamisesta, esim. onko jotenkin töykeetä olla tekemättä niin. Ihmiset oli myös perustellu sitä omaa käytöstään, miksi moikkaa tai miksi ei. Mie kyllä vähintään nyökkään aina ja yleensä myös sanon jotain, muutaman naapurin kans oon ihan jutellukin enemmän. Täytyy kuitenkin myöntää, etten mie moikkais tai varsinkaan puhus kovin mielelläni. Oon siis sosiaalinen ja tykkään puhuu ihmisten kans yms., mut jotenki kun tiedostan sen et miulla on tässä ympärillä paljon naapureita, nii otan tavallaan paineita siitä että nyt miun on pakko moikata. Alan kans hirveesti aina miettimään mitä mie sanon, pitäskö pelkästään nyökätä vai sanoa moi vai vielä siihen lisätä jotakin, vaikka käydä kuulumisia. Tuntuu kans typerältä ja kiusalliselta puhua sellasia jonninjoutavia asioita, kyllä te tiiätte mitä tarkotan... toinen on tavallaan tuttu mutta sit en kuitenkaan tunne häntä, mut sellasen kiusallisen ilmapiirin välttämiseks on pakko vetää edes jonkinlaista small talkia D: Small talk tekee siitä tilanteesta vielä kiusallisemman, vaikka sen tarkotus ois nimenomaan lievittää jännittyneisyyttä. Kaikista helpointahan miulle ois mielenterveyteni kannalta jos ignooraisin naapurit kokonaan, mutta en mie niinkään halua tehä, koska en haluu antaa tympeetä tai välinpitämätöntä kuvaa itestäni.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
mä en moikkaa ellei mua moikata ensin. en tunne mun naapureita millään tapaa enkä tunnista heistä ulkonäöltä kuin pari kolme. en siis tiedä edes välttämättä, onko joku mun naapuri vai joku satunnainen ohikulkija. tunnen oloni vähän epämukavaks, jos oon vaikka kaverin luokse menossa ja sen naapuri moikkaa mua selvästi luullen että asun siellä. en kyllä tiedä miksi. ehkä koen että moikkaaminen on tuttujen kesken tapahtuvaa, tuntematon rikkoo jotain rajaa tehdessään niin ilman oikeaa syytä.

mua ei siis tosiaan haittaa jos joku tulee vaikka kysymään tietä, mutta joku moi ilman mitään sen kummempaa on vain turhaa toisen häiritsemistä. sit jos on vielä kuulokkeet korvilla niin aiheuttaa vaan hämmennystä jos toinen ei tiedäkään mitä sanoit :D
 

eipitsaa

Finglish-kerhon member
Liittynyt
18.2.2021
Viestejä
1,138
Reaktioarvo
1,049
En moikkaa :D Moikkasin kyllä kun asuin perheen kanssa (koska kaikki tunsi toisensa)
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,446
Reaktioarvo
2,338
Riippuu naapurista :DD
Jos se naapuri sattuu moikkaamaan, niin tietenkin sanon jotain takaisin, yleensä vain nyökkään.
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,147
Reaktioarvo
5,467
Moikkaan aina automaattisesti, jos joku sattuu asuintalon käytävällä tulemaan vastaan. Jäänyt tuollainen refleksi päälle porrassiivoojan töistä, silloin tuli aina moikattua kaikkia ihan kohteliaisuuden vuoksi. Varmaan tulee siis nykyään moikattua ihan tuntemattomiakin kulkijoita vahingossa.

Ei moikkaamatta jättäminen kuitenkaan mielestäni ole epäkohteliasta, jos ei tunne niitä ihmisiä. Epäkohteliaisuuden puolelle mennään vasta, jos toinen moikkaa ja itse et vastaa siihen mitään.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
En moikkaa paitsi jos naapurit moikkaa mulle niin moikkaan takas. Joskus tosin oon hämmentynyt siitä, et mulle moikataan, joten en ehdikään vastata ja se on mun mielestä silloin vähän kiusallista. :D Ei kyllä tulis mieleenkään jäädä mitään juttelee, mutta tietenkin jään, jos naapuri haluaa alottaa jonkun "keskustelun".

En ite oikein oo tottunut nyökkäämään. Jos joku nyökkää mulle niin tuun siitä hirveen ahdistuneeks, ku en oikein oo tottunut nyökkäämään niin en osaa luonnostaan nyökätä vastaukseks ja mun nyökkäys näyttää pikkusiskon mukaan typerältä niin sit saatan joko vastata siihen moikkaamalla, tai vahingossa jättää vaan vastaamatta ollenkaan. D:

Joo, ja munki mielestä on vähän outoa, jos tuntemattomat moikkailee, ku ei siihen oo tottunut, mutta se on vaan yks joittenki tapa ja kohteliaisuuttaan ne sen tekee.
 

almanakka

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
455
Reaktioarvo
399
Moikkaan jos toinen ei ehdi moikkaamaan ensin

