Aihe vapaa Onko täällä ketään joka on päättänyt ettei aio hankkia ajokorttia?

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Saat kertoa syyn jos tahdot.

Itselläni on syynä hahmotushäiriö, pelko liikennettä kohtaan, epävarmuus sekä köyhyys. Ajattelen myöskin ajamattomuuden parempana vaihtoehtona, koska haluan ottaa enemmän ympäristöä huomioon. Pyörällä pääsee ja julkiset kulkee joitakin kertoja päivässä täällä.
Periaatteessa auto vois olla mulle hyvinkin tärkeä kapistus elämässä kun asun näin syrjässä, mutta uskon etten asu täällä korvessa enää kauan, joten uskon ettei tää siihen syyhyn kaadu.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,002
Reaktioarvo
8,483
On ajokortti hankittu aikoja sitten, mutten ole ajanut autolla melkein kymmeneen vuoteen muutamaa kilometriä enempää eikä ole aikomustakaan vuosiin.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,186
Reaktioarvo
2,893
En oo päättänyt mitään, mutta näyttää siltä että ei ajokorttia tuu ainakaan pitkään aikaan. Toistaiseksi oon pärjännyt ihan ok ilman, en osaa muutenkaan tehdä mitään suunnitelmia vaan pelkästään ajelehdin joten vaikea sitä on alkaa yhtäkkiä suunnittelemasn että joo voisin hankkia ajokortin. Ihmiset on sitä välillä kyselly tässä vuosien aikana ja aina on tuntunut vaan siltä että en mä pysty suunnittelemaan mitään enkä pysty muuhun kuin ajelehtimaan. Tosin yksi syy miksi en koe asiaa myöskään järkevänä on se etten pysty keskittymään, mun pää on niin täynnä ajatuksia ja unelmia että uskon itse ainakin että olisin vaarallinen liikenteessä. En tosiaankaan luota omaan keskittymiskykyyni, vaikka jotkut onkin sanoneet mulle että totta kai sä opit keskittymään tai jotain. Itse vaan en oikein jaksa uskoa että ajaminen multa onnistuisi. Todennäköisesti harhautuisin koko ajan ajattelemaan mitä lie, kun en pysty keskittymään muutenkaan ikinä. Siinä vaiheessa kun kaikki vaan leviää niin mun on ainakin todella vaikea uskoa että pystyisin vaan nopeasti koota itseni ja alkaa keskittymään liikenteeseen. Em tiedä, mutta epäilyttää kyllä itseäni. Vaikka muut sanoisikin että kyllä sä pystyt :D
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,186
Reaktioarvo
2,893
En oo päättänyt mitään, mutta näyttää siltä että ei ajokorttia tuu ainakaan pitkään aikaan. Toistaiseksi oon pärjännyt ihan ok ilman, en osaa muutenkaan tehdä mitään suunnitelmia vaan pelkästään ajelehdin joten vaikea sitä on alkaa yhtäkkiä suunnittelemasn että joo voisin hankkia ajokortin. Ihmiset on sitä välillä kyselly tässä vuosien aikana ja aina on tuntunut vaan siltä että en mä pysty suunnittelemaan mitään enkä pysty muuhun kuin ajelehtimaan. Tosin yksi syy miksi en koe asiaa myöskään järkevänä on se etten pysty keskittymään, mun pää on niin täynnä ajatuksia ja unelmia että uskon itse ainakin että olisin vaarallinen liikenteessä. En tosiaankaan luota omaan keskittymiskykyyni, vaikka jotkut onkin sanoneet mulle että totta kai sä opit keskittymään tai jotain. Itse vaan en oikein jaksa uskoa että ajaminen multa onnistuisi. Todennäköisesti harhautuisin koko ajan ajattelemaan mitä lie, kun en pysty keskittymään muutenkaan ikinä. Siinä vaiheessa kun kaikki vaan leviää niin mun on ainakin todella vaikea uskoa että pystyisin vaan nopeasti koota itseni ja alkaa keskittymään liikenteeseen. Em tiedä, mutta epäilyttää kyllä itseäni. Vaikka muut sanoisikin että kyllä sä pystyt :D
+ Ajaessa mun pitäis käyttää aina laseja (kuulemma) niin sekin tuntuu vähän sellaselta että lol unohtaisin kuitenkin jne
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
En olis halunnut mut vanhemmat pakotti. Asuttiin syrjäseudulla ja ison perheen takia tarvitsivat kipeästi kolmannen kortillisen perheeseen.

