Keho Mun sisko meni äitin kaa lääkäriin anemian takia

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,595
Reaktioarvo
6,502
Ja sille tarjottiin (tai oikeestaan TYRKYTETTIIN) siihen ratkasuksi e-pillereitä ja jopa kierukkaa??!!! Tai muita tommosia hormonaalisia yleensä ehkäisyynki käytettäviä välineitä.
Sit se lääkäri oli alkanu myös mun siskolle höpöttää yhdynnöistä ja kaikesta muusta seksiin liittyvistä asioista?? Niinku haloo mun sisko on 13-vuotias joka ei ees kunnolla tiiä mitä seksi on
(Sen perusteella mitä se on aina multaki niistä jutuista kyselly vaikka määkään en kyllä mikään ekspertti ole lol)

Ylipäätään mua mietityttää et MIKSI MURROSIKÄSILLE tarjotaan noin helposti hormonaalisia lääkkeitä?? Ei herranen aika oikeasti

Ja tämä lääkärihän ei ottanut mitään kantaa siihen ferritiiniarvoon, mikä mun siskolla oli 2 eli toisinsanoen sillä ei sitä rautaa veressä ole. Munki arvot oli jopa 20 (silti oikeestaan sama asia ku 0) ja mun käskettiin silti syödä rautaa.

(+ Vielä se et koska mun äitillä on laide-mutaatio joka on myös mulla eli aika varmasti myös mun siskollakin, se ei ees vois käyttää mittää e-pillereitä. Toki tätähän se lääkäri ei tiennyt mutta kuitenki sen toiminta kyllä ihmetyttää)
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,595
Reaktioarvo
6,502
Lisäys tähän vielä että onneksi se lääkäri ei kuitenkaan ollut alkanut väittää kovinkaan vastaan äitille ku äiti oli ehdottanut yhtä toista lääkettä jolla ei siis oo hormoneihin vaikutusta (en muista sitä nimeä) mutta kummiski sen reaktio oli äitin mukaan ollu semmone nihkeä et "no joo onhan sekin vaihtoehto... Mutta kyllä mää suosittelisin noita pillereitä kuiteski"
Niinku et nää herran jestas suosittele lapselle mittää e-pillereitä anemiaan
 

Lukutoukka_05_

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,066
Reaktioarvo
997
Joo itelläkin kun rauta oli vähän aikaa sitten käytännössä nollissa niin lääkärit tuputti e pillereitä niihin ja ”runsaisiin kuukautisiin ja koviin kuukautiskipuihin”. Missäänhän kohtaa en ollut IKINÄ sanonut että ne olisi mitenkään extra runsaat tai kipeät (eikä ookkaan) :D Kieltäydyin e pilleireistä ihan syystä, haittavaikutukset varmaan isommat kuin hyödyt enkä tarvi niitä nyt.
Lääkäreillä vaan on tapana ”keksiä” syitä joihin määrätä lääkkeitä.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,595
Reaktioarvo
6,502
Joo itelläkin kun rauta oli vähän aikaa sitten käytännössä nollissa niin lääkärit tuputti e pillereitä niihin ja ”runsaisiin kuukautisiin ja koviin kuukautiskipuihin”. Missäänhän kohtaa en ollut IKINÄ sanonut että ne olisi mitenkään extra runsaat tai kipeät (eikä ookkaan) :D Kieltäydyin e pilleireistä ihan syystä, haittavaikutukset varmaan isommat kuin hyödyt enkä tarvi niitä nyt.
Lääkäreillä vaan on tapana ”keksiä” syitä joihin määrätä lääkkeitä.
Ei hyvänen aika mistä noita ammattitaidottomia tolvanoita oikeen sikiää
Mutta tärkeintähän on pittää se oma pää näissä asioissa eikä aina luottaa täysin sokeasti lääkäriin (okei no jos on joku hengenvaarallinen juttu nii sitte mutta siis you get the point)
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,031
Reaktioarvo
8,492
(((ketkähän))) haluavat, että terveiden nuorten ja lasten hormonitasapaino sotketaan? Pistää miettimään..
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,951
Reaktioarvo
5,745
Joo itelläkin kun rauta oli vähän aikaa sitten käytännössä nollissa niin lääkärit tuputti e pillereitä niihin ja ”runsaisiin kuukautisiin ja koviin kuukautiskipuihin”. Missäänhän kohtaa en ollut IKINÄ sanonut että ne olisi mitenkään extra runsaat tai kipeät (eikä ookkaan) :D Kieltäydyin e pilleireistä ihan syystä, haittavaikutukset varmaan isommat kuin hyödyt enkä tarvi niitä nyt.
Lääkäreillä vaan on tapana ”keksiä” syitä joihin määrätä lääkkeitä.
Entiiä oisko se voinu jotenki aatella et runsas vuoto laski rautoja vielä enemmän tai jotain??
Mut onhan toi nyt vähän että mitä helvettiä jos noin helposti ollaan sotkemassa hormonit...oliko kummallekkaan jo annettu rauta lisää käyttöön?
 