Tähän mennessä on tullut juteltua vain yhden naapurin kanssa, kun menin ekaa kertaa pyykkituvalle varaamaan vuoroa kalenterista ja hän oli siellä mattoja pesemässä.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,487
Ei mulla oikeen oo naapureita joita moikata, korkeintaan jos joku moikkaa mua nii sit.
Ja siis tässä vaikka asunki keskellä kylää nii asun kahen talon välissä joista toinen on museo ja toinen taas yhen vanhan papan talo jossa nykyään ilimeisesti assuu sen sukulaisia joista en oo varma ees minkä näkösiä ovat :DD
Sit meijän pihan takana assuu kans ihan meille tuttuja tyyppejä mut ei olla nykyään ennää tekemisissä niih
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Lisään vielä etten yleensä jää juttelemaan, vaan lähes aina nyökkään ja moikkaan samaan aikaan
 

neptunia

\ಠ___ಠ/
Liittynyt
17.9.2021
Viestejä
138
Reaktioarvo
113
En yleensä moikkaa, paitsi yhtä mukavaa pariskuntaa, jos vastaan sattuvat tulemaan. Muita naapureita en tunne tai en pidä heistä.
 

hemulinlada

hömelö
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
601
Reaktioarvo
655
riippuu vähän, että ketkä tulee vastaan, mut kyllä muutamia mukavia moikkaan aina. Yhet on sellasii et jos moikkaa nii ne vaa kääntää katseensa pois eikä vastaa mitenkään, joten niitä en enää jaksa moikata
 

fundeeraaja

Asiantuntija
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
442
Reaktioarvo
463
Kyl mä aina takasin, mut muuten moikkaan vaan tuttuja jotka sattuu asumaan naapurissa, ja ehkä jos käytävällä tulee joku vastaan
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Täällä Englannissa moikataan ohikulkijoitakin 🤣 mä yleensä hymyilen tai nyökkään. Ainoastaan yläkerran naapurin kanssa tulee vaihdettua muutamia sanoja, mutta se nyt muutenkin kun jaetaan etupiha ja aina posti toimittaa niiden paketin mulle jos ne ei ole kotona ja toisten päin. Plus niiden poika fanittaa mua ja mun moottoripyörää. Oikeastaan seinänaapuri pariskunnan kanssa tulee välillä vaihdettua turhautumista teiden kuntoon. Mutta ne on niin eri maata meihin nähden. Saman ikäiset mutta olevinaan niin paljon parempaa, ja selkeästi paljon meitä rikkaampia. Plus ne varasti meidän roskiksen kerran niin meillä on little battle.
Suomessa aina hymyilim ja vanhempia ihmisiä moikkasim ja saatoin jopa jutella. Nuoria toisinaan moikkasi mutta he eivät edes katsoneet mua päin.
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
En moikkaa jos ei mulle moikata. Sitä paitsi ainut paikka missä naapuri voisi tulla vastaan on postilaatikko, ja sen lisäksi autolla vastaan. Jos joku naapureista tulisi kävelten vastaan niin en edes kaikkia tunnistaisi. Ainoastaan yksi naapuri morjenstaa mulle yleensä auton tai mönkijän ratista.

Jos joku muu on postilaatikolla niin en viitsi edes lähteä sinne, meiltä kun näkyy kotipihalta suoraan sinne. Nyt tänä vuonna tosin posti pakotti naapurit yhdessä korottamaan postilaatikko riviä. D: Postilaatikkorivi oli ihan nykystandardien mukaan joskus tehty, mutta valtio on korottanut ohi menevää hiekkatietä vetämällä joka vuosi monta kertaa uutta sepeliä. Sellaset puolimetriä tie tullut ylös päin melkein 20-vuoden aikana.
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
joskus joo, joskus en D: mut toki jos joku moikkaa mua, ni moikkaan takas! ja sit jos tulee joku sellane naapuri vastaa kenen kans on jutellu vähä enemmänki, ni sillo saatan jopa moikata ekana 🤣 asutaan siis sellasel rivitaloalueel, mis on monta rivaria ni jotkut tunnen ja jotkut en
 

Girlofpunk

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
861
Reaktioarvo
1,564
Kyllä jos tulevat vastaan. Haluan antaa mukavan mielikuvan itsestäni vaikka saatan myös vaikuttaa töykeältä valittavalta naapurilta :D mutta valitukset teen ihan syystä jos on pakko! Varsinkin nyt mun vauva on tulossa niin minä en mitään yömyöhäisiä kotibileitä siedä!
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Moikkaan jos tulee rapussa vastaan. mun mielestä tollaset on ihan perus käytöstapoja ja tulee hiukan töykeä fiilis jos toinen ei moikkaa takaisin. Naapureihin kuitenkin törmää säännöllisesti
 

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,689
Reaktioarvo
1,624
Kaikkein tutuimpia naapureita tervehdin nyökkäämällä ja/tai sanomalla "moi". Joskus tosi harvoin tervehdin muitakin naapureita.
 