Oon iloinen että menin. Olis jäänyt tosi moni asia tekemättä/ollut vaikeampi ilman korttia ja moni kortin ajamatta jättänyt kaverini on valittanut, miten esim. työpaikka on voinut jäädä saamatta ja ajavat nyt vajaa 30v sitten korttejaan. Työharkat, festarireissut ja sukulaisten näkemiset on kaikki helpompia järjestää, jos on edes kortti vaikkei omaa autoa olisikaan.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
En itsekään ole täysin loppuunlyönyt sitä kortittomuutta. En kai vielä ole valmis siihen ja hirvittää autoilun hinta niin paljon, bensan hinnatki vaan nousee.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Uskon myöskin etten tuu pääsemään inssiä läpi ekalla enkä tokallakaan. Enkä ennen sitä teoriakoetta edes kolmannellakaan. Ja uusiminen maksaa, siis inssin.
Oon netissä kokeillut tehdä myöskin joitain teoriakoeharjoituksia ja jotkut niistä näyttää niin kamalilta et oon luovuttanut jo ensimetreillä ja itkenyt omaa huonommuutta asiassa et miten kaikki muut pääsee nuo läpi helposti harjoittelematta ja sit mä oon vaan niin tyhmä etten kykene läpäisemään noita testejä.
Uskon myöskin etten tule pärjäämään liikenteessä jatkuvan epävarmuuden vuoksi, esim. kyydissä olen mielessäni kelaillut että ”tossa risteyksessä oisin varmasti jäänyt odottamaan” vaikka sen risteyksestä tulevan auton kuuluisi väistää.
Toivon että tää mun pää tasaantuu joskus sen verran että kykenen ajamaan autolla ja selviytymään autokoulusta.
 
Viimeksi muokattu:

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Jotenkin ärsyttää muiden kyselyt ”milloin aiot hankkia ajokortin?” ku ei toisen kortittomuuden pitäis olla muiden asia. Lisäksi myös sellainen asenne että ”kyllä naisellakin kuuluu kortti olla, iso redflag jos ei oo nönnönnöö.” Ihan niinku ihmisarvo olis ajokortissa ja autossa huoh hoih. Lisäksi en aio asua täällä korvessa lopun elämääni. EN TODELLAKAAN TUU ASUMAAN.
Toki silloin jos pyytää jatkuvasti toiselta kyytiä niin ymmärrän et se voi ärsyttää mut en mä kyytejä kehtaa oikein kysyäkään muilta, etusijalle laitan aina pyörällä menon. Joskus tästä korvesta on vaikeaa liikkua pyörällä esim matkalaukkujen kanssa.
Oon huomannut että mua on alkanut ahdistaa hieman muiden kyydissä istuminen.
En tiedä onko mun liikennepelko eskaloitumassa oikeasti niin pahaksi etten uskalla kohta edes kenenkään kyytiin istua. Bussissakin joskus pelottaa istua jos kuski ajaa tuhatta ja sataa.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Uskon myöskin etten tuu pääsemään inssiä läpi ekalla enkä tokallakaan. Enkä ennen sitä teoriakoetta edes kolmannellakaan. Ja uusiminen maksaa, siis inssin.
Oon netissä kokeillut tehdä myöskin joitain teoriakoeharjoituksia ja jotkut niistä näyttää niin kamalilta et oon luovuttanut jo ensimetreillä ja itkenyt omaa huonommuutta asiassa et miten kaikki muut pääsee nuo läpi helposti harjoittelematta ja sit mä oon vaan niin tyhmä etten kykene läpäisemään noita testejä.
Uskon myöskin etten tule pärjäämään liikenteessä jatkuvan epävarmuuden vuoksi, esim. kyydissä olen mielessäni kelaillut että ”tossa risteyksessä oisin varmasti jäänyt odottamaan” vaikka sen risteyksestä tulevan auton kuuluisi väistää.
Toivon että tää mun pää tasaantuu joskus sen verran että kykenen ajamaan autolla ja selviytymään autokoulusta.
En kyllä tiedä juuri ketään joka pääsis lukematta läpi. Ne kysymykset on hyvin usein kompia tai tosi yksityiskohtaisia, joten ne vaatii lukemista. Itse pääsin rimaa hipoen läpi viikon pänttäämisellä, moni kaveri joutui uusimaan. Sillä ei oo mitään merkitystä vaikka jäisitkin risteykseen venailemaan, parempi olla liian varovainen kuin kaahata eteen ja kuolla.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Jotenkin ärsyttää muiden kyselyt ”milloin aiot hankkia ajokortin?” ku ei toisen kortittomuuden pitäis olla muiden asia. Lisäksi myös sellainen asenne että ”kyllä naisellakin kuuluu kortti olla, iso redflag jos ei oo nönnönnöö.” Ihan niinku ihmisarvo olis ajokortissa ja autossa huoh hoih. Lisäksi en aio asua täällä korvessa lopun elämääni. EN TODELLAKAAN TUU ASUMAAN.
Toki silloin jos pyytää jatkuvasti toiselta kyytiä niin ymmärrän et se voi ärsyttää mut en mä kyytejä kehtaa oikein kysyäkään muilta, etusijalle laitan aina pyörällä menon. Joskus tästä korvesta on vaikeaa liikkua pyörällä esim matkalaukkujen kanssa.
Oon huomannut että mua on alkanut ahdistaa hieman muiden kyydissä istuminen.
En tiedä onko mun liikennepelko eskaloitumassa oikeasti niin pahaksi etten uskalla kohta edes kenenkään kyytiin istua. Bussissakin joskus pelottaa istua jos kuski ajaa tuhatta ja sataa.
Mä asun isossa kaupungissa ja liikkuminen on silti vittumaista ilman autoa. Isot ostokset on vaikea viedä linja-autossa kun ruuhka-aikoihin ei mahdu istumaan, lastenvaunujen kanssa jää porukka välillä rannalle kun bussi on niin täynnä ja esim. harrastuskampetta voi olla mukana sen verran että pyörällä liikkumisestakin tulee jo lähinnä vaarallista.