Lukutoukka_05_

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,066
Reaktioarvo
997
Entiiä oisko se voinu jotenki aatella et runsas vuoto laski rautoja vielä enemmän tai jotain??
Mut onhan toi nyt vähän että mitä helvettiä jos noin helposti ollaan sotkemassa hormonit...oliko kummallekkaan jo annettu rauta lisää käyttöön?
No niinpä.
Joo on annettu rautaa ja oon syöny sitä nyt jostain marraskuusta lähtien ja nyt on jo paljon parempi
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,595
Reaktioarvo
6,502
Entiiä oisko se voinu jotenki aatella et runsas vuoto laski rautoja vielä enemmän tai jotain??
Mut onhan toi nyt vähän että mitä helvettiä jos noin helposti ollaan sotkemassa hormonit...oliko kummallekkaan jo annettu rauta lisää käyttöön?
No siis mun siskolle ei oltu annettu, koska se nimenomaan sitä varten kävi verikokeissa alunperin ku äiti halusi että tarkistetaan ferritiini ja se et onko silläki mutaatio (koska mulla oli sekä rauta-arvot alhaalla että laide-mutaatio)
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,951
Reaktioarvo
5,745
No siis mun siskolle ei oltu annettu, koska se nimenomaan sitä varten kävi verikokeissa alunperin ku äiti halusi että tarkistetaan ferritiini ja se et onko silläki mutaatio (koska mulla oli sekä rauta-arvot alhaalla että laide-mutaatio)
Aa hmm okei tosi kummallista.
(Mäkään en tiennyt että epilleteitä tuohon käytetään)
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,595
Reaktioarvo
6,502
Aa hmm okei tosi kummallista.
(Mäkään en tiennyt että epilleteitä tuohon käytetään)
No jep varsinki ku ei mulle mittää e-pillereitä suositeltu ku sanottii vaa et syö rautaa
Toki Suomessa on tosi ristiriitasta lääkäreitten suhtautuminen ferritiiniin et jotku sanoo et pittää ottaa rautalisää ku menee alle 30 (mikä siis on oikeesti ihan totta mun äidin mukaan joka kummiski tietää näistä asioista aika palijon) ja jotku ei ota koko asiaa ees tosissaan
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,951
Reaktioarvo
5,745
No jep varsinki ku ei mulle mittää e-pillereitä suositeltu ku sanottii vaa et syö rautaa
Toki Suomessa on tosi ristiriitasta lääkäreitten suhtautuminen ferritiiniin et jotku sanoo et pittää ottaa rautalisää ku menee alle 30 (mikä siis on oikeesti ihan totta mun äidin mukaan joka kummiski tietää näistä asioista aika palijon) ja jotku ei ota koko asiaa ees tosissaan
Aa joo hmm on kyllä kumma.
Mulle sanottiin että raudat ok mut ei se kyllä muistaakseni yli 30 ollut.
Onko mahdollista että siskosi raudat oli niin alhaalla että siksi suositteli pillereitä?
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,595
Reaktioarvo
6,502
Aa joo hmm on kyllä kumma.
Mulle sanottiin että raudat ok mut ei se kyllä muistaakseni yli 30 ollut.
Onko mahdollista että siskosi raudat oli niin alhaalla että siksi suositteli pillereitä?
Joo mun siskollahan raudat oli 2. Hemoglobiini oli myös alhanen.
(Ja rauta-arvot ei todellakaan siis ole ok jos on alle 30 koska <30 = ei juuri mitään)
Kuitenki mietin ku on olemassa sellasiaki lääkkeitä jotka ei vaikuta hormoneihin joita usein just meikäläiset (uskovaiset siis) käyttää nii en ymmärrä miksi ei sitä suositellu ku ois palijon parempi vaihtoehto
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,951
Reaktioarvo
5,745
Joo mun siskollahan raudat oli 2. Hemoglobiini oli myös alhanen.
(Ja rauta-arvot ei todellakaan siis ole ok jos on alle 30 koska <30 = ei juuri mitään)
Kuitenki mietin ku on olemassa sellasiaki lääkkeitä jotka ei vaikuta hormoneihin joita usein just meikäläiset (uskovaiset siis) käyttää nii en ymmärrä miksi ei sitä suositellu ku ois palijon parempi vaihtoehto
Tiesikö lääkäri uskosta?
Ja siis voihan se vaan olla että lääkäri on sen katsonut parhaaksi vaihtoehdoksi, en yhtään tiedä
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,595
Reaktioarvo
6,502
Tiesikö lääkäri uskosta?
Ja siis voihan se vaan olla että lääkäri on sen katsonut parhaaksi vaihtoehdoksi, en yhtään tiedä
Ei luultavasti
Mut tavallaan ku se tiesi kummiski toisesta vaihtoehdosta ku äiti siitä sille sano nii sen suhtautuminen oli tosi nihkeää
Että en tiiä kyllä minäkää että mikä homma
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,951
Reaktioarvo
5,745
Ei luultavasti
Mut tavallaan ku se tiesi kummiski toisesta vaihtoehdosta ku äiti siitä sille sano nii sen suhtautuminen oli tosi nihkeää
Että en tiiä kyllä minäkää että mikä homma
Hmm onhan toi kyllä kummallista.
Toki niille jotka oikeesti pillereistä hyötyy (esim tosi kivuliaat menkat) ni kyllä se mun mielestä on sillon perusteltua (silloinhan se että niiden aikana ei voi tulla raskaaksi on silloin lääkkeen sivuvaikutus) toki niin on hormonien sotkeminenkin ja sitä on hyvä miettiä siinä missä muitakin sivuvaikutuksia
En tiiä sit tämmösistä hommista yhtään
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Naisille anemia on aika normaalia kun on kuukautiset jotka laskee rauta-arvoja. Ehkä ajatus oli kontrolloida vuotoa 🤔 jokatapauksessa tyhmää. Itselle ei tarjottu ehkäisyä. Onhan sitä parempia ja vähemmän tilaa sivuvaikutuksellisia vaihtoehtoja.

