Onko teilläki tämmöstä?

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Reaktioarvo
1,689
Mie oon aina ollu sellanen, että jos vaikka meen rannalle ja kosketan oikeella kädellä vettä, niin mua alkaa heti häiritsemään jos en koske myös vasemmalla :D Kotona kun on menny vaikka toiseen käteen jotain likaa ja pesen sen, niin pakko on pestä myös toinen käsi. Muutaman kerran on tullu jopa kauhee olo siitä, jos oon huuhtassu vaan toista kättä mutta silti kuivannu vahingossa molemmat kädet pyyhkeeseen. Joo en tiiä saako tästä mitään selvää mutta kuitenkin :D Sit jos kaupassa kosken jotakin tuotetta toisella kädellä, niin kyllä se häiritsee ellen saa koskee myös toisella. Yleensä en kuitenkaan kosketa molemmilla vaikka mieli tekiskin, koska koen että se on aika kuormittavaa.

Viimeksi muokattu:

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Reaktioarvo
1,636
Mulla ei (tällä hetkellä) ole ihan tollasta. Mutta se mua kyllä häiritsee, jos vaikka toinen kenkä puristaa/hölskyy enemmän kuin toinen, toinen korvatulppa tai kuuloke painaa korvaa enemmän kuin toinen, tai toisen käden hiha yltää pidemmälle käsivartta kuin toinen (nyt en oo varma, menikö kielioppi ihan oikein xdd), jne.

auringon_lasku

tyhjäntoimittaja
Reaktioarvo
308
Mulla ei (tällä hetkellä) ole ihan tollasta. Mutta se mua kyllä häiritsee, jos vaikka toinen kenkä puristaa/hölskyy enemmän kuin toinen, toinen korvatulppa tai kuuloke painaa korvaa enemmän kuin toinen, tai toisen käden hiha yltää pidemmälle käsivartta kuin toinen (nyt en oo varma, menikö kielioppi ihan oikein xdd), jne.
näää. paitsi tuon hiha jutun lisäks se et reppu on sillee et toinen hihna on ihaan pikkasen pidempi

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Reaktioarvo
2,354
Mulla on jokin tasapaino-obsessio-syndrooma myös. Tasaluvut, tasainen määrä askelia, jos toinen käsi kastellaan, pitää toinenkin kastella tasapainon nimessä. Symmetriakin on jotenkin tosi tärkeää. Että tällainen outolainen olen.

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Reaktioarvo
1,689
Nuo on kans häiritseviä asioita D:

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Reaktioarvo
1,689
Mulla on jokin tasapaino-obsessio-syndrooma myös. Tasaluvut, tasainen määrä askelia, jos toinen käsi kastellaan, pitää toinenkin kastella tasapainon nimessä. Symmetriakin on jotenkin tosi tärkeää. Että tällainen outolainen olen.
Joo sama, lasken aina mielessäni tasalukuja ja häiritsee jos meen parittoman määrän askelia :D

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Reaktioarvo
1,689
Oho, kirjotinpas eka vähän hassusti tuon alotusviestin niin piti muokata vähän :D

ted

Sorateiden virtuoosi
Reaktioarvo
739
Joo! On ollu vähän pakko opetella pois tästä "tavasta" kun soitan kitaraa. Mutta varsinkin aiemmin ihan joka kerta kun vaikka koskin vaan toisella kädellä johonkin, oli pakko koskea toisellakin, kun siihen käteen jolla koskee, jää muuten sellanen ärsyttävä fyysinen outo tunne D:

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Reaktioarvo
2,931
Pakko-oireita on lähes kaikilla ihmisillä eikä se tarkota että jokasella olis myös ocd.
Kaikilla???? Ai. Niin niin siis kyllähän todella moni sanoo ainakin lapsena kokeneensa tollasta, munki joku koulupsykologi tais sanoa vastaavaa, mutta eihän se tietenkään tarkoita että kaikilla olis ocd eli että ne pakko-oireet häiritsis. Mut jos se tuottaa paljon ahdistusta niin sitten se on kai ocd. Tai en nyt tiedä mitkä kriteerit siinä pitää täyttyy et voidaan diagnosoida se, vaikka itsellä onkin se diagnosoitu.

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Reaktioarvo
1,636
Pakko-oireita on lähes kaikilla ihmisillä eikä se tarkota että jokasella olis myös ocd.
Touretten syndroomakin aiheuttaa pakko-oireiden tapaisia oireita. Tai sitten voi myös olla yhdistelmä OCD:sta ja Touretten syndroomasta. Autismiinkin voi vissiin liittyä jotain vähän samantyylistä?

Vikatikki

Asiantuntija
Reaktioarvo
828
Kaikilla???? Ai. Niin niin siis kyllähän todella moni sanoo ainakin lapsena kokeneensa tollasta, munki joku koulupsykologi tais sanoa vastaavaa, mutta eihän se tietenkään tarkoita että kaikilla olis ocd eli että ne pakko-oireet häiritsis. Mut jos se tuottaa paljon ahdistusta niin sitten se on kai ocd. Tai en nyt tiedä mitkä kriteerit siinä pitää täyttyy et voidaan diagnosoida se, vaikka itsellä onkin se diagnosoitu.
Diagnoosiin vaikuttaa nimenomaan se kuinka paljon oireet häiritsee. Monelle tulee vaikka vinon pöytäliinan nähdessä tarve suoristaa se mutta iso osa ihmisistä voi antaa asian olla. Häiriöstä kärsivä takertuu noihin pikkujuttuihin(jos siis henkilön oireisiin kuuluu tää esimerkin tyylinen symmetrian tarve) ja osalla ajatusketju voi olla myös luokkaa "jos en suorista liinaa kaikki läheiset kuolee tapaturmaisesti ja se on mun syytä".
Ja tottakai diagnooseja on lievästä vaikeaan ku se ahdistuksen ja oireiden määrä on kaikilla eri.

..hienostipa käytin esimerkissä sitä pahinta stereotypiaa että ocd on vaan järjestelyä :'D

Ylös Pohja