En oo sen kannalla että kaikkialle kannattaa autoilla, mutta kyllä se nyt vaan on fakta että tietyissä tilanteissa on parempi jos pystyy vaikka lainaamaan autoa joltakulta. Mulla ei omaa autoa siis ole.
 
Liittynyt
20.4.2022
Viestejä
2,183
Reaktioarvo
949
Aattelin hankkia kortin just siks että asun korvessa ja julkisia mennee arkena kaupunkiin aamulla ja kotia illalla :D

Mutta aattelin muuttaa pois täältä lukion jälkeen niin enpä mie autoa tartte. Mutta kai se kortti on ihan hyvä hommata. Ei kyllä hirveästi houkuttele, vetäsen varmaan hirveän stressin ja ahistuksen siitä ::D
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Mä asun isossa kaupungissa ja liikkuminen on silti vittumaista ilman autoa. Isot ostokset on vaikea viedä linja-autossa kun ruuhka-aikoihin ei mahdu istumaan, lastenvaunujen kanssa jää porukka välillä rannalle kun bussi on niin täynnä ja esim. harrastuskampetta voi olla mukana sen verran että pyörällä liikkumisestakin tulee jo lähinnä vaarallista.

En oo sen kannalla että kaikkialle kannattaa autoilla, mutta kyllä se nyt vaan on fakta että tietyissä tilanteissa on parempi jos pystyy vaikka lainaamaan autoa joltakulta. Mulla ei omaa autoa siis ole.
Joo tiedän et se vois olla tarpeellista. Mut kaikista ei ole liikenteeseen eikä varsinkaan musta nyt.
Itse en ihan vielä ole valmis kun pitäis olla enemmän rahaa senkin varalta jos eka inssi ei menekään läpi ja sit siihen autoon (kun en tiedä saisinko keltää lainaan autoa ellen sit vuokrais). Kaupungissa ajaminen vaikuttaa aika v-mäiseltä niin epäilen et se tulee olemaan mulle stressaavaa tuskaa henkisesti ja ajaessa pitäis olla rauhallinen kun kaikenlainen henkinen taakka saa mun keskittymisen herpaantumaan niin sitten tulevat ruumiit ovat mahdollisia enkä halua ottaa sitä riskiä.
Joskus tuun sen ajamaan mut tuntuu et ihan vielä en ole valmis henkisesti enkä taloudellisestikaan.
Sanon että viimeistään kolmikymppisenä. Ainakin sillon jos mulla on perhe joskus niin auto olisi muutenkin hyvä olla koska en haluaisi olla se kuskattava vaimo vaan itsenäinen ja lasten (jos niitä joskus saan) kanssa bussissa kulkeminen voi olla muutenkin aika v-mäistä. Muutenkin haluan opiskella ensin korkeakoulututkinnon ja hankkia työpaikan johon voisin päästä tienaamaan niin autoilun hinnat ei ois ongelma.
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
822
Oon huomannut että mua on alkanut ahdistaa hieman muiden kyydissä istuminen.
Tää pelottaa aina, oli korttia tai ei. Mä heitän edelleen kädet silmille ku mennään moottoritielle jos toinen ajaa, ihan sama vaikka on ajanu 15 vuotta ilman yhtään kolaria, mua pelottaa silti.
Itse ajaminen ei pelota yhtään niin paljoa ku toisen kyydissä matkustaminen, jos joskus haluaa kortin hankkia niin ainakaan tuota ei kannata liikaa murehtia.