Valitettavaa karu totuus on että moni 13 vuotias on aloittanut jo seksielämän ja on liian ujo pyytämään ehkäisyä, ehkä se oli lääkärin yritys tappaa kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Onneksi sun äiti oli siellä. Tosi moni nuori vaan ottaisi ehkäisypillerit koska lääkäri määrää.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,595
Reaktioarvo
6,502
Naisille anemia on aika normaalia kun on kuukautiset jotka laskee rauta-arvoja. Ehkä ajatus oli kontrolloida vuotoa 🤔 jokatapauksessa tyhmää. Itselle ei tarjottu ehkäisyä. Onhan sitä parempia ja vähemmän tilaa sivuvaikutuksellisia vaihtoehtoja.

Valitettavaa karu totuus on että moni 13 vuotias on aloittanut jo seksielämän ja on liian ujo pyytämään ehkäisyä, ehkä se oli lääkärin yritys tappaa kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Onneksi sun äiti oli siellä. Tosi moni nuori vaan ottaisi ehkäisypillerit koska lääkäri määrää.
Joo mut kummiski ois voinu kysyä siitä vuodosta ensin koska siitä ei oltu mainittu sille mitään D:
Joo itellekkää ei tarjottu ehkäisyä (en sitä voisi edes käyttää terveydellisistä syistä) ja olin kuitenki jo 15 ku aloin syömään rautaa. En siis kovin palijoa vanhempi mut sen verran et normaalimpaa se kai on sen ikäsellä jotaki e-pillereitä olla ku 13-vuotiaalla joka on just päässy alakoulusta.

Joo se on valitettavan totta, toki no ei kai tässä nyt sillee tuomita voi jos välttämättä haluaa ja on valmis niin nuorena.
Ja jep onneksi äiti oli siellä, mun sisko itekki sano et se oli koko aja vaa miettiny et mite se pääsee tosta tilanteesta pois ku sitä inhotti ne lääkärin höpötykset seksistä:') Että ei luultavasti olis osannu sit sanua yksinään mittää
 
Ylös Pohja