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,689
Reaktioarvo
1,624
tulee hiukan töykeä fiilis jos toinen ei moikkaa takaisin.
Mutta - mun mielestä ei kuitenkaan kannata ottaa ihan hirveitä paineita siitä, että onko nyt liian töykeä vaiko ei ole. Ei se mun ongelma ole, vaan sen toisen ihmisen, jos se ei ole perehtynyt riittävästi aiheeseen nimeltä sosiaaliset vaikeudet, ja siksi (tahallaan?) ymmärtää mun aikeet väärin.
 
Viimeksi muokattu:

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,689
Reaktioarvo
1,624
joskus joo, joskus en D: mut toki jos joku moikkaa mua, ni moikkaan takas! ja sit jos tulee joku sellane naapuri vastaa kenen kans on jutellu vähä enemmänki, ni sillo saatan jopa moikata ekana 🤣 asutaan siis sellasel rivitaloalueel, mis on monta rivaria ni jotkut tunnen ja jotkut en
Mulla just sama homma.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Mutta - mun mielestä ei kuitenkaan kannata ottaa ihan hirveitä paineita siitä, että onko nyt liian töykeä vaiko ei ole. Ei se mun ongelma ole, vaan sen toisen ihmisen, jos se ei ole perehtynyt riittävästi aiheeseen nimeltä sosiaaliset vaikeudet, ja siksi (tahallaan?) ymmärtää mun aikeet väärin.
Sosiaaliset vaikeudet on toki oma juttunsa ja varmaan suurin osa senkin pitää mielessään ettei turhaan ala tuomitsemaan toisten käytöstä. Kun naapurien jutut harvemmin kuitenkaan on siellä hirveän tärkeämmässä päässä niin jos joku ei moikkaa niin hänen vaan annetaan olla sitten, lähinnä se on vaan sellanen olettamus jos moikkaa itse
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Mutta - mun mielestä ei kuitenkaan kannata ottaa ihan hirveitä paineita siitä, että onko nyt liian töykeä vaiko ei ole. Ei se mun ongelma ole, vaan sen toisen ihmisen, jos se ei ole perehtynyt riittävästi aiheeseen nimeltä sosiaaliset vaikeudet, ja siksi (tahallaan?) ymmärtää mun aikeet väärin.
tää on kyllä totta. tulee joskus aateltua, että olipas tuo ihminen töykee kun ei tervehtiny, mutta yleensä muistan aika nopeesti, että joillain on oikeesti sosiaalista ahdistusta ja he ei halua olla mitenkään töykeitä.
he ei vaan pysty tervehtimään ilman, että tulee kauhee ahistus pintaan.

huomaan omallakin kohalla, että vaikkei miulla varsinaisesti sosiaalista ahistusta ookaan, niin monesti moikkaamisesta, hymyilystä yms. tulee miulle sellanen pakkomielle.
mietin aina kauheesti että millasen kuvan tuo ihminen miusta sai, olinko varmasti asiallinen ja edustava yms.

ihan absurdia miten miulle tulee vaikka missä paikoissa sellanen olo, että miun on pakko hymyillä jokaselle, niillekin joita en mitenkään tunne. koska siis... mitä aktuaalista v*ttua, ei todellakaan oikeesti tarviis :D
jos meen vaikka uimahalliin, niin meen sinne rentoutumaan, en miellyttämään muita. jostain syystä pää silti sanoo, että miulla ois joku velvollisuus olla koko ajan hymy huulilla. onneks oon sentään jo alkanu vähän päästä tästä eroon.
anteeks kauhee romaani D:
 

azgeda

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
727
Reaktioarvo
744
moikkaan, koska en kuitenkaan haluu vaikuttaa töykeeltä (varsinkin niitä naapureita kohtaan, jotka on melko läheisiä vanhempien kanssa).
se kyllä on aina ahistavaa ja yritän kattoo, etten menis samalla ovenavauksella ulos :D kaikista ahistavinta on se, etten tiiä missä vaiheessa pitää moikata. tai siinä vaiheessa, kun näkee naapurin kauempaa, niin se on tosi kiusallista vaan kävellä (minne katon?), kunnes sitten siinä kohilla moikkaa ja jatkaa taas normaalisti. jotenkin tulee vaan kylmät väreet :D
 

azgeda

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
727
Reaktioarvo
744
Ai mitä, onks sekin epäkohteliasta? D:
ei oo, mutta tarkotin sillä, että...koska välttelen niitä pieniä kiusallisia sosiaalisia tilanteita, joissa tarvii naapureita nähä/moikata, niin yritän vähän kattoo, etten tulis just samaan aikaan ovesta ulos, kun naapuri siinä (etten vahingossa heitä itteeni semmoseen sosiaaliseen tilanteeseen) :D!
 

Samankaltaisia keskusteluja

Ylös Pohja