Tietenkään koko korttia ei oo pakko edes hankkia, kortillisena on enemmän mahdollisuuksia mutta ilmanki pärjää.
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,450
Reaktioarvo
2,338
Uskon myöskin etten tuu pääsemään inssiä läpi ekalla enkä tokallakaan. Enkä ennen sitä teoriakoetta edes kolmannellakaan. Ja uusiminen maksaa, siis inssin.
Oon netissä kokeillut tehdä myöskin joitain teoriakoeharjoituksia ja jotkut niistä näyttää niin kamalilta et oon luovuttanut jo ensimetreillä ja itkenyt omaa huonommuutta asiassa et miten kaikki muut pääsee nuo läpi helposti harjoittelematta ja sit mä oon vaan niin tyhmä etten kykene läpäisemään noita testejä.
Itsellä meni teoriakoe ensimmäisellä kerralla läpi, lähinnä tuurilla. En juurikaan jaksanut siihen harjoitella, tein vain niitä harjoituskokeita (joista 3/16 läpi :D)
Siinä kokeessa muutenkin ne kuvalliset kysymykset ovat screenshotteja vuoden 1998 ajosimulaattorista, joista ei täysin tajua, mitä pitäisi edes katsoa.

Inssistä en päässyt läpi ensimmäisellä kerralla, toivotaan, että toisella kerralla pääsisi läpi.
En kyllä ymmärrä, miksi maksaa satasen ajella kaupungissa tuntemattoman kanssa. Tuntemattoman, joka voi mielivaltaisesti joko päästää läpi tai reputtaa pienistäkin virheistä.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Itsellä meni teoriakoe ensimmäisellä kerralla läpi, lähinnä tuurilla. En juurikaan jaksanut siihen harjoitella, tein vain niitä harjoituskokeita (joista 3/16 läpi :D)
Siinä kokeessa muutenkin ne kuvalliset kysymykset ovat screenshotteja vuoden 1998 ajosimulaattorista, joista ei täysin tajua, mitä pitäisi edes katsoa.

Inssistä en päässyt läpi ensimmäisellä kerralla, toivotaan, että toisella kerralla pääsisi läpi.
En kyllä ymmärrä, miksi maksaa satasen ajella kaupungissa tuntemattoman kanssa. Tuntemattoman, joka voi mielivaltaisesti joko päästää läpi tai reputtaa pienistäkin virheistä.
Toivotaan että se menee läpi. Onnea inssiin 🍀
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Tää pelottaa aina, oli korttia tai ei. Mä heitän edelleen kädet silmille ku mennään moottoritielle jos toinen ajaa, ihan sama vaikka on ajanu 15 vuotta ilman yhtään kolaria, mua pelottaa silti.
Itse ajaminen ei pelota yhtään niin paljoa ku toisen kyydissä matkustaminen, jos joskus haluaa kortin hankkia niin ainakaan tuota ei kannata liikaa murehtia.

Tietenkään koko korttia ei oo pakko edes hankkia, kortillisena on enemmän mahdollisuuksia mutta ilmanki pärjää.
Mua ei pelottanut muiden kyydissä ennen kuin opin itse ajamaan :D Koko ajan sydän kurkussa et milloin ollaan vähintäänkin ojassa
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,450
Reaktioarvo
2,338
Tää pelottaa aina, oli korttia tai ei. Mä heitän edelleen kädet silmille ku mennään moottoritielle jos toinen ajaa, ihan sama vaikka on ajanu 15 vuotta ilman yhtään kolaria, mua pelottaa silti.
Itse ajaminen ei pelota yhtään niin paljoa ku toisen kyydissä matkustaminen, jos joskus haluaa kortin hankkia niin ainakaan tuota ei kannata liikaa murehtia.
Minua pelottaa yleensä isän kyydissä, kun se rupeaa räpeltämään puhelintaan kesken ajamisen. Siinä sitten aina viimeistään herää.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,589
Reaktioarvo
6,498
Minua pelottaa yleensä isän kyydissä, kun se rupeaa räpeltämään puhelintaan kesken ajamisen. Siinä sitten aina viimeistään herää.
Munki iskä tekee tätä. Ei se mua pelota mutta välillä vähän pittää kummiski aina huomautella että elä nyt aja ojaan.
Toki mun iskä saattaa tehä niinki et se ohjailee rattia sen POLVILLA iliman käsiä :'D

