Aihe vapaa Olenko rasisti, jos?

Tvruutujalämminsyli

Asiantuntija
Liittynyt
15.2.2021
Viestejä
330
Reaktioarvo
137
En haluaisi mielellään seurustella maahanmuuttajien kanssa? Syystä että kulttuurierot ovat niihin maihin suuret ja olen lukenut paljon eron päätyttyä kunniamurhista jne.

Toisaalta olen tainnut ihastua turkkilaiseen maahanmuuttajaan. Hän tuli eilen salilla jutulle, vaihdettiin snäpit ja vaikutti niin ihanalta. Toivon näkeväni hänet uudelleen :3 Mutta en oikein tiedä miten pitäisi suhtautua täähän ):
 

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
Ensinnäkin maahanmuuttajia on kaikkialta. Maahanmuuttaja ei tarkoita muuta kuin että on muuttanut jostain muusta maasta, esim. Ruotsista Suomeen.


Kulttuurierot on ihan validi syy olla seurustelematta kenenkään kanssa. Itse asiassa ihan mikä tahansa on validi syy olla seurustelematta kenenkään kanssa. Ei siihen edes tarvitse sen suurempaa syytä kuin "en halua."

Ennakkoluuloista kuitenkin on olettaa tietävänsä päältä päin millaista kulttuuria kukin edustaa. Tällä en nyt tarkoita sitä, että ei saisi tehdä mitään olettamuksia, maailma ei toimi niin, vaan sitä, että tiedostaa niiden olevan vain omia olettamuksia kunnes niille saa jotain totuuspohjaa.

Siis että joo, on mahdollista että sun ihastuttava turkkilaismies on muslimi ja elämänarvot on sitä kautta tosi erilaiset kuin sulla. Todennäköisemmin kuin että naapurin Veli-Petteri olis. Mutta se ei välttämättä kuitenkaan ole. Ja et voi tietää sitä, ellet tutustu siihen paremmin.

Mikä ei tietenkään myöskään tarkoita sitä, että sun jotenkin pitäisi tutustua siihen. Saat olla tutustumatta ihan mistä syystä vain haluat. Se että pelkää tulevansa murhatuksi on ihan hyvä syy olla tekemättä jotain, parempi varmaan olla liian varovainen.

Mutta pitää muistaa, että kenestäkään ei voi olettaa tietävänsä yhtään mitään, ennen kuin oikeasti tietää. Pätee ihan kaiken näköisiin, värisiin, ikäisiin ja kaikista kulttuuritaustoista tuleviin. Et sä siitä naapurin Veli-Petteristäkään voi päätellä mitään, voi olla että se vetää iltaisin dragburleskia homobaareissa, vaikka näyttää ihan keskivertoinsinööriltä.
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Kuten muut täällä kommentoivat, niin ihminen saa ihan vapaasti valita kenen kanssa seurustelee. Mutta siinä voi myös menettää hyvän ihmissuhteen, jos on liian ennakkoluuloinen. Omaan tahtiin etenevä tutustuminen on kaikissa ihmissuhteissa enemmän kuin kannatettavaa, näin ainakin itse ajattelen :)
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Et ja ite ymmärrän hyvin, jos kulttuurierot pelottaa, koska onhan se nyt iso asia seurustelusuhteessa ja jos oma kulttuuri on molemmille tosi tärkeitä ja eroaa paljon toisistaan niin molempien on pakko pystyä joustamaan ja tekemään kompromisseja, ja ymmärrän sen jos ei ole valmis niin tekemään. Toki on aika hassua heittää kaikki maahanmuuttajat samaan kastiin, kun onhan nyt ruotsista tulleetkin maahanmuuttajia ja lisäksi maahanmuuttajiakin on niin moneen junaan, että osa on tosi suomalaistuneita kulttuurinsa kanssa ja osa sitten vähemmän, ja myös eri maiden välillä on tosi paljon eroja. Turkki esim. on aika länsimaistunut verrattuna moneen muuhun muslimimaahan ja sielläkin on tosi erilaisia perheitä ja ihmisiä ja monia uskontoja, joten etukäteen ei kannata olettaa mitään. Elikkä sanoisin vaan, että tutustu avoimin mielin tähän tyyppiin ja katso miltä vaikuttaa!

Rasistiseksi se menee mun mielestä vasta sitten, jos tyyliin ehdoin tahdoin kieltäytyy olemasta kavereita vaan ulkomaalaisuustaustan takia tutustumatta itse ihmiseen tai vaikka töissä jättää sen perusteella palkkaamatta, vaikka olisikin paras hakija työhön tai muuta tällästä syrjintää, joten et sä rasistilta vaikuta
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,708
Reaktioarvo
2,897
Jos et halua seurustella jonkun kanssa se ei tee susta rasistia.
 
Ylös Pohja