Ite varmaan hankin ajokortin. Autoa en varmaankaan kovin pitkiin aikoihin ellei joku mulle sitä välisellä halua ostaa xD
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,450
Reaktioarvo
2,338
Munki iskä tekee tätä. Ei se mua pelota mutta välillä vähän pittää kummiski aina huomautella että elä nyt aja ojaan.
Toki mun iskä saattaa tehä niinki et se ohjailee rattia sen POLVILLA iliman käsiä :'D
Tuota polviohjaustakin se harrastaa, joskus muuten vain, joskus puhelinta räplätessä.
On sitä pitänyt joskus muistuttaa, että "hei, sä ajat, eli aja."
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Asutaan niin syrjässä että ajokortti on välttämätön. Julkiset ei toimi kun niitä on vähän, tosin muutaman vuoden päästä pitäisi ensimmäistä kertaa vuoden 1991 jälkeen tulla matkustajajuna kulkemaan raiteille! Ajattelin aprillipäivän tulleen, koska ekaksi sen pitäisi kulkea tunnin välein. :ROFLMAO: Mutta tosiaan jos joku sen toteuttaa niin käyttäisin kyllä, koska en ole ennen junassa edes ollut. Paikkakunnalta ei saa yhtään mitään, joten jos haluaa jotain tavallisen ruoan lisäksi ostaa niin pitää lähteä vaikka Turkuun. Kivijalka liikkeitä löytyy jonkin verran, mutta ei niistä saa mitään. :D Jos haluat kengät niin ei löydy tarpeeksi isoa kokoa, jos haluat perus Leviksen farkut niin ei löydy varastosta ainuttakaan, jos haluat vessaan uuden loisteputken niin eipä edes niitäkään saa kaupungista :LOL: jne. listaa voisi jatkaa. Suurimmat kaupat on Tokmanni, S-market ja K-Supermarket eli Prismoja tai Citymarketteja ei ole.

Kaupungin sisällä pääsee vaikka pyörällä, vaikka onhan se nopeasti +20km jos jossain aikoo käydä. Kaupungin sisäiset julkiset (bussit) on loppunut 80-luvulla kannattamattomana. Koulujen lukukauden aikana kaupunkiin liitettyjen vanhojen kuntien välillä kulkee vielä busseja aamulla ja iltapäivällä.

Tiedän henkilön joka ei autoa tarvitse, mutta ajoi kortin silti varalle. En kyllä tiedä miksi se niin sanoi kun olen nähnyt sen useita kertoja auton ratissa.:unsure: Viimeksi se morjenstikin mulle kun oli menossa autolleen ja itse menin pyörällä kadulla mutten ehtinyt vastaamaan takaisin. Jäänyt vähän harmittamaan kun en ehtinyt moikata takaisin. Toivottavasti ei luullut että tarkoituksella jätin moikkaamatta. Katsoin juuri silloin kaukaisuuteen monien korttelien päähän varmistaakseni reitin, jolloin en ehtinyt reagoida tähän henkilöön vähän matkan päässä.

Hups, vähän asian vierestäkin tuli asiaa.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Helsingissä asuessa olin satavarma että autokorttia en tule hankkimaan koska autot ei koskaan kiinnostanut ja julkinen liikenne on hyvä. Moottoripyöräkortin ajoin kyllä. Täällä Bristolissa oon pärjännyt hyvin moottoripyörällä sillä sitä voi käyttää lähes talven ympäri täällä. Mutta ollaan mietitty että saataisiin rahalle parempaa vastinetta asunnoista Bristoliin ulkopuolelta jolloin autokortti tulisi hyvin kannattavaksi koska sieltä ei niille muutamalle liukkaalle talvipäivälle ole julkista liikennettä vaihtoehtona. Mutta olen sitä jo vuosia miettinyt eikä oikeasti kiinnostaa niin paljon että saisin autokoulun varattua ajan.
 

Haamukaapu

Kokenut
Liittynyt
27.2.2021
Viestejä
131
Reaktioarvo
155
Täälläkään ei ole aikomusta hankkia, pelkästään siksi että rahaa ei ole :') Toki kortti olisi enemmän kuin kätevä ja maksaisi itsensä takaisin, mutta autokoulu (puhumattakaan autosta ja sen ylläpidosta) maksaa niin paljon ettei tällä näkymällä pysty. Onneksi julkisella ja pyörällä on pärjännyt ihan hyvin tähän asti.
 
Ylös Pohja